Evelien Tonkens

‘Apothekers worden uitgebuit door verzekeraars. Op hun
schamele inkomen van 413.000 euro per jaar moeten ze duizenden
euro's inleveren, als de verzekeraars met hun selectieve
inkoopbeleid hun zin krijgen.'
Geen ijzersterke tekst voor een persbericht. Besparing op topinkomens is heden ten dage geen tranentrekker. Een nieuwe poging dus maar:
‘Verzekeraars romen topinkomens van apothekers af. Waar de politiek doorbabbelt over aanpakken van topinkomens maar niks doet, slagen de verzekeraars er in stilte in de topinkomens van apothekers te beperken. Inkomens van vier ton of meer, vooral te danken aan de bonussen en kortingen die ze van de farmaceutische industrie bedingen. Nu veel verzekeraars vanaf 2008 alleen nog het goedkoopste merk van de cholesterolverlager simvastatine vergoeden, zullen apotthekers een deel van de bonussen kwijtraken. En dat is nog maar het begin: iedere nieuwe deal belooft een volgende afroming. De uitgaven voor geneesmiddelen van 4,7 miljard per jaar kunnen zo in fors omlaag. Noodzakelijk, want in vijf jaar stegen de kosten met een miljard.
‘Stop maar Truus', moet iemand ten burele van de KNMP geroepen hebben tegen een voorlichter. ‘Zo winnen we de publieke opinie niet voor ons. We moeten het over de boeg van de patiënt gooien. We moeten betogen dat patiënten er de dupe van worden. Dat is het enige waar we de krant mee halen en sympathie mee wekken. We moeten patiënten opstoken zuinige verzekeraars massaal de rug toe te keren.' Aldus proberen ze ons wijs te maken dat wij de dupe worden van een beleid waar wij niets van merken. Hoogstens via lagere premies. Het zal ons toch worst wezen of de leverancier van simvastatine nu Apotheon, Katwijk, Centrafarm, Hexal, Bluefish of Ranbaxy heet. De laatste is aanzienlijk goedkoper en daar bovenop hebben de verzekeraars kwantumkorting bedongen.
Heel goed, zou iedereen moeten zeggen die pretendeert voor de belangen van patiënten op te komen. We merken toch ook geen verschil tussen paracetamol van Panadol, het Kruidvat of de Etos? Wel tussen paracetamol en asperine. Maar daartussen blijft keuzevrijheid gewaarborgd. De arts blijft het middel voorschrijven, de verzekeraar betaalt alleen het goedkoopste doosje.
De afspraak van een grote groep verzekeraars om alleen Ranbaxy te vergoeden, is een aanscherping van het preferentiebeleid uit 2006. Dit houdt in dat de verzekeraar binnen een groep geneesmiddelen (die dezelfde werkzame stof, toedieningsweg en sterkte hebben), bepaalde middelen aanwijst die hij vergoedt en andere (duurdere) zie hij niet vergoedt. Het nieuwe nu is slechts dat een grote groep verzekeraars binnen een bepaalde groep één middel aanwijst, van één leverancier. Dit omdat apothekers, de goedkopere leveranciers nogal eens boycotten. Daar ontvangen zij immers zelf minder korting van.
Het is verstandig dat apothekers niet langer beweren dat ze zelf de dupe zijn van strenger beleid. Een paar jaar geleden deden ze dat nog wel. Als Kamerlid werd ik een veelvuldig bestookt met mailtjes van apothekers over hun dreigende inkomensachteruitgang door beperking van bonussen en kortingen. Vaak mailde ik terug dat dit vast ernstig was, maar dat ik dat toch pas goed kon beoordelen als ik wist hoeveel inkomen ze overhielden. Daarna bleef het altijd erg stil.
De nieuwe strategie om het via de band van de patiënt te spelen, is echter ook hachelijk. Het gaat immers niet om verschillen die voor de patiënt uitmaken. De strategie is ook maatschappelijk onverantwoord. Wie werkelijk de belangen van patiënten voorop stelt, moet een medisch neutrale, kostenbesparende maatregel als deze omarmen. We laten ons niet de wet voorschrijven, stelde KNMP-voorzitter Van Weelden (nrc 10 december). Het venijn zit hem misschien wel vooral daarin. Waarom zouden apothekers zich niet de wet laten voorschrijven, en vele anderen wel? Omdat ze daarvoor te hoog opgeleid zijn?
Maar waarom zijn ze eigenlijk allemaal zo hoog opgeleid? In de 19e eeuw was het vast een moeilijk beroep waar je zelf veel medicijnen maakte en dus veel scheikunde voor moest kennen. Inmiddels is de apotheker een groot deel van zijn tijd pillenwinkelier. Wij controleren het geneesmiddelengebruik van patiënten, zeggen apothekers. Prima, maar moet je daarvoor, met steun van computertechnologie, nog wel altijd een academische opleiding hebben? Een splitsing van de functie in HBO-opgeleide pillenwinkelier die standaardgevallen controleert, en een academicus voor specialistisch advies en controle van veelslikkers met meerdere kwalen lijkt een logische volgende besparing.
Maar eerst de geneesmiddelen. Patiënten, neem het advies van de KNMP ter harte maar dan omgekeerd: kies voor verzekeraars die topinkomens afromen en de kosten van geneesmiddelen beperken.
Geen ijzersterke tekst voor een persbericht. Besparing op topinkomens is heden ten dage geen tranentrekker. Een nieuwe poging dus maar:
‘Verzekeraars romen topinkomens van apothekers af. Waar de politiek doorbabbelt over aanpakken van topinkomens maar niks doet, slagen de verzekeraars er in stilte in de topinkomens van apothekers te beperken. Inkomens van vier ton of meer, vooral te danken aan de bonussen en kortingen die ze van de farmaceutische industrie bedingen. Nu veel verzekeraars vanaf 2008 alleen nog het goedkoopste merk van de cholesterolverlager simvastatine vergoeden, zullen apotthekers een deel van de bonussen kwijtraken. En dat is nog maar het begin: iedere nieuwe deal belooft een volgende afroming. De uitgaven voor geneesmiddelen van 4,7 miljard per jaar kunnen zo in fors omlaag. Noodzakelijk, want in vijf jaar stegen de kosten met een miljard.
