!`ANDER BEN IK `!
duisternis in het licht

Ze zit tegenover mij, het dunne zomerjurkje verhult weinig. Haar hand ligt op haar bovenbeen. De dunne slechts het skelet omspannende bleke huid vertelt haar levens verhaal. Grote gaten, kleine gaten, ontstoken gaten en een open been, de destructie van 20 jaar gebruiken. Haar lichaam schokt.
" Ik wist het wel, de hele avond was al kut. Om 3 uur had ik nog geen klant. Ook de nader meiden verdiende slecht. Ik kon niet eens een beetje bietsen. Ik had hem al wel zien rijden, uren reed hij al rond, ik had het kunnen weten."
Ze zet haar nagels in haar been.
"Het was de tweede keer dat hij stopte, de eerste keer bood hij 10 gulden maar ik had nog niets verdiend en het werd steeds stiller..., ik had het kunnen weten. "Maar het was een mooie auto, een volvo-stationcar, zilvergrijs. En het kinderzitje... Dat moet je toch kunnen vertrouwen. Toen hij dat mes tevoorschijn haalde wist ik hoe laat het was. Als ik...waarom ben ik nou ingestapt. Hij heeft me van achter genomen, zonder condoom, de sukkel. Daarna moest ik hem pijpen...en toen gooide mij de auto uit. Het was het kinderzitje. Ik dacht nog, een vader...zal wel ruzie met zijn vrouw hebben gehad. Als hij dat mes niet had gehad, dan had ik zijn ballen eraf gedraaid."
De nagels graven dieper.
"Hij leek zo normaal, bril, een beetje kalend, C&A-pak. Gewoon een kantoorpikkie dacht ik. Hij had inderdaad ruzie met zijn vrouw gehad. Had de hele avond rondgereden, maar durfde niet... Toen hij me nam schreeuwde hij: stront, stront, je bent niets meer dan stront. "
De hand gaat naar haar nek. Een druppel bloed vloeit over haar dijbeen.
"Hij heeft godverdomme mijn medaillon."
Voor het eerst zijn er tranen. Langzaam pak ik haar hand en laat haar huilen. Ze kijkt me aan.
"Dat was de enige foto van mijn moeder. Nu heb ik niets meer..."
Er wordt op de deur geklopt. Een politie agente komt binnen. Ik geef haar de vragenlijst die ik zonder vragen heb kunnen invullen.
Deel 3 in deze serie.
Proloog
Aad Verbaast
17-04-2008 13:05
Ik moet me dwingen het uit te lezen. Maar goed dat je deze
schaduwkanten van het leven laat zien.. Het is geen leven.
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
Ina
Dijstelberge 17-04-2008 13:07
@ Antoinette: Van wat ik heb gezien, gehoord...laag erg
laag.
@ Aad : En toch leven velen dit leven...
@ Aad : En toch leven velen dit leven...
Dianne
17-04-2008 13:26
Indringend staaltje van machtsmisbruik, de zwakkere nemen om zelf
iets te kunnen voorstellen. Woede bekruipt me.
groet
groet
Gelezen met tranen in mijn ogen, het raakt me zo, in de tijd dat
ik bij het Leger werkte heb ik ze vaak vertroeteld en hun
abcessen verzorgd, het is een rare wereld en veel weten echt niet
wat zich op straat afspeelt, goed dat je het schrijft....
Beus 17-04-2008 14:51
Het zijn trieste verhalen.
Die man is nog triester.
Gelukkig zijn niet alle mannen zo.
Die man is nog triester.
Gelukkig zijn niet alle mannen zo.
eva 17-04-2008 15:13
Wat een treurig verhaal.
Het lijkt ook moeilijk om uit zo'n leven te stappen.
gr eva
Het lijkt ook moeilijk om uit zo'n leven te stappen.
gr eva
Ina
Dijstelberge 17-04-2008 17:15
@ Diana: Woede, dat ken ik. Ik kan nog steeds ontzettend kwaad
worden.
@ Zilvertje: Ik begrijp dat deze bijdragen ook voor jou dichtbij komen. Hoogstwaarschijnlijk herken je ook vrouwen. Vertroetelen, een beetje thuisgevoel geven. Vertrouwen winnen, luisteren en de mens achter de verslaafd,prostituee en /of zwerver zien, zijn mijn uitgangspunten.
@ Beus:Nee, gelukkig zijn niet alle mannen zo. Dat ben ik ook nooit gaan denken.
