Het Groene Gif
Absint bij de Volkskrant
VKBlog Headerimage

De leugens van de zonen van Abraham, deel 1

donderdag 11 oktober 2007 13:03 door absint
Moslims en “Judeo-Christenen” hebben het er maar druk mee, dag-in dag-uit elkaar voor rotte vis uitmaken en ongefundeerde claims doen over wie nu weer de “superieure” beschaving c.q. cultuur heeft. Met droge ogen beweren onze zelfbenoemde “intellectuele leiders” in dit politieke debat de grootste onzin, en die onzin komt van beide kanten. Helaas hanteert bijna niemand het historische lange-termijn perspectief om die onzin door te prikken. In dit drieluik doe ik een poging, door me op drie claims te richten die het fundament vormen van de positie van de “Judeo-Christenen” in dit debat. Deze zijn:

- “De Europese Beschaving is au fond Judeo-Christelijk”
- Er bestaat een onoverbrugbare kloof tussen “De Islam” en die “Judeo-Christelijke Beschaving”
- Het Westen is de uitvinder van en enige rechthebbende op concepten als “atheïsme” en “religieuze tolerantie”

Vandaag deel 1, over de claim:

“De Europese Beschaving is au fond Judeo-Christelijk”

Laten we eerst even doen alsof het samentrekken van het Jodendom en het Christendom géén gotspe is. Laten we even doen alsof de Christenen niet twee hele millennia lang er alles aan hebben gedaan het Joodse volk zwart te maken, te verguizen en uit te roeien, en laten we even doen alsof de pogroms van bijvoorbeeld London en York (1189 – 1190), die in onder andere Chillon, Basel, Stuttgart, Ulm, Speyer, Dresden, Straatsburg, Mainz (1348) en de velen die daarna volgen, zelfs gelegitimeerd door Maarten Luther himself , culminerend in Hitlers Holocaust, allemaal uitingen waren van broederliefde binnen de “Judeo-Christelijke beschaving” in plaats van allesverterende haat jegens die allochtonen avant la lettre. Als we die grote leugen aan onszelf kunnen verkopen, kunnen we dan hard maken dat “de” Europese beschaving “Judeo-Christelijk” is?

Natuurlijk niet. Ik zal niet ontkennen dat het Christendom een zeer grote rol heeft gespeeld in de afgelopen twee millennia. Maar die twee millennia laten zich niet reduceren tot 2000 jaar gezapige, stabiele en vredige “Judeo-Christelijke” beschaving. Sterker nog, als je één label zou moeten plakken op de afgelopen 2000 jaar, dan zou dat label eerder “strijd tégen het Christendom” moeten zijn. Ga maar na: de Romeinen, aan wie wij een groot gedeelte van ons rechtssysteem te danken hebben, hebben zich met hand en tand verzet tegen dit nieuwe uit het Midden-Oosten komende, het Westen wezensvreemde geloof, totdat hun eigen keizer Constantijn als een omgekeerde Judas zich bekeerde tot dat on-Europese geloof. Na de val van het Romeinse Rijk voerden de van oorsprong Indo-Europese volkeren, met een van oorsprong vredelievende Indo-Europese religie, oorlogen tegen elkaar met als inzet: bekering tot het Christendom. Na de (wel vreedzame) bekering van de Franken ging deze “Christenen” vrolijk aan de slag met het uitmoorden van de heidense Saxen, met als hoogtepunt het Bloedgericht van Verden in 782. Later zouden de Germaanse volkeren onderling laten zien dat ze deze les van Charlemagne goed begrepen hadden: Olaf de Eerste voerde eigenhandig een beeldenstorm om achtereenvolgens de Noren en de Ijslanders met grof geweld te dwingen tot het Christendom.