‘Stop maar Truus', moet iemand ten burele van de KNMP geroepen hebben tegen een voorlichter. ‘Zo winnen we de publieke opinie niet voor ons. We moeten het over de boeg van de patiënt gooien. We moeten betogen dat patiënten er de dupe van worden. Dat is het enige waar we de krant mee halen en sympathie mee wekken. We moeten patiënten opstoken zuinige verzekeraars massaal de rug toe te keren.' Aldus proberen ze ons wijs te maken dat wij de dupe worden van een beleid waar wij niets van merken. Hoogstens via lagere premies. Het zal ons toch worst wezen of de leverancier van simvastatine nu Apotheon, Katwijk, Centrafarm, Hexal, Bluefish of Ranbaxy heet. De laatste is aanzienlijk goedkoper en daar bovenop hebben de verzekeraars kwantumkorting bedongen.
Heel goed, zou iedereen moeten zeggen die pretendeert voor de belangen van patiënten op te komen. We merken toch ook geen verschil tussen paracetamol van Panadol, het Kruidvat of de Etos? Wel tussen paracetamol en asperine. Maar daartussen blijft keuzevrijheid gewaarborgd. De arts blijft het middel voorschrijven, de verzekeraar betaalt alleen het goedkoopste doosje.
De afspraak van een grote groep verzekeraars om alleen Ranbaxy te vergoeden, is een aanscherping van het preferentiebeleid uit 2006. Dit houdt in dat de verzekeraar binnen een groep geneesmiddelen (die dezelfde werkzame stof, toedieningsweg en sterkte hebben), bepaalde middelen aanwijst die hij vergoedt en andere (duurdere) zie hij niet vergoedt. Het nieuwe nu is slechts dat een grote groep verzekeraars binnen een bepaalde groep één middel aanwijst, van één leverancier. Dit omdat apothekers, de goedkopere leveranciers nogal eens boycotten. Daar ontvangen zij immers zelf minder korting van.
Het is verstandig dat apothekers niet langer beweren dat ze zelf de dupe zijn van strenger beleid. Een paar jaar geleden deden ze dat nog wel. Als Kamerlid werd ik een veelvuldig bestookt met mailtjes van apothekers over hun dreigende inkomensachteruitgang door beperking van bonussen en kortingen. Vaak mailde ik terug dat dit vast ernstig was, maar dat ik dat toch pas goed kon beoordelen als ik wist hoeveel inkomen ze overhielden. Daarna bleef het altijd erg stil.
De nieuwe strategie om het via de band van de patiënt te spelen, is echter ook hachelijk. Het gaat immers niet om verschillen die voor de patiënt uitmaken. De strategie is ook maatschappelijk onverantwoord. Wie werkelijk de belangen van patiënten voorop stelt, moet een medisch neutrale, kostenbesparende maatregel als deze omarmen. We laten ons niet de wet voorschrijven, stelde KNMP-voorzitter Van Weelden (nrc 10 december). Het venijn zit hem misschien wel vooral daarin. Waarom zouden apothekers zich niet de wet laten voorschrijven, en vele anderen wel? Omdat ze daarvoor te hoog opgeleid zijn?
Maar waarom zijn ze eigenlijk allemaal zo hoog opgeleid? In de 19e eeuw was het vast een moeilijk beroep waar je zelf veel medicijnen maakte en dus veel scheikunde voor moest kennen. Inmiddels is de apotheker een groot deel van zijn tijd pillenwinkelier. Wij controleren het geneesmiddelengebruik van patiënten, zeggen apothekers. Prima, maar moet je daarvoor, met steun van computertechnologie, nog wel altijd een academische opleiding hebben? Een splitsing van de functie in HBO-opgeleide pillenwinkelier die standaardgevallen controleert, en een academicus voor specialistisch advies en controle van veelslikkers met meerdere kwalen lijkt een logische volgende besparing.
Maar eerst de geneesmiddelen. Patiënten, neem het advies van de KNMP ter harte maar dan omgekeerd: kies voor verzekeraars die topinkomens afromen en de kosten van geneesmiddelen beperken.
Motek from
Space 12-12-2007 07:03
De Geestelijke Gezondheid heeft in het ónvermogen om tijd te
geven aan de klient óók een vette vinger in de
geneesmiddelen-pap...
Anne
Wijtsma 12-12-2007 08:13
In zijn algemeenheid is het een waarheid als een koe, dat het
goedkoopste alternatief van geneesmiddelen goed genoeg is. Maar.
Enkele medemensen onder ons hebben toch een duurder alternatief
nodig, niet vanwege de werkzame stof, die vaak wel hetzelfde is,
maar vanwege min of meer heftige allergie voor hulpstoffen, die
per fabrikant kunnen verschillen. Sommige verzekeraars en vele
politici die over deze zaken oordelen, zijn niet ter zake kundig
genoeg om dit te beseffen en in wet- of regelgeving te
implementeren. Die kijken alleen naar de prijs en de werkzame
stof en geen millimeter verder.
MvZ
12-12-2007 08:41
Mooi stukje, maar ik maak me allereerst druk of mijn leergierige
kind wel naar de school mag. De angst die daar uit voort komt
moet ik slikken van de overheid. Misschien moet ik eens voor een
recept naar de huisarts....
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Aad 12-12-2007 09:25
alles draait om geld. In de gezondsheidszorg (middelen) zijn de
marges te hoog. Het begint bij de farmaceutische wereld. Marges
zijn daar veel te hoog. En ze zijn hele goede marketeers, die de
apothekers én de artsen geraffineerd weten te bewerken met hun
producten met de hoogste marges.
