Mijn kijk
VKBlog Headerimage

Wat te doen aan de CO2 uitstoot?

zaterdag 10 maart 2007 16:50 door MRNX
Al een tijdje puzzel ik er over wat ik kan doen aan de CO2 uitstoot, en dan bedoel ik niet de gewone dingen als minder tv kijken, minder computeren en het licht uit doen als je niet in de kamer bent. De eerste twee lukt me namelijk toch niet en het derde doe ik altijd al. Ik doel op echte initiatieven om de uitstoot te verminderen, en het liefst ook om de CO2 uit de lucht te halen.
Op zich ben ik best zuinig, ik rij geen auto en doe alles zoveel mogelijk op de fiets. Ideeën voor schone energie heb ik ook best wel, als we in Nederland een aantal flink grote windmolen parken bouwen zijn we al flink op weg, maar er zijn veel mensen tegen deze aanpak, omdat ze een witte reus van tientallen meters hun uitzicht vinden verpesten. Zelf ben ik het daar niet mee eens, ik vind het heel mooi om vanuit de trein van die enorme molens te zien draaien. Er is ook een andere manier. Ik heb dat ooit ergens gezien en de basis waren kleinere molentjes bovenop gebouwen. De gebouwen wekken dus een deel van hun eigen energie op, een flinke besparing lijkt me! Veel kantoren hebben een platdak, met daaronder toch geen mensen die aan het werk zijn en gestoord kunnen worden door het geluid van de molens. Als in de grote steden elk hoog gebouw van deze molens wordt voorzien kan dat al een hoop schelen. Wat op platte daken ook schijnt te helpen is een grasmat aan te leggen op het dank. Het isoleert de bovenste verdieping, neemt water op tegen lekkages en haalt CO2 uit de lucht. Dat lijkt me een goed idee met weinig praktische bezwaren daar tegen.
Een andere grote bron van uitstoot is de warmte opwekking, ik denk dat die een stuk efficiënter kan. Om te beginnen zouden alle nieuwe gebouwen in Nederland voorzien moeten worden van een warmtepomp. Deze pomp pompt het water dat nodig is in huis eerst de grond is. Op een aantal meters onder de oppervlakte is de bodem op een constante temperatuur deze ligt 3 à 4 graden boven de temperatuur van het water. Als het water die drie of vier graden opneemt vanuit de bodem scheelt dat per liter water als meer dan 10 kilo joule energie. Dat lijkt niet veel, maar als je het over een heel jaar bekijkt is het wel erg veel. 
Ook kan er veel meer gedaan worden met restwarmte denk ik. Als er onder grote gebouwen enorme bakken met water worden aangebracht die in de zomer opwarmen, en dus het gebouw afkoelen, en in de winter bijdragen aan de verwarming  van het gebouw. De beste manier om te verwarmen is overigens met vloerverwarming, als die twee systemen op elkaar aansluiten is in de zomer de energie rekening van de airco lager net als de verwarmingrekening in de winter. 
Verder kan de restwarmte van fabrieken en energiecentrales kan veel beter worden aangewend bij het verwamen van huizen. Stadsverwarming moet, denk ik, veel beter en uitgebreider worden. Veel van deze plannen kosten wel een redelijke investering aan het begin, maar daarna heb je er weinig kosten aan, zodat het zich op denduur terug betaald en zo ook goed is voor bedreiven consumenten en de overheid. Het probleem bij het aanpakken van milieu problemen zijn namelijk, jammer genoeg, de kosten van dit alles.

Volgend artikel in dit blog

5reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van A.l.Brand/Salmanassar A.l.Brand/Salmanassar 10-03-2007 17:03
Er is maar één echte oplossing,kappen met kappen en terugplanten die hap.Dus geen apparaten,want die zijn deel van het probleem.
En natuurlijk een andere mentaliteit dan:alles wat we zien en willen hebben, te nemen.(ongeacht de consequenties)
Maar dan zullen we eerst God van de planeet af moeten trappen...

Met anti-religieuze grtn.
Fred
Avatar van Henk Daalder Henk Daalder 18-03-2007 10:11
Dus kunnen de bouwvoorschriften worden aangepast.
Elke gemeente heeft een ambtenaar die zich vor een klein deel van zijn tijd, symbolisch, bezig houdt met duurzaam bouwen DUBO.
Laat die er maar voor gaan zorgen dat grote gebouwen, hun gebouw op temperatuur houden met warmte koude opslag.
Dat zijn installaties die je zo kunt kopen, tegenwoordig.
dus moet het ook.
Dus kan het in de bouwvoorschriften.
Avatar van Wt Wt 11-04-2007 23:16
Het beste sla je een touw over een balk en pleeg zelfmoord.Dan veroorzaak je geen CO2 uitstoot meer, ennuh vraag zoveel mogelijk vrienden en bekenden om hetzelfde te doen.
Avatar van vera vera 11-02-2010 13:23
doe gewoon meer fietsen gelijk beter voor het milieu en je conditie word verbeterd doe dat gewoon je hoeft god er niet voor te haten en ook geen zelfmoord te plegen. Groeten vera uit gouda
Avatar van joodje joodje 11-02-2010 13:27
Serieus doe dit gewoon en zeker niet sullig gaan doen serieus zorg voor een buurtfeest ofzo. groetjes joodje

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Groepen

Favorieten van MRNX

Laatste reacties

persona

Wat te doen aan de CO2 uitstoot?
joodje: Serieus doe dit gewoon en zeker niet sullig gaan doen …

persona

Wat te doen aan de CO2 uitstoot?
vera: doe gewoon meer fietsen gelijk beter voor het milieu en …

persona

Wilders is geen racist
Dick: Ik denk dat u persoonlijk niet veel kaas heeft gegeten …

persona

Lang leve de regeltjes!
Janus: Vuurwerk in gammele constaines opslaan? De regels van onze 'overheid' …

persona

Het klopt niet bij de TNT
Rim: Hoge prijzen zijn tot daar aan toe. Het probleem is …

Archief / RSS

Bekijk het hele archief van MRNX, of klik op een van de jaren hieronder om een deel van het archief te ontsluiten.

2007

Zoek in het archief



Zoeken

Abonnementen

Alle blogs rss google netvibes
Deze gebruiker rss google netvibes

Statistieken

TelMiep
  •