Ombudsman

Heeft de redactie van de krant een maatschappelijke verantwoordelijkheid, en is ze die ook nagekomen, vroeg een lezer me nadat Kamerlid Geert Wilders begin augustus op de voorpagina en de opiniepagina ruim baan had gekregen met zijn oproep de Koran te verbieden.
Op de website van de krant kwamen bijna 300 reacties binnen, naast zo’n 160 brieven en e-mails en een fiks aantal klachten bij de ombudsman.
Het overgrote deel bij mij ging niet over de inhoud van de oproep van Wilders, maar over de ruimte die de krant hem heeft geboden. Moet zo’n man nu werkelijk in de Volkskrant zijn verwerpelijke ideeën kunnen spuien, vroegen veel lezers.
Anderen verwijten de krant dat zij aanzet tot haat door de oproep af te drukken.
Het stuk van Wilders was ook op de redactie omstreden. Er is volop gediscussieerd over de vraag of het alleen als opiniestuk zou moeten worden geplaatst of dat de redactie er nieuws van moest maken. Dat laatste is uiteindelijk gedaan, waarna de hoofdredacteur zelf besliste dat het als het belangrijkste nieuwsfeit zou worden gepresenteerd. Niet omdat de krant ook maar iets van de ideeën van Wilders deelt, maar wel om te laten zien dat de man steeds verder radicaliseert, zegt de hoofdredacteur. ‘Wilders is het zicht op de werkelijkheid kwijt’, stelt hij.
Ook twee weken na dato heeft de hoofdredacteur geen twijfels. ‘Ik zou het laf gevonden hebben als we alleen het opiniestuk hadden geplaatst’, zegt hij vanaf zijn vakantieadres. Hij voegt eraan toe dat het weliswaar is gebracht als belangrijkste nieuwsfeit van die dag, maar dat de maatvoering bescheiden was met een kop over twee kolom.
Tevens heeft de krant dezelfde dag naast het opiniestuk een commentaar geplaatst waarin de oproep werd gehekeld. Wilders slaat door, zo schreef de krant en ook werd de vraag gesteld of de man nog wel toerekeningsvatbaar is.
Met dat laatste maakt de redactie zich in mijn ogen kwetsbaar: als je Wilders niet toerekeningsvatbaar vindt, moet je zijn gedachtengoed niet verspreiden en het al helemaal niet op de voorpagina zetten. Het is van tweeën een: of je neemt hem serieus en dan is zo’n oproep nieuws, of je vindt hem een verdwaasde op de dool, maar dan moet je hem negeren. Nu deed de krant allebei: wel het stuk plaatsen en er nieuws van maken, én de man nog in dezelfde krant wegzetten als iemand die eigenlijk niet meer voor zijn daden aansprakelijk kan worden gesteld. Dat is niet consequent.
Er is meer. Heeft de redactie nog wel volledige zeggenschap over de eigen krant? Ik begrijp het dilemma waarvoor de redactie zich gesteld zag. Je krijgt een opiniestuk aangeboden waarvan je weet dat het voor ophef gaat zorgen. Als je het niet plaatst, gaat Wilders naar een ander dagblad – uiteindelijk zal er altijd één zijn dat het stuk wel in de kolommen opneemt. Als vervolgens de bom barst, moet je er als krant alsnog over schrijven. In dat licht bezien kun je het stuk maar beter zelf plaatsen, dan word jij geciteerd in plaats van dat jij naar andere kranten moet verwijzen.
Maar op die manier worden de media wel steeds verder gegijzeld door mensen als Wilders. De vraag is wie hier de regie heeft, de redactie die van het opiniestuk welbewust nieuws maakt, of Wilders, die zowel het moment kiest (midden in een nieuwsluwe periode), als het medium.
De hoofdredacteur zegt dat hij de regie heeft: hij heeft immers beslist dat het stuk naar de voorpagina ging. ‘De man heeft een tunnelvisie, maar dat mag nooit reden zijn om zijn ideeën niet bekend te maken. Het gaat hier om de leider van een politieke partij met negen zetels in de Tweede Kamer. Wilders zegt in het opiniestuk dat er geen gematigde moslims bestaan, wij hebben als krant een hele serie gemaakt die het tegendeel bewijst. Dat is onze verantwoordelijkheid. Wij moeten zorgen voor maatschappelijk debat, ook over ideeën die niet de onze zijn.’