Uiteindelijk betalen de zieken, wie anders?
Mag wel het nodige aan gebeuren vind ik.
Uiteindelijk betalen de zieken, wie anders?
Mag wel het nodige aan gebeuren vind ik.
Jo
Kostons 12-12-2007 11:20
De markt doet steeds meer zijn werk!!!.
De patiënt is de klant,de gezondheidszorg is dienstverlener en voert uit. De verzekeraar is dienstverlener (faciliteert,selecteert,enz.) op basis van markwerking, en de overheid voert de regie en basisvoorwaarden.
Het begin is gemaakt, verbeteringen zijn altijd nodig! Laat de markt zijn werk doen.
Uiteindelijk zijn wij als burger en klant die betaalt ook diegene die de overheid aanstuurt!!!!
De patiënt is de klant,de gezondheidszorg is dienstverlener en voert uit. De verzekeraar is dienstverlener (faciliteert,selecteert,enz.) op basis van markwerking, en de overheid voert de regie en basisvoorwaarden.
Het begin is gemaakt, verbeteringen zijn altijd nodig! Laat de markt zijn werk doen.
Uiteindelijk zijn wij als burger en klant die betaalt ook diegene die de overheid aanstuurt!!!!
Mephisto 12-12-2007 11:35
De afspraak van een grote groep verzekeraars om alleen Ranbaxy
te vergoeden, is een aanscherping van het preferentiebeleid uit
2006.
Heet dat niet 'kartelvorming' en 'prijsafspraken'?
Dat is toch illegaal?
Heet dat niet 'kartelvorming' en 'prijsafspraken'?
Dat is toch illegaal?
Rikie
Elling 12-12-2007 13:18
Niet eerder heb ik gereageerd op een stuk in de krant, maar nu
moet het echt een keer. Als apotheker probeer ik "doelmatige"
zorg te verlenen. Dat wil zeggen - goede zorg tegen een
acceptabele prijs. Volgens spiegelinformatie ben ik een
"goedkope" apotheker. Toch krijg ik steeds maar te horen dat ik
een zakkenvuller ben en dat ik voorlichting geef over
zorgverzekeraars omdat ik bang ben voor mijn eigen portemonnee.
Langzamerhand ben ik dat zat.
Wij zijn tegen het aanwijzen van één middel, omdat dit de vrijheid van apotheker en arts inperkt. Nu gaat het om één middel. Onze grootste zorgverzekeraar (Menzis) heeft er voor maart nog 13 in de pen. Bovendien wil men komen tot farmacotherapeutische substitutie. Gewoon een ander middel(stofje) uit dezelfde groep. De gang van zaken rond de cholesterolverlager is nog maar het begin, maar het doel is duidelijk. De zorgverzekeraar wil bepalen welke middelen verstrekt mogen worden en welke niet. Het levert in geld niets op. We hebben als apotheker in augustus aan zorgverzekeraars een "laagste prijs garantie" aangeboden. Dat is afgewezen. Het gaat niet om geld, maar om macht. Ik hoop dat ook de patiënten en huisartsen de ogen open gaan. Wij hebben als apothekers in ieder geval gezegd: tot hier en niet verder. Het gaat om de professionele autonomie van zorgverleners en niet om het geld. Apothekers bezuinigen het komende jaar 340 miljoen euro. En dat vrijwillig, samen met fabrikanten, zorgverzekeraars(!) en overheid. We hebben massaal meegewerkt aan een onderzoek over kortingen en bonussen en praktijkkosten. Er zijn apothekers die alleen naar het geld kijken, zoals er ook journalisten zijn die alleen over de scheiding van BN'ers weten te schrijven. Laten we niet kijken naar de zwakke schakels, maar naar de grote groep. En dan zijn apothekers hardwerkende zorgverleners met hart voor hun patiënten.
Reactie is geredigeerd
Wij zijn tegen het aanwijzen van één middel, omdat dit de vrijheid van apotheker en arts inperkt. Nu gaat het om één middel. Onze grootste zorgverzekeraar (Menzis) heeft er voor maart nog 13 in de pen. Bovendien wil men komen tot farmacotherapeutische substitutie. Gewoon een ander middel(stofje) uit dezelfde groep. De gang van zaken rond de cholesterolverlager is nog maar het begin, maar het doel is duidelijk. De zorgverzekeraar wil bepalen welke middelen verstrekt mogen worden en welke niet. Het levert in geld niets op. We hebben als apotheker in augustus aan zorgverzekeraars een "laagste prijs garantie" aangeboden. Dat is afgewezen. Het gaat niet om geld, maar om macht. Ik hoop dat ook de patiënten en huisartsen de ogen open gaan. Wij hebben als apothekers in ieder geval gezegd: tot hier en niet verder. Het gaat om de professionele autonomie van zorgverleners en niet om het geld. Apothekers bezuinigen het komende jaar 340 miljoen euro. En dat vrijwillig, samen met fabrikanten, zorgverzekeraars(!) en overheid. We hebben massaal meegewerkt aan een onderzoek over kortingen en bonussen en praktijkkosten. Er zijn apothekers die alleen naar het geld kijken, zoals er ook journalisten zijn die alleen over de scheiding van BN'ers weten te schrijven. Laten we niet kijken naar de zwakke schakels, maar naar de grote groep. En dan zijn apothekers hardwerkende zorgverleners met hart voor hun patiënten.
Reactie is geredigeerd
AMR
12-12-2007 13:18
Het "schamele inkomen van een apotheker" in het artikel genoemd
is in werkelijkheid de bruto marge van een apotheek (alle
salarissen, huur pand, etc moet hiervan betaald worden)!!
