
Wat zijn we toch een
extremisten. Als er een probleem is maken we er meteen
een enorm probleem van. Een ramp die het voortbestaan van onze
beschaving bedreigt. Als we zo door gaan zal de aarde
vergaan.
Maar voor het zover is zal eerst de zee leeg gevist worden. Tenminste dat is wat er in de laatste aflevering van de tv-serie 'Beagle – in het voetspoor van Darwin' verteld werd. De commentaarstem was er zeker van. Over een paar jaar zit er geen vis meer in de zee.
De scheepskok vertelde, terwijl hij een zelfgevangen tonijn fileerde, dat er over een jaar of vijf vrijwel geen restaurant meer te vinden zou zijn waar nog vis geserveerd zou kunnen worden. De uitspraken werden geïllustreerd met verontrustende beelden, uit een Britse documentaire.
Het was deprimerend en indrukwekkend. Maar op het eind kwam de documentairemaker zelf in beeld. Hij zei dat men verwachtte dat er tegen 2048, dat is over bijna 40 jaar, op sommige plaatsen in de oceaan geen vis meer te vangen zou zijn.
Ligt het aan mij, of zijn dat tegenstrijdige berichten ? En hoe moet ik het verhaal over de visvangst rijmen met de voorgaande aflevering van de serie ? Daarin liet men zien dat, door beschermingsmaatregelen, de Noordkaper, een bedreigde walvissoort, weer flink in aantal toenam.
Zo'n walvis heeft een flinke eetlust. Zo'n populatie kan alleen toenemen als er voor die dieren een hoop te eten is in de oceaan. Dan kan die dus nog niet leeggevist zijn, lijkt me.
Ik geloof best dat er een probleem dreigt met de visvangst. Maar waarom doen we er dan meteen zulke extreme uitspraken over ? Omdat de boodschap anders niet overkomt ?
Ander voorbeeld: De klimaatverandering. Sommige mensen zeggen dat het klimaat de afgelopen 10 jaar helemaal niet is opgewarmd. Zij halen wetenschappers aan die wijzen op de verminderde zonneactiviteit en die daaruit afleidden dat de aarde zal gaan afkoelen.
De meerderheid is het daar niet mee eens. Het afgelopen decennium was het warmste sinds we met meten zijn begonnen. Als we zo doorgaan loopt het helemaal verkeerd met ons af.
En zo'n filmpje als dat vertoond werd bij het begin van de klimaatconferentie in Kopenhagen. Een schreeuwend kind hangend aan een boomtak terwijl onder haar woeste golven over het landschap spoelen. Is dat niet een beetje overdreven ?
De komende ontwikkelingen worden ons voorgehouden alsof er rampen van Bijbelse proporties dreigen. In werkelijkheid gaan de veranderingen tamelijk langzaam en zijn er veel onzekerheden en onverklaarde fenomenen. Maar als we zo doorgaan...
Als we zo door gaan, ja. Maar als er een ding duidelijk wordt, als je even terug kijkt op de geschiedenis van de mensheid, dan is het dat we nooit erg lang op dezelfde manier door zijn gegaan.
Stel je eens voor dat we onze overgrootouders weer tot leven konden wekken. Die zouden hun ogen niet geloven als ze zagen hoe wij nu leven. In een paar generaties is de mensenwereld flink veranderd. Dus wij gaan zeker niet door zoals nu.
Maar of het in de nabije toekomst nu warmer of kouder gaat worden, of we die zee nu in 5 of in 40 jaar leegvissen, het is in ieder geval verstandig om na te denken over hoe we met onze wereld verder willen.
Hoe we onze energievoorziening gaan regelen, hoe we het opraken van fossiele brandstoffen gaan aanpakken. Hoe we de welvaart in China, India en de 3e wereld mogelijk gaan maken. Hoe we voedselvoorziening gaan regelen.
De extremistische propaganda, rond deze vraagstukken, moeten we misschien maar op de koop toe nemen. Want zelfs als de reden om ons gedrag te veranderen verkeerd is, zou de verandering op zich wel eens heel verstandig kunnen zijn.
De strip is het vervolg op een nieuw verhaal gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. De eerste aflevering verscheen op 13 december. Eerdere vervolgstrips van hem kun je vinden in de rechter kolom, onder het kopje: 'Uit het archief'.
antoinette
duijsters 16-12-2009 10:16
Theo 16-12-2009 10:22
Wat de opwarming betreft: als inderdaad 99% procent van de wetenschappers van mening is dat de aarde opwarmt, mag je hopen dat zij gelijk hebben en niet die ene procent die een andere mening is toegedaan. Anders is het slecht gesteld met de wereldwijde wetenschappelijke kennis en zijn we toch niet zoveel slimmer dan onze grootouders :-).
