Blogger
waar rook is, is vuur

Vanaf 's
ochtends tien uur tot morgenvroeg twee uur mag er weer geknald
worden. Officieus doen we dat al weken en aan het tijdstip van
morgen zullen we ons ook niet houden. Nederland vindt het heerlijk
om duimen, vingers en ogen te verliezen en ziekenhuispersoneel doet
niets lievers dan met oud op nieuw standby te staan. Dat is nu
eenmaal onze traditie.De fijnstof die bij al dat vuurwerk vrijkomt, is behoorlijk kankerverwekkend. Via de longen komt het doodleuk in de bloedbaan terecht. Volgens een mediabericht wordt er met de jaarwisseling net zoveel luchtverontreiniging de lucht in geschoten, als in een hele week door industrie en verkeer samen. Ergens anders las ik dat in Nederland liefst een kwart van de jaarlijkse kleinste en meest voor de gezondheid schadelijke stofdeeltjes via vuurwerk de lucht ingaat. Vooral astmalijders hebben er last van.
Vannacht is er laaghangende bewolking. Daardoor zal de schade die de fijnstof - afkomstig van vuurwerk - veroorzaakt, liefst 18 keer erger zijn dan op een normale oudejaarsnacht, laat dagblad De Pers vandaag weten.
Een 1300 tot 1700 Nederlanders sterft volgens onderzoeksbureau TNO jaarlijks aan fijnstof in de lucht. Gaan we daar iets aan doen door vuurwerk te verbieden? Mwaw.
Die 70 miljoen euro omzet die de winkeliers met de verkoop van vuurwerk omzetten lijkt belangrijker. Het lijkt verstandig daar de kosten tegenover te zetten van ziekenzorg, doden en verlies aan inkomsten.
Knal ze!
Mo 31-12-2007
13:03
En ik zit ieder jaar te hopen dat het met oudjaar stortregent.
Maar nee hoor, weer niet gelukt.
Ik sluit me hier geheel bij aan. Het ziet hier blauw. Ik houd
ramen en deuren dicht en zelfs de afzuiging heb ik afgezet, want
anders gaat het hier binnen ook stinken. En nu die bui graag 24
uur !!!!
Johan HvD 31-12-2007 13:53
Geheel en helemaal sluit ik mij bij u aan, het vuurwerk dient ten
strengste te worden verboden met onmiddellijke ingang...
Maar ja, intussen 'genieten' we maar van de knallers, al is het dit jaar iets minder.
Geen reden echter om alles af te voeren naar het topje van Nova Zembla...
Maar ja, intussen 'genieten' we maar van de knallers, al is het dit jaar iets minder.
Geen reden echter om alles af te voeren naar het topje van Nova Zembla...
Helena 31-12-2007 18:04
Eens!
Ik heb er ook iets over geschreven (dat wordt nog geplaatst) in combinatie met het weeralarm waar het CDA zich zo druk om maakt..
Ik heb er ook iets over geschreven (dat wordt nog geplaatst) in combinatie met het weeralarm waar het CDA zich zo druk om maakt..
egbert
31-12-2007 18:49
Menig kerstvakantie heb ik doorgebracht in zuid Spanje of op een
Canarisch eiland. Daar géén kerstlichtjes gekte en bijna géén
vuurwerk, afgestoken door particulieren. Héérlijk! In Nederland
gaat deze eindejaarsgekte door; dankzij de bedrijfslobby en de
gevoeligheid daarvoor bij de politici.
eva 31-12-2007 19:37
Hoorde dat er vandaag eerder vuurwerk mag worden afgeschoten dan
voorgaande jaren.
En waarom?
omdat er zoveel verkocht is dat het onmogelijk binnen het tijdsbestek van vorig jaar kan worden afgeschoten.
Waarom moetn we de vuurwerkhandel in de kaart spelen.
Weet nog dat er voor 25 miljoen GULDEN werd gestoken in 2000.
Nu dus al het drievoudige!
Ik word er zo moe van!
gr eva
(toch een fijne jaarwisseling)
En waarom?
omdat er zoveel verkocht is dat het onmogelijk binnen het tijdsbestek van vorig jaar kan worden afgeschoten.
Waarom moetn we de vuurwerkhandel in de kaart spelen.
Weet nog dat er voor 25 miljoen GULDEN werd gestoken in 2000.
