
Een historisch moment. Ik zit (echt) te springen op mijn stoel: we hebben botsingen. Sinds vrijdag vliegen de protonen rondjes door de versneller en sinds vandaag om 14:22h waren er protonen die op elkaar botsten in de ATLAS detector. Er zijn botsingen!
Al mijn relativeringsvermogen is weg. Het is gewoon waanzinnig gaaf.
Vandaag is Einstein's E=mc2 aan het werk geweest. De protonen worden nu tot 450 GeV versneld. Dat is de energie die een elektron zou krijgen als het door een elektrisch veld van 450 miljard volt wordt heen getrokken. Daardoor bewegen de protonen bijna met de lichtsnelheid. Als ze dan op elkaar botsen, ontstaat een heel kort moment waarop in een heel klein volume een zeer hoge energiedichtheid is. Die energiedichtheid is zo groot dat deeltjes kunnen ontstaan. Ik stel het me weleens voor als waterdamp die condenseert tot water bij samenpersing. Die ontstane deeltjes laten sporen na in de detector, sporen die de mensen van ATLAS, onder wie ik, gaan analyseren.
De eerste plaatjes zijn te bewonderen op deze site: http://atlas.web.cern.ch/Atlas/public/EVTDISPLAY/events.html. Veel plezier.
P.H.M. van de Kletersteeg 23-11-2009 18:01
fred van
der wal 23-11-2009 18:10
Smokey
Robbinson 23-11-2009 18:24
Heb dit project al jaren, zo goed als het kan, gevolgd. Tot nu toe bleef slechts de indruk achter dat er enorm veel geld mee gemoeid is, wat hooguit een bodemloze put betekent. Wie heeft dit kostbare instrument eigenlijk bekostigd?
Sorry, maar jouw luchtige, jolijtige toon over het onderwerp, alsof het een sapnnend SF boek betreft, komt allesbehalve serieus over...Als iedereen daarginds zich zo opstelt houd ik m`n hart vast.
Frye
23-11-2009 19:06
Bedankt voor uw mening. Dat U nog niets heeft vernomen over het nut van de LHC lijkt mij een goede reden om meer te lezen en minder te posten. Google naar "Higgs Particle" als U niet te lui bent uzelf beter te informeren.
ing. St Hawk
23-11-2009 19:32
En wie het "nut" niet ziet, ziet heel veel niet.
fred van
der wal 23-11-2009 19:34
Ik heb de bouw en discussie rond de deeltjesversneller vanaf het begin gevolgd - het zoeken naar het voorspelde Higgs deeltje is mij bekend- en vind het nog steeds absolute kul om de schepping over te willen doen c.q. te imiteren en het hoofdstuk theoretische natuurkunde in een wereld waar een miljard mensen hongeren werkelijk God geklaagd en totaal overbodig.
Mijn belastingcenten mogen allemaal naar CERN!
Het onderzoek kan me niet fundamenteel ('nutteloos') genoeg zijn.
Geweldig toch om in een tijd te leven met ruimtevaart en quantumfysica?
De onderzoekers wens ik toe dat het higgs niet opduikt maar wel allerlei onvoorspelde verschijnselen, als ik het goed begrijp zou het het mooist zijn.
Je moet wel heel erg blij zijn toch?
Groet Robert
Eelco 23-11-2009 21:10
Ik hoop dat je in dit blog de eerste resultaten laat zien - ik ben benieuwd.
Tim
23-11-2009 22:29
De wetenschap heeft ervoor gezorgd dat miljarden mensen niet voortijdig sterven.
Om zaken wat in perspectief te plaatsen:
De kosten van de LHC waren circa 6 miljard euro, opgebracht door tientallen landen.
(zie www.popsci.com/scitech/article...)
Laten we zeggen: dat zijn dus exact 2 pakken rijst voor iedere hongerige (eenmalig).
Honger moet natuurlijk bestreden te worden, maar de link met de LHC is mij niet duidelijk.
Tim
23-11-2009 22:37
Zeker afgelopen vrijdag en zaterdag was dat erg spannend.
