Doortje
blogt gewoon door

Eerder geplaatst op 21-12-2006 09:18, maar het wordt tijd om dit
bericht nog maar eens te herhalen.
'Ik interviewde een Turks-Koerdische vrouw. Zij was verkracht door de Turkse politie en om die reden had haar familie het op haar gemunt. Zij vreesde voor haar leven. Zij had na die verkrachting een kind gekregen en haar vader zei: dat kind moet dood.' Het was dit interview dat journaliste Renate van der Zee ertoe zette zich te verdiepen in eerwraak of eergerelateerd geweld.
'Ik vind het verbijsterend dat het geluk van een dochter voor de vader ondergeschikt is aan de familie-eer. Dat hij kan beslissen dat zijn dochter dood moet. De eer van de familie zou toch moeten zitten in de gelukkige dochters?'zegt van der Zee. Het was in een notedop haar motivatie om het boek Eerwraak in Nederland te schrijven. (...)
De eenheid multi-etnisch politiewerk (MEP) van de politie Haaglanden, hét expertisecentrum over eerwraak van de politie, kreeg in anderhalf jaar tijd driehonderd zaken te behandelen waarbij eer mogelijk in het geding was. Uit cijfers van deze eenheid blijkt ook dat veel mannen slachtoffer zijn van eergeweld. Van der Zee nuanceert dat. 'Natuurlijk zijn ook mannen slachtoffer, bijvoorbeeld als ze iemand beledigen of een meisje ontmaagden voor het huwelijk. Maar de vrouwen worden hun hele leven lang beperkt in hun vrijheid omdat vóór alles voorkomen moet worden dat de familie-eer wordt aangetast,'zegt ze. 'Vrouwen die niet naar buiten mogen, meisjes die door hun broers in de gaten gehouden worden. Jongens hebben zoveel meer vrijheid dan meisjes.'
Speciale meidenopvang, islamitische blijf-van-mijn-lijfhuizen, schuiladressen voor vrouwen die ernstig bedreigd worden, ze zijn nuttig en nodig, beaamt Van der Zee. 'Maar je moet ook inzetten op mentaliteitsverandering. Bij de mannen, die je zou moeten voorhouden dat het niets oplost als zij hun vrouw of dochter doden. Ze komen in de cel, zijn hun baan kwijt, het gezin valt uit elkaar. Kortom: hun leven is verwoest.'
Bron: decembernummer van Opzij, Jaco van Lambalgen

Vanwege het bewaken van de familie-eer worden veel allochtone vrouwen en meisjes door hun mannen en broers bedreigd, achtervolgd en vermoord. Een groot probleem is de opvang van minderjarige meisjes omdat de vrouwenopvang in principe geen vrouwen jonger dan 18 jaar helpt. Deze meisjes vallen eigenlijk onder Jeugdzorg. Jeugdzorg heeft bovendien als regel om altijd kontakt te zoeken met de ouders en dat is in deze gevallen natuurlijk ongewenst.
Zoals Renate van der Zee al zegt, moet er naast opvang ook iets gedaan worden aan de emancipatie van mannen. Ik las ergens de zin: meisjes emanciperen en jongens radicaliseren. 'Die jongens zijn soms conservatiever dan hun ouders, uit frustratie, omdat ze zich buitengesloten voelen van de samenleving.'
Ik word er een beetje moedeloos van. De meisjes en jongens zitten gevangen in een cultuur die overheerst wordt door een hypocriete sexuele moraal. Vrouwen moeten de eer van de familie bewaren met hun maagdenvlies en hun broers en vaders staan er gefrustreerd naast als schildwacht en beul.
In die cultuur zijn mannen en vrouwen niet gelijk. De boerka, hoofddoek en het niet geven van een hand bevestigen dat alleen maar. De vrouw mag niet zomaar verliefd worden en seks hebben. Dan is zij een hoer. Mannen kunnen ondertussen fijn hun gang gaan. Ze gaan fijn beetje oefenen op een westerse vrouw, of ze gaan naar de hoeren. Maar ze willen wel trouwen met een maagd. En als ze die hier niet kunnen vinden dan plukken ze er gewoon eentje uit het land van herkomst. Zo schiet het natuurlijk niet op met die emancipatie.

In de jaren 70 hadden wij de Dolle Mina's. We werden 'Baas in eigen buik'. Het wordt tijd voor de Dolle Moslima's. 'Macht over eigen maagdenvlies' lijkt me een mooi streven om eens mee te beginnen.
Stop geweld tegen vrouwen
Kenniscentrum interculturele gezondheidszorg
Huiselijkgeweld.nl
Eerwraak.info
peter louter
30-07-2007 10:22
Ik zou er nog aan toe willen voegen dat eerwraak vaak voortkomt
uit sociale druk van de omgeving. Het is ook weer eens een bewijs
voor het feit dat de groep belangrijker is dan het individu in
deze cultuur.
