De wereld is voor Daan
Daan Westerink, journalist en rouwdeskundige
VKBlog Headerimage

De mond niet gesnoerd

woensdag 25 april 2007 10:25 door Daan Westerink
Dit is mijn laatste metablog, zonder links deze keer. Ik wil hierbij laten weten dat ik mijn mond niet zal houden, als ik onrecht zie op het blog dan trek ik mijn mond open.

Ik blog onder naam en toenaam. Als je mijn naam intikt bij google kom je er zo achter waar ik werk, en welk vrijwilligerswerk ik doe. Ik vind dat niet erg. Ik ga graag in discussie, en als ik pittige stellingen poneer op het blog verwacht ik een pittige reactie terug. Andersom geldt dat ook: als je een pittig blog schrijft, hou dan rekening met kritische reacties. En gooi mensen niet van je blog af omdat de reacties je niet helemaal welgevallig zijn. Dat is laf, en dan rest mij niets anders dan de redactieknop in te drukken op het moment dat ik discriminerende of anderszins onwettige bijdragen lees en niet zelf mag reageren.

Het doet me niets als je me een feministische Volkskranttrut noemt, maar mijn naam besmeuren in mijn eigen kring, dat gaat me tever. Toch laat ik het daarbij, omdat de mensen met wie ik omga, zelf na kunnen denken.

Als je mij een linkse nazistische fascist wilt noemen, doe dat dan maar. In de eerste plaats klopt die term niet, maar dat terzijde. In de tweede plaats schiet ik niet met vuur terug. Alleen met woorden. Wees niet zo laf, en ga met mij in discussie. En hou in de eerste plaats op met het bezigen van beladen termen.

Ik blog onder mijn eigen naam, en dat betekent dat ik kwetsbaar ben. Lees dat nog maar een keer: ik ben kwetsbaar. Ik heb daar bewust voor gekozen. Heb je kritiek op mij, kom die dan hier spuien. Doe je dat niet, dan ben je laf. En dan is het inderdaad tijd om te vertrekken.

Al diegenen die ook onder hun eigen naam bloggen wil ik een hart onder de riem steken. Ik vind je dapper. En ik wil je niet waarschuwen. Wel wil ik je meegeven dat google al je bijdragen op het blog en daarbuiten in zijn geheugen bewaart. En gezien de zwaarte van de tags van de Volkskrantsite komt je naam als je die intoetst bij een zoekmachine, erg hoog op de lijst te staan van resultaten. Wees je dus bewust van de dingen die je schrijft. Is je dat te griezelig, neem dan een pseudoniem.

Als je kritisch bent en tegengas krijgt, betekent dit dat je naam wel eens gekoppeld kan worden aan die woorden uit het woordenboek waar je niet zo blij van wordt. Maar openheid voor alles, dat moet dan maar. Ik ben trots op mijn naam, en sta nog steeds achter alle bijdragen die ik heb geschreven.

Groet, Daan Westerink

Volgend artikel in dit blog

68reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van Helena Helena 25-04-2007 10:31
Jee .. dat klinkt niet best. Vraag me af wat en hoe..wat zijn mensen gemeen en jaloers! Zo komt het over maar ik weet niet precies wat er is gebeurd..
ik heb er gelukkig nog niet echt mee te maken gehad. Ik ben te vinden onder mijn echte naam en ik kan ook niet alles opschrijven wat ik zou willen.
Verder heb je helemaal gelijk en daar heb ik mensen ook wel eens voor gewaarschuwd: onder een pseudoniem bloggen helpt ook niet want in google ben je heel snel gevonden (inderdaad door de zwaarte van de tags en ook omdat het VKblog zo opgezet is met veel links zodat een stuk op google bovenaan komt te staan bij de zoekresultaten).
Avatar van jacob hesseling jacob hesseling 25-04-2007 10:47
Kon ik me ook al niet voorstellen, maar :
Is er iets ? (Herman van Veen)."Laatste metablog"
Avatar van On Yer Bike On Yer Bike 25-04-2007 10:56
Ik weet niet wat er nu weer allemaal aan de hand is, maar hoop wel dat je gewoon hier bij ons blijft schrijven, Daan. Je bent voor mij een van de betere serieuze webloggers. Groet, Theo Bakker (een van de betere onzin-webloggers). HOU VOL DAAN!
Reactie is geredigeerd
Avatar van Daan Daan 25-04-2007 11:16
Ik schreef niet mijn laatste blog Jacob, wel mijn laatste blog over andere bloggers. Ook wel metabloggen genoemd ;-)
Dank voor jullie reacties! Doet mij goed.
Avatar van K K 25-04-2007 11:22
Lelijk en kwalijk, zo'n gefrustreerde reageerder. Maar het is zoals hier al vaker over opgemerkt is. Het zegt enkel wat over de persoon zelf. Moeilijk om het zomaar te negeren en toch is dat het enige wat het verdient.
Avatar van Daan Daan 25-04-2007 11:45
K: precies, dat is het beste.
Avatar van Morgaine Morgaine 25-04-2007 11:51
openheid voor alles, precies.
Avatar van cor cor 25-04-2007 12:03
dat je zegt waar het op het en dat je schrijft wat je vindt,waardeer ik alleen maar. Het gebruik van een pseudo en een avatar kan ook om een heel gezonde en respectabele reden gewenst zijn. Ik vind het gek als een'anoniem'blogpersoon vervelende dingen over een column of gedicht zegt die inhoudelijk en qua vormgeving nergens op slaan
( dat heeft dan iets van telefoonterreur of ongewenst drukwerk)
Reactie is geredigeerd
Avatar van Rob Rob 25-04-2007 12:43
Ach, je kunt altijd nog vertrekken uit dit kippenhok waar de boer de zieke kippen niet uit verwijdert... Toegegeven, ik heb bijna geen lezers meer (althans bijna geen reacties) maar de rust is heerlijk :)
Vooruit, laat ik nog eens een linkje dumpen.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 25-04-2007 12:59
OK, Daan.
Avatar van Johan HvD Johan HvD 25-04-2007 13:01
Gôh, Daan, daar dacht ik even dat je ging stoppen. Maar zoals je zelf al in je reactie zegt, gaat het om metablogs. Hm, daar had ik dus zelluf ook achter kunnen komen. ;))

Ach, weet je, hetgeen je schrijft is waar. Intussen heb ik mijn (gedeeltelijke) echte naam maar 'ns neergezet. Enne, ik heb intussen ook al gezien dat voor wie wil, ook mijn -bijna- gehele doopceel op het internet te vinden is, ik heb daar geen bezwaar tegen. Voor degenen die iets willen of van plan zijn, die doen dan maar wat ze niet laten kunnen.