Groet,
Tim
P.H.M. van de Kletersteeg 23-11-2009 23:10
Je bent een gepassioneerde wetenschapper; en daar komt resultaat van.
Wetenschap dient ontwikkeld te worden; beter hier geld aan besteed dan aan die onnozele oorlogen in afghanistan en Irak, en aan de (verkeerde0 aanschaf van JSF project.
Maar allez: ik geloof niet dat je de hele avond over deeltjes zou kwetteren; maar wel dat je mijn deeltjes zou versnellen!
Maar interessant natuurlijk voor leken is: wat kunnen de mogelijke resultaten zijn van dat onderzoek?
----------------
P.s.: er zijn nogal wat mannen die de combinatie van mooi en smart bij een vrouw niet kunnen verdragen; te langszame deeltjes denk ik..
Maarre smart=sexy!
P.H.M. van de Kletersteeg 23-11-2009 23:19
Wat niet leert, sterft af.
Nee, om het geld mioet het echt niiet gelaten worden.
Vergelijk de kosten met de kosten van oorlog in afghanistan; en wat is het profijt daarvan?
Of met de dagelijkse kosten van de vloot bij somalie, die er niks doen?
Of met de kosten van het brusselse idioten circus.
Nee hoor; laat lucie nou maar lekker werken aldaar!
Berend
23-11-2009 23:20
The origin of species... waar was dat nou goed voor? Ontdekken dat we apen zijn!
Toch heeft dit ons denken zo bepaald dat niemand zal beweren (uitgezonderd religieuze scheppings aanhangers) dit "zinloze" onderzoek erg veel invloed heeft gehad op ons denken.
Cern is belachlijk duur, maar dat waren al die ontdekkings reizen ook. En over het algemeen leverden die ook niets op.
Cern kan ons denken ook fundamenteel veranderen.... of niet. Dat is de essentie van fundamenteel onderzoek. Ja het kost te veel, maar het levert uiteindelijk onschatbare kennis op...
P.S. Leuk dat je zo enthousiast bent Lucie!
knutselsmurf
24-11-2009 00:18
Ik lachte om mijn vaders bezorgdheid.
Nu niet meer.
Dat ding staat hemelsbreed niet zo ver hier vandaan, en ik vraag me af hoe mijn leven afloopt als daar het ondenkbare gebeurt.
Tim
24-11-2009 03:27
===== MAGNEET _____BOEM____MAGNEET =====
Ko 24-11-2009 07:39
Hoe het kan dat die deeltjes elkaar niet passeren?
Ik geloof dat er regelmatig wordt gemeten waar die deeltjesstralen zich precies bevinden en dan worden de magneetvelden aangepast om ze bij te sturen. Best wel knap, bij zulke snelheden en zo'n dunne stralen met protonen!
Kim 24-11-2009
10:23
Leuk om dit te lezen op je blog, maar gek dat de landelijke media hier geen aandacht aan besteden. Voordat het apparaat kapot ging een paar maanden terug was de media aandacht niet te stoppen. Hoe zit het eigenlijk met de geruchten over het eventueel verdwijnen in een zwart gat? Op welke schaal vinden deze experimenten plaats? Zou je kunnen aangeven wat nou een betrouwbare website is om hier meer informatie over te vinden?
groeten,
Kim
ps: ik heb je blog even genoemd op de mijne. Succes daar!
lucie
24-11-2009 10:49
Dit is een goede: cdsweb.cern.ch/record/1165534/.... Ik zal even kijken naar Nederlandse teksten.
Groetjes,
Lucie
Dylan
24-11-2009 13:04
Door dit soort onderzoeken zijn er bijvoorbeeld bestralings technieken uitgevonden. Erg Handig want ik heb lymfklierkanker gehad en ben daar nu vanaf, tis maar een voorbeeld.
Ook is het world wide web ontstaan bij C.E.R.N. iets waar veel mensen profijt van hebben (de initiatief nemer heeft dit kosteloos aan de wereld gegeven)
En dan is er de filosofische kwestie. Religieuze mensen zijn mensen die naar een dichte doos staren en raden wat erin zit, wetenschappers openen de doos en kijken wat er daadwerkelijk inzit.
