klacht
klacht

Open brief aan Redactie van
Volkskrantblog .. en verantwoordelijken,
Ik wil hierbij een offiële klacht indienen tegen de Weblog Redactie en andere verantwoordelijken.
Vandaag is op een ongelooflijke manier de privacy van veel anonieme bloggers geschonden.
Mijn echte naam is door veel webloggers gezien en genoteerd.
Omdat de gegevens op
mijn weblog, via mijn echte naam, te herleiden zijn, heb ik mijn
weblog onmiddellijk verwijderd.
Ik vind het ongelooflijk dat ik anoniem mag bloggen en dat mijn privacy beschermd wordt, maar dat door een fout alle namen van anonieme bloggers, en dus ook mijn naam, op het blog hebben gestaan. Namen die door vele bloggers inmiddels genoteerd en/of gekopieerd zijn.
Ik ben ongelooflijk boos.
Ik verwacht om z'n minst een ongelooflijk excuus van de Volkskrant.
Maar ook als dat excuus komt, zal ik deze klacht handhaven.
Hoogachtend,
Grietje Anoniem te
Volkskrantstad
echte email adres bij
redactie bekend
Paul
19-07-2007 20:49
Toch begrijp ik je niet helemaal. Waarom zouden veel webloggers
je echte naam willen noteren?
Op wiens weblog zit ik nu eigenlijk te reagreren nu je het jouwe
hebt verwijderd?
Je klacht is terecht. Ben benieuwd of we nog wat horen van de redactie.
Je klacht is terecht. Ben benieuwd of we nog wat horen van de redactie.
Grietjes
19-07-2007 20:54
@Dunya, doen zou ik zeggen !
@Paul, ik heb geen idee, maar het gebeurt en is gebeurd.
@Frans, voor jou een vraag voor mij een weet (op wiens weblog je nu reageert).
Maar maakt het wat uit?
@Paul, ik heb geen idee, maar het gebeurt en is gebeurd.
@Frans, voor jou een vraag voor mij een weet (op wiens weblog je nu reageert).
Maar maakt het wat uit?
Mephisto 19-07-2007 20:56
mag ik je ook gelijk 20 aanbevelingen geven?
Dit is precies de reden waarom het verbieden van paddo's niet werkt. Dat werkt illegaliteit in de hand, zoals nu ook blijkt. Als open en bloot mijn gegevens worden getoond, dan verkies ik totale anonimiteit. Als ik zelf mag bepalen wat er met mijn gegevens gebeurt, dan ben ik te allen tijde bereid te vertellen wie ik ben, als de situatie zich daartoe leent.
Dat vertrouwen is bij deze door de VK redactie verkwanseld.
Dit is precies de reden waarom het verbieden van paddo's niet werkt. Dat werkt illegaliteit in de hand, zoals nu ook blijkt. Als open en bloot mijn gegevens worden getoond, dan verkies ik totale anonimiteit. Als ik zelf mag bepalen wat er met mijn gegevens gebeurt, dan ben ik te allen tijde bereid te vertellen wie ik ben, als de situatie zich daartoe leent.
Dat vertrouwen is bij deze door de VK redactie verkwanseld.
@Mephisto, graag, kom op met die aanbevelingen ! Ik heb er nog
minstens 11 tegoed.
Andreas 19-07-2007 21:04
Ik ben pas op dit medium, ben geschrokken van de
onzorgvuldigheid, waarvoor excuses gepast zijn.
Ina
Dijstelberge 19-07-2007 21:07
Alhoewel ik niet anoniem blog vond ik heden middag het zeer
pijnlijk om plotseling de namen te zien van mensen die er wel
voor gekozen hebben een alias te gebruiken. Het was als het ware
een mijn opgedrongen breken van hun privacy. Daarom ondersteun ik
deze klacht.
@Andreas, dat kan ik me voorstellen
@Ina, over wel en niet anoniem bloggen is al (te) veel gezegd. Maar ik heb, net als velen, daar een goede reden voor. En ik vond het ook onprettig sommige andere namen te lezen.
@Jos, ken ik jou dan? niet dat ik weet.
@Ina, over wel en niet anoniem bloggen is al (te) veel gezegd. Maar ik heb, net als velen, daar een goede reden voor. En ik vond het ook onprettig sommige andere namen te lezen.
@Jos, ken ik jou dan? niet dat ik weet.
dag
grietje 19-07-2007 21:29
ik steun je brief, ook ik heb per direct mijn blog verwijderd en
vind het ongelooflijk kwalijk dat privegegevens openbaar werden
terwijl ik akkoord ging bij het aanmaken met het privacyreglement
wat dus een farce blijkt.
Ik heb de msnsen met wie ik veel plezier heb beleefd gegroet en ik vind de mensen die grappig doen en er een lolletje van maken ongelooflijk verkeerde bloggers met wie ik gene seconde verder nog iets te maken wil hebben.
daarom dat er na de laatste punt achter deze reactie geen komma meer komt.
grietje we gaan gewoon per mail verder want aan jou heb ik een dikke vriendin overgehouden.
punt
Ik heb de msnsen met wie ik veel plezier heb beleefd gegroet en ik vind de mensen die grappig doen en er een lolletje van maken ongelooflijk verkeerde bloggers met wie ik gene seconde verder nog iets te maken wil hebben.
daarom dat er na de laatste punt achter deze reactie geen komma meer komt.
grietje we gaan gewoon per mail verder want aan jou heb ik een dikke vriendin overgehouden.
punt
Mo 19-07-2007
21:33
Ik zag de waarschuwing van Doortje op mijn werk en daar kon ik
mijn profiel niet aanpassen; gelukkig realiseerde ik me dat dat
ook niet hoefde omdat ik mijn naam niet in mijn profiel had
vermeld. Maar ik heb wel een aantal blogs gezien van mensen wiens
privacy geschonden werd en het voelde gewoon voyeuristisch.
Jammer dat je niet verder blogt. Ik heb je altijd graag gelezen,
en "dag grietje" ook. Succes verder! Ik ben benieuwd hoe het
verder gaat met datgene waarover je geblogd hebt.
Woudje
19-07-2007 21:36
Dag Grietje,
Laat me via "achterom" weten waar je heen verhuist.
Ik ben razend, to say the least.
Laat me via "achterom" weten waar je heen verhuist.
Ik ben razend, to say the least.
niko
19-07-2007 21:54
Ik ben er een voorstander van om officeel een klacht in te
dienen.
De ondeskundigheid en respectloosheid van de redaktie is onaanvaardbaar!
Zij zijn hier verantwoordelijk voor.
Maar voor een officiele klacht zal men de procudere moeten kennen als die bestaat.
Ik bedoel je laat het toch niet hierbij?
Ik weet niet of ik je ken maar het spijt mij wel dat je je blog hebt moeten verwijderen.
De ondeskundigheid en respectloosheid van de redaktie is onaanvaardbaar!
Zij zijn hier verantwoordelijk voor.
Maar voor een officiele klacht zal men de procudere moeten kennen als die bestaat.
Ik bedoel je laat het toch niet hierbij?
Ik weet niet of ik je ken maar het spijt mij wel dat je je blog hebt moeten verwijderen.
@84..... tot mails !
@Mo, ik zag hem ook, ik heb mijn profiel veranderd, maar desondanks verscheen mijn naam gewoon ... met alle gevolgen vandien. Het ergste vind ik dat ik zelden mijn echte naam opgeef, maar de Volkskrant wel vertrouwde. Niet dus.
