
Lekker anoniem en niet gehinderd door enig politiek besef op de PVV stemmen is één ding
Maar in jouw gemeente als PVV voorman te kijk gaan staan, gaat de meeste aanhangers toch net even te ver
Het vergt dan ook niet geringe moed om je voor het front van je buren en bekenden, jezelf als rechts-radicaal en xenofoob te profileren
En een partij wiens bestaansrecht vrijwel alleen op angst berust, mag niet verwachten veel van zulke moedige mensen te herbergen
Ook het niveau van de aanhang zal debet zijn aan het geringe aantal frontlieden die deze partij in gemeenten weet te genereren
Hoe nu verder ?
Als je als PVV een minder radicale weg gaat bewandelen, loopt het volk weg
Kan het zo zijn dat het radicale van de PVV zowel hun opkomst als hun ondergang gaat betekenen ?
Ik sluit dat niet uit
Radicalisme vergt verregaande beloftes voor de toekomst, wil het een duurzame beweging zijn
En die beloftes, daar schort het nogal aan, zeker voor het kiezers segment wat nu zo warm zegt te lopen voor Wilders
Komt bij, dat vroeg of laat en hoe dan ook zal blijken, dat hij het stokpaardje wat hij berijdt, nooit zal kunnen waarmaken
Er zal nooit ook maar één Moslim gedeporteerd worden
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1277221.ece/Wilders_laat_kiezers_in_kou_staan
U onderschat, denk ik, zowel het electorale potentieel als de veelvormigheid van de beweging rond Wilders en ook nog het niveau er van.
De beweging rond de PVV-achtige stellingnamen omvat ook hoogleraren als Afshin Ellian, Paul Cliteur, Meindert Fennema en de arabist Hans Jansen. Deze figuren zijn bepaald niet alleen door angst en domheid gedreven.
Wie zegt (dwz. bewijst) dat de PVV 'rechtsextreem' of 'xenofoob' zou zijn ?
Geert Wilders heeft zelf een Javaanse vrouw als (verre) voorouder en is getrouwd met een Hongaarse.
Uiteraard geen Moslimse en niet onnodig in een uitkering.
Verder is een kosmopolitische achtergrond kennelijk niet altijd een probleem in die kringen, gelukkig niet.
De moeilijkheid voor een kandidaat in het PVV-spectrum is natuurlijk het hoge niveau van dreiging met geweld tegen hem of haar.
Dat laat u buiten beschouwing en dat is u kwalijk te nemen.
U wekt zo de indruk dat u het wel eens bent met de doodsbedreiging die iedere dag plaatsvindt tegen anti-Islamkandidaten.
U schaart zich daarmee aan de zijde van de Islamterroristen.
Als u daaraan vasthoudt en u daarmee blijvend schaart aan de zijde van degenen die de Sharia over de wereld willen laten heersen ....
Dan verdient u om getrakteerd te worden op een 'tit for tat'- tactiek, dat wil zeggen zoals uw partij de mensen behandelt, zo zult u mogelijk zelf ook (soms) behandeld worden.
Dat gaat dan wat mij betreft vrij ver.
Zoals een bomaanslag door Islamterroristen de mensen in stukken uiteenrukt, zo verdient u wat mij betreft hetzelfde te ondergaan indien u hen blijft steunen.
Dit zeg ik in alle openheid.
Ik nodig u uit om hier nadere bekendheid aan te geven.
jbourbon 16-08-2009 03:48
"De moeilijkheid voor een kandidaat in het PVV-spectrum is natuurlijk het hoge niveau van dreiging met geweld tegen hem of haar".
Waar is deze stelling op gebaseerd? Waaruit blijkt dit? En waarom zou dat dus een geldiger reden zijn voor het feit dat er weinig frontleden van de PVV blijken te zijn, als die genoemd door Ely?
Of is dit weer zo´n argument om duidelijk te maken hoe erg het in Nederland is gesteld met die gewelddadige, terroristische, fundamentalisten met een ander geloof?
Elders heb ik ook al eens geschreven dat de PVV zal doodbloeden door gebrek aan goeie mensen en gebrek aan diepgang en visie. Het genoemde verschijnsel heeft daar alles mee te maken.