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
yvonne
12-12-2007 13:45
Wat een belachelijke vraag van u betreffende de noodzaak van een
zware opleiding voor apotheker. Mijn zoon studeert nl farmacie en
is derdejaars en ik kan u verzekeren dat een zware opleiding
(zwaarder dan geneeskunde)zeer zeker op zijn plaats is.Niets is
zo complex als een geneesmiddel en er worden steeds nieuwe
medicijnen gevonden en mensen zullen ook steeds afhankelijker
zijn van medicijnen.Neem de aids epidemie die nu onder controle
is in het Westen dankzij medicijnen. Bij een arts of tandarts
worden eenvoudige taken ook uitgevoerd door een assistent,dat is
in een apotheek ook zo,maar er moet wel iemand de
eindverantwoording hebben.Uw opmerking is dan ook zeer kort door
de bocht.En inderdaad is het aanmatigend van
verzekeringsmaatschappijen om slechts 1 merk medicijn te
vergoeden,het medicijn dat ik nu bv vergoed krijg tegen
hooikoorts werkt nl niet bij mij,mijn oude merk vergoeden ze niet
meer en ik ben niet de enige.Als er ergens veel geld omgaat is
het bij de verzekeringsmaatschappijen,zij belazeren aan alle
kanten hun clienten,kijk maar naar de aanvullende pakketten,eerst
lokken ze patienten en vervolgens schrappen ze allerlei
vergoedingen en kan deze patient nergens meer terecht (Bron:
Radar)
hanneke den otter-huizinga 12-12-2007 14:08
evelien tonkers gebruikt overduidelijk zèlf geen medicijnen
anders zou ze weten dat, ondanks dat het voorgeschreven middel
zgn. hetzelfde effect beoogt, de bijwerkingen door de toegevoegde
stoffen die verschillend zijn van fabrikant tot fabrikant,
dusdanig kunnen zijn dat je er door het voorgeschreven krijgen
van een goedkoper produkt, er nog een probleem bij krijgt:de
bijwerkingen ...die beduidend sterker en veelvuldiger zijn. En
mevrouw tonkens, paracetamol of finimal werkt bij mij wel
degelijk andersom maar niet te spreken over de locopreparaten
t.a.v. reguliere medicijnen. Helaas heb ik daar teveel ervaring
mee.
Peter
Hoopman 12-12-2007 14:40
Pharmaceutisch industrie = 85 % mafia.
Tijd voor genezing = bewustwording.
;-)
Tijd voor genezing = bewustwording.
;-)
happy newsman 12-12-2007 14:45
Goed verhaal! Zelf verblijf ik in China. Medicijnen, ook die in
Nederland verkrijgbaar zijn, zijn hier altijd stukken goedkoper.
Het wordt tijd voor een internationaal vergelijkend
prijzenonderzoek. Voor een hartpatiënt kocht ik ooit een pakje
pillen dat hier omgerekend 0,8 eurocent kostte. In Nederland zou
men 34 euro betaald hebben.
Als een apotheker een korting of bonus bij een leverancier bedingt, moet dat in zijn geheel verrekend worden in de verkoopprijs. Lijkt me logisch. Dat apothekers die kortingen en bonussen in eigen zak mogen steken, is een grote fout van de politiek geweest. Onacceptabel!!
Als een apotheker een korting of bonus bij een leverancier bedingt, moet dat in zijn geheel verrekend worden in de verkoopprijs. Lijkt me logisch. Dat apothekers die kortingen en bonussen in eigen zak mogen steken, is een grote fout van de politiek geweest. Onacceptabel!!
Ton
Overbeek 12-12-2007 14:46
Hallo Evelien,
Ik vind de strekking van je column heel goed. Je hebt je punt t.a.v. de apothekers gemaakt. Maar wat moet de actie zijn tegen de topinkomens van besturen en raden van toezicht van individuele verzekeraars en de koepelorganisatie zorgverzekeraars Nederland?
Hoeveel geld valt hier te besparen t.b.v. premieverlaging of uitbreiding van vergoedingen voor kwetsbare groepen?
Graag een reactie of een vervolgcolumn.
met vriendelijke groet, Ton Overbeek
Ik vind de strekking van je column heel goed. Je hebt je punt t.a.v. de apothekers gemaakt. Maar wat moet de actie zijn tegen de topinkomens van besturen en raden van toezicht van individuele verzekeraars en de koepelorganisatie zorgverzekeraars Nederland?
Hoeveel geld valt hier te besparen t.b.v. premieverlaging of uitbreiding van vergoedingen voor kwetsbare groepen?
Graag een reactie of een vervolgcolumn.
met vriendelijke groet, Ton Overbeek
Mephisto 12-12-2007 14:56
Als ik zo de reactie van Rikie Elling lees, lees ik het verhaal
van een beroepsgroep die door een paar geldbeluste en machtsgeile
types in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Nu is 413.000 euro belachelijk hoog (ook na aftrek van huur danwel hypotheek en investeringen op inboedel, AMR!). Wat ik echter opmaak uit zijn/haar woorden is, dat er een machtsspel gaande is over de 'verlaagde' subsidiegelden.
Als er meer geld komt, is iedereen elkaars vriendje. Maar als er gesneden wordt in de kas, probeert iedereen de verliezen zo veel mogelijk op een ander te schuiven. En dit lijkt een typisch voorbeeld ervan: die 340 miljoen euro 'besparing' moet worden opgehoest. En waarschijnlijk liefst niet door de zorgverzekeraar. Die heeft immers aandeelhouders om tevreden te stellen, apothekers niet..
Dus, wie wordt er het eerst uitgekleed als het gaat om subsidie-inperking?
De kleine zelfstandige, want die staat machteloos tegenover prijsafspraken.
ps. nogmaals: waarom mogen zorgverzekeraars dat wel en bouwondernemingen niet?
Reactie is geredigeerd
Nu is 413.000 euro belachelijk hoog (ook na aftrek van huur danwel hypotheek en investeringen op inboedel, AMR!). Wat ik echter opmaak uit zijn/haar woorden is, dat er een machtsspel gaande is over de 'verlaagde' subsidiegelden.