@Woudje, ik laat het je weten ...
@Mo, ik zag hem ook, ik heb mijn profiel veranderd, maar desondanks verscheen mijn naam gewoon ... met alle gevolgen vandien. Het ergste vind ik dat ik zelden mijn echte naam opgeef, maar de Volkskrant wel vertrouwde. Niet dus.
@Woudje, ik laat het je weten ...
Ja,ik ga morgen naar prof.Tak om te bezien wat de mogelijkheden zijn in deze.
@Niko, nee hoor, hier laat ik het niet bij. Ik dien een officiële
klacht in, met voornaam en achternaam enzo. Ik heb hem via de
mail gestuurd en ga hem ook per post verzenden. Want ik vind dit
schandalig.
Is goed.
Men denkt maar alles tegen mij te kunnen zeggen.
Het onbenul wat zich artiest noemt.
Pfff..
Helena 19-07-2007 22:03
Maar waarom zo´n klacht en je blog opheffen? Besef je dan niet
dat je ook risico loopt als je onder een pseudoniem blogt? Zeker
bij het Volkskrantblog is je blog snel gevonden in google.
Volkskrantblogs staan namelijk altijd hoog genoteerd in de
zoekresultaten. Als je echt nooit gevonden had willen worden en
zo dan had je beter op een stille plek kunnen bloggen of helemaal
niet...
Maar misschien is er echt iets anders aan de hand en zo en sta ik niet genoeg stil bij de consequenties van wat er vandaag is gebeurd voor mensen die bewust onder een pseudoniem bloggen..
Maar misschien is er echt iets anders aan de hand en zo en sta ik niet genoeg stil bij de consequenties van wat er vandaag is gebeurd voor mensen die bewust onder een pseudoniem bloggen..
@Helena: simpel: 1. ik mocht anoniem bloggen dus niemand heeft
het recht mijn naam te laten verschijnen. 2. niemand kan de
gegevens zomaar herleiden die in mijn blog stonden, maar met mijn
naam samen wel. Je mag gewoon aannemen dat mensen niet voor niets
onder pseudoniem bloggen. En anders moet je het niet toestaan.
Simpel.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Helena 19-07-2007 22:14
Dank voor je antwoord Grietje. Ik snap wel wat je bedoelt, maar
ik wil je er wel op wijzen dat stel dat iemand in google een
zoekterm invult. En die termen gebruik jij ook vaak in je blog.
Die 'iemand' klikt op zoeken en hup, jouw blog staat boven aan in
de zoekresultaten. Diegene klikt je blog aan en herkent het een
en ander, omdat je over bepaalde dingen schrijft. En denkt, is
dat niet die en die?
Ik snap het wel... maar wat zijn denk je de gevolgen van deze dag? Misschien vallen de gevolgen wel mee? Het is nu hersteld zie ik.
Jammer dat je het blog hebt verwijderd!
Ik snap het wel... maar wat zijn denk je de gevolgen van deze dag? Misschien vallen de gevolgen wel mee? Het is nu hersteld zie ik.
Jammer dat je het blog hebt verwijderd!
@Helena, je denkt er erg gemakkelijk over. De gevolgen weet ik
niet ... en dat is misschien wel het vervelendst. Natuurlijk kom
je via zoektermen op mijn blog, maar zolang ik geen enkele naam
noem en ook mijn naam ontbreekt kan niemand er iets mee, kan het
over iedereen en alles gaan ... er zijn veel soortgelijke
situaties ...
jeg synes 19-07-2007 23:55
Vanochtend had ik al zo'n raar voorgevoel, dus geen blog gemaakt
en meteen mijn gegevens even wezen nachecken....de blog van de
veroorzaker van al dit leed was slordig gemaakt..en dat zet een
nadenkend mens al meteen aan het denken....
slordig!!!!!..waarom en wat is daar het gevolg van...dat zijn dan vragen die opkomen...
Plus...we waren gewaarschuwd...er waren eerder problemen met het (te snelle) veranderen van één en ander.
Enfin, vervolgens werd het steeds slordiger...
Ik heb gewaarschuwd in een reactie onder dat blog...en met mij bvele anderen daarna.
Vervolgens heb ik de computer afgesloten en moest naar elders....en nu kom ik terug op het VKblog en zie wat er aangericht is door zeer vermoedelijk een niet competent persoon...
Kennelijk bestaat er zo weinig respect voor ons bloggers dat dit heeft kunnen gebeuren..
Het is werkelijk schandalig...en inderdaad zijn de prive gegevens van sommige anonieme bloggers nu elders te lezen...
Misschien is het een idee om gezamenlijk een klacht in te dienen via één blog bij GJB over deze onwaarschijnlijk onnozele maar schandalige fout, die verstrekkende consequenties zou kunnen hebben..
daar komt bij dat het vertrouwen nu wel erg ver te zoeken is.....
En waarom is er niemand van de Volkskrant die even op een hele fatsoenlijke manier reageert????
Het gaat hier in feite om principes en om vertrouwen...die zijn, ook wat mij betreft behoorlijk geschaad...
jeggroet
slordig!!!!!..waarom en wat is daar het gevolg van...dat zijn dan vragen die opkomen...
Plus...we waren gewaarschuwd...er waren eerder problemen met het (te snelle) veranderen van één en ander.
Enfin, vervolgens werd het steeds slordiger...
Ik heb gewaarschuwd in een reactie onder dat blog...en met mij bvele anderen daarna.
Vervolgens heb ik de computer afgesloten en moest naar elders....en nu kom ik terug op het VKblog en zie wat er aangericht is door zeer vermoedelijk een niet competent persoon...
Kennelijk bestaat er zo weinig respect voor ons bloggers dat dit heeft kunnen gebeuren..
Het is werkelijk schandalig...en inderdaad zijn de prive gegevens van sommige anonieme bloggers nu elders te lezen...
Misschien is het een idee om gezamenlijk een klacht in te dienen via één blog bij GJB over deze onwaarschijnlijk onnozele maar schandalige fout, die verstrekkende consequenties zou kunnen hebben..
daar komt bij dat het vertrouwen nu wel erg ver te zoeken is.....
En waarom is er niemand van de Volkskrant die even op een hele fatsoenlijke manier reageert????
Het gaat hier in feite om principes en om vertrouwen...die zijn, ook wat mij betreft behoorlijk geschaad...
jeggroet
@jeg synes, ik had het bericht wel gelezen, maar gewaarschuwd
door anderen heb ik mijn naam uit mijn profiel gehaald, maar
desondanks ... is hij minuten lang verschenen. Lang genoeg om
'vreemde types' aan te trekken ... heel vervelend gevoel. En
inderdaad een behoorlijk geschaad vertrouwen. Ik heb de
Volkskrant verschillende emails gestuurd, ook met bovengenoemde,
maar dan persoonlijke klacht. Reactie: nihil. Slordig? Nee
onfatsoenlijk !!
Trouwens, van alle bloggers schijnen de namen onder 'alle blogs' zomaar verschenen te zijn. Dus van alle anoniemen !
Reactie is geredigeerd
Trouwens, van alle bloggers schijnen de namen onder 'alle blogs' zomaar verschenen te zijn. Dus van alle anoniemen !
Reactie is geredigeerd
Jos
20-07-2007 01:06
Je hebt voor 100% gelijk Grietje!
AANBEVOLEN DUS!
AANBEVOLEN DUS!