Nu dus al het drievoudige!
Ik word er zo moe van!
gr eva
(toch een fijne jaarwisseling)
@Allen
Bedankt voor jullie positieve reacties.
@Eva
Ik vermoed eerder dat de reden is dat de politie het niet meer kon bolwerken om e.e.a. te controleren. En dat men toen maar de pijp aan Maarten heeft gegeven door het tijdstip te vervroegen. Zo houden meer mensen zich aan de regels en is de politie ontlast.
Langere gebruikstijden stimuleert natuurlijk de verkoop. Vuurwerkwinkels zijn tot 18 uur open. Dus als je op oudejaarsdag om 17 uur uitgeknald bent, haal je nog snel even een nieuwe voorraad.
Bedankt voor jullie positieve reacties.
@Eva
Ik vermoed eerder dat de reden is dat de politie het niet meer kon bolwerken om e.e.a. te controleren. En dat men toen maar de pijp aan Maarten heeft gegeven door het tijdstip te vervroegen. Zo houden meer mensen zich aan de regels en is de politie ontlast.
Langere gebruikstijden stimuleert natuurlijk de verkoop. Vuurwerkwinkels zijn tot 18 uur open. Dus als je op oudejaarsdag om 17 uur uitgeknald bent, haal je nog snel even een nieuwe voorraad.
Er sterven niet jaarlijk 1300 tot 1700 mensen, he tis veel
erger.
Er sterven jaarlijks ca 18.000 nederlanders gemiddeld 10 jaar eerder door onze luchtvervuiling en onze regering die daar liefst zo weinig mogelijk aan doet.
Toen de EU in 2007 een nieuwe regeling aanam, was nederland de enigste die tegenstemde.
Balkenende is een massa moordenaar.
In Rotterdam, is op 1 jan 2007 de fijnstof 2008 concentratie fijn stof uitzonderlijk hoog, daar staat de teller nu op 420 ugr/m3, een fator 10 hoger dan de gezonde norm.
En er blijkt geen veilige ondergrens te zijn voor fijn stof
Zie de website van het Landelijk meetnet voor de actuele waarde in Rotterdam-Schiedamsevest
Er sterven jaarlijks ca 18.000 nederlanders gemiddeld 10 jaar eerder door onze luchtvervuiling en onze regering die daar liefst zo weinig mogelijk aan doet.
Toen de EU in 2007 een nieuwe regeling aanam, was nederland de enigste die tegenstemde.
Balkenende is een massa moordenaar.
In Rotterdam, is op 1 jan 2007 de fijnstof 2008 concentratie fijn stof uitzonderlijk hoog, daar staat de teller nu op 420 ugr/m3, een fator 10 hoger dan de gezonde norm.
En er blijkt geen veilige ondergrens te zijn voor fijn stof
Zie de website van het Landelijk meetnet voor de actuele waarde in Rotterdam-Schiedamsevest
@Henk
Er zijn volgens TNO 1300 tot 1700 doden door fijnstof per jaar. En er zijn jaarlijks 18.000 doden door luchtvervuiling. Fijnstof is een van de vervuilingen. Andere zijn onder meer ozon en stikstofdioxide.
Die 420 microgram per m3 is meer dan 10 keer de gezondheidsnorm. De WHO stelt dat 10 microgram per m3 ok is voor fijnstof ter grootte van P2,5 (kleiner dan 2,5 micrometer). Met de fijnstof van 420 ugr/m3 wordt P10 (kleiner dan 10 micrometer) bedoeld.
Die RIVM-site (bedankt voor de link) geeft slechts aan wat de overschrijdingen zijn van wat is afgesproken.
Jaarlijks moet volgens EU-afspraak de P10 norm op 40umg/m3 uitkomen. De dagnorm is echter 50umg/m3. Liefst 25 procent hoger dus. En die laatste norm mag jaarlijks 35 keer overschreden worden. Het maakt niet uit met hoeveel umg.
Maar ook als die normen gehaald worden, is de lucht ongezond. Terecht merk je op dat er geen echte ondergrens is.
@Jan van Gorselen
Ik vrees dat we in de minderheid zullen blijven. Jij ook een gelukkig en knalloos jaar toegewenst.
Er zijn voorstellen om gemeenten een vuurshow te laten verzorgen in plaats van vuurwerkverkoop aan particulieren.
