
Marco Pastors (Leefbaar Rotterdam) heeft zich in het zicht van Kerstmis 2009 opnieuw laten kennen als een roekeloos leider. Had hij in september bij het eerste debat over het drama in Hoek van Holland achteraf spijt van zijn typering ‘moslimburgemeester Aboutaleb’, bij het tweede debat over de strandrellen, medio december, sneed hij zich nog dieper in de vingers.
Zijn motie van wantrouwen tegen de burgemeester kan onmogelijk met een koel hoofd zijn opgesteld.
Allereerst is de motivering dun. Aboutaleb zou tijdens het debat opnieuw blijk hebben gegeven van een chronisch gebrek aan zelfreflectie. Een van de schaarse nieuwsmomenten was nu juist Aboutalebs excuus aan alle politieagenten die op 22 augustus ‘zonder rugdekking’ – zoals hij zei – tegenover een overmacht van dolgedraaide hooligans stonden.
Bovendien opende de burgemeester zijn inbreng met de zin: ‘Als burgemeester van Rotterdam neem ik alle verantwoordelijkheid op mij voor de gebeurtenissen in Hoek van Holland.’ Ook gaf Aboutaleb toe dat hij meteen nadat hij om kwart over twaalf 's nachts hoorde over de geweldsexplosie in Hoek van Holland de zogeheten 'veiligheidsdriehoek' (burgemeester, hoofdofficier, korpschef) bijeen had moeten roepen - en niet pas de volgende ochtend.
Pastors’ tweede verwijt gold Aboutalebs besluit om aan een mogelijke sanctie voor korpschef Meijboom een arbeidsrechtelijke procedure vooraf te doen gaan, inclusief onafhankelijke juridische toets naar verwijtbaar gedrag. Dit moet half januari tot een finaal oordeel leiden over Meijbooms toekomst. Pastors vindt het een teken van bestuurlijke zwakte dat de burgemeester de zorgvuldigheid verkiest boven het vandaag nog op straat zetten van Rotterdams hoogste politiebaas.
Opmerkelijker nog dan deze motivering zijn de politieke consequenties van de motie van wantrouwen voor Leefbaar Rotterdam zelf. Pastors’ partij, na de raadsverkiezingen van 3 maart 2010 mogelijk de grootste van Rotterdam, verklaart zwart op wit geen vertrouwen meer te hebben in Aboutalebs capaciteiten als bewaker van de openbare orde en veiligheid in Rotterdam. Pastors haalt er in zijn motie zelfs de commissaris van de koningin bij om te onderstrepen dat Aboutaleb echt weg moet.
Op de vraag of Leefbaar Rotterdam zichzelf met dit statement niet heeft veroordeeld tot nog eens vier jaar oppositie, viel Pastors stil. Hij leek de consequenties van zijn motie pas te beseffen toen het al te laat was. Het wordt nu onmogelijk voor Leefbaar Rotterdam om zonder ernstig gezichtsverlies aan te schuiven in een toekomstig college van B en W dat wordt voorgezeten door Aboutaleb – en die is voorlopig nog niet weg uit Rotterdam.
Aan Aboutaleb zal het niet liggen. ‘Ik heb een groot hart en ben buitengewoon vergevingsgezind’, zei hij. ‘Ook Leefbaar Rotterdam kan tot het inzicht komen dat ze het verkeerd gezien heeft.’
Pastors, die na 3 maart dolgraag opnieuw wethouder wordt, zou inderdaad een draai kunnen maken. Het is eerder vertoond. Maar hoe legt een veiligheidspartij pur sang dit uit aan de eigen achterban? Die zal dan terecht willen weten waarom Pastors deelneemt aan een college dat wordt aangevoerd door een burgemeester die volgens zijn eerdere waarneming ‘in onvoldoende mate blijkt te beschikken over de vereiste competenties om het Rotterdamse veiligheidsbeleid vorm te geven’.
Marco Pastors heeft zichzelf en zijn partij in een lastig parket gemanoeuvreerd.
martien 23-12-2009 11:54
MarcAntony 23-12-2009
11:58
K.Reintje
23-12-2009 12:27
Aboutaleb kijkt naar het algemeen belang. De retoriek van Pastors kom feitelijk uit zijn onderbuik.
Die zijn straks net als alle andere scheten en winden een gepasseerd station.
janplezier 23-12-2009 15:48
Geschreven door een linkse journalist, die zichzelf voor de gek houd.
De moslim aanhang van de PvdA word een molensteen om de nek van de PvdA, die elke dag zwaarder gaat wegen. Denkt de leiding van de PvdA werkelijk de moslims te kunnen integreren in de traditie van de partij.