Ben toch verheugd dat je door blijft schrijven, want wat is nu het VKblog zonder Daan...
Avatar van antoinette duijsters antoinette duijsters 25-04-2007 13:04
Mijn mening, ik vind dat bloggers die oder hun naam bloggen sterk en als ik een blog begin zal dat ook onder mijn eigen naam zijn .Ik vind alleen als je heel goede reden hebt je onder een pseudo moet gebruiken. En inderdaat als je echt wil weten wie achter een naam schuil gaat kun je het vinden. groetjes.
Avatar van Frans Muthert Frans Muthert 25-04-2007 13:09
Is ie d'r dan weer Daan?
Dacht dat ie geschorst was.
Avatar van Pas&Ivy Pas&Ivy 25-04-2007 13:47
@Daan: Zo'n dikke twee maanden geleden heb ik GJB al een email gestuurd waarin ik uitlegde hoe gemakkelijk het is om achter de identiteit van een (anonieme) VK blogger te komen. Met Google en wat extra truukjes lukt namelijk bijna alles. GJB repliceerde: 'Het is de eigen verantwoordelijkheid van de blogger'. En hij heeft daarin gelijk. Je moet gewoon voorzichtig zijn met de informatie die je al dan niet onbewust prijsgeeft in je blog. Een hit op Google kan in die zin al fataal zijn.

Maar ik ben trots op je Daan, voor al die openheid. Ik hoop daarom ook dat iedereen deze bijdrage van jou heel goed zal lezen en er zijn/haar lering uit zal trekken.
(Pas)
Avatar van Helena Helena 25-04-2007 14:15
Maar ik snap iets niet. De stukjes van Daan vormen geen aanleiding om reacties te ontvangen zoals ze hierboven beschrijft. Hier is heel iets anders aan de hand. Wat voor informatie heeft ze van zichzelf prijsgegeven?
Die mensen die zo raar reageren zullen dat bij andere mensen ook doen of je nu onder je eigen naam blogt of niet. En dat heeft ook weinig te maken met wat GJB zegt: dat het de verantwoordelijkheid is van de betreffende blogger. Mijns inziens geldt die tekst voor een ander soort blogs dan dat van Daan.
Avatar van R U T R U T 25-04-2007 14:57
Niet leuk dat je stopt met Metabloggen!
Jammer dat de VK'ers daar geen stokje voor hebben...

x
Avatar van Beus Beus 25-04-2007 15:18
Daan ik kijk uit naar je boek.
Je hebt momenteel vast wel wat anders te doen dan metabloggen.
Succes.
Avatar van Ramirezi Ramirezi 25-04-2007 15:23
Prima Daan.
Avatar van Henk Henk 25-04-2007 15:49
Van harte aanbevolen.

Groeten, Henk.
Avatar van Pas&Ivy Pas&Ivy 25-04-2007 16:10
@Helena: Het was van mij geen kritiek op Daan. Absoluut niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat iedere blogger minder 'anoniem' is dan hij of zij denkt. Een paar aanwijzingen zijn vaak al voldoende om alle persoonsgegevens boven water te halen. Of de naam van een gepubliceerde foto bijvoorbeeld. En dat kan soms erg gevaarlijk zijn. Zeker als je blogt over mislukte relaties, een slechte werkomgeving etc.
(Pas)
Avatar van Helena Helena 25-04-2007 16:12
ja ik snap het Pas. Ik bedoelde eigenlijk ook wat jij nu schrijft in je reactie van 16:10 uur.
Avatar van rikus rikus 25-04-2007 16:27
tja waarom anoniem? En je menng zeggen mag toch in dit land
Avatar van Pas&Ivy Pas&Ivy 25-04-2007 17:10
@Rikus: Ja, anoniem dus. Natuurlijk mag je je mening in dit land verkondigen, daar heb je helemaal gelijk in, maar wat de consequenties daarvan zijn als blogger is niet altijd even duidelijk. Voorzichtigheid is daarom geboden in een aantal gevallen.

@Helena: Thanx, we begrijpen wat we bedoelen ;-)
(Pas)
Avatar van Mephisto Mephisto 25-04-2007 17:32
Is er [weer eens] eentje doorgeflipt geweest dan?
Hè verdomme, wéér gemist (ik zet ze graag op hun nummer, al kán ik dat nog niezogoe..)

Het internet is ook beschikbaar voor psycho's, [tijdelijk] gestoorden, freaks, sexuele [aanstaande] delinquenten, enz. enz. enz.

Da's de realiteit. En soms botst dat.
Gelukkig niet te vaak, volgens mij..

Sterkte Daan!
Houd ze taai, die blogjes van je!