Een beetje vuurwerkshow kost echter 50.000 - 100.000 euro. Lijkt me het geld niet waard. En er blijft een hoge concentratie vervuiling in de lucht hangen.
Een ander probleem is de open grenzen. In Belgie is volop vuurwerk te koop, ook op andere dagen dan dat het mag in Nederland. Een verkoopverbod zal het vuurwerk afsteken in Nederland niet stoppen. De politie heeft er dan weer een taak bij dit afsteken te voorkomen en die zit daar niet op te wachten. Praten met Belgie en natuurlijk ook met Duitsland, en waarom niet in EU-verband, is wellicht een oplossing.
Er zijn volgens TNO 1300 tot 1700 doden door fijnstof per jaar. En er zijn jaarlijks 18.000 doden door luchtvervuiling. Fijnstof is een van de vervuilingen. Andere zijn onder meer ozon en stikstofdioxide.
Die 420 microgram per m3 is meer dan 10 keer de gezondheidsnorm. De WHO stelt dat 10 microgram per m3 ok is voor fijnstof ter grootte van P2,5 (kleiner dan 2,5 micrometer). Met de fijnstof van 420 ugr/m3 wordt P10 (kleiner dan 10 micrometer) bedoeld.
Die RIVM-site (bedankt voor de link) geeft slechts aan wat de overschrijdingen zijn van wat is afgesproken.
Jaarlijks moet volgens EU-afspraak de P10 norm op 40umg/m3 uitkomen. De dagnorm is echter 50umg/m3. Liefst 25 procent hoger dus. En die laatste norm mag jaarlijks 35 keer overschreden worden. Het maakt niet uit met hoeveel umg.
Maar ook als die normen gehaald worden, is de lucht ongezond. Terecht merk je op dat er geen echte ondergrens is.
@Jan van Gorselen
Ik vrees dat we in de minderheid zullen blijven. Jij ook een gelukkig en knalloos jaar toegewenst.
Er zijn voorstellen om gemeenten een vuurshow te laten verzorgen in plaats van vuurwerkverkoop aan particulieren.
Een beetje vuurwerkshow kost echter 50.000 - 100.000 euro. Lijkt me het geld niet waard. En er blijft een hoge concentratie vervuiling in de lucht hangen.
Een ander probleem is de open grenzen. In Belgie is volop vuurwerk te koop, ook op andere dagen dan dat het mag in Nederland. Een verkoopverbod zal het vuurwerk afsteken in Nederland niet stoppen. De politie heeft er dan weer een taak bij dit afsteken te voorkomen en die zit daar niet op te wachten. Praten met Belgie en natuurlijk ook met Duitsland, en waarom niet in EU-verband, is wellicht een oplossing.
patriek
13-05-2008 20:20
focking slecht idee man dikke winst en het is ook nog eens leuk
ook bek houwe allemaal!!!
Dont
fuck with ali 26-09-2008 13:30
tfou man t is toch maar één keer in t jaar
niet zo huilen joh
kijk hoe jullie het hele jaar door het milieu vervuilen met jullie dure sportwagens
niet zo huilen joh
kijk hoe jullie het hele jaar door het milieu vervuilen met jullie dure sportwagens
nick
08-12-2008 21:39
ik vindt het onzin als ze het verbieden. Het is super leuk
oke misschien is het voor jullie wat irritant.
maar het is maar 1x in het jaar dat je een flink mag knallen en dat je iets mag wat normaal niet mAG. dus plz steun ons 1 dag in het jaar: 1 dag vsn 365 beetje herrie, kom op zeg!
oke misschien is het voor jullie wat irritant.
maar het is maar 1x in het jaar dat je een flink mag knallen en dat je iets mag wat normaal niet mAG. dus plz steun ons 1 dag in het jaar: 1 dag vsn 365 beetje herrie, kom op zeg!