Met dat laatste ben ik het eens, maar ik heb twijfels over de maatvoering. Als het stuk alleen als opiniestuk was geplaatst, was het veel minder uitvergroot dan nu. Juist omdat de krant het bracht als een serieus nieuwsfeit en er plaats voor maakte op de voorpagina, in plaats van het als een wereldvreemde curiositeit te behandelen , werd het een nationale rel. Deze bij voorbaat kansloze en volstrekt onrealistische oproep van Wilders was mijns inziens zoveel aandacht niet waard.
En, met respect voor de hoofdredacteur, dat heeft niets te maken met lafheid, maar met gevoel voor proportie.
Thom Meens
NN 25-08-2007 00:19
Helemaal mee eens.
Sandra
Schoppers 25-08-2007 00:22
Dan de vraag. Hoe profileer je je als krant? Probeer je al
hijgend als eerste over de finish line te komen met een
potentiële rel? Wat is daarvan de toegevoegde waarde? Ik kan
overal op het internet alle hijgberichten in een mum van tijd bij
elkaar googelen.
Wat mij betreft een gemiste kans voor de Volkskrant om zich te profileren als de wijze tussen de dwazen en (al was het dan een paar dagen later) te komen met een doordachte analyse, beschouwing of opinie.
Durf het nu eens anders te doen.
Wat mij betreft een gemiste kans voor de Volkskrant om zich te profileren als de wijze tussen de dwazen en (al was het dan een paar dagen later) te komen met een doordachte analyse, beschouwing of opinie.
Durf het nu eens anders te doen.
Heer ombudsman,
Ik vind dat je heer Wilders c.s. niet een platform moet bieden om hen in staat te stellen hun enge en mensonvriendelijke ideëen breeduit naar het volk toe te etaleren. Uw krant had moeten weigeren. En als hij dan naar een andere krant was gegaan, het zij zo! Nu bent u toch min of meer medeplichtig aan de verspreiding van een heleboel xenofobe onzin. Het is al erg genoeg dat de partij van de heer Wilders negentien zetels in de tweede kamer zou krijgen indien er nu verkiezingen zouden worden gehouden.
Ik vind dat je heer Wilders c.s. niet een platform moet bieden om hen in staat te stellen hun enge en mensonvriendelijke ideëen breeduit naar het volk toe te etaleren. Uw krant had moeten weigeren. En als hij dan naar een andere krant was gegaan, het zij zo! Nu bent u toch min of meer medeplichtig aan de verspreiding van een heleboel xenofobe onzin. Het is al erg genoeg dat de partij van de heer Wilders negentien zetels in de tweede kamer zou krijgen indien er nu verkiezingen zouden worden gehouden.
s.b.
25-08-2007 01:03
Wel interessant dat de kern waar het om gaat weer eens wordt
ontweken, en die is dat in de Koran veelvuldig wordt opgeroepen
tot moord. Je kunt de islam daarin wel meer rechten willen geven
dan andere burgers, maar dat is niet overeenkomstig de scheiding
van Kerk en Staat. Ik hoop daarom dat iemand eens een proefproces
tegen de verspreiding van de Koran aanspant. En nee, op
juridische stappen tegen de Bijbel zit ik niet te wachten, omdat
ik die als deel van de Nederlandse cultuur beschouw.
Wilders' uitingen als een "wereldvreemde curiositeit" willen beschouwen is denigrerend ten opzichte van een vrij groot deel van het elektoraat; kinderachtig en dom.
Wilders' uitingen als een "wereldvreemde curiositeit" willen beschouwen is denigrerend ten opzichte van een vrij groot deel van het elektoraat; kinderachtig en dom.
landheha 25-08-2007 01:33
Sorry hoor, maar ik lees hier niets anders uit dan "bevel is
bevel", de hoofdredacteur heeft beslist. Maakt niet uit of iemand
zo gek is als een deur, wij bieden een landelijk platform als wij
de scoop maar hebben.
Ik dacht dat dit niet bij een "kwaliteitskrant" hoorde, maar meer bij de Telegraaf of zo. De ijzeren wetten van het economisch presteren lijken ook de VK ingehaald te hebben. Maakt niet uit waarmee.