Groetjes,
Phi
Avatar van a.j.cornelese a.j.cornelese 25-04-2007 17:35
Waar het om gaat weet ik niet. Wel dat ik altijd onder eigen naam blog en niet begrijp waarom anderen fancy-namen gebruiken. Ik heb altijd aangenomen dat dat is om een soort "belangrijkheid" aan het blog toe te voegen.
Misschien kan (wil) je mij vertellen.
wat "metabloggen" is. Snap ik niet.
En dan een waarschijnlijk te simpele vraag: Waarom bloggen onder een synoniem? Is je mening dan zo spannend of geheim of nog erger ?
Doe gewoon en vertel wie je bent.
Avatar van Ien Smits Ien Smits 25-04-2007 17:51
Wow Daan, super!
Avatar van Nicolaas Nicolaas 25-04-2007 18:35
Got it!
Avatar van Jos Goedmakers Jos Goedmakers 25-04-2007 18:54
Daan, een topartikel van je, door mij gelezen als eveneens kwetsbaar, met naam en toenaam bekend persoon die daar bewust voor heeft gekozen. Laten we daar trots op zijn!
Reactie is geredigeerd
Avatar van botofogo botofogo 25-04-2007 18:56
een virtueel hart onder de riem,

gr,
botofogo
Avatar van Mo Mo 25-04-2007 18:58
en van mij ook!
Avatar van Erik van Donk Erik van Donk 25-04-2007 19:19
There is nothing to fear but fear itself.
Daar hou ik me maar aan en ga gewoon door....onder m'n eigen naam.


Avatar van koen -drijfveren koen -drijfveren 25-04-2007 20:20
Daan, je bent eerlijk en dat is ALTIJD goed!
Avatar van mary franssen mary franssen 25-04-2007 20:38

@Daan, sterkte met de treiterij. Er zitten heel wat gestoorden en stalkers op het web.
groet, mary
Reactie is geredigeerd
Avatar van ijskastmoeder ijskastmoeder 25-04-2007 20:56
hé wijffie hou je haaks en bedenk dat recht-door-zee uiteindelijk altijd wint (en da's voor jou geen moeilijke opdracht), x
Avatar van demio demio 25-04-2007 21:06
Daan, sterkte, daar heb je durf voor nodig
Avatar van Vod senior Vod senior 25-04-2007 21:18
Open, eerlijk, verantwoordelijk.
Ik hou van jouw blogstijl Daan!
Reactie is geredigeerd
Avatar van edu edu 25-04-2007 21:19
Ach, op zulke momenten denk ik: iets drinken op bv. Ledig Erf is een stuk leuker dan me druk maken. :) Maar soms moet het even; ik ken het (zoals je weet).
Avatar van Daan Daan 25-04-2007 21:30
Dag allemaal, ik ga gewoon door met bloggen, al heb ik minder tijd door dat b o e k, dat voor de zomer af moet zijn. En met metabloggen bedoel ik 'het bloggen over andere bloggers'. Dit betekent alleen niet dat ik mijn mond houdt. En dat hoeft ook niet, zo lees ik hier boven. Mooi zo!

Ik dank jullie voor alle reacties, ik ben beretrots op de openheid binnen dit blog, zowel bij de onder pseudoniem bloggende mensen, die ook kwetsbaar zijn, als bij de onder eigen naam bloggende mensen. Dat is heel positief.
Avatar van Meneer Opinie Meneer Opinie 25-04-2007 21:39
Groot gelijk Daan, laat je niet monddood maken.
Avatar van de Freule de Freule 25-04-2007 22:03
Dan wilde ik graag nog even zeggen, Waarde Daan, dat het mij zeer deugd doet u in zo een blijde stemming aan te treffen. Ge zijt onbetwist een goede alsmede eerlijke Dame, in tegenstelling tot deze dolende Freule, wiens vege lijf zeer te moede is en een zekere rust nodig heeft...
Avatar van zev zev 25-04-2007 22:25
alleen de drukte is vuil en beladen. doorgaan dus.
Avatar van Rene Scheffer Rene Scheffer 25-04-2007 23:16
Herkenbaar....
Ik krijg van anderen ook wel aanmerkingen op het gebruik van mijn echte naam, te gevaarlijk. Ik heb tot op heden nog geen ellende meegemaakt en kick wel op dat gegoogle. Maar ben me wel bewust dat een evt nieuwe baas Google ook kent. Sterkte en ga door !
Avatar van Frank Ho Frank Ho 25-04-2007 23:27
Beste Daan, ik ben me die kwetsbaarheid goed bewust, ook al valt in mijn geval de schade nog mee. Uiteraard maak ik onderscheid tussen harde kritiek of hard op de persoon spelen. Kritiek kan mij niet duidelijk genoeg zijn, maar hoeft niet kwetsend te zijn.
Wanneer je expliciet over anderen schrijft, zoals jij dat doet (heb niet alles gevolgd), zal het gevaar van mensen die zich aangesproken voelen wel wat groter zijn.

Toch pleit ik er zeer voor om bij blogs met onderwerpen over gevoelige en/of belangrijke kwesties de volledig eigen naam te gebruiken. Het is juist de getoonde kwetsbaarheid die het belang van het onderwerp onderstreept. De echte naam staat voor een echte personage die op zijn ideeën ook echt kan worden aangesproken, zelfs als de persoon achteraf volledig de plank blijkt te hebben misgeslagen.
Het pseudoniem biedt een vrijblijvendheid die mijns inziens afbreuk doet aan het pal staan voor wat men beweert. Natuurlijk, men zit in functies en dient bazen. Of men kan de loyaliteit van klanten niet missen en beschermt noodzakelijke netwerken.
Maar duidt al die behoedzaamheid niet exact het probleem van een samenleving waarin het klimaat om de eigen mening te uiten helemaal zo vrij niet meer is?
Avatar van hippocampi hippocampi 25-04-2007 23:27
steunbetuiging
Avatar van Doortje Doortje 26-04-2007 00:00
Natuurlijk kan Daan het niet laten! Maar sommige gekken moet je echt uit de weg gaan. Nou ja, je weet wel hoe ik er over denk.
En ik ga nooit onder mijn echte naam bloggen. Dat heeft niks met laf zijn te maken of interessantdoenerij, maar alles met mijn beroepsgeheim en de privacy van mijn kinderen en mijn ex. Ik heb wel eens overwogen om een tweede blog onder mijn eigen naam te beginnen maar ik ben toch bang dat ik me een keer vergis en dat dan uitkomt wie Doortje is. Overigens denk ik dat Doortje wel een persoon is geworden als je begrijpt wat ik bedoel.
groet D
Avatar van alib alib 26-04-2007 00:57
Eerlijk gezegd begrijp ik geen barst van Daans uitbarsting. Wie zijn deur wijd openzet zal in drie dagen een kamer vol psychoten oogsten. Ik ben het in deze geheel eens met Door: blog onder pseudoniem. En dan gaat het niet eens om je eigen naam, maar om je familienaam, de naam die je deelt met anderen, mensen die met jouw schrijven niets van doen hebben.