Religie is verantwoordelijk voor vrouwen onderdrukking, oorlog en terrorisme. Ik schaar me liever aan de zijde van de wetenschappers ook al kost dat dan een lieve duit.
In de geschiedenis boeken leren we over Newton en Einstein, C.E.R.N gaat verder waar zij ophielden.
Als ze dat niet doen dan zijn we over 100 jaar nog steeds niet verder dan e=mc2 en de wetten volgens Newton. Mensen die dit nutteloos vinden willen eigenlijk terug naar de middeleeuwen, een donkere tijd waar wetenschap werd verketterd.
Denk daar maar eens over na.
Frans
24-11-2009 13:08
Raad deze mensen dan ook aan om eens weg te gaan dromen met het boek ¨De verborgen dimensies van ons heelal¨ door Lisa Randall.
Zoiets maakt het leven weer mysterieus!!
Groetjes,
Frans.
beus 24-11-2009 14:13
Eindelijk eens een goed initiatief voor een blogonderwerp en dan krijg je dat.
Dylan, Frans en nog een aantal positieve reageerders verkondigen gelukkig wel mijn mening.
Hopelijk blijf je er hier over publiceren.
Ik kan me voorstellen dat je de neiging hebt om hier het bijltje er bij neer te gooien.
Z. van
Verre 24-11-2009 14:19
Paul
Delfgaauw 24-11-2009 14:37
En dan te bedenken dat deeltjes in het 'echt', in de Melkweg, nog veel harder gaan!
Dan val je helemaal uit je stoel. ;-)
Boeiend, deze materie.
Narkootika 24-11-2009
15:17
het simpele feit dat ik dat kan bevatten geeft aan dat we (gemiddeld)slimmer worden met zijn allen.
we kunnen zoveel bereiken als we dit soort experimenten doen.
dan komt er idd misschien een eind aan wereld honger of oorlog,om maar te zwijgen van het nut van religie's
ik vind t zowiezo cool om t mee te maken
Vr.Gr. Narkootika
q&a
24-11-2009 15:24
MvD
24-11-2009 15:29
crypta@xs4all.nl 24-11-2009
20:30
Het is net zo'n mijlpaal als toen de eerste mens op de maan aankwam,
ik ben er de hele nacht voor op gebleven.crypta.
TimeLords
25-11-2009 08:05
Malmens
25-11-2009 09:14
ja, t was vreselijk spannend dit weekend! 'k Heb Cern op twitter gevolgd gedurende de zaterdagavond/nacht. Het was voor mij net zo'n spanning als met de eerste maanlanding! En al die betrokken mensen op twitter!!! Het leek wel een twit-party!
Arnoud en ['k ben haar naam even vergeten] hielden ons vanuit het complex telkens op de hoogte van de vorderingen, met verwijzingen naar sites met verklarende video's of foto's. Prima gedaan dus. Wat moet het vreselijk leuk voor je zijn om straks deel uit te maken van dat team en betrokken te zijn bij dit spannende experiment. Mee te werken aan het schrijven van geschiedenis!
En bedenk bij de "zure" reacties dat het alles zegt over de schrijver en niets over jou! GO GIRL!!!!
marc
25-11-2009 09:40
Januutalmeloo 25-11-2009
10:58
En ik hoop dat het de verwachte sprong voorwaards opleverd, in kennis en kunde.
Wat ik me als leek afvraag is het volgende. In het heelal vinden allerlei processen plaats, waaronder kernsplitsing en kernfusie. Is het logisch om te veronderstellen dat ook ergens een proces gaande is dat lijkt op dat gebots van jullie? In welk proces is dat dan?
Norbert
25-11-2009 13:18
Een voorrecht hierbij vooraan te mogen zitten!
Ik schrik van al de wiskundigheid van de kwantumtheorie, waarom ?
Wel dat is in een paar woorden te vertellen.
Het belangrijkste probleem is dat er nog geen kwantumtheorie van de zwaartekracht bestaat - een combinatie van de kwantummechanica met de algemene relativiteitstheorie wordt al ettelijke decennia gezocht, maar er is nog geen bevredigende oplossing.