jeroen
09-12-2008 15:53
vind jullie stelletje ouwe ******* 1 x keer in het jaar knallen
en ik doe nog harder dan ooit als mensen gaan huilen doen ze ma
lkkr ik geef er niks om
jasper
09-12-2008 19:58
JEZUS het zijn weer van zie ouwe zijkers die niks te doen hebben
en vroeger heb je hun ook niet horen zijken het is maar 1 keer
per jaar waar praatje over
Gertjan
10-12-2008 07:37
Verbod lijkt me prima, scheelt geld, zieken / doden / fijnstof en
co2 / afval op straat / honden en kattenleed
Zo ouderwets, bedenk wat nieuws om nieuwjaar
te vieren
Zo ouderwets, bedenk wat nieuws om nieuwjaar
te vieren
Gertjan
10-12-2008 07:39
Of het zo duur maken dat iedereen maar 1 vuurpijl kan kopen van
zijn maandloon. Flinke accijns net zoals cigaretten alcohol en
benzine, wat het is net zo, dan wel niet schadelijker voor de
gezondheid en milieu
Tom
11-12-2008 17:01
Kom op zeg, lekker typisch weer. Er is een dag in het jaar waarin
mensen zich even lekker kunnen uitleven en kunnen genieten. Het
is natuurlijk vervelend dat jullie er last van hebben. Maar je
gunt deze mensen toch wel een dagje plezier. Waarom zou het
verboden moeten worden omdat sommige mensen er minder plezier aan
beleven. Natuurvervuiling ben ik het wel redelijk mee eens, maar
kom op. 1 dagje! Ga gauw de uitstoot van fabrieken en auto's
verminderen en laat deze traditie bestaan. Ik ga jullie toch ook
niet verbieden om geitenwollen sokken te dragen, omdat ik deze
niet lekker vind zitten? Laat dat vuurwerk nou eens met rust, en
ga je zorgen maken over grotere problemen.
jan
22-12-2008 18:14
heeerlijk!! dat vuurwerk afsteken lekker een dikke grote pijl de
lucht in om 12 uur !!
een grote knal en het heerlijk mooie vuurwerk buiten , als ze het vuurwerk zouden verbieden dan zou ik het zeer jammer vinden, ikzou me er overigens niet aan houden , het is traditie ! en je kan wel zeuren over co2 uitstoot maar begin eerst maar een wat minder te rijden en dan kunnen we praten over die kleine vuurwerk bommetjes.
gelukkig neiuwjaar iedereen
een grote knal en het heerlijk mooie vuurwerk buiten , als ze het vuurwerk zouden verbieden dan zou ik het zeer jammer vinden, ikzou me er overigens niet aan houden , het is traditie ! en je kan wel zeuren over co2 uitstoot maar begin eerst maar een wat minder te rijden en dan kunnen we praten over die kleine vuurwerk bommetjes.
gelukkig neiuwjaar iedereen
Theo
23-12-2008 19:16
Ja hoor, daar hebben we weer zo'n zuur clubje!
Iedereen mag zich een keer een dag uitleven met iets wat de rest van het jaar niet mag. Moet het weer eens verboden worden. Het is maar ÉÉN dag in het jaar dat het mag. En als het je niet bevalt -of gevaarlijk vindt- Ga dan binnen staan en bekijk het vanachter het raam. Het is ÉÉN zielig dagje op 365, dus waar zeuren ze over?
Iedereen mag zich een keer een dag uitleven met iets wat de rest van het jaar niet mag. Moet het weer eens verboden worden. Het is maar ÉÉN dag in het jaar dat het mag. En als het je niet bevalt -of gevaarlijk vindt- Ga dan binnen staan en bekijk het vanachter het raam. Het is ÉÉN zielig dagje op 365, dus waar zeuren ze over?
trevor
28-12-2008 01:34
het is toch niet normaal wat GL wil, ze zeggen dat nederland een
vrijland is maar dat word steeds minder
en komen ze nu met dit verbod abnormaal.
mogen mijn kinderen het niet eens mee maken hoe wij onze oudjaar hebben gevierd,
ik was trots op dit land zo vrij en dat we alles konden doen wat andere landen niet mochten
*zwarte piet moet wit worden
*de coffee shops moeten dicht
*een achtelijk rookverbod in cafe's
*en nu het vuurwek verbod
ik denk dat ik gelijk maar een bourka aan gaat trekken
nederland wat ben je met onze vrijheid aan het doen straks mag je niet eens meer een scheet laten. :r
en komen ze nu met dit verbod abnormaal.
mogen mijn kinderen het niet eens mee maken hoe wij onze oudjaar hebben gevierd,
ik was trots op dit land zo vrij en dat we alles konden doen wat andere landen niet mochten
*zwarte piet moet wit worden
*de coffee shops moeten dicht
*een achtelijk rookverbod in cafe's
*en nu het vuurwek verbod
ik denk dat ik gelijk maar een bourka aan gaat trekken
nederland wat ben je met onze vrijheid aan het doen straks mag je niet eens meer een scheet laten. :r
Ryan
05-01-2009 15:18
Pff...
