onderwijs en andere zaken
gedachten en meningen


In Nederland neemt hun aantal de laatste jaren snel toe op de Nederlandse universiteiten en hogescholen, maar niet-westerse allochtonen hebben ook veel meer moeite om hun diploma te halen dan autochtonen. Dit blijkt uit het Jaarboek Onderwijs 2007 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat vandaag is verschenen.
In België verlaat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst het voortgezet onderwijs zonder diploma. Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit de resultaten van de vakgroep Tempus Omnia Revelat (TOR) van de Vrije Universiteit Brussel gebundeld in het boek 'Wit krijt schrijft beter'.
Volgens de Nederlandse CBS-cijfers is het aantal niet-westerse allochtonen aan het HBO tussen 1995 en 2005 verdrievoudigd, en aan de universiteit verdubbeld. Van de niet-westerse allochtonen HBO'ers weet 40 procent na vijf jaar hun diploma te halen. Dat percentage is 60 procent bij autochtonen. En na zes jaar heeft eenderde van de allochtonen hun diploma gehaald, tegen de helft van de autochtonen.

Persvoorlichter Chantal Meltser zegt dat het CBS geen direct meetbare verklaringen heeft voor de grotere moeite van niet-westerse allochtonen om hun vervolgopleiding af te maken. Maar allochtonen met een vwo-diploma gaan relatief vaker naar de universiteit dan naar het HBO, in vergelijking met autochtonen. Wanneer ze al moeite hadden met het VWO, haken ze vervolgens ook sneller af aan de universiteit. Allochtonen met een voortgezet onderwijsdiploma op zak zouden vaker de hoogst haalbare studie willen doen, en daarom vaker uitvallen. Maar ook andere zaken, zoals taalproblemen, kunnen een rol spelen, aldus Meltser.
Problemen zijn er ook in het voortgezet onderwijs: één op de acht leerlingen verliet het voortgezet onderwijs in 2004 zonder een diploma, en ging daarna ook niet doorleren. In totaal zat één op de vijf jongeren tussen de vijftien en 22 jaar niet meer op school. Zij zijn vervolgens dubbel zo vaak werkloos dan leeftijdsgenoten die wel hun school hebben afgemaakt. De voortijdige schoolverlaters komen vaker uit arme of gebroken gezinnen, ze komen vaker uit een grote stad en zijn vaker van allochtone afkomst. Ook hadden ze, toen ze nog wel naar school gingen, minder vaak een bijbaantje en werden ze vaker verdacht van criminele activiteiten, zegt het CBS.
In België begint van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren minder dan 20 procent van de jongens en minder dan 25 procent van de meisjes aan hoger onderwijs. Bij autochtone jongeren is dat 57 procent van de jongens en 71 procent van de meisjes. Meer dan 40 procent van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint het voortgezet onderwijs op een leeftijd later dan 12 jaar, wat meteen een achterstandpositie inhoudt. De onderzoekers wijzen erop dat in ons onderwijssysteem een vroege achterstand nooit meer goedgemaakt kan worden.

Bronnen: Elsevier en HLN
peter louter
23-01-2007 16:02
App, ik ondersteun wekelijks twee imigrantenmeisjes die HBO
volgen.
Slim als de hel, maar zo zwak in taal dat ik me niet kan voorstellen dat ze ooit op HBO-niveau zullen functioneren.
Anekdote: een imigrantenvrouw die ik langdurig heb ondersteund in een HBOstudie economie, heeft na een stage een vaste baan. De man waar ze stage liep kon niet rekenen, maar is sterk op haar zwakke punt: de taal. Rekenen en cijferen is haar sterke punt.
Iets wat hierboven niet aan de orde is gekomen, maar wel een rol speelt is een opvattingenverschil. Jongeren lopen soms vast op de inhoud van studieprogramma's die haaks staan op wat hen in hun islamitische omgeving is bijgebracht.
Je moet bijvoorbeeld het islamitische renteverbod kunnen negeren als je economie studeert.
Ik laat mijn strijdkreet maar weer eens los, want het helpt ook hier: bevrijd de moslims van de orthodoxe islam.
Slim als de hel, maar zo zwak in taal dat ik me niet kan voorstellen dat ze ooit op HBO-niveau zullen functioneren.
Anekdote: een imigrantenvrouw die ik langdurig heb ondersteund in een HBOstudie economie, heeft na een stage een vaste baan. De man waar ze stage liep kon niet rekenen, maar is sterk op haar zwakke punt: de taal. Rekenen en cijferen is haar sterke punt.
Iets wat hierboven niet aan de orde is gekomen, maar wel een rol speelt is een opvattingenverschil. Jongeren lopen soms vast op de inhoud van studieprogramma's die haaks staan op wat hen in hun islamitische omgeving is bijgebracht.
Je moet bijvoorbeeld het islamitische renteverbod kunnen negeren als je economie studeert.