@ Eva: Velen stappen ook niet uit dat leven, zeker niet als ze er al zolang inzitten.
@ Zilvertje: Ik begrijp dat deze bijdragen ook voor jou dichtbij komen. Hoogstwaarschijnlijk herken je ook vrouwen. Vertroetelen, een beetje thuisgevoel geven. Vertrouwen winnen, luisteren en de mens achter de verslaafd,prostituee en /of zwerver zien, zijn mijn uitgangspunten.
@ Beus:Nee, gelukkig zijn niet alle mannen zo. Dat ben ik ook nooit gaan denken.
@ Eva: Velen stappen ook niet uit dat leven, zeker niet als ze er al zolang inzitten.
knaap met
knapzak 17-04-2008 19:36
Wat Aad zegt: en toch leven velen dit leven; zowel de
ongelukkigen als de miserabelste klootzakken in het mannendom.
herman de
winter 17-04-2008 21:28
Het oudste beroep is nog nooit een pretje geweest geloof ik. Toch gaat het maar door, zelfs in onze hoogbeschaafde, overgereguleerde hobbitmaatschappij met sociale dienstgarantie.
Beetje kortzichtig om deswege mannen te verketteren denk ik. In deze 'business' zijn er noodzakelijkerwijs minstens twee partijen nodig. Vrager en aanbieder. Beiden verwachten ze voordeel van een deal. De een gaat het om lust en de ander om geld. In werkelijkheid draaien ze allebei verlies. Maar dat valt blijkbaar niet duidelijk te maken, de laatste tienduizend jaar.
Goed, dat was het algemene praatje.
In dit specifieke geval is er een dief en een slachtoffer. De sympathie gaat dus als vanzelf naar die vrouw. Een spuithoer ja. Die hebben ook een moeder natuurlijk, want het zijn mensen als jij en ik. Dat is voor mij de boodschap van het stuk.
Ik vind het behoorlijk geschreven. Bij dit soort verhalen moet je altijd uitkijken dat het geen melodrama wordt, met zwaar aangezet moralisme. Die valkuil wordt behendig ontweken. Ook door de taal. Die is eerder gewoon en droog. Ik hou daarvan want ik ben van mening dat in de rechte schrijfkunst de volgende wet geldt: hoe schrijnender het onderwerp, desto afstandelijker de taal.
Reactie is geredigeerd
Ina
Dijstelberge 17-04-2008 22:05
@ knaap met knapzak: Ik noem dit soort lieden aasgieren.
@ Herman de Winter: Dat is niet de boodschap van het stuk. Het is een voorbeeld van wat ik tegenkwam toen ik in het huiskamerproject werkte.
Crisisopvang na ernstige mishandeling en/of verkrachting was een dagelijkse praktijk.
Het stuk is gebaseerd op een ware gebeurtenis.
Het gaat mij niet zo zeer om sympathie, maar het proces.
Als hulpverlener moet je trachten zoveel mogelijk informatie over de gebeurtenis te krijgen. Vlak na een incident zijn er soms details, die later verdrongen zijn.
Aan de hand van een lijst zou je domweg vragen kunnen stellen. Daarmee geef je echter weinig ruimte aan het slachtoffer.
Ik liet ze praten en probeerde de antwoorden uit hun verhaal te halen.
Mijn eerste prioriteit voor het slachtoffer was echter ontlading.
Je hebt gelijk wat betreft de stijl die gekozen heb. Ik heb daar over nagedacht en onbewust de regel gebruikt die jij aanhaalt.
@ Herman de Winter: Dat is niet de boodschap van het stuk. Het is een voorbeeld van wat ik tegenkwam toen ik in het huiskamerproject werkte.
Crisisopvang na ernstige mishandeling en/of verkrachting was een dagelijkse praktijk.
Het stuk is gebaseerd op een ware gebeurtenis.
Het gaat mij niet zo zeer om sympathie, maar het proces.
Als hulpverlener moet je trachten zoveel mogelijk informatie over de gebeurtenis te krijgen. Vlak na een incident zijn er soms details, die later verdrongen zijn.
Aan de hand van een lijst zou je domweg vragen kunnen stellen. Daarmee geef je echter weinig ruimte aan het slachtoffer.
Ik liet ze praten en probeerde de antwoorden uit hun verhaal te halen.
Mijn eerste prioriteit voor het slachtoffer was echter ontlading.
Je hebt gelijk wat betreft de stijl die gekozen heb. Ik heb daar over nagedacht en onbewust de regel gebruikt die jij aanhaalt.
herman de
winter 17-04-2008 22:27
> Dat is niet de boodschap van het stuk.