Ik dacht dat dit niet bij een "kwaliteitskrant" hoorde, maar meer bij de Telegraaf of zo. De ijzeren wetten van het economisch presteren lijken ook de VK ingehaald te hebben. Maakt niet uit waarmee.
ceesincambodja
25-08-2007 06:25
Goeie analyse.
Dit wordt gegarandeerd weer een meterslange polemiek aan reacties. Welles-nietes.
En wie spint er het meeste garen bij?
Juist.
(Op hoeveel zetels staat de psychopaat nu?)
Dit wordt gegarandeerd weer een meterslange polemiek aan reacties. Welles-nietes.
En wie spint er het meeste garen bij?
Juist.
(Op hoeveel zetels staat de psychopaat nu?)
Blauw Oog 25-08-2007 10:22
Zoals de ombudsman terecht zijdelings opmerkt, gaat de kwestie
veel verder dan de Volkskrant alleen. Als de VK de brief niet
serieus neemt, dan doet een van de concurrerende kranten dat wel.
Wilders heeft dat donders goed in de gaten. Plus nog de timing
(nieuwsluwe periode).
Kortom, Wilders bespeelt de Media zoals Soerjadi zijn piano; de media laten zich gebruiken.
Zou de discussie niet beter gaan over hoe ze dat kunnen voorkomen?
Kortom, Wilders bespeelt de Media zoals Soerjadi zijn piano; de media laten zich gebruiken.
Zou de discussie niet beter gaan over hoe ze dat kunnen voorkomen?
De redacteur heeft volkomen gelijk! Het was een goede inschatting
van hem om het als belangrijk nieuwsfeit te brengen. Dit niet te
doen zou struisvogelpolitiek en laf zijn geweest. Hij heeft met
deze stap laten zien dat hij snapt wat nieuwswaardig is en wat er
leeft in onze maatschappij. Door het zo aan te pakken heeft
iedereen duidelijk kennis kunnen nemen van Wilders gedachten en
er een mening over kunnen vormen; de primaire taak van een
medium!
Sanne
25-08-2007 12:40
Aan de ene kant vind ik niet dat we veel aandacht aan het
geschreeuw van wilders moeten geven. want hij roept maar wat in
de hoop op veel commotie wat ook steeds gebeurt.
Aan de andere kant is het goed dat een krant aandacht besteedt aan alle visies. Andere politici krijgen de ruimte om hun visie te laten zien dus waarom Wilders niet? het is altijd nog aan de lezer om te beslissen of iemand onzin verkoopt of niet. Helaas zijn er veel stomme mensen die wel wat zien in Wilders zijn geschreeuw om aandacht.
Aan de andere kant is het goed dat een krant aandacht besteedt aan alle visies. Andere politici krijgen de ruimte om hun visie te laten zien dus waarom Wilders niet? het is altijd nog aan de lezer om te beslissen of iemand onzin verkoopt of niet. Helaas zijn er veel stomme mensen die wel wat zien in Wilders zijn geschreeuw om aandacht.
Ruud
Zweistra 25-08-2007 18:10
@Blauw Oog,
Heel juist. Wat nodig is zijn gematigde personen die de problemen veroorzaakt door de immigratie aan de orde stellen.
Maar dat soort mensen treft het lot dat ondergetekende ook heeft getroffen: vilificatie. Tja, dan blijven alleen de echte schurken over ...
Heel juist. Wat nodig is zijn gematigde personen die de problemen veroorzaakt door de immigratie aan de orde stellen.
Maar dat soort mensen treft het lot dat ondergetekende ook heeft getroffen: vilificatie. Tja, dan blijven alleen de echte schurken over ...
VolkskrantWatch 25-08-2007 22:45
Ik vind het allemaal (weer) gezwets. Het gaat gewoon om verkoop.
Het maakt de krant niet uit wie er wat zegt, als het maar
verkoopt. Met morele integriteit heeft het niets te maken.
"Als je het niet plaatst, gaat Wilders naar een ander dagblad"
Precies. De rest is rookgordijn.
Reactie is geredigeerd
"Als je het niet plaatst, gaat Wilders naar een ander dagblad"
Precies. De rest is rookgordijn.
Reactie is geredigeerd
VolkskrantWatch 29-08-2007 23:22
Grappig, die linkjes in een artikel naar de video's die Geert
Wilders als levensbedreigend beschouwd. Is zeker ook eerst hevig
over gediscussieerd op de redactie.