Doortje
30-07-2007 10:50
peter,
bedankt voor je toevoeging
groet D
bedankt voor je toevoeging
groet D
Andreas 30-07-2007 10:51
U zou een hele polemiek kunnen/willen oproepen met dit blog. In
alle eenvoud zeg ik dan maar: in alle religies zitten
onmenselijke/mensonterende elementen. Humane wetgeving,
voortgekomen uit de Verlichting (18e eeuw) in een
geseculariseerde, beschaafde staat kunnen nog wat corrigeren.
Doortje
30-07-2007 11:00
Andreas,
wat is het toch fijn om religieus te zijn nietwaar? Het gaat hier over de islam maar het zou ook over onderdrukking van vrouwen binnen andere religies kunnen gaan. Er is echter wel een verschilletje tussen de gereformeerden en de moslims. De gereformeerden plegen geen zelfmoordaanslagen en vermoorden ook hun vrouwen niet onder het mom van het geloof of cultuur. Of ik heb het nieuws gemist. Ik kan het hier nooit hebben over vrouwenonderdrukking binnen de islam zonder dat de andere geloven erbij gehaald worden. Alsof dat wat uitmaakt.
wat is het toch fijn om religieus te zijn nietwaar? Het gaat hier over de islam maar het zou ook over onderdrukking van vrouwen binnen andere religies kunnen gaan. Er is echter wel een verschilletje tussen de gereformeerden en de moslims. De gereformeerden plegen geen zelfmoordaanslagen en vermoorden ook hun vrouwen niet onder het mom van het geloof of cultuur. Of ik heb het nieuws gemist. Ik kan het hier nooit hebben over vrouwenonderdrukking binnen de islam zonder dat de andere geloven erbij gehaald worden. Alsof dat wat uitmaakt.
Cees Groninger
30-07-2007 11:06
@Andreas: dit soort van drogredenen slaat elke discussie dood. De
politiek correcten op het VK blog hebben daar - als het over de
Islam gaat - vooral een handje van.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Henk
30-07-2007 11:07
De Islam heeft nog een lange weg te gaan.
Groeten, Henk.
Groeten, Henk.
Ina
Dijstelberge 30-07-2007 11:26
hier een link
naar de website Internationale campagne tegen eerwraak.
De reactie spreken voor zich en laten zien dat deze walgelijke praktijk niet alleen door moslims wordt uitgeoefend.
De reactie spreken voor zich en laten zien dat deze walgelijke praktijk niet alleen door moslims wordt uitgeoefend.
kees smit 30-07-2007 11:59
De positieve kant van de islam, de sterke familieband, die tot in
het paradijs voortduurt (al die gewillige maagden vind je
nauwelijks terug in de koran), heeft als inktzwarte schaduwkant
de onderdrukking van de vrouw. Daar moeten we moslims met hun
neus op blijven drukken.
Kjel
30-07-2007 12:18
De Dolle Moslima's het zou eens tijd worden!!
Ina
Dijstelberge 30-07-2007 12:38
De zinloze moord op vrouwen in de wereld is een zwaar
onderbelichte misdaad tegen de menselijkheid.
Eerwraak enkel aan de moslims toeschrijven betekent miskenning van alle niet moslim vrouwen die zijn vermoord.
Hier een commentaar uit 2005
Eerwraak enkel aan de moslims toeschrijven betekent miskenning van alle niet moslim vrouwen die zijn vermoord.
Hier een commentaar uit 2005
Doortje
30-07-2007 12:46
Cees,
dank voor je reactie.
Henk,
volgens mij zei je dat de vorige keer ook:)
kees,
het is toch voor de mannen in zo'n familie toch ook vreselijk. Word je gedwongen je eigen zuster, vrouw of dochter te vermoorden.
Kjel,
zeker weten.
Ina,
toevallig gaat het in dit stuk over eerwraak in Nederland. Daarmee ontken ik toch niet dat elders ook eerwraak voorkomt?
dank voor je reactie.
Henk,
volgens mij zei je dat de vorige keer ook:)
kees,
het is toch voor de mannen in zo'n familie toch ook vreselijk. Word je gedwongen je eigen zuster, vrouw of dochter te vermoorden.
Kjel,
zeker weten.
Ina,
toevallig gaat het in dit stuk over eerwraak in Nederland. Daarmee ontken ik toch niet dat elders ook eerwraak voorkomt?
Martha
Vosbeijer 30-07-2007 13:59
Eerwraak zou niet meer voor mogen komen, maar Doortje, waar slaat
die foto op met die half begraven vrouw? Is dit eerwraak of een
ontwormingskuur?
Ina
Dijstelberge 30-07-2007 14:06
Doortje,
Dit was geen kritiek op jouw stuk, dit was aanvullende informatie.
En de foto waar Martha naar verwijst is toch ook niet in Nederland genomen.
=Ina,
toevallig gaat het in dit stuk over eerwraak in Nederland=
En geeft dit aan dat het dan alleen een aan moslims gerelateerd probleem is?
Dit was geen kritiek op jouw stuk, dit was aanvullende informatie.
En de foto waar Martha naar verwijst is toch ook niet in Nederland genomen.