Dat dit Daans laatste metalog is neem ik maar met een korreltje zout. Het woord 'laatste' moet altijd met de nodige scepsis worden bekeken. Misschien is de vrome intentie van vandaag het struikelblok van morgen.
Avatar van Anna Anna 26-04-2007 01:45
K weet niet of het iets zegt, "bestrijdt spam Type het getal 0 ", maarre; tis naast kwetsbaar zijn, ook reclame, op google verschijnen.
Reactie is geredigeerd
Avatar van Anna Anna 26-04-2007 01:50
18?
Ik geef Alib ook een punt.
Avatar van koen -drijfveren koen -drijfveren 26-04-2007 05:16
Dag daan, ik kreeg een zeker "ïk" die reageerde op mijn blok n.av. mijn reactie hier. Ik blijf bij mijn reactie hoor, ik vind je altijd eerlijk en direkt, dat waardeer ik juist!
groet enne je bijdragen zijn altijd waardevol hoor, dus gewoon doorgaan,je eigen ding doen!!
groetjes
koen
Avatar van D.van Veen D.van Veen 26-04-2007 09:47
Via Google lees ik over een haatcampagne tegen jou.
Is dat het risico wat je neemt door hier te schrijven?
Avatar van koen -drijfveren koen -drijfveren 26-04-2007 10:11
haatcampagne, wat is dat voor waanzin???
Avatar van Qabouter Qabouter 26-04-2007 10:30
Ah... het was even zoeken, maar de vuurwolf is weer lekker bezig. Wat kan je toch veel missen als je een paar dagen weg bent voor congres.
Avatar van Solvejg Solvejg 26-04-2007 10:37
Goed dat je dit van je afschrijft! Negeren is volgens mij nog altijd het beste, maar ieder doet het op haar/zijn eigen manier. Die vuurwolf neem ik met een flinke korrel zout, die spoort niet. Ik hou het voorlopig nog even op een deel van mijn naam, maar voor wie echt wil weten en wil treiteren, is er altijd een manier. Het enige wapen is 'loslaten'. XX

Reactie is geredigeerd
Avatar van Daan Daan 26-04-2007 10:57
Dan ga ik toch even persoonljk reageren:
@ Alib: je hebt groot gelijk om mijn 'laatste metablog' met een korrel zout te nemen. Als je dat niet zou doen, zou ik je dat haast kwalijk nemen. Over mijn naam: dat is de naam van mij, niet van de andere daantjes. Daar is wel bewust over nagedacht.

Qabouter: Instemming.
Koen: google maar op Daan Westerink en haat en het antwoord ligt er. Maar ik lig er niet wakker van.
D. van Veen: ja, dat risico is er.
Doortje: ik ben het helemaal met je eens, en dat weet je.
Sol, Ik heb losgelaten, dank je.
Frank Ho: bloggen onder eigen naam betekent ook dat je je eigen woorden heel zorgvuldig af moet wegen. Voor mij geldt: dat vind ik alleen maar een pré.
Koen: ik snap er niets van, maar er zijn veel vreemde vogels op het internet. Gewoon doorgaan, niets van aantrekken!
Zev: ;-)))
De freule: dool vrolijk verder, het doet u goed!
Rene: ;-))) Mijn toekomstige baas zal even door moeten bijten! Maar ach, dan heb je ook wat. MIsschien ga ik wel onder pseudoniem solliciteren!
Avatar van koen -drijfveren koen -drijfveren 26-04-2007 10:59
wijze opmerking solvejg..
sterkte Daan, deze ellende heb je niet verdiend, ik heb je altijd zo af en toe volgend integer gevonden, eerlijk en direkt, misschien kunnen sommigen mensen daar niet zo goed tegen..accepteren..
groet
koen
Avatar van Mephisto Mephisto 26-04-2007 12:36
ps. Een psudoniem vind ik niet meer dan logisch; internet is een virtueel medium en ik weiger mijn fysieke realiteit te delen met een virtuele identiteit. Sterker: virtueel kan ik mijzelf klonen zo vaak als ik wil, in realiteit besta ik slechts onder 1 naam.

In de 10 jaar dat ik nu op internet meedraai, heb ik al enkele pseudoniemen versleten. Ik vind het leuk om ze te verzinnen en te gebruiken: Venice, Mephisto, Phi Magoe, en nog enkelen die ik zo niet meer kan herinneren uit mijn begintijd, op zoek naar een 'ladingdekkende naam'.

Het jezelf een naam geven is zowieso een interessante bezigheid, want waar ontleent u uw identiteit aan, in het kader van uw naam? Aan Napoleon (achternaam) en ouders (voornaam). Ik ontleed mijn identiteit aan mijn zelfverkozen voornaam.

Nu u allen naampuristen weer ;)

Reactie is geredigeerd
Avatar van Daan Daan 26-04-2007 14:01
Dag Mephisto,

Grappig dat jij je nu geroepen voelt, net als doortje, om je te verdedigen wat betreft het gebruik van een pseudoniem. Ik heb niets tegen pseudoniemen, wel tegen valse bloggers.
Avatar van Mephisto Mephisto 26-04-2007 14:21
Hoi Daan, mee eens.
En was ook niet tegen jou; ik zie dan aj Cornelisen reageren en snap hèm wel, maar betwijfel of hij míj ook begrijpt.. vandaar :)