Bart
20-07-2007 09:34
Grietje,
ik deel je boosheid. In alles. Bij het zoveelste klooien door mezelf om bij mijn profielgegevens te komen (ter bescherming) heb ik iets verkeerd gedaan (gek hè) en per ongeluk mijn inloggegevens onklaar gemaakt. Niet mijn code, maar mijn emailgegevens - wist ik veel!
Dus kan ik sinds gistermiddag niet meer inloggen. Ondanks herhaalde verzoeken nul komma nul reactie, laat staan hulp!
Tsss...mpfh...ook ik heb het even helemaal gehad en ga vandaag verder maar even uit de lucht...stoom afblazen...
ik deel je boosheid. In alles. Bij het zoveelste klooien door mezelf om bij mijn profielgegevens te komen (ter bescherming) heb ik iets verkeerd gedaan (gek hè) en per ongeluk mijn inloggegevens onklaar gemaakt. Niet mijn code, maar mijn emailgegevens - wist ik veel!
Dus kan ik sinds gistermiddag niet meer inloggen. Ondanks herhaalde verzoeken nul komma nul reactie, laat staan hulp!
Tsss...mpfh...ook ik heb het even helemaal gehad en ga vandaag verder maar even uit de lucht...stoom afblazen...
Bart , wat kan helpen(Ik had dat ook eens)is dat je vk gewoon
belt en vraagt om iemand met verstand van zaken. Mailen kan lang
duren.
(even erbij vermeldende dat ik eerst drie medewerkers aan de telefoon kreeg die niet eens wisten wat bloggen was. 'Hebben we dat ook bij de volkskrant?)
Reactie is geredigeerd
(even erbij vermeldende dat ik eerst drie medewerkers aan de telefoon kreeg die niet eens wisten wat bloggen was. 'Hebben we dat ook bij de volkskrant?)
Reactie is geredigeerd
Thera 20-07-2007 10:36
Ja, dit is wel een zeer ernstige fout met verstrekkende gevolgen
voor enkele mensen die rekenden op discretie.
Als dit risico er was, hadden ze beter geruime tijd van tevoren kunnen waarschuwen, zodat de mensen hun profiel (tijdelijk) konden veranderen.
Ik heb begrepen dat ook adresgegevens zijn verschenen, dat is natuurlijk ook uit den boze.
Tjonge wat een puinhoop.
Als dit risico er was, hadden ze beter geruime tijd van tevoren kunnen waarschuwen, zodat de mensen hun profiel (tijdelijk) konden veranderen.
Ik heb begrepen dat ook adresgegevens zijn verschenen, dat is natuurlijk ook uit den boze.
Tjonge wat een puinhoop.
Qabouter
20-07-2007 11:29
Helena,
"Dank voor je antwoord Grietje. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik wil je er wel op wijzen dat stel dat iemand in google een zoekterm invult. En die termen gebruik jij ook vaak in je blog. Die 'iemand' klikt op zoeken en hup, jouw blog staat boven aan in de zoekresultaten. Diegene klikt je blog aan en herkent het een en ander, omdat je over bepaalde dingen schrijft. En denkt, is dat niet die en die?"
Je ziet volgens mij inderdaad iets over het hoofd. Er zijn enerzijds mensen die vanuit hun beroep (verpleegster) bloggen en daarbij hun best doen de zaken te anonimiseren. Voor zichzelf, maar ook voor de patient. Als iemand zoekt en het blog vindt en toevallig herkent, dan kan het nog altijd een ander zijn in een ander ziekenhuis. Ziektes en voorvallen op een afdeling zijn niet uniek. En dan nog, de enige die de identiteit kan herkennen zijn mensen die al weten hoe de zaken staan. Niet iemand die toevallig de patient kent, maar niet wist dat hij ziek was geweest. Of alleen wist dat hij naar het ziekenhuis was, maar niet waarvoor. Door de naam van de verpleegster in beeld te brengen is het een stapje makkelijker om de link te leggen. Het is niet ineens het opengooien van patientgegevens, maar het is wel een stapje dichterbij de schending van die privacy.
Daarnaast zie je volgens mij nog iets over het hoofd. Mijn omgeving weet bijvoorbeeld dat ik een blog heb en waar ik blog. Ik verberg wat dat betreft voor mijn vrienden, familie en kennissen niets. Waar ik echter niet op zit te wachten is dat een discussie waar ik aan deelneem uit de hand loop en iemand kan het niet op het blog laten. In het geval dat ik onder pseudoniem opereer, kan zoiemand niet achterhalen wie ik ben en dus ook niet achterhalen wat mijn telefoonnummer of adres is.
Nu kan dit ineens wel, want daar staat je naam, die je om de eerlijkheid aan de redactie hebt gegeven.
Stel bijvoorbeeld een meneer opinie, die met volledige naam ineens bekend is geworden, ongewenst. Hij heeft best een aantal aanvaringen gehad met Mary Franssen, die op hoge poten de ware identiteit eiste, omdat ze hem wilde aanklagen wegens smaad. Meneer opinie denkt, nou dat maffe mens ga ik dus niet vertellen wie ik ben en waar ik woon. Je weet namelijk maar nooit, als de smaad-aanklacht niet van de grond komt, wat voor volgende stap zo'n krankzinnig figuur zal nemen. Maar die bescherming heeft meneer opinie ineens niet meer, want iedereen kon ineens zien wie hij in werkelijkheid was.
Het is natuurlijk niet zeker dat Mary net op het blog was om dit hiaat te zien en er gretig gebruik van te maken. Maar het had zomaar kunnen gebeuren. Het kan ook dat Mary alleen dreigt en nooit zo'n aanklacht zal indienen, omdat ze ook wel beseft dat het nooit voor een rechter zal verschijnen. Maar dat weet je niet zeker en dus wenst Mr. Opinie veilig en anoniem te blijven hier.
Dus de dreiging van thuis lastig gevallen worden is helemaal niet zo denkbeeldig als sommige mensen hier denken. Vraag het anders maar aan app, wiens naam achterhaald werd en persoonlijke bedreiging ten deel viel. De dreiger zou misschien nooit tot actie overgaan, maar de bedreiging stond. Sterker nog, app heeft altijd ontkend en gezegd dat ze de verkeerde hadden, maar of dat waar is of niet is irrelevant, omdat de persoon in kwestie (al dan niet app) is wel thuis lastig gevallen met telefoon en post, naar ik begrepen heb.
"Dank voor je antwoord Grietje. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik wil je er wel op wijzen dat stel dat iemand in google een zoekterm invult. En die termen gebruik jij ook vaak in je blog. Die 'iemand' klikt op zoeken en hup, jouw blog staat boven aan in de zoekresultaten. Diegene klikt je blog aan en herkent het een en ander, omdat je over bepaalde dingen schrijft. En denkt, is dat niet die en die?"
Je ziet volgens mij inderdaad iets over het hoofd. Er zijn enerzijds mensen die vanuit hun beroep (verpleegster) bloggen en daarbij hun best doen de zaken te anonimiseren. Voor zichzelf, maar ook voor de patient. Als iemand zoekt en het blog vindt en toevallig herkent, dan kan het nog altijd een ander zijn in een ander ziekenhuis. Ziektes en voorvallen op een afdeling zijn niet uniek. En dan nog, de enige die de identiteit kan herkennen zijn mensen die al weten hoe de zaken staan. Niet iemand die toevallig de patient kent, maar niet wist dat hij ziek was geweest. Of alleen wist dat hij naar het ziekenhuis was, maar niet waarvoor. Door de naam van de verpleegster in beeld te brengen is het een stapje makkelijker om de link te leggen. Het is niet ineens het opengooien van patientgegevens, maar het is wel een stapje dichterbij de schending van die privacy.