Voor de mengeling van drie dimensionale waarden en Binaire waarden bestaat geen oplossing! Massa en lading zijn niet met elkaar te vergelijken! ( alleen in de aerodynamica heeft men enig benul door stromings processen inzichtelijk te maken, via het Reynolds getal)
Dat blijkt gewoon uit wapedia.mobi/nl/Veelvouden_van....
Traditioneel werden hiervoor de SI-veelvouden kilo, mega, giga, tera etc. gebruikt. Maar in de computerwereld werden ze anders gebruikt dan officieel voorgeschreven. Omdat opslagcapaciteiten vaak in machten van 2 uitgedrukt worden en 210 = 1024 zo dicht bij 1000 ligt, werd ooit bedacht dat het handig zou zijn niet 1000 byte, maar 1024 byte een kilobyte te noemen. Dit werd verwarrend toen de opslagcapaciteiten groter werden. Zo heeft een floppy van 1,44 megabyte niet een capaciteit van 1,44×1024×1024 byte, en ook niet van 1,44×1000×1000 byte, maar van 1,44×1024×1000. Het RAM-geheugen in een computer wordt traditioneel in megabytes van 1024×1024 byte aangegeven, maar de capaciteit van harde schijven wordt in gigabytes van 1000×1000×1000 byte opgegeven. Telecommunicatiesnelheden worden ook in machten van 1000 uitgedrukt, een lijn van 34 megabit/seconde transporteert dus 34.000.000 bit per seconde.
Vraag ! Kan u mij de wetenschappelijke consequentie`s hiervan vertellen ?
Ik denk toch dat de wetenschap is moet gaan erkennen dat de verschillende differentiaal vergelijkingen in /uit de natuur totaal niet oplosbaar zijn. Omdat deze verschillen een onnoemelijke vergiftiging van de wetenschaps-waarden bewerken.
Ressentiment ofwel `t Niet-wetensentiment is een psychische zelfvergiftiging in het zich vergissen omtrent waarden. In zijn onmacht de waarde van de ander te realiseren gaat men de waarde van de ander negeren. Deze aandrang, aandrift, dit zwaar overheersend sentiment heeft zeer ernstige gevolgen voor het weten. Deze auto-intoxicatie levert altijd een verkeerdheid in het streven op; .... waardoor men voor goed of het beste gaat houden wat slecht of minder goed is. In zijn onmacht de waarde van de ander te realiseren gaat men de waarde van de ander negeren. De kwantum wetenschap is daar al een eeuw mee bezig met haar theorie terroristen.
Richard Feynman praat niet voor niets over de quantum electrodynamics, alleen zo was een vergiftiging van waarden te vermijden en werkt niet voor niets met zijn / de grap van Feynmans versie van deze theorie, dat is dat hij van een deeltje de baan berekende door oneindig veel versies van het deeltje alle kanten op te laten gaan. Elk deeltje in deze spookachtige meute gedraagt zich als een golf - en golven kunnen elkaar uitdoven. Als je uitrekent hoe het met deze golven afloopt, dan blijkt doorgaans dat ze elkaar overal in de ruimte nagenoeg uitdoven behalve in een relatief klein gebied: het meest waarschijnlijke pad van het eigenlijke, fysieke deeltje. Maar overal waar de uitdoving van golven niet volledig is - en dat is bijna overal - is nog een heel kleine kans om het betreffende deeltje te vinden. Deze theorie voorspelt verschijnselen met een ongeëvenaarde nauwkeurigheid; tien cijfers achter de komma is geen uitzondering.
Het bijzondere van de QED is dus dat deeltjes zich voortdurend bewust lijken van de omstandigheden in de ruimte om hen heen. Een mogelijk pad heeft invloed op de lotgevallen van het deeltje, alleen door er te zijn.