ps. kom jij ook even ons modetheaterspektakelding bekijken?
Avatar van Helena Helena 26-04-2007 14:51
Maar onder een pseudoniem bloggen ben je ook gevonden! Wat is dat voor vreemds. Ik denk juist dat als je onder een pseudoniem blogt omdat je niet wilt dat bepaalde mensen je kunnen vinden (bv je werkgever of familie of wie dan ook): je moet het risico niet onderschatten dat je kan worden gevonden mbv google! Iemand hoeft maar bepaalde zoektermen in te vullen en hups je komt als volkskrantblogger boven aan te staan..zo is de opzet van het Volkskrantblog.
Avatar van Doortje Doortje 26-04-2007 17:49
Daan,
mijn opmerking over anoniem bloggen was ook eigenlijk bedoeld voor degene die daar een opmerking over hadden gemaakt. Tegenover jou hoef ik me daar niet over te verdedigen. Dat weet ik gewoon.
Lekker weertje is het nietwaar?!!
groet D
Avatar van koen -jazzdrijfveren koen -jazzdrijfveren 26-04-2007 20:26
Daan, door jouw link kwam ik op het interview van drs. Hondius met erpee jazz.
Als dank en ook omdat ik vanwege de titel van mijn laatste bijdrage 'Hecho a mano'aan jou moest denken, kom effe luisteren en 'be my gast!!'
Avatar van Helena Helena 26-04-2007 20:28
Trouwens, ik heb wel eens op het internet te maken gehad met een vervelende tekst en daar stond mijn naam o.a. bij samen met andere namen.
Verder heb ik ook wel met bepaalde reacties op mijn blog te maken gehad. Dat was ik even vergeten te vermelden.
Avatar van Daan Daan 26-04-2007 21:31
Doortje: ja, als iedereen door elkaar heen gaat praten kan Daan het niet meer verstaan hoor ;-) Tuurlijk weet ik wat je bedoelt!
Koen: Mooi, ik kom nog even langs zo.
Helena, wat vervelend voor je, ik kan jouw naam absoluut niet in contact brengen met iets negatiefs ;-) Maar rare kwasten heb je overal.
Avatar van mary franssen mary franssen 26-04-2007 22:32

Daan, ik heb ook last van stalkers. Het komt af van corrupten die bang zijn dat ik criminele feiten met naam en toename onthul. Die proberen je dus monddood te maken.
Avatar van hans van den berg hans van den berg 29-04-2007 01:04
Daan!
Mooi deze log.
Nog maar net vers kennis mee gemaakt. Vliegt me ook wel aan soms, die openheid. Ik verstop me vaak liever achter wat dan ook.
Avatar van Daan Daan 01-05-2007 23:37
Mary: maar dat lukt ze niet, en dat is maar goed ook.
Hans! Hee, even niet opgelet, Hans op bezoek! Nu heb jij gelukkig wel een naam die veel vaker voorkomt dan de mijne. Dat scheelt dan weer. Niet aan laten vliegen hoor. Groet!
Avatar van ceesincambodja ceesincambodja 07-05-2007 07:45
Wat moet ik hier nog aan toevoegen Daan?
'Doorgaan' dan maar?
Avatar van Starry Night Starry Night 28-05-2007 23:43
Mosterd na de maaltijd, ik zie dit blog nu pas. Heb de affaire rond jou en x overigens wel gevolgd toen, en ben eerlijk gezegd blij met mijn pseudoniem. Heb ooit een ingezonden brief naar de Volkskrant gestuurd over een volslagen onbenullig onderwerp en vond na plaatsing de volgende dag een mail op mijn WERK, van iemand die mij waarschuwde tegen het gebruiken van mijn eigen naam. Ik schrok me dood, vond het eng, en met die gebeurtenis in mijn achterhoofd heb ik me hier dus met een pseudoniem ingeschreven. Ik bedoel: dat ging echt over niets. De strontput waar jij in verzeild raakte is een eng hoekje. Ik bewonder je, maar blijf zelf anoniem;-).

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Verder zonder jou

 

Je bent jong en iemand die je lief is, overlijdt. Alles is ineens anders. Mensen in je omgeving weten niet altijd hoe ze met je moeten omgaan. En zelf aangeven wat je nodig hebt is ook niet makkelijk. Hoe ga je dan verder? 

 

In Verder zonder jou vertellen 28 jongeren over hun leven na de dood van hun broer, zus, vader, moeder of grootouder. Ze vertellen hoe binnen hun omgeving, vrienden- en familiekring en op school op die dood werd gereageerd. Ook geven zij tips hoe je om kunt gaan met jongeren die een dierbare verliezen. Verder zonder jou is het eerste boek waarin alleen jongeren zelf aan het woord komen.

 

Met een voorwoord van dr. Margaret Stroebe, onderzoeker en hoofddocent aan de afdeling Klinische Psychologie, Universiteit Utrecht.


Je kunt het boek hier bestellen: www.rouwboeken.nl

Daan Westerink

foto Ik ben journalist en rouwdeskundige, en publiceerde op 15 november 2007 mijn eerste boek: Leven zonder ouders, bij Uitgeverij Ten Have. In het boek, dat zijn oorsprong vindt in het Volkskrantblog, staan de verhalen van 61 zonen en dochters over het leven met en zonder hun ouders. In juni 2009 is de derde druk verschenen. Meer informatie over mij, over de trainingen en symposia die ik organiseer, en over mijn volgende boek, vind je op mijn website: www.daanwesterink.nl

Wie is je vader, wie is je moeder

foto
Mijn wortels liggen in de dikke klei van Twente. Alle generaties voor mij groeiden er op. Mijn vader Johan werd geboren in 1937 in Wierden, Twente. Een wereldburger, maar hij woonde zijn hele leven in hetzelfde dorp. Allerliefste vader van mij en mijn broer. Heel plotseling overleden tijdens kerst 2000. Mijn moeder Annie werd geboren in 1941 in Almelo. Met met haar grote liefde verhuisde ze in 1964 naar Wierden. Betrokken. Lief. Mama. Ze overleed aan de gevolgen van kanker in 1983. Net 41 jaar oud. Zoveel vertrouwde trekken in hun gezichten, die ik terugzie in hun kleinkinderen. Humor, passie, strijdvaardigheid en power: er is veel verdwenen maar nog meer doorgegeven. Hun liefde is mijn basis.