Het valt niet te ontkennen dat het Christendom na hevig verzet uiteindelijk het gehele Europese continent veroverd had. Maar de echte “clash of European civilizations” moest toen nog beginnen: de Renaissance. In dit licht is het interessant ons te herinneren waarom het unieke tijdgewricht van de 13e en 14e eeuw ook alweer de Renaissance genoemd wordt. Het is letterlijk de Wedergeboorte, de herontdekking van de verloren gegane klassieke Romeinse en Griekse werken. Die terugkeer van Hellenistische ideeën naar hun oorspronkelijke ontstaansgrond, waar het Christendom ze eertijds van verdreven had, zou het aangezicht van het Christendom voorgoed veranderen: de werken van heidense auteurs als Plato, Aristoteles, Euclides, Hippocrates, maar ook van Moslim(!)-auteurs als Averroës en Avicenna, allemaal droegen ze bij aan het intellectueel broeierige klimaat wat onder andere het humanisme en via het humanisme de Reformatie voort zou brengen. Het humanisme en de Reformatie zijn misschien nog te scharen onder de schaduw van het Christendom, maar een latere ontwikkeling die zijn intellectuele wortels kan traceren tot de Renaissance staat duidelijk apart van het originele Christendom: De Verlichting van de 17e en 18e eeuw. Kants sapere aude! (durf te weten!) was een regelrecht mes tussen de ribben van het nog altijd dogmatisch-totalitaire Christendom. Denkers van deze periode vertrouwden maar op één bron: het menselijk vermogen tot rationeel denken. De Bijbel werd in naam nog wel vereerd maar vele Verlichtingsdenkers “bekeerden” zich tot het atheïsme – dezelfde Verlichtingsdenkers die middels hun werken de basis hebben gelegd voor “onze” moderne democratie. Denkers als Rousseau, Locke en nog heel wat meer creëerden de intellectuele rechtvaardiging van de representatieve democratie die gebonden is de basisvrijheden van haar eigen burgers te respecteren.

Het politieke systeem dat wij heden ten dage kennen is juist tot stand gekomen ondanks de religieuze intolerantie die het Christendom jegens Jan en alleman tentoon spreidde: zaken als scheiding van kerk en staat, respect voor fundamentele mensenrechten ongeacht de religieuze overtuiging van de persoon, de soevereiniteit van de natie-staat in haar eigen grondgebied (cuius regio, eius religio), allemaal zijn ze tot stand gekomen in het vijandige klimaat van het Christendom: ze zijn ontworpen om de toenmalige Christelijke oorlog tegen allen illegitiem te maken.

De conclusie: het is een contradictio in terminis om te spreken over “onze” beschaving als een Judeo-Christelijke beschaving. Ten eerste hebben “wij Westerlingen” bijna 2000 jaar het Joodse volk de meest onuitsprekelijk afgrijselijke dingen aangedaan, en ten tweede is er onder diezelfde Westerlingen al bijna 2000 jaar lang sprake van hetzij strijd tegen, hetzij strijd binnen het Christendom. En tot slot, juist de waarden die iemand als Geert Wilders centraal acht voor onze democratische rechtstaat, waarden als “vrijheid van meningsuiting” en “scheiding tussen kerk en staat”, dat zijn allemaal waarden die juist tot stand zijn gekomen in weerwil ván die “Judeo-Christelijke beschaving”. De claim dat onze beschaving dus in de basis een “Judeo-Christelijke beschaving” is, is in het licht van onze geschiedenis een belachelijke claim.