Ik laat mijn strijdkreet maar weer eens los, want het helpt ook hier: bevrijd de moslims van de orthodoxe islam.
"allochtonen kunnen nog steeds beter"
"Ruimte voor verbetering onderwijs allochtonen nog steeds aanwezig"
"Uit studie is gebleken dat allochtonen het binnen het vervolgonderwijs 2% beter doen dan vorig jaar"
"Ruimte voor verbetering onderwijs allochtonen nog steeds aanwezig"
"Uit studie is gebleken dat allochtonen het binnen het vervolgonderwijs 2% beter doen dan vorig jaar"
Klaverblad 23-01-2007 18:35
Lange tijd zijn het economische vluchtelingen/nieuwkomers
geweest. Sinds de verscherping van de toelatingsnormen komen er
hoger gekwalificeerden (Tadic b.v.). Dus voor een deel is het
intellect genetisch bepaald.
evy
23-01-2007 19:28
@ Klaverblad: Taida zat op 5 VWO: Zoals bijkt uit het onderzoek
is dat geen nekel garantie voor hoog gekwalificeerd. Ik zou de
genetishce bepaling er evan buiten laten. Want anders had de
arbeidersklasse hier ook nooit massaal de universiteit kunnen
halen. Als je daar nou eens het culturele en religieuze aspect
bij zou willen halen dan vind ik de discussie pas interessant
worden.
Klaverblad 23-01-2007 19:45
Empirisch na 15 jaar met allochtonen in het onderwijs gewerkt te
hebben. De wegingsfactor ook naar opleiding van de ouders.
Slechts een enkeling (lleerling) kon dat overstijgen. De
NL-arbeidsersklasse sprak wel nederlands (mag ik hopen).
Burro
Holanda 23-01-2007 21:51
Bij mij op school vind je vaak de combinatie van zwak
sociaal-economisch milieu en flinke taalachterstanden bij mijn
leerlingen van allochtone origine. We praten inmiddels over de
derde generatie, waarvan veel ouders het nog steeds vertikken om
Nederlands te praten tegen hun peuter. Dit samen met het feit,
dat velen van hen niet deel willen nemen aan opstapje,
leesprojecten en wat dies meer zij, zorgt voor een achterstand al
bij het begin van de basisschool. Ik weet langzamerhand niet meer
hoe ik hen moet motiveren. Geld geven, misschien ?
@Blauw Oog
Ik heb het gelezen als: van de overgebleven studenten heeft na zes jaar... et cetera. :)
@peter louter
Je ziet en hoort dat inderdaad vaker bij allochtonen: de hersenen hebben ze en de inhoud nemen ze relatief snel en eenvoudig tot zich. Maar de taal is en blijft een obstakel. En helaas vaak door hun naaste omgeving: thuis en vrienden. Thuis wordt de oorspronkelijke landstaal gesproken en met vrienden een soort straattaal. Tja, en dan is Nederlands 'slechts' de derde taal. En kinderen kunnen prima drie talen tot zich nemen, maar dan wel in een zeker balans. Maar meer dan drie talen gaat per definitie verkeerd. En denk maar eens aan Engels, Duits en Frans (of Spaans)...
@Alice
Terecht dat je positieve punten aanhaalt!!
@Klaverblad
Hmm, ik weet niet of ik daar in mee ga.
@Jos
Veel, maar niet zo veel.
@Burro Holanda
Echte derde generatie of half derde en half eerste generatie? Merk jij trouwens ook een positief verschil bij meisjes en bij Turken (t.o.v. bv. Marokkanen en Antillianen)? Ik wel namelijk. Alleen stopt het bij veel meiden nog te vroeg; studeren wordt nog wel eens onmogelijk gemaakt of daarna stopt het.
Geld geven, al dan niet via een uitkering zal hooguit tijdelijk of oogwaarschijnlijk werken denk ik. Maar niet structureel. Alhoewel: iedere leerling is er 1!
Ik heb het gelezen als: van de overgebleven studenten heeft na zes jaar... et cetera. :)
@peter louter
Je ziet en hoort dat inderdaad vaker bij allochtonen: de hersenen hebben ze en de inhoud nemen ze relatief snel en eenvoudig tot zich. Maar de taal is en blijft een obstakel. En helaas vaak door hun naaste omgeving: thuis en vrienden. Thuis wordt de oorspronkelijke landstaal gesproken en met vrienden een soort straattaal. Tja, en dan is Nederlands 'slechts' de derde taal. En kinderen kunnen prima drie talen tot zich nemen, maar dan wel in een zeker balans. Maar meer dan drie talen gaat per definitie verkeerd. En denk maar eens aan Engels, Duits en Frans (of Spaans)...
@Alice
Terecht dat je positieve punten aanhaalt!!
@Klaverblad
Hmm, ik weet niet of ik daar in mee ga.
@Jos
Veel, maar niet zo veel.