En ik ken ook diverse hoogleraren die je, met goed recht, kunt beschuldigen van domheid als het om maatschappelijke kwesties gaat. Subliem in het kleine stukje kennis over een klein deeltje van een bepaalde tak van wetenschap, dat wel. Maar een beetje inzicht in de samenleving of maatschappelijke ontwikkelingen, nee, daar kun je ze niet op betrappen.
Dus het noemen van een paar, met name Leidse hoogleraren uit de Burke-club, als toch echt hoogontwikkelde en slimme aanhangers van de PVV overtuigt niet echt. En in zoverre het wel echte deskundigen zouden moeten zijn, gezien hun opleiding, hebben deze burkianen inmiddels wel aangetoond een zeer extreem standpunt te hebben over de "wereldorde", een standpunt dat haar wortels heeft in uiterst rechtse Amerikaanse kringen. En dat is nog iets anders dan wat in NL "rechts" heet. Dergelijke standpunten zullen het in Europa nimmer tot algemeen aanvaarde normen brengen, en gelukkig maar.
En dat Wilders zelf een Hongaarse vrouw heeft en zelfs ergens ver weg Javaanse voorouders? Ach de grootste xenofoben roepen altijd dat ze natuurlijk persoonlijk geen enkel probleem hebben met buitenlanders en zelfs een Turkse buurvrouw of Marokaanse collega hebben.
En daar hebben ze nooit geen enkel probleem mee, uiteraard.
Zijn
16-08-2009 07:53
ron rozen
16-08-2009 09:34
De mensen komen er pas achter wanneer het in hun buurt komt, wanneer het op hun huid komt
De meeste mensen die nu zeggen PVV te stemmen, beseffen niet wat dat in werkelijkheid in zou kunnen gaan houden
Mevrouw Harry
Poeh, dreigende taal hoor
Maria Trepp, bekent blogger alhier, heb ik meerdere malen een boekje open zien doen over de heren die u hier noemt
Arabist Jansen heb ik het ongenoegen mogen smaken, al verschillende malen op TV te hebben zien optreden
Ik heb een hekel aan mensen die haatzaaien mevrouw Harry en helemaal als ze daar een dikbelegde boterham aan verdienen
Dus als ik tegen het gedachtegoed van de PVV ben en daar kond van doe,ben ik voor de Islam en Islamterroristen?
Ik zal u maar niet toewensen wat u mij hier toewenst mevrouw Harry
Maar voor mensen als u, zou een strenge sharia louterend werken
Ja, het schijnt dat het noemen van namen van rechts-radicale hoogleraren mij timide het hoofd moeten laten buigen Bourbon
Maar ik ben een zoon van mijn vader, waarover ik schrijf in “kapitein ter zee BD” welke hiernaast in de zij kolom staat
Dank Cees
Brood en spelen die bepalend zijn voor onze samenleving, Zijn
Lijkt me sterk Ron
Na het disaster van het kabinet Wilders zal er puingeruimd moeten worden
Daar ben ik goed in Ron
Let ook op de verkapte aanname dat mensen die het niet eens zijn met de PVV zich automatisch zouden overgeven aan geweld! Heb jij je buurman al bedreigd?
Er gloort licht aan de horizon. Kennelijk is de linkschmensch toch nog niet zo uitgeroeid als men ons in diverse fora tracht te doen geloven.
ron rozen 16-08-2009 11:50
Ja, en dan ondertussen zelf dreigen met datzelfde geweld als je je niet zou voegen naar de edele doelstellingen van de PVV, zoals hierboven ene Harry
Of met schadelijkheid voor je carriere, zoals ene Ron
Maar ik begrijp die angst wel hoor Johanna
Bange mensen kijken eerst de kat uit de boom en willen zeker zijn van de overwinning voor ze zich bloot durven geven
Je zou nog versteld staan als Wilders echt een absolute meerderheid zou krijgen
Dan komt het ongedierte opeens onder niet vermoedde stenen vandaan gekropen
Ja, dat zullen dan wel Polen worden Ron
Dat zijn tenslotte fatsoenlijke katholieke mensen
ron rozen 16-08-2009 12:44
Terracidus 16-08-2009 12:49
Groetend, T.