Daarnaast zie je volgens mij nog iets over het hoofd. Mijn omgeving weet bijvoorbeeld dat ik een blog heb en waar ik blog. Ik verberg wat dat betreft voor mijn vrienden, familie en kennissen niets. Waar ik echter niet op zit te wachten is dat een discussie waar ik aan deelneem uit de hand loop en iemand kan het niet op het blog laten. In het geval dat ik onder pseudoniem opereer, kan zoiemand niet achterhalen wie ik ben en dus ook niet achterhalen wat mijn telefoonnummer of adres is.
Nu kan dit ineens wel, want daar staat je naam, die je om de eerlijkheid aan de redactie hebt gegeven.
Stel bijvoorbeeld een meneer opinie, die met volledige naam ineens bekend is geworden, ongewenst. Hij heeft best een aantal aanvaringen gehad met Mary Franssen, die op hoge poten de ware identiteit eiste, omdat ze hem wilde aanklagen wegens smaad. Meneer opinie denkt, nou dat maffe mens ga ik dus niet vertellen wie ik ben en waar ik woon. Je weet namelijk maar nooit, als de smaad-aanklacht niet van de grond komt, wat voor volgende stap zo'n krankzinnig figuur zal nemen. Maar die bescherming heeft meneer opinie ineens niet meer, want iedereen kon ineens zien wie hij in werkelijkheid was.
Het is natuurlijk niet zeker dat Mary net op het blog was om dit hiaat te zien en er gretig gebruik van te maken. Maar het had zomaar kunnen gebeuren. Het kan ook dat Mary alleen dreigt en nooit zo'n aanklacht zal indienen, omdat ze ook wel beseft dat het nooit voor een rechter zal verschijnen. Maar dat weet je niet zeker en dus wenst Mr. Opinie veilig en anoniem te blijven hier.
Dus de dreiging van thuis lastig gevallen worden is helemaal niet zo denkbeeldig als sommige mensen hier denken. Vraag het anders maar aan app, wiens naam achterhaald werd en persoonlijke bedreiging ten deel viel. De dreiger zou misschien nooit tot actie overgaan, maar de bedreiging stond. Sterker nog, app heeft altijd ontkend en gezegd dat ze de verkeerde hadden, maar of dat waar is of niet is irrelevant, omdat de persoon in kwestie (al dan niet app) is wel thuis lastig gevallen met telefoon en post, naar ik begrepen heb.
Helena 20-07-2007 11:56
@Qabouter, dank voor je reactie. Maar als iemand kwaad wil komen
ze toch wel achter je identiteit denk ik. Ik begrijp wel wat je
bedoelt (voorbeeld dat je geeft over een verpleegster die onder
pesudoniem blogt). Maar laatst was er ook iemand die per ongeluk
blogte vanuit zijn werk en toen kon iemand achterhalen via het IP
waar diegene werkte (terwijl dat nou zo belangrijk was om de
werklokatie niet te weten).
Dus mensen zijn zelf in feite soms ook verantwoordelijk wat ze doen.
Het is wel zo dat als je over patienten schrijft dat die gevallen zich inderdaad in veel ziekenhuizen voor kunnen doen dus wat dat betreft is het een goede bescherming (ik noem het maar even zo) als je onder een pseudoniem blogt. Maar een collega van die verpleegster die toevallig op het blog terecht komt? Herkent die dan geen beschrijvingen van patienten of andere (meer persoonlijke) stukjes van de betreffende anonieme blogster?
En mensen die bijv. over persoonlijke dingen schrijven, en denken dat ze niet herkend worden?
Wat zijn de gevolgen van de fout van gisteren?
Het is dat er enkele vervelende gegevens (namen) zijn gekopieerd naar een andere website maar als dat niet gebeurt zou zijn, was het denk ik allemaal wel meegevallen.
Dus mensen zijn zelf in feite soms ook verantwoordelijk wat ze doen.
Het is wel zo dat als je over patienten schrijft dat die gevallen zich inderdaad in veel ziekenhuizen voor kunnen doen dus wat dat betreft is het een goede bescherming (ik noem het maar even zo) als je onder een pseudoniem blogt. Maar een collega van die verpleegster die toevallig op het blog terecht komt? Herkent die dan geen beschrijvingen van patienten of andere (meer persoonlijke) stukjes van de betreffende anonieme blogster?
En mensen die bijv. over persoonlijke dingen schrijven, en denken dat ze niet herkend worden?
Wat zijn de gevolgen van de fout van gisteren?
Het is dat er enkele vervelende gegevens (namen) zijn gekopieerd naar een andere website maar als dat niet gebeurt zou zijn, was het denk ik allemaal wel meegevallen.
@Bart, niet meer bij je eigen gegevens kunnen komen is ook
vervelend. Emails lijken op geen enkele manier te werken
hier.
@Morgaine, grappig dat ze niet eens wisten wat bloggen was ...
@Thera, als ze dit risico enigszins aanwezig was ... hadden ze ons moeten waarschuwen ...
@Qabouter, ik ben het helemaal met je eens, bedankt voor je uitleg
@Helena, er is een groot verschil tussen kwaad willen en alle moeite doen om iemands identiteit te achterhalen en die identiteit gewoon, voor iedereen zichtbaar, op het blog zetten. Sorry, maar ik vind dat je de zaken te veel bagataliseert. Dus de discussie met jou stop ik hierbij.
@Morgaine, grappig dat ze niet eens wisten wat bloggen was ...
@Thera, als ze dit risico enigszins aanwezig was ... hadden ze ons moeten waarschuwen ...
@Qabouter, ik ben het helemaal met je eens, bedankt voor je uitleg
@Helena, er is een groot verschil tussen kwaad willen en alle moeite doen om iemands identiteit te achterhalen en die identiteit gewoon, voor iedereen zichtbaar, op het blog zetten. Sorry, maar ik vind dat je de zaken te veel bagataliseert. Dus de discussie met jou stop ik hierbij.
Qabouter
20-07-2007 12:11
Helena,
Ik denk niet dat, voor deze fout, iemand die kwaad zou willen mijn identiteit kon achterhalen. Alles wat over persoonlijke zaken ging heb ik anoniem gemaakt door de datum net anders te maken, gegevens een beetje anders neer te zetten dan in werkelijkheid of in zo algemene termen dat het ook anders geinterpreteerd kon worden.
Ik heb regelmatig de test gedaan door te zoeken op qabouter en op mijn eigen naam, adres en telefoonnummer. Koppelingen heb ik nooit kunnen vinden. De enige manier waarop een kwaadwillend persoon mijn identiteit had kunnen achterhalen was door de server van de volkskrant met bloggergegevens te hacken en de gegevens ophalen. De gemiddelde schuimbekkende debiel die wel in staat is telefoonterreur toe te passen, heeft niet de capaciteiten die nodig zijn om een blogger, goed verstopt achter een pseudoniem zonder koppeling met eigen identiteit, te achterhalen.
Na gisteren liggen de namen bij verschillende websites. Ik weet niet hoe goed men heeft gezocht in de historie van verschillende thema-voorpagina's, maar de kans is aanwezig dat de koppeling gemaakt is. Het is ook mogelijk dat een zoekactie in google nog volkskrant voorpagina's in de google-cache heeft gezet, waardoor de voorpagina van gisteren nog terug te halen is, voor wie dat wil.