Hoe zielig kun je zijn..
Jullie [oudere mensen] hebben vroeger al het plezier hiervan gehad en dan willen jullie het voor toekomst afschaffen?
Er vallen vele doden ja daar ben ik het mee eens, maar als je nou eens gaat kijken hoeveel er dood zijn door het onverstandig ermee omgaan, dan zou je op hele andere getalen uitkomen.
Zeur niet en gun ons ook onze lol op deze ene dag van het jaar.
Mvg Ryan
Hoe zielig kun je zijn..
Jullie [oudere mensen] hebben vroeger al het plezier hiervan gehad en dan willen jullie het voor toekomst afschaffen?
Er vallen vele doden ja daar ben ik het mee eens, maar als je nou eens gaat kijken hoeveel er dood zijn door het onverstandig ermee omgaan, dan zou je op hele andere getalen uitkomen.
Zeur niet en gun ons ook onze lol op deze ene dag van het jaar.
Mvg Ryan
Hoibie
08-01-2009 12:42
Boelshit!
Mensen gaan hier problemen lopen schoppen vanwege de "doden" die er jaarlijks vallen!?
DOOR VUURWERK?
Als je daar al rekening mee gaat houden kan je net zo goed in een luchtbel gaan leven, want dan kan je ook net zo goed de auto's gaan afschaffen, de brommer, en kan je net zo goed stoppen met ademen... want dat is strx volgends sommige ook al schadelijk...
Mocht je er niet mee eens zijn dat er vuurwerk word afgeschoten ga je toch in de "middle of nowwhere" wonen?
Daar word hoogstwaarscheinlijk geen vuurwerk afgestoken...
" vuurwerk afschaffen" belachelijk...
Zoek een leven ofzo en ga ergens anders mensen lopen bestraffen op iets heel onzinnigs...
Mensen gaan hier problemen lopen schoppen vanwege de "doden" die er jaarlijks vallen!?
DOOR VUURWERK?
Als je daar al rekening mee gaat houden kan je net zo goed in een luchtbel gaan leven, want dan kan je ook net zo goed de auto's gaan afschaffen, de brommer, en kan je net zo goed stoppen met ademen... want dat is strx volgends sommige ook al schadelijk...
Mocht je er niet mee eens zijn dat er vuurwerk word afgeschoten ga je toch in de "middle of nowwhere" wonen?
Daar word hoogstwaarscheinlijk geen vuurwerk afgestoken...
" vuurwerk afschaffen" belachelijk...
Zoek een leven ofzo en ga ergens anders mensen lopen bestraffen op iets heel onzinnigs...
doekiemoeti 09-01-2009
10:53
Mensen moeten zich niet zo aanstellen, 1 keer per jaar.. anders
ga ik wel op de grens champagne drinken.
Ik ga toch gewoon door. te weinig blauw op straat om alles te controleren.
Ik ga toch gewoon door. te weinig blauw op straat om alles te controleren.
jemoeke
13-01-2009 18:40
Ten eerste: Vuurwerk is 1x in het jaar dus niet zo zeuren.
Ten tweede: Vuurwerk is ook in andere landen te koop dus je kunt daar altijd nog halen als nederland ermee kapt
Ten derde: ong. 15 miljoen mensen van heel nederland vinden vuurwerk geweldig dus wat willen ze nu doen..
Ten tweede: Vuurwerk is ook in andere landen te koop dus je kunt daar altijd nog halen als nederland ermee kapt
Ten derde: ong. 15 miljoen mensen van heel nederland vinden vuurwerk geweldig dus wat willen ze nu doen..
Lijpo
22-01-2009 18:52
Jonge wat een stelleetje mongolen
Rotop man wat ga je vuurwerk verbiede bamibal.
De gene die dat verbiedt die moeste ze een vuurpijl in zijn kont steken.
k hoop dat het zo blijft
dat al die mensen zich maar lekker kapot ergere door het hele jaar
je mag hier helemaal geen fuck in dit land.
later mensen die het hier mee eens zijn laat je horen!
Mensen die het hier niet mee eens zijn
houw je bek en ga huilen!
