Last Summer

Adrian Vandenberg , de muziek èn z`n schilderijen
donderdag 16 oktober 2008 20:04 door Smokey Robbinson
VandenBerg, mijn favoriete en Neerlands succesvolste hardrockband tot op heden.
De naam is ontleend aan de fantastische gitarist- songwriter- Adriaan van de Berg, in de wandeling Adje genoemd, die de band in 1980 heeft opgericht. A Tribute to multitalented Adrian:
Vandenberg brak heel kort na de oprichtingsdatum al internationaal door in de V.S. waar ook de wereldhit "Burning Heart" werd opgenomen. Al snel volgde Japan en iets later ook in Nederland.
Eigen sound
Ik heb een aantal you tube versies van Burning Heart uitgezocht, naar mijn smaak met de mooiste klankkleur. Zo is er een live-optreden bij, waar misschien geen studio-opname aan kan tippen. Vaak zit er zoveel meer kwaliteit en levendigheid in livemuziek. Het zangaandeel door Bert Heerink, die helaas in 1986 uit de band stapte/werd gezet, had daarin zo`n eigen specifieke sound dat hij eigenlijk door geen ander kon worden vervangen.
Eddy Christiani Award 2008
Er is een recente video bij waarin Adrian van den Berg de Eddy Christiani Award 2008 in ontvangst neemt , zowaar uit handen van de 90-jarige gitarist Christiani zelf.
In 2004 was er een live-optreden op tv bij Barend en van Dorp. Dit naar aanleiding van het feit dat de band na twintig jaar weer de studio was in gegaan om
de dubbel- cd " The Definitive Vandenberg " op te nemen. Hierop staat een nieuwe versie van Burning Heart maar nu met toevoeging van een compleet orkest.
Het is interessant om te vergelijken dat er aanmerkelijk verschil is tussen de diverse uitvoeringen. Musici hebben ook beslist hun goede en minder goede dagen.
Ook zomaar even uit "de losse pols" zijn gitarist Adriaan van den Berg en zanger Bert Heerink in staat om een kwalitatief goed nummer ten gehore te brengen, hetgeen zij wel bewijzen in de derde video, na in ontvangst nemen van de Eddy Christiani Award.
tekst: Smokey, info o.a. Wikipedia.
Foto`s: vandenberg web en Wikipedia
Op een der foto`s staat Adje tijdens zijn periode bij de Amerikaanse band Whitesnake, waar hij werd uitgenodigd gitarist te worden nadat Vandenberg was gestopt
Video liveoptreden waarbij vooral de stem van Bert Heering goed tot z`n recht komt
http://nl.youtube.com/watch?v=lgKzJLHQFLw
Optreden in tv programma Barend en Van Dorp 2004 met nieuwe versie Burning Heart en orkest
http://nl.youtube.com/watch?v=SbfI6aTBA4A
video Eddy Christiani Award 2008
http://nl.youtube.com/watch?v=YsloDwkHxsU
Live optreden met uitvoering Burning Heart, welke ik persoonlijk de beste vind die op you tube is te vinden
http://nl.youtube.com/watch?v=YR9prnwHkVY
Kunstschilder Adriaan
Misschien wat minder bekend, maar Adriaan van den Berg is ook nog eens een zeer verdienstelijk kunstschilder.
Vanaf 2005 legde hij zich zelfs vooral toe op schilderen.
Hij voltooide zijn opleiding aan de Kunstacademie van Arnhem begin jaren tachtig, al voordat hij met de band Vandenberg van start ging.
De jaarlijkse kunstkalender met reproducties van zijn schilderijen zijn zeer geliefd bij het kunstminnende publiek. Bijgaand enkele van zijn klank- kleurrijke schilderijen, in hoofdzakelijk felle primaire kleuren. Deze zijn ook via info-contact (zie link hieronder) te bemachtigen. Maar er is ook nog een heel mooi boek met reproducties van die schilderijen. Gebonden uitvoering 29.95euro.
Unieke collectors items !
Onderstaande link geeft info over kalender en boek
http://www.vandenberg-art.com/kunst/kunstschilder-van-den-berg.html
Tentoonstellingen van Vandenberg zijn al in voorbereiding voor 2009 en 2010. O.a. in Japan, Tsjechië (Praag), Frankrijk( Cahors) en Duisland ( Neurenberg).
Schilderijen, bij de foto: "Chickdog", "Survival of the Fittest"en "Picking Order".
grandmaster.dj
16-10-2008 21:08
Jah...Burning heart is zeker een Nederrock-classic maar Adjes
(bescheiden) bijdrage aan Whitesnake zijn me zeker zo dierbaar.