Dat maken wij wel uit. Ik zei niet voor niets dat dit *voor mij* de boodschap van het stuk was.
Je hebt het misschien geschreven vanuit een journalistiek perspectief. Met oog voor het proces en voor het dossier. Het zal wel. Eens gepubliceerd als verhaal, ben je de controle over je stuk kwijt. Je hebt het immers losgelaten. Op de grote buitenwereld. En daarna is de lezer de baas. En dat ben ik. QED.
Het is volgens mij een misvatting van de schrijver te denken dat inner information over een produkt of over de dichter zelf ooit enige duidelijkheid kon scheppen bij de lezer. Verspilde moeite en ijdelheid dus.
An van den
Burg 17-04-2008 22:37
@ Ina.
Wij betrekken onze arabisten o.a. van bureau AICA Amsterdam.
Timorplein 60 - derde verdieping.
tel. 020 - 6936764.
email: info@arabischvertaalburo.nl
Ik stuurde je gisteren een email - mèt mijn telefoonnummer, maar hoorde niets terug, dus nu even dit bericht.
Je blog is mooi, as ever! :):):) An.
Reactie is geredigeerd
Wij betrekken onze arabisten o.a. van bureau AICA Amsterdam.
Timorplein 60 - derde verdieping.
tel. 020 - 6936764.
email: info@arabischvertaalburo.nl
Ik stuurde je gisteren een email - mèt mijn telefoonnummer, maar hoorde niets terug, dus nu even dit bericht.
Je blog is mooi, as ever! :):):) An.
Reactie is geredigeerd
Ina
Dijstelberge 17-04-2008 22:39
Aan An. Dat bureau ken ik. Ik had je teruggemaild, maar kreeg een
error.
Ik bel je binnenkort.
Ik bel je binnenkort.
fredvanderwal
17-04-2008 22:48
Een gruwelijk verhaal over misbruik van een vrouw door een man
met een zieke kijk op de ander. Aanbeveling voor dit verhaal!
Ina
Dijstelberge 17-04-2008 22:48
@ Herman de Winter:
Ja als jij dat er uit begrijpt wie ben ik om dat te veranderen.
Ik dacht oprecht dat je in enige achtergrond informatie geïnteresseerd zou zijn. Er is geen sprake van ijdeltuiterij.
Beïnvloeding wellicht. Ik geef een breder perspectief. Deze bijdrage is immers een deel in een serie.
Ik heb voor de duidelijkheid dit inmiddels aan de bijdrage toegevoegd.
Ja als jij dat er uit begrijpt wie ben ik om dat te veranderen.
Ik dacht oprecht dat je in enige achtergrond informatie geïnteresseerd zou zijn. Er is geen sprake van ijdeltuiterij.
Beïnvloeding wellicht. Ik geef een breder perspectief. Deze bijdrage is immers een deel in een serie.
Ik heb voor de duidelijkheid dit inmiddels aan de bijdrage toegevoegd.
knaap
met knapzak 18-04-2008 02:56
Oudste beroep sterft niet uit. 'Toch een beetje kortzichtig om
mannen te verketteren, er zijn twee partijen nodig' schrijft
Herman de Winter. Toch een bedenkelijke reactie, op zijn zachts
gezegd, op een stukje dat een situatie schetst waarin een of
andere miserabele teringhond een verslaafde vrouw misbruikt. Of
'is dat nou eenmaal zo?' Pleur toch op man!
fredvanderwal
18-04-2008 09:07
Nimmer heb ik een betaalde dame bezocht en heb nooit willen weten
wat een normaal mens daar nou mee zou moeten. Ook niet als je in
die ge legenheden geld toe zou krijgen, dan nog niet!
Knaap met knapzak; zul je er nooit meer naar toe gaan?
Knaap met knapzak; zul je er nooit meer naar toe gaan?
An van den
Burg 18-04-2008 10:31
@ Ina. Ik krijg meer klachten over een error! zal er achteraan
gaan.
De arabist die ik gisteren sprak zit tot z`n oren in het werk. Tja, zij moeten ook eten.
Uit je (mooie) stuk: ==toen hij mij nam=== Toen jij je gaf, denk ik dan!
Ik ging liever gangen dweilen in een ziekenhuis dan dat vieze gehoereer. Dit is geen ongevoeligheid van mij, maar ongeloof in zoveel minderwaardigheids-gevoelens. Groet, An.