Moeder zonder moeder

fotoJarenlang heb ik gedacht dat ik nooit moeder zou worden. Want wat zou ik mijn kinderen aandoen, wat als ook ik jong dood zou gaan net als mijn moeder? De liefde, de gesprekken met de psychologe, mijn herwonnen vertrouwen maakte dat de angst verdween.... ....Na een maand bleek ik al zwanger te zijn. Mijn hemel, ik werd moeder! De zwangerschap verliep prima, en ineens lag daar een meisjesmensje op mijn buik. En naast de tranen van geluk huilde ik ook bittere tranen toen ik mijn vader vertelde dat hij opa was geworden. Wat had ik mijn moeder graag verteld dat zij oma was geworden....

Daan schrijft

foto

(Daan Westerink ©Foto Rop Zoutberg)

 

Ik publiceer regelmatig artikelen (o.a. in Trouw) en blogs (o.a. hier, bij de Volkskrant). Een greep:

 

Laat de slachtoffers in Dendermonde met rust zodat ze kunnen rouwen - artikel in Trouw en in De Standaard, 28 januari 2009. 'Hoe vaak zullen de kindjes die in Dendermonde zo tragisch aan hun einde kwamen het gesprek van de dag zijn geweest in Nederland en België? Honderdduizenden keren? Niet alleen aan de koffietafel was het drama een gewild 'tussendoortje', ook in de media was het heel hip om over de rug van de overleden kindjes en hun leidster sensationele foto's en informatie uit te wisselen. Van verdieping was op een enkele uitzondering na helemaal geen sprake. De focus lag op het scoren van foto's van de slachtoffers, en op de gekheid van de dader. Over het ondersteunen van ouders en kinderen de komende jaren, waarbij het nu van belang is de mensen uit de media te houden, de hoorde je bijna niemand.'

Vier het leven tot het eind - artikel in Trouw, 7 januari 2009. ' Ik hoop dat mijn lieven en ik nooit in een verzorgingstehuis terecht komen, al is het maar omdat de kans dat je daar binnen de kortste keren overlijdt heel groot is. Hoe lief het personeel ook is, en hoe begrijpend de artsen: verzorgingstehuizen zijn nare gebouwen, en niemand komt er levend vandaan. Dat is een naar vooruitzicht. Het laatste station, nee dank u wel, dan stap ik liever eerder uit.'
Verder leven zonder broer en zus  - artikel in Leef!, december 2008. 'De band met een broer of zus is vaak heel bijzonder – al was het alleen al vanwege een gedeeld verleden. Hoe is het als deze bijzondere band - al dan niet onverwacht - door de dood wordt verbroken? ‘De afgelopen 22 jaar zijn er misschien 10 dagen geweest waarop ik niet aan mijn broer gedacht heb. Hij zit als het ware op mijn schouder.’

Aboutaleb en de weduwen - uit Trouw, 9 december 2008.
'Uit onderzoek blijkt dat je naast het rouwen ook moet werken aan je herstel. Een baan kan je daar letterlijk bij helpen. Thuis is het al zwaar genoeg: je komt als alleenstaande ouder haast niet aan je eigen rouw toe, omdat er ook rouwende kinderen rondlopen. Het hebben van een baan, attente collega’s, een begripvolle baas die je werktijden tijdelijk aan wil passen, en goede opvang, betekent voor veel mensen een grote steun. Die regelmaat blijkt bovendien belangrijk als je zo’n intens verlies meemaakt, en een reden om je bed uit te komen.'  

Zorgen voor je ouders - uit Trouw, 23 augustus 2008.
'Nederlanders worden steeds ouder. En ze blijven het liefst zo lang mogelijk thuis wonen. Want mensen in bejaardenhuizen stoppen, dat doen we niet meer. Maar geld en ondersteuning is er niet als die zelfstandige ouderen gebreken gaan vertonen. En dus rijden veertigers, vijftigers en zestigers om mij heen, en ook mijn schoonouders van zeventig plus een paar keer per week en soms dagelijks naar familieleden van ver in de 80, of soms zelfs 90, om ze te ondersteunen. Want als jij het niet doet, dan gebeuren er ongelukken, en dat kan natuurlijk niet.'  

Het speeltuintje is leeg - uit Trouw, 29 juli 2008.
'Vaak liepen ze met zijn drietjes hand in hand over het speelpleintje. En de oudste van vijf sloeg regelmatig zijn armpjes om zijn broertje en zusje heen. Uit bescherming, of als voorbereiding, omdat hij wist dat er zo maar weer iets zou kunnen gebeuren. Ik keek heel graag naar hem. Naar dat kleine manneke, waar zulke heftige woorden uit konden komen als iemand iets deed tegen zijn zin. Naar dat, ondanks de scheldwoorden, prachtige ventje, dat, tegen het hekje aan leunend, me aankeek alsof hij wilde zeggen: 'hee, zie eens hoe leuk ik eigenlijk ben, wil je met me spelen?' Huilen zag ik hem nooit. Ook niet toen hij in het speeltuintje ineens een klap kreeg van zijn oma. Hij gaf geen kik, pakte zijn broertje en zusje wederom bij de hand en liep terug naar huis. Zijn grootmoeder scheldend achterlatend.'  

Erken recht op zorg voor stervende - uit Trouw, 24 april 2008.
'Alsjeblieft, werknemers en werkgevers: stel samen een rouwprotocol op, en laat dit door iedere werknemer invullen. Maak wensen bespreekbaar hoe te handelen als de dood van een dierbare onafwendbaar is. We zijn er een beetje bang voor: anticiperen op de verdrietige dingen in het leven. Maar ze horen er wel bij. Afwachten tot het mis gaat is de slechtste preventie denkbaar. In die gevallen heb je inderdaad een wettelijke regeling nodig om je te beschermen.'