Dat Steve Vai hem daar verving zegt voldoende over AV's
kwaliteiten. Daarbij is hij ook nog een sympathiek mens. En een
schilderwerk van zijn hand zou ik graag aan de muur willen
hebben, maar vrees dat dat er niet van zal komen ;-(
LastSummer 16-10-2008 21:31
grandmaster dj. Je hebt gelijk doch in deze context(combi
music/art) past Vandenberg beter. Whitesnake..misschien andere
keer hierover. "Een schilderwerk van zijn hand" aan de muur, daar
zullen ongetwijfeld meer liefhebbers voor zijn. Kweet niet wat de
prijzen zijn, maar anders kun je het kunstboek aanschaffen(zie
link) Staan alle mooie schilderijen in... en dat is dan een
koopje...!!
Thanks voor je reactie.
Welkome aanvulling.
Reactie is geredigeerd
Thanks voor je reactie.
Welkome aanvulling.
Reactie is geredigeerd
pacopainter 17-10-2008
08:45
Nostalgie om te genieten
Johan HvD 17-10-2008 09:41
Meneer Adje ken ik nog uit de tijd van de Vandeberg-band. Ik heb
me er niet zo in verdiept omdat het niet echt mijn genre is. In
die tijd was de band nogal bekend in overzeese landen, naar ik
meen. Dat is ook gelijk alles wat ik weet van meneer
Adrian.
Alhoewel een mooie man die mooie schilderingen maakt, een interessante eigen web zijde heeft en daar ook nog van alles aan de man/vrouw probeert te brengen...
Zijn werk doet me sterk denken aan meneer Karel A., meneer Pablo P. en deels ook aan de gehele Cobra groep. Het schijnt dat meneer Adrian liefde voor zijn werk heeft, gezien zijn duizendpotige instelling. ;-)
En meneer Eddy C., ach, de man heeft dan wel den electrieke guitar in ons land geïntroduceerd, en kan daar wel mee uit de weg (naar voorbeeld van meneer Les Paul!), voor mij is en blijft hij een zoetsappig poldermannetje die immer zijn Greetje met hoge stem bezingt, daarbij graag achterop de fiets, met een lekke achterband, van een lieve pop springt (of andersom)... ;-)
Reactie is geredigeerd
Alhoewel een mooie man die mooie schilderingen maakt, een interessante eigen web zijde heeft en daar ook nog van alles aan de man/vrouw probeert te brengen...
Zijn werk doet me sterk denken aan meneer Karel A., meneer Pablo P. en deels ook aan de gehele Cobra groep. Het schijnt dat meneer Adrian liefde voor zijn werk heeft, gezien zijn duizendpotige instelling. ;-)
En meneer Eddy C., ach, de man heeft dan wel den electrieke guitar in ons land geïntroduceerd, en kan daar wel mee uit de weg (naar voorbeeld van meneer Les Paul!), voor mij is en blijft hij een zoetsappig poldermannetje die immer zijn Greetje met hoge stem bezingt, daarbij graag achterop de fiets, met een lekke achterband, van een lieve pop springt (of andersom)... ;-)
Reactie is geredigeerd
LastSummer 17-10-2008 09:59
pacopainter, leuk dat je ook af en toe van nostalgie kunt
genieten!
En de schilderijen?
Die zijn geen nostalgie...
En de schilderijen?
Die zijn geen nostalgie...
LastSummer 17-10-2008 10:06
Mijnheer Johan HvD,Dank voor uw/jouw uitgebreide reactie. Tot the
point! Piontillisme?
Geheel in nostalgische schrihftrant geschreven. ook een ware kunst.
En ja, zo zijn er diverse stromingen.
Heer Christiani-Als ik tweemaal met m`n fietsbel bel, nou dan weet je `t wel.
Toch leuk dat twee uiteenlopende generaties accorderen! Ik houd van hrmonie, al is het in `t extremen.
Mooi als mensen als living iets aan de man kunnen en willen brengen inplaats van in de contraprestatie mee te moeten dansen als marionetten. Maar goed, niet iedereen heeft het talent. Dus ook daarover niets verkeerds, doch iets goeds over degenen die autonoom functioneren. Ook niet de weg van de minste weerstand. Ik vond uw/jouw reactie heel leuk, want ik kon er zomaar op voortborduren. Gelijkgestemd? Da`s harmonie.
En eh, ik geloof wel dat "de lieve pop"achterop sprong...:))
Maar u bent ook van diverse markten thuis, zo te merken (Les Paul en Mary Ford).
Geheel in nostalgische schrihftrant geschreven. ook een ware kunst.
En ja, zo zijn er diverse stromingen.
Heer Christiani-Als ik tweemaal met m`n fietsbel bel, nou dan weet je `t wel.