De dokter
16-12-2009 10:44
Zie
www.rijnlandmodel.nl/onderwerp...
Helaas geldt dat voor nogal wat meer zaken van maatschappelijk belang ...
De Stripman 16-12-2009 10:59
@ Klaverblad: Ik geef alleen maar weer wat anderen erover zeggen. Zelf heb ik geen idee waar het naartoe gaat. Met pessimisme maken we het leven er niet vrolijker op. Als we het niet zeker weten kunnen we net zo goed optimistisch zijn en proberen er iets aan te doen...;o)
@ Zelfstandige journalist: Bekijk de uitzending nog maar eens via de website. Er wordt een beeld geschetst alsof er over een paar jaar geen vis meer in de oceaan zal zwemmen. Aan het eind komt er ineens een veel genuanceerdere mening. Ik ben geen expert, maar als men elkaar in 1 uitzending al zo tegenspreekt...
@ Dokter Ruud: De tijd ontbreekt me helaas om overal expert in te worden en overal studie van te maken. Dus reageer ik op wat ik in de media zie/hoor/lees...
antoinette
duijsters 16-12-2009 11:38
Aad Verbaast
16-12-2009 12:27
Er moet eerst heel hard geroepen worden om mensen en politici (dat kon zo maar eens een belangrijk onderscheid zijn) wakker te schudden om maatregelen te nemen. Slechts dan is er een kans om te overleven. Dus ik ben voor hard roepen!
Ter relativering (wat jij terecht ook doet): er is ooit voorspeld dat "als we zo doorgaan" Parijs zou worden bedoven onder anderhalve meter paardenpoep...
Ik heb ze niet kunnen vinden. Nu stappen we in de hondendrollen...
De Stripman 16-12-2009 12:41
@ Aad: Dank voor de bijval...;o)
Ik ben overigens heel blij dat er nu eens een groot debat is dat over iets anders dan economie gaat. Maar bij sommige uitingen wordt ik toch een beetje kriegelig...
P.H.M. van de Kletersteeg 16-12-2009 13:29
deze winter hier: in october had ik een heuvel schoon afgebrand.
Gisteren-voor de sneeuw srond het gras 15cm hoog.....
Normaal?
Nee.
Ik denk, dat de temperaturen over de aardkloot aan het verschuiven zijn; paar graadjes meer hier, paar minder elders
Zou kunnen zijn, dat de gemiddelden hetzelfde zijn.
Maar allez; de experst vertellen al jaren, dat de temperatuursstijging maar tienden van een graad over 50 jaar zullen zijn.
Maar dan: bakelende zegt ook dattie eerlijk is
Ik word een beetje moe van al die doom and gloom praat. Gaat het niet over het klimaat dan gaat het wel over wereldwijde griep.
Misschien moet iedereen eerst eens bij zichzelf beginnen, om te beginnen al die hotshots bijeen in Kopenhagen. Sommigen komen met hun privé-vliegtuig.
Het is Obama deels vergeven (komen varen duurt wel heel erg lang), maar er bestaat ook zoiets als de mogelijkheid van video-conferentie en Sarkozy kan makkelijk vanuit Parijs met de trein naar Kopenhagen. Het meest treurige van al is dat de conferentie ook nog op een mislukking uit lijkt te draaien. Ik heb een voorstel tot klimaatbeheersing: stoppen met klimaattoppen !
maar de mens doet teveel
en er benne teveel van ons soort
(vind ik dan) dieren leven in harmonie
met de aarde maar de mens met zijn
techniek.....en zijn verwijdering van de
verbinding met de natuur én zijn eigen
natuur, er blijven altijd wat mensen over
Jan:)
maar ik kan geen palinkie meer krijgen......
(sprak zij egoïstisch)
In het klein: hier zijn sparren omgekapt
en meteen verdween de ransuil....en nu
zitten wij met veel ratjes.......(ik noem ze grond-
eekhoorns) het is in disharmonie hier
de kosmos zoekt er zelf ook altijd naar...naar
harmonie......
misschien kunnen we de harde werkelijkheid
niet aan.......
het leven is veel subtieler dan we denken......
denk ik:) voel ik:)
Kees Smit 16-12-2009 16:32
De Stripman 16-12-2009 16:50
@ Maria-Dolores: Als er geen akkoord komt ligt dat vast aan de economische aspecten...