Er zit een flinke barst in de bescherming. En dat had niet moeten gebeuren. Dat is niet iets om te bagatelliseren, alleen maar omdat je het vanuit je eigen situatie niet kan voorstellen dat zoiets belangrijk is.
Ik denk niet dat, voor deze fout, iemand die kwaad zou willen mijn identiteit kon achterhalen. Alles wat over persoonlijke zaken ging heb ik anoniem gemaakt door de datum net anders te maken, gegevens een beetje anders neer te zetten dan in werkelijkheid of in zo algemene termen dat het ook anders geinterpreteerd kon worden.
Ik heb regelmatig de test gedaan door te zoeken op qabouter en op mijn eigen naam, adres en telefoonnummer. Koppelingen heb ik nooit kunnen vinden. De enige manier waarop een kwaadwillend persoon mijn identiteit had kunnen achterhalen was door de server van de volkskrant met bloggergegevens te hacken en de gegevens ophalen. De gemiddelde schuimbekkende debiel die wel in staat is telefoonterreur toe te passen, heeft niet de capaciteiten die nodig zijn om een blogger, goed verstopt achter een pseudoniem zonder koppeling met eigen identiteit, te achterhalen.
Na gisteren liggen de namen bij verschillende websites. Ik weet niet hoe goed men heeft gezocht in de historie van verschillende thema-voorpagina's, maar de kans is aanwezig dat de koppeling gemaakt is. Het is ook mogelijk dat een zoekactie in google nog volkskrant voorpagina's in de google-cache heeft gezet, waardoor de voorpagina van gisteren nog terug te halen is, voor wie dat wil.
Er zit een flinke barst in de bescherming. En dat had niet moeten gebeuren. Dat is niet iets om te bagatelliseren, alleen maar omdat je het vanuit je eigen situatie niet kan voorstellen dat zoiets belangrijk is.
Helena 20-07-2007 12:30
@Qabouter, ik blog bewust niet over bepaalde onderwerpen en dat
had ik wel kunnen doen. Bijvoorbeeld over werk waar zich erge
vreemde dingen hebben voorgedaan, dat heb ik dus expres
achterwege gelaten.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Dank je Qabouter voor je uitleg. Ik ben het er weer helemaal mee
eens. Ik heb, net als jij, alles gedaan om zaken niet herkenbaar
in beeld te brengen ... en dat is altijd gelukt ... tot de
Volkskrant deze blunder beging !
Grietje en Morgaine
Het bellen heeft geholpen! Wel een uur bezig geweest, en 26 keer een ander gehad die er ook niks van af wist...
Uiteindelijk gelukkig weer in de lucht en de boel na de zware crash weer netjes uitgedeukt en overgespoten...;-)
Het bellen heeft geholpen! Wel een uur bezig geweest, en 26 keer een ander gehad die er ook niks van af wist...
Uiteindelijk gelukkig weer in de lucht en de boel na de zware crash weer netjes uitgedeukt en overgespoten...;-)
Martha
Vosbeijer 20-07-2007 14:55
Kom bij de natuurlijke roes, dan kun je echt anoniem blijven
zoals ik. Daar kun je onder de naam van Henk van Leuken bloggen
en die wil juist niet anoniem blijven!
Tsja je blijft ermee zitten he...altijd die fouten van de ander,ik lijk haar van hiernaast wel...het onbenul,ik krijg alhier de ene rampspoed na de andere over mij uitgestort,theaters houden niet van actrices die in hun prive ook nog toneel spelen.
Dat heb ik weer,godverdegodver...wie weet het nu allemaal???
Die oppossant ook?
Het was toch een beoordeling bij verstek?
Nah?
Kill-gebaar!
SCHEISSE!
mathias
20-07-2007 15:01
Tjongejonge.
Much ado about nothing.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand van vkblog kwaadwillig persoonlijke gegevens openbaar heeft gemaakt.
Vergeet niet dat we hier allemaal geheel gratis zitten te bloggen.
We moeten leren leven met stroomstoringen, noodweer, menselijke fouten, terreur, vertragingen en de verkoop van ABNAMRO.
Blog daarover! Kruip niet meteen in de gordijnen!
Daarom even een stelling:
De professionalisering van Nederland heeft er een amateuristische bende van heeft gemaakt.
Reactie is geredigeerd
Much ado about nothing.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand van vkblog kwaadwillig persoonlijke gegevens openbaar heeft gemaakt.
Vergeet niet dat we hier allemaal geheel gratis zitten te bloggen.
We moeten leren leven met stroomstoringen, noodweer, menselijke fouten, terreur, vertragingen en de verkoop van ABNAMRO.
Blog daarover! Kruip niet meteen in de gordijnen!
Daarom even een stelling:
De professionalisering van Nederland heeft er een amateuristische bende van heeft gemaakt.
Reactie is geredigeerd
@Mathias, sorry, maar jij hebt makkelijk praten.
@Dunya, ik kan je niet helemaal volgen, maar dat hoeft misschien ook niet?
@Martha Vosbeijer, er zijn manieren zat om anomiem te blijven, gewoon nooit je werkelijke naam opgeven. Het gaat mij om beloofde anonimiteit ...
@Bart, gelukkig is het opgelost bij jou.
@Dunya, ik kan je niet helemaal volgen, maar dat hoeft misschien ook niet?
@Martha Vosbeijer, er zijn manieren zat om anomiem te blijven, gewoon nooit je werkelijke naam opgeven. Het gaat mij om beloofde anonimiteit ...
@Bart, gelukkig is het opgelost bij jou.
mathias
20-07-2007 15:31
@ Grietje:
Bestaat er eigenlijk nog zoiets als 'anonimiteit'?
Volgens mij ben je alleen anoniem wanneer je dakloos en illegaal ronddoolt door Sudan.
Bestaat er eigenlijk nog zoiets als 'anonimiteit'?
Volgens mij ben je alleen anoniem wanneer je dakloos en illegaal ronddoolt door Sudan.
Welnee Griet,zoist okay joh het gaat mij om het uiting geven aan een overvol gemoed;-))
Pas&Ivy 20-07-2007 16:33
@Grietje: Nee, de schade is niet ongedaan gemaakt. Kijk ook maar
even onder mijn tijdelijke blog.
(Pas)
(Pas)
Ik weet het Pas, die staan er al sinds gistermiddag. Dat maakt me
ook zo boos. Ik wil dat alleen niet nog bekender maken dan het al
is.
Pas&Ivy 20-07-2007 17:06
@Grietje: Ik heb bewust in mijn bijdrage die link opgenomen.
Zodat ze bij het VK-blog team eindelijk eens gaan nadenken. Ik
heb GJB begin februari al over de kwetsbaarheid van het systeem
geïnformeerd. Maar deze blunder slaat werkelijk alles.
(Pas)
(Pas)
Onhandige fout. Echter, is op internet heel weinig veilig rond je
ware identiteit. Je laat overal sporen na, en als iemand je zoekt
zal hij je (met de nodige kennis van internet) heus wel kunnen
vinden.
Ik sta ervan te kijken hoeveel heisa hierom ontstaat. Als je dan echt perse zo anoniem wilt blijven, stop dan ook je ware identiteit niet in je profiel. Dan weet je zeker dat een fout in de software je niet bekend zal maken.