Jack
06-12-2008 10:37
Iedereen die kritiek heeft op de Islam moet maar dood. Dat is te
zot voor woorden. Het overkomt niet alleen Wilders.
Die klachten aan de Ombudsman komen voor een groot gedeelte van niet-moslims. Dat vind ik hypocriet.
Die klachten aan de Ombudsman komen voor een groot gedeelte van niet-moslims. Dat vind ik hypocriet.
Nicolaas
06-12-2008 14:36
De heer Wilders is inderdaad zijn gevoel voor proporties kwijt.
Maar het multiculturele vraagstuk omvat niet alleen maar
speculaas en marsepein. Wie, o wie, schrijft dan een evenwichtig
stuk over de problematiek die het multicultureel vraagstuk ook
bevat, zonder cruciale kwesties daarin uit de weg te gaan?
Nietvoordekat 06-12-2008
17:38
De reacties hierboven zijn te zot voor woorden. Wilders moet geen
platform krijgen om z'n xenofobe onzin te verkondigen zegt er
een. De rest neemt het maar even als feit aan dat Wilders een
ongewenst iemand is. Ik mag hopen dat men zelf daar de fout in
ziet.
Om toch even een fatsoenlijk rechts geluid te laten horen: Wilders is wel even een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger. Hij doet dan ook z'n best het volk te vertegenwoordigen, en gezien zijn stand in de peilingen lukt dat 'm aardig. Wat is een krant om te beslissen welke volksvertegenwoordigers wel mogen, en welke niet?
Dit alles staat los van de vraag of Wilders onzin verkondigt of niet. Aangezien ik te maken heb met een publiek dat voor mijn argumenten op dit gebied toch niet gevoelig is, zal ik die discussie niet aangaan.
Met alle respect, maar ik vind het volk, dat de bovenstaand beschreven reacties heeft geschreven, maar een eng stelletje demagogen. Democratie is oké, maar alleen als het ons uitkomt. Een soort van geleide dictatuur dus, waarin iedereen braaf mee moet blijven lopen met de massa. Want een tegengeluid is eng, nee dat willen we niet. Dat tegengeluid mag dan natuurlijk ook niet verkondigd worden, en iedereen die met een tegengeluid komt, is ontoerekeningsvatbaar. Bah, wat eng.
Om toch even een fatsoenlijk rechts geluid te laten horen: Wilders is wel even een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger. Hij doet dan ook z'n best het volk te vertegenwoordigen, en gezien zijn stand in de peilingen lukt dat 'm aardig. Wat is een krant om te beslissen welke volksvertegenwoordigers wel mogen, en welke niet?
Dit alles staat los van de vraag of Wilders onzin verkondigt of niet. Aangezien ik te maken heb met een publiek dat voor mijn argumenten op dit gebied toch niet gevoelig is, zal ik die discussie niet aangaan.
Met alle respect, maar ik vind het volk, dat de bovenstaand beschreven reacties heeft geschreven, maar een eng stelletje demagogen. Democratie is oké, maar alleen als het ons uitkomt. Een soort van geleide dictatuur dus, waarin iedereen braaf mee moet blijven lopen met de massa. Want een tegengeluid is eng, nee dat willen we niet. Dat tegengeluid mag dan natuurlijk ook niet verkondigd worden, en iedereen die met een tegengeluid komt, is ontoerekeningsvatbaar. Bah, wat eng.
Joe
06-12-2008 18:38
Nietvoordekat,
Ik had het niet beter kunnen schrijven. We zijn in dit land al zo erg door de linkse beweging geindoctrineerd dat dit soort kolder niet eens meer betwist wordt. Loekashenko zou glimlachend toekijken. Een Krant heeft een morele plicht om zonder oordeel bericht te geven van wat er gebeurt in politiek Nederland, maar de Volkskrant probeert Politbureau'tje te spelen en populaire volksvertegenwoordigers monddood te maken.
Voor de duidelijkheid, ik ben het op veel punten oneens met Wilders. Zijn steun voor de vuile oorlog in Irak vindt ik onbegrijpelijk, een Koran-verbod is kinderachtig en ondemocratisch en hij verwart het Marokkaanse straatjongeren-probleem met het Islam-terrorisme. Maar ik wil zelf kunnen bepalen of ik het met hem eens of oneens ben, daar dient de Volkskrant niet voor.