Rotop man wat ga je vuurwerk verbiede bamibal.
De gene die dat verbiedt die moeste ze een vuurpijl in zijn kont steken.
k hoop dat het zo blijft
dat al die mensen zich maar lekker kapot ergere door het hele jaar
je mag hier helemaal geen fuck in dit land.
later mensen die het hier mee eens zijn laat je horen!
Mensen die het hier niet mee eens zijn
houw je bek en ga huilen!
bertine
24-03-2009 19:11
vuurwerk moet gewoon doorgaan!
het is traditie!
het is traditie!
patrick
06-04-2009 21:20
fuck jullie allemaal.
denk je dat er van alcohol en roken ook geen dooie vallen.
meer dan met vuurwerk.
vuurwerk moet blijven anders donder maar op uit nederland.
vertrek. stelletje schijtmensen
denk je dat er van alcohol en roken ook geen dooie vallen.
meer dan met vuurwerk.
vuurwerk moet blijven anders donder maar op uit nederland.
vertrek. stelletje schijtmensen
bamibal
29-10-2009 19:55
vuurwerk moet doorgaan. ga dom doen ga gewoon uit dit land ofzo
doe dom je kan mooi binnen zitten als wij lol hebben domboos ga
Ajam Pangang
2 Koe Loe Yuk
3 BabiPangang
4 Daging Sapie Rindang
5 Foe Yong Hai
6 Kipfilet met kerriesaus
7 Tjap Tjoy met kip
bestellen dan ga maar lekker eten met je lelijke kop.
doe dom en ga uit dit land als je geen vuur werk wil. stelletjes mongolen/
2 Koe Loe Yuk
3 BabiPangang
4 Daging Sapie Rindang
5 Foe Yong Hai
6 Kipfilet met kerriesaus
7 Tjap Tjoy met kip
bestellen dan ga maar lekker eten met je lelijke kop.
doe dom en ga uit dit land als je geen vuur werk wil. stelletjes mongolen/
danny
02-11-2009 22:42
pffff kut lekkr op met da geouwhoer want die oudjes die zitte
overal om te zeike en t stelt amper wat voor en t is trouwens mer
1 dag in t jaar dat heb kan dus ff moel dich
Hierbij een aardig artikel, uit de digitale uitgaven van de
telegraaf van 1 feb. 2010.
ROTTERDAM - Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft dit jaar 297 patiënten behandeld die oogletsel hadden opgelopen als gevolg van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met vorig jaar.
In totaal ging het om 347 ogen die waren aangetast door vuurwerk. Een derde van dit aantal was ernstig beschadigd. Een zesde van de patiënten houdt permanent verminderd gezichtsvermogen als gevolg van de verwonding. 25 ogen zijn blijvend blind.
Iets meer dan de helft van de slachtoffers stak niet zelf het vuurwerk dat hen verwondde af. Het waren vooral mannen (85 procent) die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk verwondingen aan de ogen opliepen.
Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap heeft de afgelopen jaarwisseling voor de tweede keer het aantal ernstige gevallen van oogletsel in Nederland veroorzaakt door vuurwerk geregistreerd. De oogartsen zouden het liefst zien dat de overheid consumenten aanraadt vuurwerk te laten afsteken door 'vuurwerkprofessionals'
ROTTERDAM - Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft dit jaar 297 patiënten behandeld die oogletsel hadden opgelopen als gevolg van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met vorig jaar.
In totaal ging het om 347 ogen die waren aangetast door vuurwerk. Een derde van dit aantal was ernstig beschadigd. Een zesde van de patiënten houdt permanent verminderd gezichtsvermogen als gevolg van de verwonding. 25 ogen zijn blijvend blind.
Iets meer dan de helft van de slachtoffers stak niet zelf het vuurwerk dat hen verwondde af. Het waren vooral mannen (85 procent) die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk verwondingen aan de ogen opliepen.
Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap heeft de afgelopen jaarwisseling voor de tweede keer het aantal ernstige gevallen van oogletsel in Nederland veroorzaakt door vuurwerk geregistreerd. De oogartsen zouden het liefst zien dat de overheid consumenten aanraadt vuurwerk te laten afsteken door 'vuurwerkprofessionals'
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

Maar de vuurwerkverkoop lobby zal wel weer het sterkste zijn...:~)