Friedo is zeer boeiend; een prachtmens was dat. En wat een vurige liefdes in haar leven! Groet, An.
Reactie is geredigeerd
De arabist die ik gisteren sprak zit tot z`n oren in het werk. Tja, zij moeten ook eten.
Uit je (mooie) stuk: ==toen hij mij nam=== Toen jij je gaf, denk ik dan!
Ik ging liever gangen dweilen in een ziekenhuis dan dat vieze gehoereer. Dit is geen ongevoeligheid van mij, maar ongeloof in zoveel minderwaardigheids-gevoelens. Groet, An.
Friedo is zeer boeiend; een prachtmens was dat. En wat een vurige liefdes in haar leven! Groet, An.
Reactie is geredigeerd
Ina
Dijstelberge 18-04-2008 10:49
@ Fred : Gezien de vele pr
stituees ben ik bang dat sex voor velen een verslaving is
@ An; Is je mailbox vol?
stituees ben ik bang dat sex voor velen een verslaving is
@ An; Is je mailbox vol?
herman de
winter 18-04-2008 15:37
Volgens mij knaap, is je knapzakje vol. Als je mijn reactie helemáál had gelezen en zonder vooroordelen, dan was je oa deze zin niet ontgaan:
"In dit specifieke geval is er een dief en een slachtoffer".
Dus wat wil je nu? Mij ergeren door de stomkop uit te hangen? Een zinloze, hoewel toch half geslaagde, missie.
fredvanderwal
18-04-2008 15:42
Knaap knapzak heeft gelijk! Herman niet! Knaap knapzak is
absoluut geen stomkop! Protest! Hij behoort nog altijd tot de Top
blogs, Herreman!
Reactie is geredigeerd
Reactie is geredigeerd
herman de
winter 18-04-2008 15:54
> Gezien de vele prostituees ben ik bang dat sex voor velen een verslaving is
Wat een rare gevolgtrekking. Volgens mij heeft het namelijk alleen zijdelings met seks te maken. Maar in hoofdzaak gaat het om macht, om geld, om gebruiken en gebruikt worden, om geweld en om angst. Dus het lijkt nogal op een huwelijk, maar dan samengebald in minuten gedurende een miezerige nacht. Soort clash van de geslachten.
Het is niet mijn intentie om de mannelijke rol in de prostitutie te bagatelliseren. (De pooier is bijvoorbeeld nog helemaal niet ter sprake gekomen.) In dit specifieke voorbeeld al helemaal niet. Maar sowieso is de rol van lustkoper makkelijker dan die van lustverkoper. Het is kortweg een eerloze rol.
Ina
Dijstelberge 18-04-2008 16:25
@ Herman de Winter: Sex is het middel om de emoties die jij noemt
te bereiken danwel te onderdrukken. In die zin noem ik het
verslavend.
Tijdens een orgasme komt serotonine vrij.
Over één aspect van het pooierschap ging de vorige bijdrage in deze serie.
@ allen:
Tot slot met deze bijdrage beoog ik een beeld weer te geven van de vrouw achter het slachtoffer, over haar onthechting van haar lichaam, schuldgevoel en eenzaamheid.
Ik dacht dat met het schilderij van Frida Kahlo duidelijk te hebben gemaakt.
Tijdens een orgasme komt serotonine vrij.
Over één aspect van het pooierschap ging de vorige bijdrage in deze serie.
@ allen:
Tot slot met deze bijdrage beoog ik een beeld weer te geven van de vrouw achter het slachtoffer, over haar onthechting van haar lichaam, schuldgevoel en eenzaamheid.
Ik dacht dat met het schilderij van Frida Kahlo duidelijk te hebben gemaakt.
herman de
winter 18-04-2008 18:50
Dat seks kan leiden tot verslaving betwijfel ik niet. Zelfs in chemische zin. De link tussen prostitutie en seksverslaving zal er ook wel zijn, denk ik, maar ik ben een man, ik denk dus rechtlijnig. Seksverslaving is een zijlijn in mijn ogen. Maar okee, zullen we het daar eens over hebben?
PACO
PAINTER 19-04-2008 08:01
HEFTIG!
herman
19-04-2008 13:01
@ Ina,
Wat moet jij allemaal meegemaakt hebben... Dank je wel!... met tranen in mijn ogen.
Wat moet jij allemaal meegemaakt hebben... Dank je wel!... met tranen in mijn ogen.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).







Goed verteld, Ina.
groetjes