Dat er mensen zijn die nu stappen tegen je kunnen ondernemen nu je naam bekend is, vind ik eigenlijk niet zo heel dramatisch. Het is in deze wereld tenslotte echt niet zo dat je anoniem maar alles mag zeggen tegen een ander wat je in het ware leven nooit zou durven. Die veiligheid van een internetverbinding en een kabel kwetst veel mensen. Als mensen blijkbaar zodanig gekwetst zijn dat ze jou interessant genoeg vinden om je naam te noteren zodra deze in beeld is, zul je misschien ook eens naar jezelf moeten kijken.
De niet kwaadwillenden zullen echt de moeite niet nemen om jouw naam te noteren, dat lijkt me een enigszins arrogante gedachte.
Anyway. Ik weet dat ik hier behoorlijk wat mensen tegen de schenen aan schop, maar ik vind werkelijk de hoeveelheid heisa te belachelijk voor woorden.
*ik ken je niet, ken je oorspronkelijke blog niet, dus deze hele reactie is niet gebaseerd op onderlinge frustraties of wat dan ook. Het hoeft dus niet eens van toepassing te zijn op dingen die jij wel of niet hebt gedaan. Niet gericht op jouw specifieke persoon dus*
Reactie is geredigeerd
Ik sta ervan te kijken hoeveel heisa hierom ontstaat. Als je dan echt perse zo anoniem wilt blijven, stop dan ook je ware identiteit niet in je profiel. Dan weet je zeker dat een fout in de software je niet bekend zal maken.
Dat er mensen zijn die nu stappen tegen je kunnen ondernemen nu je naam bekend is, vind ik eigenlijk niet zo heel dramatisch. Het is in deze wereld tenslotte echt niet zo dat je anoniem maar alles mag zeggen tegen een ander wat je in het ware leven nooit zou durven. Die veiligheid van een internetverbinding en een kabel kwetst veel mensen. Als mensen blijkbaar zodanig gekwetst zijn dat ze jou interessant genoeg vinden om je naam te noteren zodra deze in beeld is, zul je misschien ook eens naar jezelf moeten kijken.
De niet kwaadwillenden zullen echt de moeite niet nemen om jouw naam te noteren, dat lijkt me een enigszins arrogante gedachte.
Anyway. Ik weet dat ik hier behoorlijk wat mensen tegen de schenen aan schop, maar ik vind werkelijk de hoeveelheid heisa te belachelijk voor woorden.
*ik ken je niet, ken je oorspronkelijke blog niet, dus deze hele reactie is niet gebaseerd op onderlinge frustraties of wat dan ook. Het hoeft dus niet eens van toepassing te zijn op dingen die jij wel of niet hebt gedaan. Niet gericht op jouw specifieke persoon dus*
Reactie is geredigeerd
@Roos, ik zou zeggen, spendeer er dan ook niet zoveel woorden aan
!
Niemand kan stappen tegen me ondernemen, daar gaat het niet om.
Reactie is geredigeerd
Niemand kan stappen tegen me ondernemen, daar gaat het niet om.
Reactie is geredigeerd
Mephisto 20-07-2007 18:35
Het ergste vind ik dat ik zelden mijn echte naam opgeef, maar
de Volkskrant wel vertrouwde. Niet dus.
Dat is ook precies mijn bezwaar.
Ik geef niet snel mijzelf prijs aan de 'i-nstanties' waar ik in meedraai. Bij VK toevallig wel, ook omdat dat vertrouwen hier heerste. Nu niet meer dus. Dit was hun laatste fout; bij de volgende ben ik weg.
@Helena: En denkt, is dat niet die en die?
So?
Het vermoeden is geen ramp; zwart-op-wit is een ramp. Omdat dat ontegenzeggelijk bewijs is, terwijl de rest kan worden ontkend, of toch tenminste als onterecht kan worden terzijde geschoven.
Wie wil vinden, vindt, maar wie niet wil vinden en toch vindt, via dit soort klungeligheid, kan daar serieus voordeel uit halen. En dat is 'materiële schade'.
Dus mensen zijn zelf in feite soms ook verantwoordelijk wat ze doen.
Waar, dus wanneer ik, om mijn goede wil te tonen, mijn privégegevens bekend maak bij de VK (je weet immers maar nooit of het nodig gaat blijken), is dat onder hun privacybeleid.
WIE is er dan verantwoordelijk voor deze fout?
WIJ? Of Ayco?
Reactie is geredigeerd
Dat is ook precies mijn bezwaar.
Ik geef niet snel mijzelf prijs aan de 'i-nstanties' waar ik in meedraai. Bij VK toevallig wel, ook omdat dat vertrouwen hier heerste. Nu niet meer dus. Dit was hun laatste fout; bij de volgende ben ik weg.
@Helena: En denkt, is dat niet die en die?
So?
Het vermoeden is geen ramp; zwart-op-wit is een ramp. Omdat dat ontegenzeggelijk bewijs is, terwijl de rest kan worden ontkend, of toch tenminste als onterecht kan worden terzijde geschoven.
Wie wil vinden, vindt, maar wie niet wil vinden en toch vindt, via dit soort klungeligheid, kan daar serieus voordeel uit halen. En dat is 'materiële schade'.
Dus mensen zijn zelf in feite soms ook verantwoordelijk wat ze doen.
Waar, dus wanneer ik, om mijn goede wil te tonen, mijn privégegevens bekend maak bij de VK (je weet immers maar nooit of het nodig gaat blijken), is dat onder hun privacybeleid.
WIE is er dan verantwoordelijk voor deze fout?
WIJ? Of Ayco?
Reactie is geredigeerd
@Mephisto, voor mij geldt precies hetzelfde. Ik geef ook nooit
mijn naam op en bij VK wel.
Als ze mijn anonimiteit niet kunnen garanderen moeten ze dat zeggen. En met Helena ben ik uitgepraat !! die herhaalt zichzelf alleen maar (lees hierboven ...)
Als ze mijn anonimiteit niet kunnen garanderen moeten ze dat zeggen. En met Helena ben ik uitgepraat !! die herhaalt zichzelf alleen maar (lees hierboven ...)
anoniem
20-07-2007 18:54
Er is nog veel argeloosheid.
anoniem
20-07-2007 18:55
Het wordt nu al vier keer geplaatst.
Opzet of domheid ?
Opzet of domheid ?
Ina
Dijstelberge 20-07-2007 19:05
@ Grietje, Mephisto en andere alias bloggers: Hebben jullie nu al
een fatsoenlijke reactie van de Volkskrant gekregen?
@anoniem, vier keer wordt wel erg veel, het wordt steeds gekker.
'Er is nog veel argeloosheid' Tja, moeten we dan allemaal even
uitgekiend worden?
Qabouter
20-07-2007 19:31
Roos,
Internet is een verzamelplaats van debielen. Waar je in het werkelijke leven doorgaans weinig halve-garen tegenkomt, hebben die malloten blijkbaar niets beters te doen dan zich op internet misdragen, waardoor de kans dat je ze daar tegenkomt veel groter is. Je vergelijking gaat dan ook mank, wat mij betreft.
Vraag anders maar eens aan app hoe het voelt, om bedreigd te worden omdat iemand zich niet kan vinden in jouw manier van bloggen.
Internet is een verzamelplaats van debielen. Waar je in het werkelijke leven doorgaans weinig halve-garen tegenkomt, hebben die malloten blijkbaar niets beters te doen dan zich op internet misdragen, waardoor de kans dat je ze daar tegenkomt veel groter is. Je vergelijking gaat dan ook mank, wat mij betreft.
Vraag anders maar eens aan app hoe het voelt, om bedreigd te worden omdat iemand zich niet kan vinden in jouw manier van bloggen.