Bas
16-08-2009 12:55
Tot mijn spijt moet ik zeggen
Een weldenkend mens wordt daar niet vrolijk van
=dan blijken de aanhangers van de PVV het juist een heel verstandige beslissing van Wilders te vinden=
Waar in de geschiedenis heb ik dat dwepen met de leider toch vaker gezien Bas ?
Ik ben nog bezig met het adequaat leren neerzetten van komma's Terracides
Stap voor stap hè
Inderdaad Ely, waar doet dat toch aan denken?
Wellicht nog een andere overweging: zolang je niet hoeft te regeren kun je ook niet afgaan. Ook die lees je op Elsevier. Dus: stel je doet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen, dan blijkt natuurlijk dat je niet alles kunt waarmaken, je maakt vuile handen, je levert ideeën in, en oplossingen zal Geert ook niet blijken te hebben. Dat wil je niet. Dus is de logische conclusie van de PVV aanhang: zeer verstandig besluit. Dat je daarmee dan dus ook aan de zijlijn staat, waar je nu juist al jaren over klaagt, dat is geen probleem, want Geert gaat het in 2011 allemaal oplossen. Oplossen? Kennen we dat ook ergens van?
Bas
16-08-2009 13:50
Precies, hoe eerder blijkt dat de oplossingen van deze lieden niet deugen, hoe slechter dat uitpakt voor 2011
En "oplossen" doet mij ook rillen ja
Bas
16-08-2009 13:58
De PVV kan daar blijkbaar geen mensen voor leveren Bas
=Mensen vielen elkaar huilend in de armen van vreugde. =
Precies. Omdat Obama wél meedeed aan de verkiezingen, men op hem stemde, en daarom blij was dat hij won.
PVV-aanhangers lijken vooralsnog blij te zijn dat Geert niet meedoet met de verkiezingen en men niet op hem kan stemmen.
=Als je dan toch invloed wilt hebben dan kun je beter aan de top werken dan ergens beneden iets uitvoeren. Dat wil elke partij toch?=
Ja. Toch zijn er verder geen partijen die daaruit de conclusie trekken dat lokale politiek niet belangrijk genoeg is om in te participeren. Wat een dédain zeg.
De gemeentepolitiek, dat is hetgeen zich dicht bij de burger zou moeten bevinden, dat is waar feitelijk wordt gedeald met de problemen waar de PVV-aanhangers zich zo druk over maken. Maar ik begrijp dat men het oplossen liever aan anderen overlaat. Om dan vervolgens weer lekker veilig en met schone handen te kunnen klagen dat het niet goed gaat. Lekker makkelijk. Ik wil nou eindelijk die oplossingen van Geert wel eens in de praktijk zien.
Bas
16-08-2009 14:08
Ik moest er even over nadenken Bas
Dus omdat de andere partijen onvoldoende midden in de samenleving staan, stemt men maar op de PVV, omdat die op voorhand al zegt niet midden in de samenleving te willen staan
De logica ontgaat mij Bas
De oplossingen van Geert zijn voor de gewone man, waar hij zijn stemmen weghaalt, sociaal gezien desastreus Johanna
Bas
16-08-2009 14:41
Ely. Zoals altijd met dit soort zaken. Je kunt dit van meerdere kanten uit benaderen. Het is maar net aan welke kant je staat of je dat goed of fout vind. Als ik de elsevier reacties lees dan vindt een grote meerderheid van de PVV aanhang het goed zo. En jij vindt het fout. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat beiden, vanuit eigen optiek, gelijk hebben.
Isis Nedloni
16-08-2009 16:21
De voorkant van de volkskrant krijgt ook al Telegraaf neigingen...ach...als het maar scoort...als het maar scoort....in zo'n ordinaire ratrace zitten we....ik niet...maar 'ze'
Zelfs een weblogje schrijven zou je carriere kunnen schaden ely....zegt er iemand hier op de reactieruimte.
In deze speculatie zit de domheid en de angst goed verpakt.
Pracht artikel Ely!
Je smoort de etter uit het fenomeen ; angst en domheid= agressie
Zonnige zondagsgroet!