Ik had het niet beter kunnen schrijven. We zijn in dit land al zo erg door de linkse beweging geindoctrineerd dat dit soort kolder niet eens meer betwist wordt. Loekashenko zou glimlachend toekijken. Een Krant heeft een morele plicht om zonder oordeel bericht te geven van wat er gebeurt in politiek Nederland, maar de Volkskrant probeert Politbureau'tje te spelen en populaire volksvertegenwoordigers monddood te maken.
Voor de duidelijkheid, ik ben het op veel punten oneens met Wilders. Zijn steun voor de vuile oorlog in Irak vindt ik onbegrijpelijk, een Koran-verbod is kinderachtig en ondemocratisch en hij verwart het Marokkaanse straatjongeren-probleem met het Islam-terrorisme. Maar ik wil zelf kunnen bepalen of ik het met hem eens of oneens ben, daar dient de Volkskrant niet voor.
Net als 'Joe' geef ik 'Nietvoordekat' groot gelijk. Wilders is
slechts een spreekbuis. Wie niet wil luisteren naar het 'xenofobe
geraaskal' van Wilders, wil kennelijk niet luisteren naar het
xenofobe geraaskal van het half miljoen landgenoten dat hij
democratisch vertegenwoordigt. Al die mensen negeren lijkt me erg
onverstandig. Ook al ben ik het nog met hen oneens.
Anders dan 'Joe' heb ik er geen enkele behoefte aan om 'de linkse beweging' (waar woont die? heb je een telefoonnummer?) daarvoor verantwoordelijk te stellen, en al helemaal niet De Volkskrant. Ik ben hartstikke links (En Velen Met Mij) en bepleit de normale vrijheid van meningsuiting voor Wilders c.s., evenals voorzover ik weet alle linkse partijen in de Tweede Kamer. En uitgerekend De Volkskrant blijkt zich bij herhaling te lenen als platform voor Wilders' PVV, zelfs op de voorpagina. Hoezo 'monddood maken', Joe? Je hebt maar weinig te klagen over die 'linkse beweging', die als het er op aan komt Wilders z'n gang laat gaan. Bedenk dat er onder VVD-stemmers ook heel wat zijn die Wilders willen wegzetten als dorpsgek, niet om principiële maar om electorale redenen. Is dat dan soms 'de rechtse kerk'?
Een van de problemen van Wilders en zijn aanhangers is dat zij graag van 'links' een zondebok maken om hen alles in de schoenen schuiven wat er volgens hen mis is in Nederland. Hoewel CDA en VVD een veel grotere, want veel langduriger regeringsverantwoordelijkheid droegen voor het beroerde beleid ten aanzien van immigratie en integratie, om maar eens wat te noemen. Maar zondebokken doen het nu eenmaal goed in de populistische politiek. Die retoriek dient niet bestreden door populisten monddood te maken, en dat doet 'links' dan ook niet (weinig politici kregen en krijgen in de 'linkse media' zoveel aandacht als Wilders, denk maar eens aan Fitna) maar door hen met argumenten te bestrijden.
Laat Joe maar eens uitleggen hoe hij de structurele aandacht voor Wilders in De Volkskrant, het plaatsen van zijn stukken op de opiniepagina's, de berichtgeving op de voorpagina, weet te rijmen met zijn opvatting dat Politbureau Volkskrant hem 'monddood' wil maken.
Je mag ook gewoon toegeven dat dit onzin is, Joe.
Anders dan 'Joe' heb ik er geen enkele behoefte aan om 'de linkse beweging' (waar woont die? heb je een telefoonnummer?) daarvoor verantwoordelijk te stellen, en al helemaal niet De Volkskrant. Ik ben hartstikke links (En Velen Met Mij) en bepleit de normale vrijheid van meningsuiting voor Wilders c.s., evenals voorzover ik weet alle linkse partijen in de Tweede Kamer. En uitgerekend De Volkskrant blijkt zich bij herhaling te lenen als platform voor Wilders' PVV, zelfs op de voorpagina. Hoezo 'monddood maken', Joe? Je hebt maar weinig te klagen over die 'linkse beweging', die als het er op aan komt Wilders z'n gang laat gaan. Bedenk dat er onder VVD-stemmers ook heel wat zijn die Wilders willen wegzetten als dorpsgek, niet om principiële maar om electorale redenen. Is dat dan soms 'de rechtse kerk'?