Actualiteiten; .... vooronderstellen actie, ofwel trilling`s bron, eventueel weerkaatsen van trillingen. Omdat hier een nogal reëel woord "actie" wordt gebruikt, wijs ik erop dat de hier bedoelde actie niet objectief waarneembaar is. U moet het opvatten als iets zeer fijnestoffelijk`s dat steeds in beweging is; .... wervelingen , draaikolken, stromingen enz. Deze deeltjes zijn altijd in actie en ondergaan een "bestempeling". Dit stempel is niet van rubber, maar gemaakt van gedachtekracht. Zo vertelde ik U, en mijn vader mij eerder!
Dat idioot kleine onverstelbaar kleine elementaire deeltje, daar kunnen we geen dimensie aan toekennen, enkel een orde van grote. Dit duit eerder op een invloedsfeer als op een locatie. Ze hebben niet de klassieke eigenschappen van een normaal deeltje zoals ondoordringbaarheid, hebben geen geometrische vorm, hebben niet de eigenschappen van een inert ding, hebben geen precisie plaats in de ruimte, en kunnen hun individualiteit verliezen ( twee deeltjes kunnen in één opgaan), kunnen één worden. Dat is zo ongeveer de beste beschrijving die ik kan geven, voortgaand vanuit de kennis van Spinoza en Mach. Ronduit alles kan evolueren richting de één. Als elementair deeltje heeft het vermogen tot weerstand, het bestaat als zo danig.
Het hele idee dat alle interactie tussen deeltjes bestaan uit botsingen moeten we in sneltrein vaart vergeten, omdat botsingen eigenschappen veronderstellen die elementaire deeltjes niet bezitten !
Maar ook die nul massa is weer net even iets want als je zegt dat iets uit het niets spontaan kan ontstaan kom je voor serieuze problemen te staan, en wij hanteren dan ook vaak de regel dat uit niets, niets komt (de zogenaamde ex nihilo regel). Dus, concluderend, moet er "iets" altijd hebben bestaan, en dit iets moet dan ook de oorzaak zijn van, uiteindelijk, ons universum. Het is niet alleen zo dat de kans op een bepaalde uitkomst zeer klein is, maar dat die bepaalde uitkomst iets heeft wat al die andere uitkomsten niet hebben. En wat dat iets is daar kunnen we nog steeds niet achter komen.
Maar er is één Meneer die de mogelijkheden als beperk wiskundig model, het QED model kon omschrijven, Richard Feynman, bovendien
In vaste stoffen komen trilling`s-toestanden voor waaraan biljoenen atomen deelnemen. Zulke collectieve trilling`s-toestanden, die zich bijvoorbeeld uiten als geluid of warmte, kunnen we beschrijven alsof het gewone deeltjes zijn. Die beschrijving zegt echter niets over de werkelijke bouwstenen, de individuele atomen. Nobelprijswinnaar Lauglin heeft gesuggereerd dat elementaire deeltjes, zoals quarks en elektronen, zulke collectieve toestanden zijn, waarvan we de bouwstenen nooit kunnen achterhalen.
Dit idee stuit op veel kritiek: hoe wordt het bijvoorbeeld een testbare theorie? Maar het wijst wel op een miskend punt: dat de fundamenten van de natuur niet alleen de allerkleinste bouwstenen en hun wetten zijn, maar ook de manieren waarop eenheden samenwerken om op grotere schaal verschijnselen teweeg te brengen. Ja, als je denkt alles te weten dan heb je daar kritiek op, ik niet , het onbekendheid-principe en het onvolmaaktheid- principe horen te heersen, misleiding is bedrog! Er is een beperking in de kenbaarheid van de natuur, zowel in mijn eigen natuur als in de natuur buiten." ( Henk Tennekes)
De huidige kwantum terroristen zijn oenen (sufferds) met een ongekende domheid!