Toch leuk dat twee uiteenlopende generaties accorderen! Ik houd van hrmonie, al is het in `t extremen.
Mooi als mensen als living iets aan de man kunnen en willen brengen inplaats van in de contraprestatie mee te moeten dansen als marionetten. Maar goed, niet iedereen heeft het talent. Dus ook daarover niets verkeerds, doch iets goeds over degenen die autonoom functioneren. Ook niet de weg van de minste weerstand. Ik vond uw/jouw reactie heel leuk, want ik kon er zomaar op voortborduren. Gelijkgestemd? Da`s harmonie.
En eh, ik geloof wel dat "de lieve pop"achterop sprong...:))
Maar u bent ook van diverse markten thuis, zo te merken (Les Paul en Mary Ford).
Fred van
der Wal 18-10-2008 10:06
De schilderijen zijn Cobra imitaties en als zodanig niet
interessant daar een eigen beel taal en subject totaal
ontbreken.
@Last Summer: de contraprestatie bestaat al sinds 1986 niet meer en er zaten mensen in van wisselende kwaliteit. Meedansen als marionetten daar was weinig sprake van, men was autonoom wat betreft de stijl van schilderen. Nog geen 10 procent (!!!) van het aangekochte werk kreeg de BCW (Bijzondere Culturele Waarde) status waaronder mijn werk.
@Last Summer: de contraprestatie bestaat al sinds 1986 niet meer en er zaten mensen in van wisselende kwaliteit. Meedansen als marionetten daar was weinig sprake van, men was autonoom wat betreft de stijl van schilderen. Nog geen 10 procent (!!!) van het aangekochte werk kreeg de BCW (Bijzondere Culturele Waarde) status waaronder mijn werk.
Last Summer 18-10-2008 12:42
Fred van de Wal. Dank voor je reactie. Zeer gewaardeerd, temeer
daar jij deskundig recht van spreken hebt.
Als ik zorgvuldiger had geformuleerd zou ik wellicht beter kunnen schrijven. Smaken lopen uiteen en wie de schoen past... kunstenaars zijn niet over een kan te scheren.En contraprestaie was door mij uit de tijdscontext gelicht wellicht niet geschikt voorbeeld. Heb dit stukje geesnzins geschreven met de kunstcriticuspet op. De intentie was de multigetalenteerdheid van een persoon naar voren te brengen.
Kwaliteitsverschil bestaat sinds mensenheugenis.
Persoonlijk vind ik de schilderijen van Vandenberg absoluut niet vervelend om naar te kijken. Au contraire. Iedere kunstenaar maakt mooie en mindere werken.Ik las overigens een zeer positieve reactie over Vandenberg door een Engelstalige kunstcriticus.
Nogmaals dank!
Reactie is geredigeerd
Als ik zorgvuldiger had geformuleerd zou ik wellicht beter kunnen schrijven. Smaken lopen uiteen en wie de schoen past... kunstenaars zijn niet over een kan te scheren.En contraprestaie was door mij uit de tijdscontext gelicht wellicht niet geschikt voorbeeld. Heb dit stukje geesnzins geschreven met de kunstcriticuspet op. De intentie was de multigetalenteerdheid van een persoon naar voren te brengen.
Kwaliteitsverschil bestaat sinds mensenheugenis.
Persoonlijk vind ik de schilderijen van Vandenberg absoluut niet vervelend om naar te kijken. Au contraire. Iedere kunstenaar maakt mooie en mindere werken.Ik las overigens een zeer positieve reactie over Vandenberg door een Engelstalige kunstcriticus.
Nogmaals dank!
Reactie is geredigeerd
Johan HvD 19-10-2008 23:16
Last Summer, bijna was ik vergeten te reageren. Ja, je borduurt
mooi voort op mijn pointilisme ;-)
Ach, van alle markten thuis zou ik niet zo zeggen. Van sommigen dingen weet ik veel terwijl ik in het algemeen niet veel weet... ;-)
(Ik kan nu ook hier een berghoge litanie neerschrijven met allerlei eigenwaardige èn eigenaardige vertelsels, maar dat doe ik maar niet. Ik weet daaromtrent ook niets!)
Gelijkgestemd? 'tZou zo maar kunnen...
En je hebt gelijk, 'de lieve pop' sprong achter op de fiets bij Eddy C.! ;-))
(Overigens had hij twee 'fietsliedjes': 'Spring maar achterop' en 'Als ik tweemaal op m'n fietsbel bel')
Ach, van alle markten thuis zou ik niet zo zeggen. Van sommigen dingen weet ik veel terwijl ik in het algemeen niet veel weet... ;-)
(Ik kan nu ook hier een berghoge litanie neerschrijven met allerlei eigenwaardige èn eigenaardige vertelsels, maar dat doe ik maar niet. Ik weet daaromtrent ook niets!)