Mijn dochters krijgen die maagdenprik, punt uit - uit de Volkskrant, 17 april 2008. (winnaar Columnwedstrijd)
'Hoogleraar Gemma Kenter waarschuwt voor te hooggespannen verwachtingen tegenover het vaccin. We moeten de eigen afweer van het lichaam inzetten, en niet valse hoop geven omdat het vaccin 'slechts' bescherming biedt tegen maximaal 70% van de virussen die baarmoederhalskanker veroorzaken. Zegt ze. 70%, ik heb wel eens slechtere scores gezien. Juist binnen het huidige vaccinatieprogramma. Vroeger gingen vrouwen massaal dood aan o.a. baarmoeder-, vulva-, borst- en eierstokkanker. Je hoorde er haast niets over, want vrouwen waren thuis, en hadden geen invloed op de economie. Nu doen we wel mee. En tellen we mee. En hebben we de keuze. Vrouwenkanker wordt serieuzer genomen. Preventie ook. Was will dass Weib is nu de vraag. Dit wijffie wil zelf kunnen beslissen. Die pre-kankercellen zijn mijn lijf uit. En ik wil mijn dochters graag beschermen. Dat kan nu. Niet volledig, net zoals je je tegen de rest van het leven niet volkomen kunt beschermen. En desnoods betaal ik de vaccinatie zelf.' De dood moet besproken worden - uit Trouw, 02 februari 2008.
'Ik pleit ervoor dat er in ieder ziekenhuis een overlijdensplan komt te liggen. Een plan van aanpak waarin (terminale) patiënten aan kunnen geven wat hun wensen, vragen en hun angsten zijn rondom het sterven. Een plan dat met de behandelend arts doorgenomen dient te worden als voorbereiding op de laatste levensfase. Een protocol waarin de arts aan kan geven wat hij voor de patiënt kan betekenen, welke pijnbestrijding mogelijk is, en waarin inhoudelijke informatie staat over de laatste, medische handelingen. Een houvast voor de patiënt, en een stok achter de deur voor de artsen. De dood hoort net als de geboorte bij het leven en moet besproken worden. Al was het maar in het belang van de preventie, want goed afscheid nemen kan het stervensproces van de patiënt en het latere rouwproces van nabestaanden een stuk draaglijker maken.'

Savanna woont bij ons om de hoek - Volkskrant, 16 december 2006. 'De bel gaat heel lang over en ik haast me naar de voordeur. Het is Ria, op blote voeten en hevig gebarend. 'Ga jij de politie voor mij bellen?' roept ze. ' Tuurlijk wil ik dat voor je doen Ria, wat is er gebeurd?' ' Sonja loopt de boel kort en klein te slaan, en ze heeft me er uit gezet. Ik wil dat ze haar ophalen. We worden knettergek van haar'. Ria woont bij mij in de buurt. Ze is eind veertig en net als haar dochter, van in de twintig, psychiatrisch patiënt. De dames gaan regelmatig helemaal uit hun dak. Dan volgt vaak een opname, maar aangezien de hulpverlening het belangrijk vindt dat gezinnen samen blijven, worden Ria en Sonja na een week vaak alweer naar huis gestuurd. Waar nog twee dochters, een schoondochter en drie kleinkinderen wonen. Het gaat dan meestal een dag of wat goed, tot de ruzies weer uit de hand lopen, en er weer een tijdelijke opname volgt. Ik bel ook deze keer de politie en Ria gaat, voor even opgelucht, naar huis om de agenten op te vangen.'

Bomen voor het leven - Volkskrant, 2 december 2006. ''Mam, ga jij straks huilen?', vraagt mijn jongste dochter. 'Dat weet ik niet meis, wat denk jij?' 'Ik denk dat jij gaat huilen ja', zegt ze overtuigd. 'Hoe zouden jullie dat vinden dan, als ik moet huilen?' 'Dan ga ik met je meehuilen', valt mijn oudste mij bij, 'want dat doe ik altijd, als jij moet huilen'. 'En ik ga troosten', zegt jongste, 'want dat kan ik goed, troosten'. 'We zien wel', zeg ik. We gaan die middag naar Dronten, waar we twee bomen zullen planten voor mijn ouders in het Koningin Wilhelminabos. En we zijn niet de enigen: 6.500 mensen gaan deze zaterdag op weg om een boom te planten voor een, aan de gevolgen van kanker gestorven, vader of moeder, oma of opa, dochter of zoon, broer of zus of partner. Tijdens deze ' Bomen voor het leven'-dag wordt de 13.000ste boom in de grond gezet, sinds de start in 2000. En ook dit jaar worden er glasplaten onthuld met de namen van overledenen er ingegraveerd.'

Heimwee

foto...Die dag vroeg Frank of hij me een eindje naar huis mocht fietsen. Dat mocht. We fietsten langs het Twente-Rijnkanaal en gingen kijken naar de boten die voorbijvoeren. Het was licht en blauw, die dag. Met vooral heel veel lucht. Frank kuste me, en die zoen was helemaal goed. We stapten weer op onze fiets, ik ging rechts, over de brug naar Wierden, hij ging naar links, richting Almelo. Het was vlak voor de zomervakantie. We zagen elkaar vervolgens nooit meer. De vakantie was heel licht, met soms in mijn achterhoofd dat lachende blonde jongenshoofd. En ook wel met enige bewolking. Mijn moeder voelde zich niet zo lekker, en dus waren we veel rondom het appartement.Terug op school bleek de hele jonge romance over. We hebben het nooit uitgemaakt, het was gewoon voorbij. Zonder pijn. Mijn leven veranderde in de drie maanden die volgden totaal. Mijn moeder werd na lang doorvragen opgenomen in het St. Elisabeth ziekenhuis in Almelo voor diverse onderzoeken. De internist schreef een rustkuur voor en vermoedde een maagzweer. Zes weken later ging hij toch maar eens een kijkoperatie uitvoeren. Tegen mijn vader zei hij 'Als het kanker is trek ik al mijn haren uit mijn hoofd'. Tien minuten nadat hij met de operatie begonnen was kon hij alweer stoppen. Mijn moeders buik was een en al kanker, met uitzaaiingen. Twee dagen daarvoor was ze 41 jaar geworden.