Volgend artikel in dit blog

8reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van antoinette duijsters antoinette duijsters 11-10-2007 14:00
Helemaal eens en mijn complimenten om een ingewikkelde geschiedenis zo samen te vatten.
Avatar van het groene gif het groene gif 11-10-2007 14:05
dank u wel, mevrouw Duijsters.
Avatar van ronald ronald 11-10-2007 14:52
Ik mis je verhaal over de Islam, die op dezelfde manier als het Christendom het Midden oosten veroverde en dezelfde intolerantie had naar andersdenkenden. Dit in weerwil van de vaak geloofde tolerante islam zoals die misschien een tijdje in Spanje - Andalusië heeft bestaan. (Maymonides moest uiteindelijk ook vluchten naar Egypte. Mocht je denken dat de Islam wel vredig was, dan zou ik de geschiedenis via de verschillende Kalifaten tot aan het Salafisme van nu doortrekken. In ieder geval is er daar nog heel wat te verlichten ten opzichte van de moderne Europese beschaving.
Avatar van het groene gif het groene gif 11-10-2007 14:56
@ronald: u heeft gelijk, ook díe historie barst van gewelddadig bloedvergieten. Ik begin echter wat dichter bij huis, want als geboren en getogen Europeaan ben ik wat vertrouwder met de geschiedenis van mijn geboortegrond.
Avatar van Wessel Wessel 20-10-2007 16:11
Beste daniel, leuk geschreven stuk. Maar ik kan het niet helemaal eens zijn, als je me wilt permitteren, met de manier waarop de judeo-christelijke beschaving definieert. Volgens mij wordt hiermee namelijk verwezen naar de wortels van ons denken, in plaats van ons handelen. Het kan dus best dat je historische voorbeelden van onchristelijk of zo je wilt christelijk-gewelddadig handelen op een rijtje zet, maar daarmee heb je nog weinig bewezen, behalve dat er een kloof is tussen de christelijke leer en de praktijk van christenen, maar dat zal geen verstandige pastoor of dominee je tegenspreken.
Volgens mij moet je dus meer kijken naar de filosofische noties uit het Nieuwe Testiment, die weer voortkomen uit het Oude Testament. Deugden als Geloof, Hoop en Liefde zijn het die in werkelijk ons westerse (judeo-christelijke) denken definieren (althans in de context van dit debat tussen westen vs. islam), en niet de these dat sinds Jezus geen niet-gelovige denker ooit voet op Europese bodem zou hebben gezet. Dat is natuurlijk een misrepresentatie.

Dan moet ik nog toevoegen dat het Westers denken natuurlijk niet exlusief (judeo-)christelijk is, maar vanaf het begin in dialectiek heeft gestaan tot het Griekse en het Romeinse denken. De deugden uit de klassieke oudheid maken daarom ook integraal onderdeel uit van het westerse denken, zeker sinds de herontdekking van de bronnen ervan, zoals jij ook aangeeft in je verwijzing naar de renaissance. Zo bezien is de Verlichting niet alleen een anti-christelijk denken, maar meer een post-christelijk denken. (Overigens was de humanist Erasmus een gelovig man, en was de Verlichting nog niet uitgewerkt of de Europese intelligentsia greep terug op de Bijbel als bron, gelet op de revival van de Katholieke Kerk en de Romantische stroming die eind 18e en begin 19e eeuw in alle hevigheid opkomen.)
Hier zit spanning, nog steeds, en deze dialectiek is als zodanig nog altijd een belangrijk onderdeel van het westerse denken. Als laatste moeten we hier misschien zelfs nog het postmoderne denken aan toevoegen, maar dat zou de discussie met de islam nog verder kunnen vertroebelen, omdat definieren adhv het postmoderne gedachtegoed nu eenmaal problematisch is.

Maar de belangrijkste correctie op bovenstaand relaas is dus dat we ons westerse denken, of: de westerse beschaving, niet zozeer judeo-christelijk, alswel judeo-christelijk-hellenistisch-humanistisch moeten noemen. De nieuwe these wordt dan dat de westerse beschaving, die gestoeld is op zowel het klassiek-humanistische als het joods-christelijke denken, existentieel conflictueus is met de islam. Voor die these bestaan veel argumenten, daarover een volgende keer meer.
Groet!
Avatar van het groene gif het groene gif 20-10-2007 16:26
maar Wessel, impliceert jouw gebruik van de term 'dialectiek' niet dat het ook daadwerkelijk een strijd betrof? Misschien niet altijd een strijd in handelingen, maar net zozeer een strijd van ideeën? In hoeverre is Wilders' "tsunami van Islamisering" wezenlijk verschillend van de "tsunami van Kerstening"?
Avatar van Wessel Wessel 20-10-2007 16:45
Dat is een uitstekende vraag. Maar die vraag wordt besproken in het tweede deel van jouw drieluik, als ik het goed zie, nadat we dus in dit eerste deel hebben vastgesteld dat de Westerse beschaving as sich wel degelijk bestaat.
Avatar van het groene gif het groene gif 20-10-2007 17:10
wat ik eigenlijk hoop duidelijk te maken, hoewel ik het niet in zoveel woorden zeg, is dat wanneer we spreken over "Dé beschaving", we een grove denkfout maken, en díe denkfout verstoort de discussie op een vervelende manier.