Als er meer geld komt, is iedereen elkaars vriendje. Maar als er gesneden wordt in de kas, probeert iedereen de verliezen zo veel mogelijk op een ander te schuiven. En dit lijkt een typisch voorbeeld ervan: die 340 miljoen euro 'besparing' moet worden opgehoest. En waarschijnlijk liefst niet door de zorgverzekeraar. Die heeft immers aandeelhouders om tevreden te stellen, apothekers niet..
Dus, wie wordt er het eerst uitgekleed als het gaat om subsidie-inperking?
De kleine zelfstandige, want die staat machteloos tegenover prijsafspraken.
ps. nogmaals: waarom mogen zorgverzekeraars dat wel en bouwondernemingen niet?
Reactie is geredigeerd
Mirthe
12-12-2007 15:00
Ik geloof inderdaad dat Evelien Tonkens het verhaal niet helemaal
goed heeft begrepen. Het gaat er hier niet om dat apothekers
minder dreigen te verdienen, maar om het feit dat
zorgverzekeraars gaan bepalen welk geneesmiddel iemand krijgt. En
dan gaat het niet alleen om het bepalen of middel X geleverd moet
worden van fabrikant A of B, maar zorgverzekeraars bepalen straks
ook of iemand behandeld moet worden met middel X of Y. Ze zeggen
wel dat de patient een "medisch noodzakelijk" middel ALTIJD
vergoed krijgt, maar dit gaat waarschijnlijk gepaard met een hoop
gezeur...En apothekers worden erop afgerekend als ze meer dan een
bepaald percentage "niet preferente" middelen hebben
voorgeschreven... Dit lijkt me geen gezonde zaak!
PHM
van de Kletersteeg 12-12-2007
19:45
Inderdaad; apotekers hebben een grote bek, maar zijn alleen
veredelde winkeliers.
Maar aan de andere kant: het is NIET aan de verzekering wat moet worden voorgeschreven, maar aan de arts ev. arts/patient.
Dan: de goedkope anti cholerstorol pillen leveren een kans op hartinfarct op die 30% hoger is dan van de duurdere broertje.....
Maar, ja, hadden die stomme patienten ook maar 415.000 moeten verdienen.
Wat volgt: gedwongen euthenasie?
Maar aan de andere kant: het is NIET aan de verzekering wat moet worden voorgeschreven, maar aan de arts ev. arts/patient.
Dan: de goedkope anti cholerstorol pillen leveren een kans op hartinfarct op die 30% hoger is dan van de duurdere broertje.....
Maar, ja, hadden die stomme patienten ook maar 415.000 moeten verdienen.
Wat volgt: gedwongen euthenasie?
Antoine
12-12-2007 21:01
Hallo Evelen,
Het artikel was me uit het hart gegrepen. Vooral de laatste alinea's m.b.t. gewenste opleiding zijn natuurlijk helemaal waar. Er worden de laatste jaren vrijwel alleen maar apotheken gebouwd zonder eigen bereidingsruimte. Voor moeilijke speciale zelf te bereiden medicijnen sturen de apothekers je(of hebben een overeenkomst) naar de ziekenhuisapotheek. Daardoor zijn de apotheken niet meer en niet minder verworden tot mooie winkels waar dozen geschoven worden die met scanapparatuur worden gecontroleerd en als hun automatiseringssysteem alarm slaat dan gaan ze pas wat doen (alhoewel nog niet zo lang geleden was er in de basisdatabase die gemaakt wordt voor alle apotheeksystemen zoals Pharma Partnes, Euroned etc. wat fout ingevoerd en pas later ontdekt, ja toen moesten patienten opgeroepen worden, dus de controle verloopt dus zo te zien geheel via de computer, wat natuurlijk ook logisch is, want de apotheker kent natuurlijk niet alle medicatie laat staan de contra-indicaties daarvoor, daar is een computer veel beter in. We hebben hier dan ook wel eens gezegd dat de apotheken gewoon een balie moeten hebben bij een drogisterij met een HBO' er achter en voor specifieke gevallen, kan met dan naar een spreekuur. De voorlichtingscampagne die de apothkers nu de laatste 2 jaar voeren via de tv dat zij zoveel voorlichting geven is onlangs heel netjes neergesabeld door de consumentenbond, het bleek dat veel apothekers (hoewel de wet dat vereist) niet eens aanwezig waren op hun apotheek, het kan dus best zonder. Dat blijkt ook wel want er zijn nog steeds heel veel plattelandsdokters met een eigen apotheek (ook dozenschuivers) en die hebben niet eens voor pharmaceut doorgeleerd en dat gaat dus ook prima. Daar hoor je de apothekers nooit over!, ja want ze willen geen ruzie met de dokters want dat zijn hun receptenleveranciers (werkgevers). Kortom het beroep van apotheker is net als dat van de cokesstoker op de oude locomotieven overbodig geworden. Door de (beter!)controlerende computers, voorverpakte medicijnen en beter geschoolde assitentes is historisch gezien de apotheker geheel overbdig geworden!!