Ik weet er alles van. Zou je misschien niet zeggen. Ik ben ooit
telefonisch bedreigd door een medeblogger die mijn humor niet
begreep.
Ik schrik er alleen van hoe in paniek iedereen hiervan raakt. Persoonlijk lijkt me dat niet helemaal gezond. En dat is mijn mening, die ik ook mag hebben denk ik.
Het is gewoon niet meer terug te draaien wat er is gebeurd en wat voor reactie jullie ook krijgen van VK, ik heb niet het idee dat dit wat zal helpen. Ik heb bij een andere community gezeten waar ook constant geschopt werd tegen de beheerders en dit heeft vaak een kettingreactie tot gevolg. Ineens springt elke blogger er bovenop.
En tot slot vergeten we misschien nog een klein detail. Betalen jullie voor dit blog? Ik niet...Ik verwacht er dan ook weinig service en garantie voor terug.
Ik schrik er alleen van hoe in paniek iedereen hiervan raakt. Persoonlijk lijkt me dat niet helemaal gezond. En dat is mijn mening, die ik ook mag hebben denk ik.
Het is gewoon niet meer terug te draaien wat er is gebeurd en wat voor reactie jullie ook krijgen van VK, ik heb niet het idee dat dit wat zal helpen. Ik heb bij een andere community gezeten waar ook constant geschopt werd tegen de beheerders en dit heeft vaak een kettingreactie tot gevolg. Ineens springt elke blogger er bovenop.
En tot slot vergeten we misschien nog een klein detail. Betalen jullie voor dit blog? Ik niet...Ik verwacht er dan ook weinig service en garantie voor terug.
waar ik me persoonlijk meer zorgen om maar is het openbaar
publiceren van mijn ip adres op het moment dat ik niet ingelogd
een reactie plaats....
@Roos, van paniek is in mijn geval geen sprake. Iedereen
generaliseert er op los.
Natuurlijk is het niet terug te draaien, maar dat is een kernramp ook niet. Sorry voor de vergelijking. En klagen dient juist om te voorkomen dat er zo gemakkelijk wordt omgesprongen met ieders persoonlijke gegevens.
Ik vind het feit of ik wel of niet betaal geen argument om mijn gegevens op straat te mogen gooien.
Je IP adres is ook ingelogd zichtbaar voor degene op wiens blog je reageert.
Ik ben het met Qabouter alweer eens. Gebeurt niet vaak.
Natuurlijk is het niet terug te draaien, maar dat is een kernramp ook niet. Sorry voor de vergelijking. En klagen dient juist om te voorkomen dat er zo gemakkelijk wordt omgesprongen met ieders persoonlijke gegevens.
Ik vind het feit of ik wel of niet betaal geen argument om mijn gegevens op straat te mogen gooien.
Je IP adres is ook ingelogd zichtbaar voor degene op wiens blog je reageert.
Ik ben het met Qabouter alweer eens. Gebeurt niet vaak.
@Grietje: ik heb er geen problemen mee dat bloggers mijn IP zien.
Maar via zoekmachines hoeft dat wat mij betreft niet vindbaar te
zijn.
Het lijkt mij allemaal een verschrikkelijke samenloop van omstandigheden. Niemand heeft dit gewild en IT is soms nou eenmaal erg onvoorspelbaar. Komt erbij dat mensen op vakantie zijn en de gevolgen totaal onderschat zijn. En dan komt het op jullie over als onzorgvuldig.
Ik geloof dat de beheerders zich dood schamen en zich suf piekeren hoe ze dit fout hebben kunnen doen. Misschien heb ik te weinig ervaring op VK om nog vertrouwen te hebben dat ze hier wel van leren.
Je doet alsof ze moedwillig jullie namen bekend hebben gemaakt met "geen argument mijn gegevens op straat te mogen gooien". Ik blijf erbij dat je geen professionele OTAP (Ontwikkel, Test, Acceptatie, Productie) kan verwachten van een gratis site.
(En ik weet dat ik het hier bij wou laten...Maar blijkbaar zit het me toch iets meer dwars dan dat.)
Het lijkt mij allemaal een verschrikkelijke samenloop van omstandigheden. Niemand heeft dit gewild en IT is soms nou eenmaal erg onvoorspelbaar. Komt erbij dat mensen op vakantie zijn en de gevolgen totaal onderschat zijn. En dan komt het op jullie over als onzorgvuldig.
Ik geloof dat de beheerders zich dood schamen en zich suf piekeren hoe ze dit fout hebben kunnen doen. Misschien heb ik te weinig ervaring op VK om nog vertrouwen te hebben dat ze hier wel van leren.
Je doet alsof ze moedwillig jullie namen bekend hebben gemaakt met "geen argument mijn gegevens op straat te mogen gooien". Ik blijf erbij dat je geen professionele OTAP (Ontwikkel, Test, Acceptatie, Productie) kan verwachten van een gratis site.
(En ik weet dat ik het hier bij wou laten...Maar blijkbaar zit het me toch iets meer dwars dan dat.)
Helena 20-07-2007 20:19
Sorry maar in de echte wereld heb je ook debielen en die bevinden
zich dus ook op internet. Bovendien kan je onder een pseudoniem
ook lastig gevallen worden en zo.
Verder wil ik even meedelen dat GJB vanuit zijn vakantie-adres een stukje heeft geschreven, dus ik zou zeggen: kijk daar maar even!
En verder wil ik nog even toevoegen dat als je reacties verwijdert dat het dan logisch is dat mensen zichzelf gaan herhalen..
Reactie is geredigeerd
Verder wil ik even meedelen dat GJB vanuit zijn vakantie-adres een stukje heeft geschreven, dus ik zou zeggen: kijk daar maar even!
En verder wil ik nog even toevoegen dat als je reacties verwijdert dat het dan logisch is dat mensen zichzelf gaan herhalen..
Reactie is geredigeerd
@Roos, dat snap ik
Ik weet wel zeker dat niemand moedwillig de namen bekend heeft gemaakt .. het effect is er niet minder om.
@Helena, de reactie van GJB had ik al gelezen.
Ik weet wel zeker dat niemand moedwillig de namen bekend heeft gemaakt .. het effect is er niet minder om.
@Helena, de reactie van GJB had ik al gelezen.
Qabouter
20-07-2007 22:05
Roos,
Ja, het is gebeurd, en inderdaad er is niets aan terug te draaien. Maar zoals ik al elders zei is dit niet de eerste keer dat er klungelig werd omgesprongen met de prive gegevens van de bloggers. Toen viel de schade mee, omdat het publiek erg klein was en weinigen het door hadden. Toen is er na een berichtje erover snel gereageerd en alles direct opgelost.
Deze tweede keer was het verhaal heel anders. Twee uur lang werd er niets zichtbaars gedaan. Er werd niet op vragen van bloggers gereageerd. Ik zou zeggen, als je ziet dat zoeits gebeurt grijp je zo snel mogelijk in om de schade te beperken. En je laat wat vaker van je horen, zodat bloggers weten wat er aan de hand is.
Helena,
Ja, je hebt gelijk, met pseudoniem kunnen ze ook treiteren. Maar allen OP het weblog of in een mailadres dat specifiek gekoppeld is aan mijn blogaccount. Als ik daar geen zin in heb, kan ik het gewoon negeren. Bij een rinkelende telefoon of pizza's voor de deur is dat een stuk lastiger, toch?