P.H.M. van de Kletersteeg 16-08-2009 16:46
Goede mensen zat; maar het zou de groei van de partij remmen.
Volgend jaar gaat Wilders naar het paleis; dat is duidelijk
"Maar het zou de groei van de partij remmen"
Ja dat weet ik wel zeker Kleet
De lafaards
Maar het is ongerustheid over hoeveel domme mensen ze nog op het verkeerde pad zullen brengen
Het is medelijden met deze arme misleidde mensen, waarom ik probeer de ware aard van het beestje te laten zien
Frank S
16-08-2009 19:09
elsje dijkstra
16-08-2009 21:42
Overigens zijn er ook Islamitische scholen die wel voldoen aan de algemene eisen, net zoals er ook scholen zijn op openbare of Christelijke grondslag die onder de maat functioneren.
Maar door jouw reactie begint het te dagen Elsje
Bas
16-08-2009 21:58
Wies
16-08-2009 22:05
In zekere zin is daar een gelijkenis met Wilders. Ook hij twijfelt niet. Je ziet heel duidelijk zijn tunnelvisie, maar merkwaardig genoeg is er ook bij jou een zeker tunneldenken. Je zal het me niet in dank afnemen, maar het is wel zoals ik het ervaar.
De opmerking van Terracidus bvb. lijkt me een nauwelijks verholen hint om toch wat op te letten met dat doordrammen. Ik kan me best vergissen en misschien lees ik er iets in wat hij er niet in wou leggen, maar je neemt het niet op. Je reageert heel verstandig en handig, maar je gaat wel door met je missie, net zoals je gehate tegenpool. Maar polen hebben ook een zekere gelijkenis in het pool zijn.
elsje dijkstra
16-08-2009 22:08
Klachten over de inspectie ontstaan op uitvoerend, gemeentelijk niveau.
Een uitstekend werkterrein voor welke politieke partij dan ook.
Maar zoals je terecht schrijft, voel ik mij soms een zendeling, een roepende in de woestijn
Maar ik heb ook andere bijdragen hoor, met minder zendingsdrang
Alhoewel ?
Wies
16-08-2009 22:14
Zie ik het nu goed dat iemand een bijdrage heeft gemaakt, met vrijwel alleen onze reacties die onder een blog met 200 reacties stonden ?
We moeten uit gaan kijken waar we nog reageren
Straks gaat men ons nog citeren
Het is maar net van welke kant je in de tunnel kijkt
Ik zie meestal wel licht aan het eind van de tunnel :)
Bas
16-08-2009 22:18
elsje dijkstra
16-08-2009 22:28
Wies
16-08-2009 22:28
De werkelijkheid is namelijk geen tunnel.
elsje dijkstra
16-08-2009 22:39
Jeetje! Zou dat ook in Almere spelen? De twee gemeentes waar Wilders wel mee wil doen aan de gemeenteraadsverkiezingen? In Rotterdam is een poging ondernomen om de Islamitische school te laten sluiten door ouders af te raden hun kind daar aan te melden. Mislukt, omdat de school inmiddels geleerd had van haar fouten.
Mihai Martoiu
Ticu 16-08-2009 22:50
elsje dijkstra
16-08-2009 22:57
Ook daar blijkt dat de situatie inmiddels verbeterd is en dat de inspectie een stevig oogje in het zeil houdt.
gemeenteraad.almere.nl/raadsin...
Bedankt Bas! Ik heb me suf gepiekerd (niet echt hoor) waarom Wilders niet in Rotterdam mee wil doen, maar ik had nog niet gedacht aan het onderwijs. Ik ga de komende tijd maar eens opletten of hij inderdaad dit onderwerp (bij herhaling) zal inbrengen.
elsje dijkstra
16-08-2009 23:08
Wies
16-08-2009 23:10
Het verschil zit hem hierin, dat de tunnelwanden voor iedereen niet even doorzichtig zijn
Wies
16-08-2009 23:36
Knap dat wel. Ik ga slapen.
Welterusten
satuka 17-08-2009 11:06
X: Waarom zijn jullie zo bang voor de islam?