Het artikel was me uit het hart gegrepen. Vooral de laatste alinea's m.b.t. gewenste opleiding zijn natuurlijk helemaal waar. Er worden de laatste jaren vrijwel alleen maar apotheken gebouwd zonder eigen bereidingsruimte. Voor moeilijke speciale zelf te bereiden medicijnen sturen de apothekers je(of hebben een overeenkomst) naar de ziekenhuisapotheek. Daardoor zijn de apotheken niet meer en niet minder verworden tot mooie winkels waar dozen geschoven worden die met scanapparatuur worden gecontroleerd en als hun automatiseringssysteem alarm slaat dan gaan ze pas wat doen (alhoewel nog niet zo lang geleden was er in de basisdatabase die gemaakt wordt voor alle apotheeksystemen zoals Pharma Partnes, Euroned etc. wat fout ingevoerd en pas later ontdekt, ja toen moesten patienten opgeroepen worden, dus de controle verloopt dus zo te zien geheel via de computer, wat natuurlijk ook logisch is, want de apotheker kent natuurlijk niet alle medicatie laat staan de contra-indicaties daarvoor, daar is een computer veel beter in. We hebben hier dan ook wel eens gezegd dat de apotheken gewoon een balie moeten hebben bij een drogisterij met een HBO' er achter en voor specifieke gevallen, kan met dan naar een spreekuur. De voorlichtingscampagne die de apothkers nu de laatste 2 jaar voeren via de tv dat zij zoveel voorlichting geven is onlangs heel netjes neergesabeld door de consumentenbond, het bleek dat veel apothekers (hoewel de wet dat vereist) niet eens aanwezig waren op hun apotheek, het kan dus best zonder. Dat blijkt ook wel want er zijn nog steeds heel veel plattelandsdokters met een eigen apotheek (ook dozenschuivers) en die hebben niet eens voor pharmaceut doorgeleerd en dat gaat dus ook prima. Daar hoor je de apothekers nooit over!, ja want ze willen geen ruzie met de dokters want dat zijn hun receptenleveranciers (werkgevers). Kortom het beroep van apotheker is net als dat van de cokesstoker op de oude locomotieven overbodig geworden. Door de (beter!)controlerende computers, voorverpakte medicijnen en beter geschoolde assitentes is historisch gezien de apotheker geheel overbdig geworden!!
P.Reekers
12-12-2007 21:18
Graag zou ik willen weten hoe mevrouw Tonkens aan het bedrag van
E413.000 komt (waarom niet E412.00 of E414.000?). Ik kan dit
bedrag immers nergens terugvinden, laat staan op mijn
bankrekening. Er zal ongetwijfeld een aantal apothekers in den
lande zijn die dit bedrag ooit benaderd heeft, maar die zijn
waarschijnlijk op 1 hand te tellen en het is geen reden om de
gehele beroepsgroep over één kam te scheren (er zijn ook
journalisten en presentatoren bij de publieke omroep die enkele
tonnen per jaar verdienen, maar ook dat is geen reden om ze allen
zakkenvullers te noemen). Ik vermoed dat mevrouw Tonkens voor het
gemak het bruto resultaat van een apotheek gelijkstelt aan het
salaris van de apotheker. Dat dit onjuist is, moge duidelijk
zijn.
Verder vraag ik mij af of zij wellicht denkt dat zorgverzekeraars liefdadigheidsinstellingen zijn die niet gebaat zijn bij het maken van winst en slechts hun klanten (patienten) willen plezieren. Ook dit is uiteraard een beeld dat verre van de waarheid staat. Verzekeraars zijn puur door winst gedreven instellingen die uiteindelijk ver van de patient staan. Zo ver, dat bepaalde door hen genomen beslissingen, door apothekers (en andere zorgverleners) aan de patient moeten/mogen worden verteld. Een "klantenservice" is óf niet bereikbaar, óf niet op de hoogte van hun eigen(!) beslissingen.
Nee, het schrijven van mevrouw Tonkens is pure stemmingmakerij, geschreven door iemand die geen of nauwelijks inzicht heeft in de farmaceutische kolom. Had zij dit wel gehad, dan had zij geweten dat:
a) bonussen en kortingen in de eerste plaats door de overheid in het leven zijn geroepen, uit onwil om tot een kostendekkend tarief te komen (Simons 1989)
b) de bonussen en kortingen voor verreweg het grootste deel opgaan aan praktijkvoering (dus ook gezondheidsbevorderende projecten).
c) verzekeraars commerciele instellingen zijn (of is het sponsoren van sportteams geen commerciele bezigheid?)
d) de kwestie die nu speelt niet om geld gaat, maar om macht; er zijn immers al harde afspraken gemaakt over besparingen, maar ZN vond het blijkbaar nodig om achter de rug van de gesprekspartners (niet alleen apothekers) om andere afspraken te maken met externe partijen.
e) tot slot dit soort plannen leidt tot banenverlies en economisch verlies in Nederland omdat op deze manier op termijn al onze medicatie niet meer hier maar in India, China of waar dan ook gemaakt wordt waar ze het wellicht niet zo nauw nemen met regelgeving en arbeidsomstandigheden.
Het zou mevrouw Tonkens sieren om zich in het vervolg iets meer in de materie te verdiepen en in ieder geval hoor en wederhoor toe te passen. Apothekers zijn absoluut niet tegen kostenbesparingen, maar willen dit echter wel in overleg kunnen doen.
Reactie is geredigeerd
Verder vraag ik mij af of zij wellicht denkt dat zorgverzekeraars liefdadigheidsinstellingen zijn die niet gebaat zijn bij het maken van winst en slechts hun klanten (patienten) willen plezieren. Ook dit is uiteraard een beeld dat verre van de waarheid staat. Verzekeraars zijn puur door winst gedreven instellingen die uiteindelijk ver van de patient staan. Zo ver, dat bepaalde door hen genomen beslissingen, door apothekers (en andere zorgverleners) aan de patient moeten/mogen worden verteld. Een "klantenservice" is óf niet bereikbaar, óf niet op de hoogte van hun eigen(!) beslissingen.
Nee, het schrijven van mevrouw Tonkens is pure stemmingmakerij, geschreven door iemand die geen of nauwelijks inzicht heeft in de farmaceutische kolom. Had zij dit wel gehad, dan had zij geweten dat:
a) bonussen en kortingen in de eerste plaats door de overheid in het leven zijn geroepen, uit onwil om tot een kostendekkend tarief te komen (Simons 1989)
b) de bonussen en kortingen voor verreweg het grootste deel opgaan aan praktijkvoering (dus ook gezondheidsbevorderende projecten).
c) verzekeraars commerciele instellingen zijn (of is het sponsoren van sportteams geen commerciele bezigheid?)
d) de kwestie die nu speelt niet om geld gaat, maar om macht; er zijn immers al harde afspraken gemaakt over besparingen, maar ZN vond het blijkbaar nodig om achter de rug van de gesprekspartners (niet alleen apothekers) om andere afspraken te maken met externe partijen.
e) tot slot dit soort plannen leidt tot banenverlies en economisch verlies in Nederland omdat op deze manier op termijn al onze medicatie niet meer hier maar in India, China of waar dan ook gemaakt wordt waar ze het wellicht niet zo nauw nemen met regelgeving en arbeidsomstandigheden.