Een van de problemen van Wilders en zijn aanhangers is dat zij graag van 'links' een zondebok maken om hen alles in de schoenen schuiven wat er volgens hen mis is in Nederland. Hoewel CDA en VVD een veel grotere, want veel langduriger regeringsverantwoordelijkheid droegen voor het beroerde beleid ten aanzien van immigratie en integratie, om maar eens wat te noemen. Maar zondebokken doen het nu eenmaal goed in de populistische politiek. Die retoriek dient niet bestreden door populisten monddood te maken, en dat doet 'links' dan ook niet (weinig politici kregen en krijgen in de 'linkse media' zoveel aandacht als Wilders, denk maar eens aan Fitna) maar door hen met argumenten te bestrijden.
Laat Joe maar eens uitleggen hoe hij de structurele aandacht voor Wilders in De Volkskrant, het plaatsen van zijn stukken op de opiniepagina's, de berichtgeving op de voorpagina, weet te rijmen met zijn opvatting dat Politbureau Volkskrant hem 'monddood' wil maken.
Je mag ook gewoon toegeven dat dit onzin is, Joe.
Joe
08-12-2008 02:21
Meneer Minkema,
Om uw vraag (Waar woont die?) te beantwoorden, in Bristol, Engeland. Vergeef mij daarom mijn gebrekkige Nederlands (Zat me op de paar jaar school die ik in Nederland gehad heb me te veel te ergeren aan de constante neo-communistische indoctrinatie in de schoolboeken om foutloos Nederlands te leren) en het feit dat ik niet wist van Wilders' gepubliceerde opiniestukken in de Volkskrant. Dat haalt mijn argument een beetje naar beneden.
Alhoewel... Mag ik het een beetje vreemd vinden dat een krant deze Wilders eerst dus zijn extremistische zegje laat doen (waarmee het dus aantoont hem als serieuze politicus te zien, en niet als een soort geflipte Janmaat), om hem daarna doodleuk op haar (internet)voorpagina "Verminderd Toerekeningsvatbaar" te verklaren?
Ik verwoordde mezelf een beetje ongelukkig, maar ik vindt dat je je als krant niet zo patroniserend op moet stellen ten opzichte van een legitieme volksvertegenwoordiger die je dus serieus genoeg neemt om voor je te laten schrijven. Laat een of andere Marijnissen een vlammend stuk schrijven waarin hij probeert te bewijzen hoe Marx en Engels veel betere ideologische oplossingen voor de straatmarrokkanen produceerden dan Wilders ooit zal doen, geef Kabouter Aboutaleb 1500 woorden om Wilders' standpunten af te fikken, maar ga niet zelf en met dit soort persoonlijke aanvallen hem te lijf. Tja, als dit in Nederland als 'onzin' wordt gezien geef ik toe dat ik onzin kraam en zal ik mij niet meer met mijn Neo-communistische ex-land bemoeien.
Om uw vraag (Waar woont die?) te beantwoorden, in Bristol, Engeland. Vergeef mij daarom mijn gebrekkige Nederlands (Zat me op de paar jaar school die ik in Nederland gehad heb me te veel te ergeren aan de constante neo-communistische indoctrinatie in de schoolboeken om foutloos Nederlands te leren) en het feit dat ik niet wist van Wilders' gepubliceerde opiniestukken in de Volkskrant. Dat haalt mijn argument een beetje naar beneden.
Alhoewel... Mag ik het een beetje vreemd vinden dat een krant deze Wilders eerst dus zijn extremistische zegje laat doen (waarmee het dus aantoont hem als serieuze politicus te zien, en niet als een soort geflipte Janmaat), om hem daarna doodleuk op haar (internet)voorpagina "Verminderd Toerekeningsvatbaar" te verklaren?
Ik verwoordde mezelf een beetje ongelukkig, maar ik vindt dat je je als krant niet zo patroniserend op moet stellen ten opzichte van een legitieme volksvertegenwoordiger die je dus serieus genoeg neemt om voor je te laten schrijven. Laat een of andere Marijnissen een vlammend stuk schrijven waarin hij probeert te bewijzen hoe Marx en Engels veel betere ideologische oplossingen voor de straatmarrokkanen produceerden dan Wilders ooit zal doen, geef Kabouter Aboutaleb 1500 woorden om Wilders' standpunten af te fikken, maar ga niet zelf en met dit soort persoonlijke aanvallen hem te lijf. Tja, als dit in Nederland als 'onzin' wordt gezien geef ik toe dat ik onzin kraam en zal ik mij niet meer met mijn Neo-communistische ex-land bemoeien.