Y: Het is geen angst voor de Islam X
Maar het is ongerustheid over hoeveel domme mensen ze nog op het verkeerde pad zullen brengen
Het is medelijden met deze arme misleidde mensen, waarom ik probeer de ware aard van het beestje te laten zien.
ely
17-08-2009 12:15
Maar het is een sprekend voorbeeld
Dank daarvoor
Wies
17-08-2009 14:05
Het is eerder zoiets als gedrevenheid, zendingsdrang, wat voor de tegenstanders als doordrammen overkomt. Een tunnelvisie waarin niet gezien wordt dat het eigen standpunt ook het standpunt van de ander beïnvloedt. De ene radicalisering brengt de andere radicalisering mee.
Niet winnen en overwinnen van het andere foute standpunt is dan de boodschap maar het zoeken naar een zekere consensus, want overduidelijk is GW wat dolgedraaid en bevindt hij zich op een pad van steeds grotere radicalisering, maar dat betekent niet dat zijn achterban dolgedraaid is en noodzakelijk diezelfde weg van radicalisering opmoet.
En dan lijkt me een strategie van een tussenweg, van een meer gematigde aanpak me zinvoller, want eerlijk gezegd: jouw radicaliteit roept ook weerstanden op. En je bereikt daardoor het tegenovergestelde van wat je beweert te willen bewerkstelligen.
Omdat politiek voor een groot deel in mijn beleving niet gaat om het overwinnen van het standpunt van de ander, maar om het zoeken naar een als redelijk aangevoeld werkbaar model. Waarin de kracht van de groepsdruk niet mag worden onderschat.
Maar wellicht - en dit ligt wellicht karakterieel en temperamentmatig vast - voel jij dat anders aan. Ik voel je aan als een iets revolutionairer temperament met minder bereidheid in grijstonen te denken.
En zeg me nu maar of ik in de buurt kom.
Ik ben waarschijnlijk een relativerings fundamentalist
En ik kan mij slecht verplaatsen in mensen die niet of slecht kunnen relativeren
Om een voorbeeld te noemen:
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich druk maakt om hoofddoekje
En inderdaad, ook volgens Boskat, ben ik daar wel eens drammerig in
elsje dijkstra
17-08-2009 23:31
Ely, we worden steeds beroemder.
Er zijn nu ook al stand-ins georganiseerd, net als bij echte BNers, zoals Leontien van Moorsel die het ook niet in haar eentje kan bijsloffen. Ja, daar krijg ik energie van.
Marie en Elmer voor al uw bruiloften en partijen :)
Zou iemand dat nu nog begrijpen ?
Die Elmer kan ik nu natuurlijk van plagiaat beschuldigen
Ik ga daar eens rustig over slapen
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).


Wat hij niet begrepen heeft is dat in Rotterdam de mensen kriskras door elkaar wonen. Natuurlijk heb je buurten of straten waar overwegend Surinamers wonen, of Turken, of Chinezen. Er zijn ook buurten waar Rotterdammers wonen die nog nooit "in de stad" zijn geweest. Maar ook in die buurten wonen andere mensen. Je hoort dan ook wel opmerkingen als "Ik vind Turken niks, behalve dan mijn buren, dat zijn goeie mensen". Wilders beweerde dat de buurman maar moest vertrekken, om de buurt meer aanzien te geven. En dat werd niet gepikt. Het zijn wel onze Antillianen!
Moslims is amper nog een onderwerp, op dit moment wordt er vooral gekankerd op "die Polen".
En uiteraard op mensen die zieken en dat de politie er nooit is en dat het uuuuuren duurt voordat de ambulance er is en dat jeugdzorg ook niks doet en dat ze daarom zelf maar een pannetje soep brengen naar dat gezin waarvan de vader vast zit en de moeder maar geen werk kan vinden.
In de dure wijken is het al helemaal geen punt. Die mensen vliegen zelf de hele wereld over en zijn dan ook niet verbaasd dat in hun buurt mensen van over de hele wereld wonen - die komen ze ook op hun werk bij de Internationals of in de haven tegen.
Er wordt wat gescholden, er zijn soms codes waaraan je je moet houden, maar verder is er niet veel aan de hand.