Het zou mevrouw Tonkens sieren om zich in het vervolg iets meer in de materie te verdiepen en in ieder geval hoor en wederhoor toe te passen. Apothekers zijn absoluut niet tegen kostenbesparingen, maar willen dit echter wel in overleg kunnen doen.
Reactie is geredigeerd
P.Reekers
12-12-2007 21:24
Nog even een reactie op de opmerking dat apothekers overbodig
zouden zijn i.v.m. het wijdverbreide gebruik van computers. Het
is absoluut waar dat computers de apothekers veel werk uit handen
nemen en een belangrijke bijdrage leveren aan medicatiebewaking.
Een computer is echter nog steeds niet in staat om met de
voorschrijver (niet werkgever) te overleggen danwel zelfstandig
beslissingen te nemen.
Veel (herhaal)recepten zullen wellicht standaardwerk zijn, maar juist voor de complexe gevallen zal een apotheker onontbeerlijk blijven.
Veel (herhaal)recepten zullen wellicht standaardwerk zijn, maar juist voor de complexe gevallen zal een apotheker onontbeerlijk blijven.
Mirthe
12-12-2007 23:30
Hehe....het antwoord van P.Reekers is een antwoord naar mijn
hart! Er zullen vast wel apothekers zijn die alleen
"doosjesschuivers" zijn, belust op winst, maar het grootste
gedeelte is wel degelijk bezorgd om het welzijn van hun
patienten....Over de apotheekhoudende huisartsen is het laatste
woord onder apothekers zeker niet gesproken...
En inderdaad vergeet men wel al te gemakkelijk dat de zorgverzekeraar een bedrijf is met winstoogmerk....!
Reactie is geredigeerd
En inderdaad vergeet men wel al te gemakkelijk dat de zorgverzekeraar een bedrijf is met winstoogmerk....!
Reactie is geredigeerd
Jokos
13-12-2007 10:44
Herhalingsrecepten mogen alleen voorgeschreven worden door de
huisarts ook al is dit ook gewoon computerwerk. Iedereen wil er
wat aan verdienen!!!!Er kan nog enorm bespaard worden in de
gezondheidszorg!!!!!!
Antoine
13-12-2007 17:15
Nog even een reactie op P.Reekers. Ik weet bijna wel zeker dat de
computers vrijwel altijd het werk uit handen nemen, de computer
'kent' het gebruik van de medicijnen en vrijwel alle
contraindicaties daarvan bij die patient (en de huisarts heeft er
wellicht nog meer op basis van de ziektegeschiedenis van die
patient!). De apotheker maakt mij niet wijs dat hij/zij zijn
(minimaal) meer dan 9000 klanten allemaal kent op
medicatiegebruik laat staan de contraindicaties. Trouwens het
meeste overleg met de huisarts m.b.t. voorgeschreven medicatie
komt voor rekening van 'niet te lezen' recepten. Dat kan al
aardig voorkomen worden door electronisch receptenverkeer. Maar
b.v. hier in het Noorden is maar 40% van de apothekers
aangesloten voor electronisch receptenverkeer. De reden is
veelal: het kost 600 euro per huisarts, en dat is veel op een
miljoenenomzet:-(! Dus als er gesproken wordt door meeste
apothekers over die bijzondere goede zorg voor de apothekersklant
dan moet ie niet 600 euro kosten! Want door geen electronisch
receptenverkeer met de huisarts is de mogelijkheid heel goed
anwezig dat de patient dubbele (ongewenste) medicatie gebruikt.
De dokter kan voor hij de specialistenbrief heeft ontvangen met
b.v de nieuwe medicatie (terwijl de patient die al b.v. al 2
weken gelden heeft opgehaald bij de apotheek), al weer iets
voorschrijven wat tot fikse contraindicaties kan leiden en als
die patient dan door omstandigheden bij een andere apotheek de
net door de huisarts voorgeschreven medicatie ophaald dan zijn de
gevolgen soms fataal!
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
P.Reekers
13-12-2007 18:23
Nog even een re-reactie op Antoine,
een aantal zaken aan uw redenatie klopt niet (geheel). Een computer kent inderdaad alle contra-indicaties (evenals interacties en dubbelmedicatie; als de huisarts er meer heeft zou het wel zo net zijn die door te geven!) en medicijnen (en daar maakt men inderdaad dankbaar gebruik van), maar binnen contra-indicaties bestaan verschillende gradaties. Wat bij de ene patient echt niet mogelijk is, is bij de andere patient (met wat extra informatie of een lichte (dosis)aanpassing) wel mogelijk. Een computer kan dit niet verwerken, maar slechts signaleren. Het soms moeilijk te lezen handschrift is inderdaad wel eens een probleem, maar vormt slechts een klein percentage van het aantal telefoontjes per dag naar de voorschrijver.
Verder telt een gemiddelde apotheek iets minder dan 9000 patienten en ik wil inderdaad niet pretenderen dat men die allemaal kent. Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat een (huis)arts met slechts een aantal weken farmacotherapie binnen de opleiding net zo veel weet van medicatie als een apotheker met een opleiding van 6 jaar. Dat hoeft ook niet, ieder heeft zo zijn/haar eigen sterke kanten. Ik wil immers ook niet bij een patient een diagnose stellen.