Gelijkgestemd? 'tZou zo maar kunnen...
En je hebt gelijk, 'de lieve pop' sprong achter op de fiets bij Eddy C.! ;-))
(Overigens had hij twee 'fietsliedjes': 'Spring maar achterop' en 'Als ik tweemaal op m'n fietsbel bel')
Summer 19-10-2008 23:45
Johan, misschien heb ik de klok hoiren luiden en weet niet waar
de klepel hangt... Die is grappig: pointillisme met borduren
associëren.
Pointillisme , waarmee ik bedoelde die schildertechniek, terwijl petit point- borduren over kruissteekjes gaat. Voor de rest laat ik tegenwoordig veel steekjes vallen. Misschien omdat het herfst is, want er valt dan van alles.
Ik dacht dat De fietsbel en Spring maar achterop uit één en hetzelfde liedje waren. Dan haalde E. Christiani(90 jaar is hij nu) wel inspiratie uit fietsen... maar ja, in die tijd was de fiets nog heel iets..
Groet!
Pointillisme , waarmee ik bedoelde die schildertechniek, terwijl petit point- borduren over kruissteekjes gaat. Voor de rest laat ik tegenwoordig veel steekjes vallen. Misschien omdat het herfst is, want er valt dan van alles.
Ik dacht dat De fietsbel en Spring maar achterop uit één en hetzelfde liedje waren. Dan haalde E. Christiani(90 jaar is hij nu) wel inspiratie uit fietsen... maar ja, in die tijd was de fiets nog heel iets..
Groet!
Johan HvD 20-10-2008 14:38
Oh, ehm, pardon Summer, ik wist niet dat je petit-point bedoelde
en ja, dat is weer heel iets anders... ;-)
Nu je het zegt, De Fietsbel is van meneer Eddy, maar dat andere liedje is, wanneer ik het nu goed heb, van de Spelbrekers of misschien wel van Max van Praag... Ik weet het echt niet meer! ;-))
In die tijd waren er -je zegt het al- velen bedreven in fietsliedjes...
Ja, laatst heb ik meneer Eddy -met zijn hoge leeftijd- nog bij MAX zien zingen, samen met mevrouw de Reuver -eveneens ergens in de 90-. Eerlijk gezegd: ik vond er niets aan!
Eddy C. vond ik vroeger al een kwabbelaar, maar Annie de Reuver hoorde ik wel graag. Zij heeft een aantal aardige liedjes. Maar ja, beiden gaan gewoon door alsof de tijd heeft stil gestaan. Aan de andere kant neem ik wel mijn pet (hoed) af voor beiden, gezien hun leeftijd zijn ze nog druk doende)!
Net zo als Johannes Heesters, met zijn 104 jaren, maar dat is een ander verhaal. ;-))
Nu je het zegt, De Fietsbel is van meneer Eddy, maar dat andere liedje is, wanneer ik het nu goed heb, van de Spelbrekers of misschien wel van Max van Praag... Ik weet het echt niet meer! ;-))
In die tijd waren er -je zegt het al- velen bedreven in fietsliedjes...
Ja, laatst heb ik meneer Eddy -met zijn hoge leeftijd- nog bij MAX zien zingen, samen met mevrouw de Reuver -eveneens ergens in de 90-. Eerlijk gezegd: ik vond er niets aan!
Eddy C. vond ik vroeger al een kwabbelaar, maar Annie de Reuver hoorde ik wel graag. Zij heeft een aantal aardige liedjes. Maar ja, beiden gaan gewoon door alsof de tijd heeft stil gestaan. Aan de andere kant neem ik wel mijn pet (hoed) af voor beiden, gezien hun leeftijd zijn ze nog druk doende)!
Net zo als Johannes Heesters, met zijn 104 jaren, maar dat is een ander verhaal. ;-))
Summer 20-10-2008 17:38
Heer Johan HvD, U hoeft zich niet te verontschuldigen, dat deed
ik al...min of meer. Maar waar waren we gebleven? Via de ene
associatie kwam de andere tevoorschijn. Christiani en Annie de
Reuver ("Kijk eens in de poppetjes van m`n ogen..") zijn van een
andere generatie waar ik niet veel vanaf weet. Ik heb eveneens
bewondering voor beider kranigheid op die leeftijd.
Adrian Vandenberg was "the subject" en ik keek er van op dat hij tegenwoordig kunstschilder is. Zo zijn we weer terug naar af.
Met groet
en dank voor uw/jouw reactie.
Adrian Vandenberg was "the subject" en ik keek er van op dat hij tegenwoordig kunstschilder is. Zo zijn we weer terug naar af.
Met groet
en dank voor uw/jouw reactie.
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