@ Zusenzo: Goed voorstel !
@ Annet: Voor het teveel aan mensen is een oplossing: De vergrijzing. Als we de natuur zijn loop laten gaan heeft die een kleinere bevolking tot gevolg, met minder milieuproblemen...
@ Kees: Natuurlijk is er een probleem. Maar waarom zo overdrijven ? Is het schaars worden van sommige vissoorten, zoals de tonijn, die ik daarom al jaren niet eet, op zich niet erg genoeg ? Gelukkig zijn er ook maatregelen die het uitsterven tegen gaan. En die helpen, kijk maar naar de walvissen...;o)
Aad Verbaast
16-12-2009 18:51
== nu eens een groot debat is dat over iets anders dan economie gaat. ==
Ik ben natuurlijk de laatste die je ergens wil teleurstellen. Maar het niet juist allemaal economie??
De Stripman 16-12-2009 19:27
beus 16-12-2009 20:15
Vannacht ga ik vast oefenen in het bouwen van een iglo.
Klimaat en wereld veranderen al miljoenen jaren en dat is niet te stoppen, tenzij de zon ermee gaat ophouden of de ozonlaag dunner en dunner wordt. Het leven gaat zo lang mogelijk door.
De Stripman 16-12-2009 20:30
beus 16-12-2009 20:38
Kees Smit 16-12-2009 20:46
jeetjemina 16-12-2009 20:55
om tot fatsoenlijke ingrepen te komen.
Helaas!
gr eva
vrolijke groet van Luuk
De Stripman 16-12-2009 21:44
@ Kees: We zullen het af moeten wachten...
@ Jeetjemina: Ze doen hun best, in Kopenhagen, naar het schijnt. Maar de laatste berichten zijn niet zo positief...
@ Luuk: Dat is mooi ! Ik ben dus niet ten onrechte optimistisch...;o)
beus 16-12-2009 22:00
Zure regen opgelost? Je bedoelt dat je er niets meer over hoort.
Kortom, ik heb er geen verstand van en laat dat over aan de echte wetenschap.
Overigens houd ik regelmatig mijn adem in om zo weinig mogelijk CO2 uit te stoten.
Dat is dan wel weer zielig voor de bomen en plantjes, ach ik weet het niet meer.
De Stripman 16-12-2009 22:14
Ik ben ook lang geen expert en verwacht eigenlijk niet dat het gat in de ozonlaag inmiddels weer gevuld is. Maar ik dacht dat die problemen ontstaan waren door drijfgassen, uit spuitbussen en zo. Die ozonlaag houdt, als ik me niet vergis, nu minder ultraviolette straling tegen, waardoor de mensen in Australië en op Vuurland eerder huidkanker krijgen.
Terwijl de CO2-uitstoot juist gas aan de atmosfeer toevoegt waardoor de boel warmer zou worden, of eigenlijk minder snel afkoelt. Of zoiets.
Maar ik ga nu slapen. Morgen lees ik wel of jij het intussen opgezocht hebt op Wikipedia...;o)
rene
louman 16-12-2009 23:25
Mijn invalshoek is dat de aarde een levend lichaam is waar we respectvol mee moeten omgaan. En dat doen we niet. We putten haar uit door allerlei z.g. welvaartsdingen die die uitputting in mijn ogen niet rechtvaardigen.
En als we dat respect aan de aarde tonen, en ons gedrag aanpassen, zien we vanzelf wel wat er gebeurt.
alib 17-12-2009 04:13
endoftheline.com/
Let op! De documentaire is behoorlijk schokkend. Legio redenen om je gedrag te veranderen...
De Stripman 17-12-2009 12:13
@ Alib: Dat is de documentaire waaruit beelden werden vertoond in de Beagle-uitzending. Van de maker die uiteindelijk de meest genuanceerde uitspraak deed. Het ziet er griezelig uit inderdaad... Maar ik at toch al niet veel vis... Van mij persoonlijk zal het dus niet afhangen.
Pierra 18-12-2009 21:56
Mee eens!
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

Nou,
vooruit ! Straks denken de mensen nog dat de Stripmannen niet
voor de vrede zijn...






Een overzicht van eet- en drinkverhalen op het Stripblog vind
je bij deze bijdrage: 