NLP'ers, Chomskyanen en taalfilosofen zouden deze denkfout een "nominalisatie" noemen. Nominalisatie vindt plaats wanneer we in ons taalgebruik een doorgaand proces voorstellen als een vaststaand gegeven, meestal door een werkwoord of adjectief weer te geven als een zelfstandig naamwoord. Een voorbeeld: in de zin "mijn reactie op jouw standpunt is...", is in ieder geval het woord "reactie" een nominalisatie (ik persoonlijk vind standpunt ook een nominalisatie), in dit geval een nominalisatie van het werkwoord "reageren". Een "reactie" is geen vastaand object: je kan het niet in een kruiwagen stoppen of op je hoofd zetten. Een reactie is een proces, dat de spreker in kwestie op het moment dat hij/zij deze zin zegt, zélf vormgeeft. In plaats van deze zin kan de spreker ook zeggen: "laat me even reageren op je standpunt", "ik wil graag als volgt reageren op je standpunt" of iets anders.

Crux van de zaak is dat de term "beschaving" net als elke andere nominalisatie, verwijst naar een proces, niet naar een vaststaande gegevenheid. En als wat jij "de Westerse beschaving" noemt inderdaad slechts de laatste fase in een voortdurende dialectiek is tussen de oorspronkelijke Westerse ideeën van het Hellenisme en heidenom met de allochtone concepten van het Christendom, dan is er geen enkele reden waarom iets als "de Islam" niet een woordje mee kan en mag praten in die dialoog. Zoals je zelf zegt: het is een kwestie van ideeën, en over ideeën valt altijd te communiceren.

Je hebt echter gelijk dat ik dit punt op een andere plek in dit drieluik behandel (namelijk in deel 2). Ik vrees echter dat veel mensen niet de subtiliteit in acht nemen die jij hier wel laat zien, vandaar dat ik dus wel eerst dit gedeelte moest laten zien, om mensen in ieder geval van de notie af te helpen dat "de Westerse beschaving Judeo-Christelijk is", en dat de kernwaarden van een democratie een soort speciale relatie hebben met het Christendom.
Reactie is geredigeerd

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Groepen

Favorieten van absint

Laatste reacties

persona

Hebben bedrijven vrijheid van meningsuiting?
knutselsmurf: Hoe kun je iemand doodsteken die al 100 jaar dood …

persona

Terug naar Nederlandse Normen en Waarden
Geert: In de zin: "toen vrouwen gewoonweg thuis de kinderen opvoeden en …

persona

Waarom Turkije bij de EU moet
Christiaan: Turkije mag nooit bij de U! dan zullen zij straks …

persona

Is een gearrangeerd huwelijk écht zo slecht?
Lilian: Wie wil vertellen over verstandshuwelijk? Een gearrangeerd huwelijk - of een …

persona

Sim Salabim - Is het nu dan over?
Roel: Ik ben nog niet zo'n gek die vloeiend Quenyaans spreekt, …

Archief / RSS

Bekijk het hele archief van absint, of klik op een van de jaren hieronder om een deel van het archief te ontsluiten.

2010
2008
2007
2006
2005

Zoek in het archief



Zoeken

Abonnementen

Alle blogs rss google netvibes
Deze gebruiker rss google netvibes

Statistieken

TelMiep
  •