Bomen voor het leven

foto'Mam, ga jij straks huilen?', vraagt mijn jongste dochter. 'Dat weet ik niet meis, wat denk jij?' 'Ik denk dat jij gaat huilen ja', zegt ze overtuigd. 'Hoe zouden jullie dat vinden dan, als ik moet huilen?' 'Dan ga ik met je meehuilen', valt mijn oudste mij bij, 'want dat doe ik altijd, als jij moet huilen'. 'En ik ga troosten', zegt jongste, 'want dat kan ik goed, troosten'. 'We zien wel', zeg ik. We gaan die middag naar Dronten, waar we twee bomen zullen planten voor mijn ouders in het Koningin Wilhelminabos. En we zijn niet de enigen: 6.500 mensen gaan deze zaterdag op weg om een boom te planten voor een, aan de gevolgen van kanker gestorven, vader of moeder, oma of opa, dochter of zoon, broer of zus of partner. Tijdens deze ' Bomen voor het leven'-dag wordt de 13.000ste boom in de grond gezet, sinds de start in 2000. En ook dit jaar worden er glasplaten onthuld met de namen van overledenen er ingegraveerd.

Daan & LinkedIn

View Daan Westerink's profile on LinkedInI am a journalist and an Independent Bereavement Specialist. It's my goal to provide the right information about bereavement issues, in order to help bereaved people to understand their loss and cope with their grief. I provide information, advice, education and training services.

Groepen

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Opgericht door op maandag 25 mei 2009 22:18, 30 leden

Het gedrukte woord en andere aanverwante zaken betreffende het boek.

Kort van Stof

Kort van Stof

Opgericht door Vroems op dinsdag 9 juni 2009 21:43, 21 leden

Als je het maar kort houdt is alles goed.
Hapklare brokken. Dat is waar het hier om draait..

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 15:35, 60 leden

Eigen werk en besprekingen van het werk van anderen

Persoonlijk

Persoonlijk

Opgericht door sjaal op dinsdag 26 mei 2009 22:23, 73 leden

Deze groep is gereserveerd voor alle bloggers die de wereld bezien vanuit het perspectief 'ik'.

Rouw(verwerking)

Rouw(verwerking)

Opgericht door scramblex op vrijdag 5 juni 2009 16:58, 9 leden

Alles wat te maken heeft met rouw/verdriet in de breedste zin van het woord.

Wetenschap

Wetenschap

Opgericht door Qabouter op dinsdag 26 mei 2009 20:59, 52 leden

Artikelen over wetenschappelijke onderwerpen

Mijn bezoekers

Wat zegt u?

Bij het zeggen wat je denkt, is het belangrijk om het denken niet te vergeten.
Jocea van Amelsfort

Artsen bang voor euthanasie - artikel in Trouw

Journalist Rob Bruntink schreef het boek 'De laatste slaap', over de toepassing van palliatieve sedatie, het bestrijden van ondraaglijke pijn gedurende de laatste levensfase. Volgens Bruntink gebruiken artsen deze medische handeling steeds vaker. Voor palliatieve sedatie is namelijk geen toestemming van de wetgever nodig als de verwachting is dat een uitbehandelde patiënt binnen twee weken overlijdt. Het is een medische handeling, gericht op pijnbestrijding. Dit in tegenstelling tot euthanasie, waarbij het draait om het verzoek van een patiënt om levensbeëindiging. En alhoewel euthanasie sinds 2002 niet meer strafbaar is, moet er wel aan zogenaamde zorgvuldigheidseisen voldaan worden, en dat betekent een heleboel extra rompslomp. De KNMG (De Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst) viel over Bruntink heen. Hij zou artsen bewust in een kwaad daglicht stellen, terwijl palliatieve sedatie helemaal niet als verkapt euthanasiemiddel gebruikt wordt. Hoe het ook zij: wie ik mis in deze hele discussie is de patiënt zelf. Er wordt nergens gevraagd wat het beste is voor de man of vrouw, die weet dat het einde nadert. Ik pleit ervoor dat er in ieder ziekenhuis een overlijdensplan komt te liggen.Lees hier verder (gepubliceerd in Trouw, 9 februari 2008) Daan Westerink

Daan luistert naar... 'Alone' van Tessa Boomkamp

fotoRothumeur of niet: Tessa Boomkamp krijgt me iedere keer weer vrolijk met haar cd 'Alone'. En dat komt niet omdat ze net als ik Tukker is. Ze bracht haar eerste cd in eigen beheer uit, en dat vind ik stoer in deze tijd. Tessa heeft een prachtige stem, die soms doet denken aan Gloria Estefan, ik ben dol op haar swingende percussie, kleine liedjes en dan weer een stevig nummer. Ze is met recht een multi-instrumentaliste(ze studeerde drum, maar bespeelt ook zonder moeite de gitaar). Ik sta versteld dat Tessa nog niet is doorgebroken. Niet iedereen staat immers show na show het dak eraf te spelen met Marco Borsato, of toert rond met Normaal en Marlayne. Kunnen echte artiesten nog doorbreken zonder Idols? In ieder geval: luister!

Onze datsja in de stad

foto foto foto foto foto foto foto foto foto

Utereg, me statsie

foto foto foto foto

Bezoekers vanaf november 2006

Wil je weten hoeveel mensen je hier voorgingen? Free counter and web stats

Links

Laatste reacties

persona

Boek 'Verder zonder jou' is er!
Isis Nedloni: Beste Daan, Ha, nu heb ik je toch eindelijk gevonden!; ))))) …

persona

Boek 'Verder zonder jou' is er!
demio: Daan, gefeliciteerd met je nieuwe boek. Ik zag hem zaterdag …

persona

Boek 'Verder zonder jou' is er!
Anita1963: Daan gefeliciteerd met je boek ik zal het zeker gaan …

persona

Boek 'Verder zonder jou' is er!
zusenzo: Beterschap, maar vooraleerst gefeliciteerd met de geboorte van een nieuw …

persona

Boek 'Verder zonder jou' is er!
Ivy (Heyta): Daan, hartstikke goed! Weer een boek. Ik zal het bestellen voor …

Statistieken

TelMiep
  •