=Ina,
toevallig gaat het in dit stuk over eerwraak in Nederland=
En geeft dit aan dat het dan alleen een aan moslims gerelateerd probleem is?
evy
30-07-2007 14:38
@ Doortje: Interessante ontwikkeling in Turkije. De eerwraak is
daar nog niet zo lang geleden strafbaar gesteld. Opmerkelijk is
dat sinds de wijziging van de wet het aantal zelfmoorden onder
jonge vrouwen fors is toegenomen. Uit onderzoek blijkt dat om de
mannen die anders de eerwraak uitgevoerd zouden hebben te sparen
voor de cel de meisjes door zware sociale druk gedwongen worden
om dan maar zelfmoord te plegen. Eer weer gered en mannen
gespaard.
Mephisto 30-07-2007 21:41
@Peter: Het is ook weer eens een bewijs voor het feit dat de
groep belangrijker is dan het individu in deze cultuur.
Zonder groep geen individualiteit..
Persoonlijk: Mij riekt het vooral heel erg naar paternalisme. Gij zult doen wat vadertje wenst, want anders.. Hoeveel doden dat hier in NL, BE & Co. heeft geëist, dat weet ik niet. Een groot deel van het misbruik ging verscholen achter katholieke deuren en evenzo geveinsd paternalisme. Gelukkig is die macht gebroken..
Nu bij hen nog?
Zou hoog tijd worden!
Zonder groep geen individualiteit..
Persoonlijk: Mij riekt het vooral heel erg naar paternalisme. Gij zult doen wat vadertje wenst, want anders.. Hoeveel doden dat hier in NL, BE & Co. heeft geëist, dat weet ik niet. Een groot deel van het misbruik ging verscholen achter katholieke deuren en evenzo geveinsd paternalisme. Gelukkig is die macht gebroken..
Nu bij hen nog?
Zou hoog tijd worden!
Doortje
30-07-2007 23:28
Martha,
die vrouw wordt gestenigd! Ik heb gezocht naar een foto over eerwraak en toen dook deze schokkende foto op. Het zal ergens in Afhanistan zijn of zo.
Ina,
in Nederland is eerwraak voornamelijk een probleem bij de moslims. Bij Hindoestanen heb je dat ook wel maar dan plegen de meisjes zelfmoord om onder de druk van de familie vandaan te komen. Is ook een soort van eerwraak eigenlijk. Ik vind eerwraak zo verwerpelijk dat ik deze schokkende foto er bij vond passen.
Mephisto,
Hoog tijd!!
die vrouw wordt gestenigd! Ik heb gezocht naar een foto over eerwraak en toen dook deze schokkende foto op. Het zal ergens in Afhanistan zijn of zo.
Ina,
in Nederland is eerwraak voornamelijk een probleem bij de moslims. Bij Hindoestanen heb je dat ook wel maar dan plegen de meisjes zelfmoord om onder de druk van de familie vandaan te komen. Is ook een soort van eerwraak eigenlijk. Ik vind eerwraak zo verwerpelijk dat ik deze schokkende foto er bij vond passen.
Mephisto,
Hoog tijd!!
Meneer Opinie
30-07-2007 23:31
Een familie die haar eigen leden vermoordt of wil vermoorden,
heeft geen eer, dus valt er ook niks te verdedigen.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Ina
Dijstelberge 30-07-2007 23:38
@ Meneer Opinie : Dat maakt de moord op minstens 5000 vrouwen per
jaar al eeuwen lang niet minder erg.
Een oud arabische traditie die in het geloof geïncorpereerd is en wanneer komt het in het nieuws; als het in onze benepen wereld plaats vindt
Een oud arabische traditie die in het geloof geïncorpereerd is en wanneer komt het in het nieuws; als het in onze benepen wereld plaats vindt
viktor
loman 30-07-2007 23:52
Voortaan eerst waarschuwens.v.p.
Zo'n foto kan ik dus echt niet zien!
Shocking en disgusting.
De middeleeuwse heksenverbrandingen!
brrrrrrr
rené
Zo'n foto kan ik dus echt niet zien!
Shocking en disgusting.
De middeleeuwse heksenverbrandingen!
brrrrrrr
rené
Doortje
30-07-2007 23:58
Meneer Opinie,
een familie die haar eigen leden vermoord is gestoord. Ik kan er echt niet bij dat dit gebeurd.
rené,
je hebt gelijk en sorry!
een familie die haar eigen leden vermoord is gestoord. Ik kan er echt niet bij dat dit gebeurd.
rené,
je hebt gelijk en sorry!
Doortje
31-07-2007 00:22
evy en botofogo ook bedankt voor jullie reactie.
groet D
groet D
Roel
31-07-2007 12:00
Meneer Opinie,
Ik heb inderdaad ook nooit begrepen wat er nou zo eervol is aan het stenigen of levend verbranden van een weerloze jonge vrouw.
Ik heb inderdaad ook nooit begrepen wat er nou zo eervol is aan het stenigen of levend verbranden van een weerloze jonge vrouw.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).