Wat betreft het feit dat in het "noorden" er slechts 40% van de apothekers aan elektronisch receptenverkeer doet: dit zal ten eerste meer dan E600 kosten (n.b. 1 miljoen omzet is niet 1 miljoen winst/inkomen) en ligt niet alleen aan de apothekers. Er dient ook samengewerkt te worden met de huisartsen (en softwareleveranciers) die soms moeten wisselen van systeem e.d. en hier (soms begrijpelijk) niet altijd 1,2,3 zin in hebben. Overigens zijn er ook regio's waar 80 tot 90% van de apotheken en huisartsen een gezamenlijk netwerk delen. Ook daar komen (helaas) nog steeds fouten in recepten voor, dus het wel of niet aanwezig zijn van een dergelijk systeem is geen reden om een apotheker overbodig te noemen. Er komen immers nog steeds recepten van andere voorschrijvers (tandartsen, specialisten) die een ingestelde patient behoorlijke schade kunnen berokkenen als er niet een degelijke controle en ook afwerking plaatsvindt. Het vóórkomen van dubbele medicatie (in dit geval heet dit niet een contra-indicatie, maar dubbelmedicatie of een interactie) bij het ontbreken van een elektronisch voorschrijfsysteem met de huisarts lijkt mij onwaarschijnlijk, daar waakt immers ook de eerder genoemde computer voor (Als een patient zijn medicatie bij een andere apotheek haalt dan verdient het wel de voorkeur (dit behoort men m.i. altijd te doen) als die apotheek navraag doet naar de overige medicatie!) Overigens, de apotheken hebben de hoogste automatiseringsgraad binnen de gehele gezondheidszorg en hebben dat geheel zelf voor elkaar gekregen, zonder invloed/ondersteuning van buitenaf (overheid, verzekeraars). Veel ziekenhuizen kunnen daar nog iets van leren!
Reactie is geredigeerd
een aantal zaken aan uw redenatie klopt niet (geheel). Een computer kent inderdaad alle contra-indicaties (evenals interacties en dubbelmedicatie; als de huisarts er meer heeft zou het wel zo net zijn die door te geven!) en medicijnen (en daar maakt men inderdaad dankbaar gebruik van), maar binnen contra-indicaties bestaan verschillende gradaties. Wat bij de ene patient echt niet mogelijk is, is bij de andere patient (met wat extra informatie of een lichte (dosis)aanpassing) wel mogelijk. Een computer kan dit niet verwerken, maar slechts signaleren. Het soms moeilijk te lezen handschrift is inderdaad wel eens een probleem, maar vormt slechts een klein percentage van het aantal telefoontjes per dag naar de voorschrijver.
Verder telt een gemiddelde apotheek iets minder dan 9000 patienten en ik wil inderdaad niet pretenderen dat men die allemaal kent. Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat een (huis)arts met slechts een aantal weken farmacotherapie binnen de opleiding net zo veel weet van medicatie als een apotheker met een opleiding van 6 jaar. Dat hoeft ook niet, ieder heeft zo zijn/haar eigen sterke kanten. Ik wil immers ook niet bij een patient een diagnose stellen.
Wat betreft het feit dat in het "noorden" er slechts 40% van de apothekers aan elektronisch receptenverkeer doet: dit zal ten eerste meer dan E600 kosten (n.b. 1 miljoen omzet is niet 1 miljoen winst/inkomen) en ligt niet alleen aan de apothekers. Er dient ook samengewerkt te worden met de huisartsen (en softwareleveranciers) die soms moeten wisselen van systeem e.d. en hier (soms begrijpelijk) niet altijd 1,2,3 zin in hebben. Overigens zijn er ook regio's waar 80 tot 90% van de apotheken en huisartsen een gezamenlijk netwerk delen. Ook daar komen (helaas) nog steeds fouten in recepten voor, dus het wel of niet aanwezig zijn van een dergelijk systeem is geen reden om een apotheker overbodig te noemen. Er komen immers nog steeds recepten van andere voorschrijvers (tandartsen, specialisten) die een ingestelde patient behoorlijke schade kunnen berokkenen als er niet een degelijke controle en ook afwerking plaatsvindt. Het vóórkomen van dubbele medicatie (in dit geval heet dit niet een contra-indicatie, maar dubbelmedicatie of een interactie) bij het ontbreken van een elektronisch voorschrijfsysteem met de huisarts lijkt mij onwaarschijnlijk, daar waakt immers ook de eerder genoemde computer voor (Als een patient zijn medicatie bij een andere apotheek haalt dan verdient het wel de voorkeur (dit behoort men m.i. altijd te doen) als die apotheek navraag doet naar de overige medicatie!) Overigens, de apotheken hebben de hoogste automatiseringsgraad binnen de gehele gezondheidszorg en hebben dat geheel zelf voor elkaar gekregen, zonder invloed/ondersteuning van buitenaf (overheid, verzekeraars). Veel ziekenhuizen kunnen daar nog iets van leren!
Reactie is geredigeerd
PHM
van de Kletersteeg 13-12-2007
19:10
het is natuurlijk een onwettige gang van zaken.
Verzekeringen bieden een verzekering aan met bijbehorende premie, en nNA het sluiten van het contract besluiten ze tot het veranderen van het contract.
Kan natuurlijk niet; is niet alleen op juridische gronden volkomen onacceptabel
Verzekeringen bieden een verzekering aan met bijbehorende premie, en nNA het sluiten van het contract besluiten ze tot het veranderen van het contract.
Kan natuurlijk niet; is niet alleen op juridische gronden volkomen onacceptabel
A.
Mestral 22-12-2008 18:11
Als zoekende in de woestijn verlang ik naar de tijd dat
verzekeraars een percentage vergoeden van medicijnen. Verder
moeten de niet te dragen risico's worden verhaald op de
maatschappij.
Mensen die door kennelijke schuld ziek worden moeten niet beloond worden.
Mensen die door kennelijke schuld ziek worden moeten niet beloond worden.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

Evengoed zijn verzekeringsmaatschappijen natuurlijk ook belanghebbenden. De enige die hier werkelijk voor de belangen van de patiënt zou kunnen opkomen is de overheid. Maar die heeft de hele zorg aan de commercie verkwanseld.
Reactie is geredigeerd