Hannes
Minkema 08-12-2008 14:36
Beste Joe, ik vergeef u graag de gebreken in uw lees- en
schrijfvaardigheid, maar ze hinderen de communicatie wel. Zo
heeft u niet begrepen dat ik niet vroeg waar *u* woonde, maar
waar de door u bekritiseerde 'linkse beweging' woont en wat hun
telefoonnummer is.
Samenzweringstheorieën ben ik niet dol op. Het leven is te kort voor paranoïa.
Wie zich op school ongelukkig zit te ergeren aan 'neo-communistische indoctrinatie' in de Nederlandse schoolboeken, heeft een wel erg fijnbesnaarde ziel, die inderdaad beter gedijt in het politiek en cultureel gehele neutrale en objectieve Bristol dan in het neo-communistische Nederland.
Behalve dat ik u deze verlezing moet vergeven, en het feit dat u niet of verkeerd had gelezen dat Wilders zijn stukken telkenmale in De Volkskrant gepubliceerd krijgt, en De Volkskrant zo'n opiniestuk aankondigt op de voorpagina, heeft u ook niet begrepen dat het Volkskrantcommentaar *niet* op de voorpagina stond, zoals u abusievelijk schrijft.
Lezen is minstens zo moeilijk als schrijven.
Het was geen kwestie van een 'ongelukkige verwoording', zoals u de zaak nu probeert voor te stellen, u had het gewoon glad mis. Fout. Verkeerd. Geen slecht schrijven maar slecht denken. Of dat nu in het Engels was of in de taal van uw ex-land.
Wees gerust: uw aanbeveling aan deze krant om eens een stuk van Marijnissen en Aboutaleb te plaatsen, die u zo fijnbesnaard, neutraal en objectief, geheel niet 'patroniserend' en vrij van persoonlijke aanvallen uitmaakt voor kabouter, wordt wellicht serieus in overweging genomen.
Reactie is geredigeerd
Samenzweringstheorieën ben ik niet dol op. Het leven is te kort voor paranoïa.
Wie zich op school ongelukkig zit te ergeren aan 'neo-communistische indoctrinatie' in de Nederlandse schoolboeken, heeft een wel erg fijnbesnaarde ziel, die inderdaad beter gedijt in het politiek en cultureel gehele neutrale en objectieve Bristol dan in het neo-communistische Nederland.
Behalve dat ik u deze verlezing moet vergeven, en het feit dat u niet of verkeerd had gelezen dat Wilders zijn stukken telkenmale in De Volkskrant gepubliceerd krijgt, en De Volkskrant zo'n opiniestuk aankondigt op de voorpagina, heeft u ook niet begrepen dat het Volkskrantcommentaar *niet* op de voorpagina stond, zoals u abusievelijk schrijft.
Lezen is minstens zo moeilijk als schrijven.
Het was geen kwestie van een 'ongelukkige verwoording', zoals u de zaak nu probeert voor te stellen, u had het gewoon glad mis. Fout. Verkeerd. Geen slecht schrijven maar slecht denken. Of dat nu in het Engels was of in de taal van uw ex-land.
Wees gerust: uw aanbeveling aan deze krant om eens een stuk van Marijnissen en Aboutaleb te plaatsen, die u zo fijnbesnaard, neutraal en objectief, geheel niet 'patroniserend' en vrij van persoonlijke aanvallen uitmaakt voor kabouter, wordt wellicht serieus in overweging genomen.
Reactie is geredigeerd
Jan
08-12-2008 17:54
Ook ik ben van mening dat alleen linkse politici nieuws
verkondigen en de 'rechtsen' allemaal onrustzaaiers zijn. Verder
is het belachelijk dat mensen als Wilders aandacht krijgen,
straks wordt er nog op gestemd ook?! In een democratie is het
belangrijk alleen de geluiden te laten horen waar je het mee eens
bent. Voorkom ten alle tijden dat iemand zelf argumenten afweegt
en tot een standpunt komt.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).