Ja, het is gebeurd, en inderdaad er is niets aan terug te draaien. Maar zoals ik al elders zei is dit niet de eerste keer dat er klungelig werd omgesprongen met de prive gegevens van de bloggers. Toen viel de schade mee, omdat het publiek erg klein was en weinigen het door hadden. Toen is er na een berichtje erover snel gereageerd en alles direct opgelost.
Deze tweede keer was het verhaal heel anders. Twee uur lang werd er niets zichtbaars gedaan. Er werd niet op vragen van bloggers gereageerd. Ik zou zeggen, als je ziet dat zoeits gebeurt grijp je zo snel mogelijk in om de schade te beperken. En je laat wat vaker van je horen, zodat bloggers weten wat er aan de hand is.
Helena,
Ja, je hebt gelijk, met pseudoniem kunnen ze ook treiteren. Maar allen OP het weblog of in een mailadres dat specifiek gekoppeld is aan mijn blogaccount. Als ik daar geen zin in heb, kan ik het gewoon negeren. Bij een rinkelende telefoon of pizza's voor de deur is dat een stuk lastiger, toch?
Helena 20-07-2007 22:49
Ja een rinkelende telefoon, nee daar moet ik ook niet aan
denken..
verder wil ik iedereen wel waarschuwen dat op internet meer bewaard wordt en gekoppeld wordt aan informatie over jou dan je denk ik weet of denkt te weten (bijvoorbeeld google).
verder wil ik iedereen wel waarschuwen dat op internet meer bewaard wordt en gekoppeld wordt aan informatie over jou dan je denk ik weet of denkt te weten (bijvoorbeeld google).
Sorry Ruud, ik heb je opmerking verwijderd. Ik heb hier geen zin
in.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Qabouter
21-07-2007 08:23
Helena,
Ja, er wordt veel bewaard, maar wel alleen wat je zelf invult. Ook IP adressen worden bewaard, maar alleen je ISP kan die koppelen aan een identiteit van een klant. En als je via een proxy inlogt moet eerst via de proxy het originele IP adres opgevraagd worden.
Ja, er wordt veel bewaard, maar wel alleen wat je zelf invult. Ook IP adressen worden bewaard, maar alleen je ISP kan die koppelen aan een identiteit van een klant. En als je via een proxy inlogt moet eerst via de proxy het originele IP adres opgevraagd worden.
Ruud Zweistra 21-07-2007 11:32
@Grietje,
Ik zie mijn naam hier. Welke opmerking? Ik kan me niet herinneren hier iets geschreven te hebben, hoewel ik het wel volg.
Let ook op dat het mogelijk is gebleken om reacties van anderen te editen.
Ik zie mijn naam hier. Welke opmerking? Ik kan me niet herinneren hier iets geschreven te hebben, hoewel ik het wel volg.
Let ook op dat het mogelijk is gebleken om reacties van anderen te editen.
@Qabouter, het wordt wel afgezaagd, maar dank voor je uitleg aan
Helena.
@Ruud, gelukkig maar, dat je het je niet herinnert. Dat laatste lukt me niet :-))
@Ruud, gelukkig maar, dat je het je niet herinnert. Dat laatste lukt me niet :-))
Ruud Zweistra 21-07-2007 12:15
@Grietje,
Als die reactie iets kwetsends was, dan volgt hieronder het bewijs dat ik dat niet was (deze reacties komen van de bijdrage van Geert Jan):
Ruud Zweistra / 20-07-2007 20:32
Komt dit nog in me op: het verschil tussen "die site" en de mensen die zich hier zo gedupeerd voelen, is op een doodenkele uitzondering na (ik tel er in gedachten eigenlijk maar twee), nihil.
Ruud Zweistra / 20-07-2007 21:57
Mag ik nog eens voor de domme spelen: behoudens de twee gevallen die rondgaan, en waar het de privacy van derden betreft, ...
Aanvulling:
De twee gevallen waar ik hier op doel was jij er één van. Dus ik zou nooit iets kwetsends over je geval schrijven.
Er lopen hier een aantal figuren rond die mij graag zwart maken. Vandaar.
Reactie is geredigeerd
Als die reactie iets kwetsends was, dan volgt hieronder het bewijs dat ik dat niet was (deze reacties komen van de bijdrage van Geert Jan):
Ruud Zweistra / 20-07-2007 20:32
Komt dit nog in me op: het verschil tussen "die site" en de mensen die zich hier zo gedupeerd voelen, is op een doodenkele uitzondering na (ik tel er in gedachten eigenlijk maar twee), nihil.
Ruud Zweistra / 20-07-2007 21:57
Mag ik nog eens voor de domme spelen: behoudens de twee gevallen die rondgaan, en waar het de privacy van derden betreft, ...
Aanvulling:
De twee gevallen waar ik hier op doel was jij er één van. Dus ik zou nooit iets kwetsends over je geval schrijven.
Er lopen hier een aantal figuren rond die mij graag zwart maken. Vandaar.
Reactie is geredigeerd
Ik was lekker op vakantie, dus heb it gezeur allemaal gemist. En
in mijn profiel staat mijn echte naam toch niet; zo dom ben ik nu
ook weer niet.
Jammer dat er zo'n fout is gemaakt en het is -zoals Geert Jan Bogaerts vanaf zijn vakantie-adres schrijft- een enorme blunder. Maar onvergeeflijk? Ach, dat woord hoort bij echte rampen wat mij betreft.
Jammer dat er zo'n fout is gemaakt en het is -zoals Geert Jan Bogaerts vanaf zijn vakantie-adres schrijft- een enorme blunder. Maar onvergeeflijk? Ach, dat woord hoort bij echte rampen wat mij betreft.
@Edu, onvergeeflijk heb ik het niet genoemd.
En ik vind het gemakkelijk dat iedereen die niet gedupeerd is zo praat. Alsof ik dom ben dat ik mijn naam wel in mijn profiel had staan!
En ik vind het gemakkelijk dat iedereen die niet gedupeerd is zo praat. Alsof ik dom ben dat ik mijn naam wel in mijn profiel had staan!
@Grietje
Als je anoniem wilt blijven op internet, zet je je echte naam niet in je profiel. Dat noem ik wel degelijk dom. Of op z'n zachts gezegt, erg naief.
Reactie is geredigeerd
Als je anoniem wilt blijven op internet, zet je je echte naam niet in je profiel. Dat noem ik wel degelijk dom. Of op z'n zachts gezegt, erg naief.
Reactie is geredigeerd
Betty
26-07-2007 09:46
Grietje, je haalt zeker zelf ook bijdragen weg? Ben jij het soms
die op mijn computer probeert in te breken?
@Betty, ik heb jouw reactie weggehaald omdat die aan Mary gericht
leek te zijn (en dus hier niet thuis hoort).
Ik zal je reactie dit keer niet weghalen, ook al is hij off topic. Inbreken in computers kan ik niet, en wil ik ook niet kunnen.
Reactie is geredigeerd
Ik zal je reactie dit keer niet weghalen, ook al is hij off topic. Inbreken in computers kan ik niet, en wil ik ook niet kunnen.
Reactie is geredigeerd
Betty
26-07-2007 10:39
O, ben jij Mary dan niet? In ieder geval, wat niet off topic is,
is dat sommigen hebben geprobeerd in te breken in mijn computer
en mijn scherm veelvuldig doen rollen zodra ik het VK blog
betreed.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).


Kan me helemaal vinden in jouw aanklacht.
De benamingen die ik hier naar mijn hoofd gegooid krijg krijg,nopen mij tot een overweging om genoegdoening via de gerechtelijke macht te overwegen.