@Burro Holanda
Echte derde generatie of half derde en half eerste generatie? Merk jij trouwens ook een positief verschil bij meisjes en bij Turken (t.o.v. bv. Marokkanen en Antillianen)? Ik wel namelijk. Alleen stopt het bij veel meiden nog te vroeg; studeren wordt nog wel eens onmogelijk gemaakt of daarna stopt het.
Geld geven, al dan niet via een uitkering zal hooguit tijdelijk of oogwaarschijnlijk werken denk ik. Maar niet structureel. Alhoewel: iedere leerling is er 1!
Blauw Oog 23-01-2007 22:09
De arbeidersklasse heeft niet 'massaal' effe een
universiteitsdiploma gehaald.
Sluit me verder aan bij de reactie van Alice.
Sluit me verder aan bij de reactie van Alice.
Burro
Holanda 23-01-2007 23:44
Dat van dat geld, was uiteraard een beetje cynisch. Sorry! Jouw
bevindingen m.b.t. meisjes en de Turkse gemeenschap onderschrijf
ik 'gevoelsmatig' . Ik heb het nog niet echt in kaart gebracht.
Ook hier geldt weer , pas op voor generalisaties.
Maria-Dolores
24-01-2007 11:49
ik volg dit soort discussies niet zo intensief, maar denk wel dat
de 'verschillende culturele opvattingen' van Peter Louter, dus
opvattingen van 'thuis' die haaks staan op wat er op school en
universiteit geleerd wordt, een belangrijk punt is. thuis zonder
vragen te stellen moeten gehoorzamen, maar op school kritisch
moeten leren denken, dat valt niet altijd goed met elkaar te
combineren. vooral ook als die discrepantie niet bespreekbaar
gemaakt wordt.
@Blauw Oog
Klopt; daar zijn enkele generaties overheen gegaan. Misschien geldt dat nu ook; als ik zo om heen kijk wel tenminste.
@Burro Holanda
Snap ik. :) Generalisaties komen we al te veel tegen, zeker ook in het onderwijs. Je hebt gelijk dat dat een gevaar is.
@Maria-Dolores
Twee werelden die toch samen moeten; dat zorgt voor spanningen. Maar het cultuurverschil wat jij beschrijft heeft geen directe invloed op de taalbeheersing.
Klopt; daar zijn enkele generaties overheen gegaan. Misschien geldt dat nu ook; als ik zo om heen kijk wel tenminste.
@Burro Holanda
Snap ik. :) Generalisaties komen we al te veel tegen, zeker ook in het onderwijs. Je hebt gelijk dat dat een gevaar is.
@Maria-Dolores
Twee werelden die toch samen moeten; dat zorgt voor spanningen. Maar het cultuurverschil wat jij beschrijft heeft geen directe invloed op de taalbeheersing.
ronald 25-01-2007 00:28
Lees ook op mijn weblog de artikelen over Duitse en Nederlandse
Turken: Onderzoek heeft aangetoond dat de Turken in Duitsland
over het algemeen beter presteren dan die van hier. Mijn
retorische vraag was of wij de verkeerde Turken naar binnen
hebben gehaald? Zie ook de opmerkingen van Klaverblad van 19.45
uur. De wegingsfactor.Of wat voor ouders hebben de
kinderen.
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/95023
Mij valt dus ook het hoge niveau van "Europese cultuur" op die bij een kleine elite van Turkse Duitsers aanwezig is. Die vertaald zich in geweldige films, boeken en hoog intellectueel gehalte in discussie programma's. Maar om eerlijk te zijn, wij autochtone Nederlanders hebben ook niet zo'n hoog intellectueel niveau. Wij zijn toch eerder simpele handelaren. Geen cultuurvolk (Oeps dat zal wel veel boze reacties tot gevolg hebben, met het enige verleden wat de Nederlanders van Duitsland kennen: 40-45)
Reactie is geredigeerd
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/95023
Mij valt dus ook het hoge niveau van "Europese cultuur" op die bij een kleine elite van Turkse Duitsers aanwezig is. Die vertaald zich in geweldige films, boeken en hoog intellectueel gehalte in discussie programma's. Maar om eerlijk te zijn, wij autochtone Nederlanders hebben ook niet zo'n hoog intellectueel niveau. Wij zijn toch eerder simpele handelaren. Geen cultuurvolk (Oeps dat zal wel veel boze reacties tot gevolg hebben, met het enige verleden wat de Nederlanders van Duitsland kennen: 40-45)
Reactie is geredigeerd
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).


"Van de niet-westerse allochtonen HBO'ers weet 40 procent na vijf jaar hun diploma te halen. Dat percentage is 60 procent bij autochtonen. En na zes jaar heeft eenderde van de allochtonen hun diploma gehaald, tegen de helft van de autochtonen".
Na 6 jaar hebben dus minder mensen een diploma dan na 5 jaar. Dus dat wil zeggen dat mensen hun diploma na afloop weer inleveren denk ik... ;-)
En go girls!!