Mijn leermeester zou zeggen, als je veronderstelt dat het denken geen raadsels meer heeft, dan moffel je één van de belangrijkste mysteries onder de tafel. Van het bewustwordingsproces zie je het topje van de ijsberg. Je ontdekt soms stukjes logica, soms kan je een stukje begrijpen van de achtergronden van de manier waarop je reageert. Er is echter geen sprake van dat je jezelf volledig kunt begrijpen. Als ik volledig wil begrijpen hoe mijn hersens werken, kan ik dat alleen maar doen met deze zelfde hersens. Dat is een hond die in zijn eigen staart bijt. Er is een beperking in de kenbaarheid van de natuur, zowel in mijn eigen natuur als in de natuur buiten." ( Henk Tennekes)
Men dacht zwaardere deeltjes en antideeltjes te laten botsen, MAAR`JA DAT IS OOK VOLGENS HET CERN PAPIEREN THEORIE
Ze vertellen het zelf; ....Lachen
Maar dat is alleen op papier zo, bij de ontmoeting van één antideeltje en zijn tegendeeltje, zo blijkt uit experimenten die in de periode 1990-96 in deeltjeslab CERN werden uitgevoerd. Dat zogeheten OBELIX-experiment, waarbij antiprotonen op waterstofgas werd geschoten, gaf een raadselachtig resultaat: de anihiliatie van antimaterie en materie leek in twee golven te gebeuren.
De echte aanpak begint gewoon weer bij de energetische werkelijkheid.
Niet bij een papieren theorie.
* in de kwantummechanica vernietigt de waarneming,s energie het waar te nemen object of proces. Wat daarna volgt is niets anders als chaos!
Hoe neem je de mensheid bij de neus? Door de Superpositie voor te stellen! Telkens ontbreekt de individuele informatie om het verschijnsel nauwkeurig te beschrijven. Dan gaat men oplichter spelen, de statistiek word te hulp geroepen. Statistiek is geen exacte wetenschap en voorspelt soms capriolen in de natuur die bij nader toezien toch uitblijven.
Het komt nooit meer goed met de natuurkunde, de grenzeloze oplichterij kost Miljarden, en de maatschappelijke schade is reeds niet te overzien, slechts een enkeling bezit het besef dat alles, iedere goede regeling ELK MOMENT afgedwongen moet worden! De vervreemding van dat besef door de grenzeloze idealisering en materialisme vormen een drama van ongekende orde en grote.
De velden theorie had nooit terug mogen komen, In het causale menselijke denken wordt gewerkt met tegenstellingen hoog laag, links rechts, koud warm, enz.
Alleen de kwantum- fysicus werkt al tijden met de halve redenering namelijk dat de kans op een bepaalde uitkomst zeer klein is.
Maar deze regel hoort er toch echt bij, je moet geen religie gaan bedrijven in de wetenschap, dus aanvaard ook maar dat die bepaalde uitkomst iets heeft wat al die andere uitkomsten niet hebben !
Misschien kan een volkomen andere benadering U overtuigen dat de Superpositie niet bestaat.
hope
06-01-2010 00:04
genastropsychica 02-03-2010 16:11
2’°’3 chromosomer helix 1,
Irritations biotic¯crisis astronomical planckmeting alfa disappointless xquality zetta¯chaose beta topcrisis special femto¯chaose gamma upless general deta¯chaose delta bottomcrisis cosmology nano¯chaose epsilon downless gravitation giga¯chaose zeta charmecrisis tests milli¯chaose eta strangeless lensing kilo¯chaose theta strangecrisis theorem meta¯chaose iota charmeless motion deca¯chaose kappa downcrisis electric deci¯chaose lamda identiless duality hecto¯chaose mu lifecrisis solid centi¯chaose nu crisissymbols energy mega¯chaose xi bottomless equation micro¯chaose omikron upcrisis condensation tera¯chaose pi topless effect pico¯chaose rho memoryrules publications ± 150 criticus exa¯chaose sigma destinyless physics zepto¯chaose tau particlesimitation yotta¯chaose ypsilon statuscrisis yquantity yocto¯chaose phi familyless honor-category’S‘ appointstress chi chaospatience units spherepuls psi scienceless measurement omega abiotics¯chaosen alibicloning economicquasars rhythmless climatesmarket itch¯grade Alfons. Callname Albert, nickname Ab. Humblingname Spaceclown, late some cognitive ever lightslow start nitrogens end oxygens begin carbons stop tunespeed never agnative once early future soon constant. genastropsychica.blogspot.com/ ...
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).