Moslims zijn alleen in fictie vrije kiezers, maar in werkelijkheid wordt hun agenda vanuit de moskeeën opgemaakt.
Paul van
Dam 23-12-2009 16:41
Ik snap dat wel. Hij wilde in het hele debat maar EEN ding en dat was een motie van wantrouwen indienen. Maar hij wilde deskundig en betrokken bij de zaak overkomen dus moest ie de hele dag de schijn ophouden serieus met de burgermeester te willen debatteren. Dat was hij helemaal niet van plan. Hij kwam niet verder met geneuzel of de woorden van Aboutaleb wel voldoende excuses bevatten en of hij wel hard genoeg riep dat veiligheid in de stad erg belangrijk was.
jelle
23-12-2009 17:01
Ger Blog
23-12-2009 17:23
Overigens zou de PvdA lijkt mij sowieso niet met Pastor´s partij in een college zitting willen nemen. Zij zijn als kat en hond. En de PvdA wordt wellicht gehalveerd, puur omdat die het in de landelijke peiling slecht doet.
Luc
23-12-2009 17:43
Martijn
Janssen 23-12-2009 18:33
Ik ben Rotterdammer en merkte toch dat het tijdens de periode dat Leefbaar Rotterdam in het stadsbestuur zat het een stuk veiliger was op straat. Toen de PvdA de leiding van de stad weer overnam (voornamelijk door blockvoten van Turken) toen zag je gelijk weer meer bedelaars op straat en geklier door etterbakken in het OV.
Leefbaar heeft niet alles goed gedaan, maar ze hebben wel mijn vertrouwen op dat soort punten. Samen met de strakke leiding van Burgemeester Opstelten (die hier nog altijd gemist wordt) zorgde dat voor een leefbaardere stad voor de meeste burgers (behalve voor de criminelen die altijd goed gedijen onder PvdA besturen). Hoek van Holland zou onder leiding van Opstelten en Leefbaar nooit gebeurd zijn.
Ik roep elke ware Rotterdammer om te blockvoten op Leefbaar Rotterdam en de PvdA te decimeren. Jammer dat we nog 3 maanden daarop moeten wachten.
Hans
23-12-2009 18:35
Pastors is tamelijk achterbaks bezig, had eigenlijk allang besloten da hij deze 'moslimburgemeester' niet wilde en doet zjn best om toch serieus genomen te worden, wat overigens alleen lukt bij diegenen in zijn achterban die hun oogklepjes graag ophouden, liever geen kranten lezen, en voortdurend spreekkoren aanheffen tegen de zgn. 'linkse kerk'. Volgens mij is John al jaren niet in de kerk geweest..
Jan
23-12-2009 21:05
Marco Pastors moet zijn dolgedraaide hooligans heropvoeden.
En wat heeft Wilders erover gezegd?
pim f
23-12-2009 21:23
wie heeft erna gelaten
aboutaleb of pastors
ik denk, moslim burgermeester en zijn consorten
Jan
23-12-2009 21:49
jaja nu is pastors de boosdoener
wie heeft erna gelaten
aboutaleb of pastors
ik denk, moslim burgermeester en zijn consorten
Hij moet de dolgedraaide hooligans niet verdedigen, maar de wet.
Pastors is geen Nederlandse naam, hij is ook allochtoon.
Ik ga iets anders doen.
Fijne kerstdagen!
mart
23-12-2009 21:56
Onder de directe verantwoordelijkheid van dhr. Aboutaleb is er een voorspelde geweldsexplosie geweest.
In de video's kan je zien dat vele mensen vreesden voor hun leven, agenten bijna gelynched en als triest hoogtepunt een jongeman dood.
Vervolgens biedt de burgemeester z'n excuses aan?
Dat vindt de schrijver voldoende voor deze monumentale blunder?
Het geeft aan dat de schrijver net zo bevooroordeeld is als dhr Pastors.
Leo
dikstra 23-12-2009 22:45
Nu blijkt in Rotterdam bij de eerste de beste crisis dat Aboutaleb niet bepaald daadkrachtig en slim heeft opgetreden. En in de nastoot probeerde hij ook heel duidelijk om de schuld op anderen af te wentelen. Deze keer heeft de raad met uitzondering van Pastors en co het nog gepikt, maar ik durf nu al te voorspellen dat Aboutaleb vaker in de problemen zal raken. En dat Pastors uiteindelijk gelijk zal krijgen.
J. Sterk
24-12-2009 08:59
Bas
24-12-2009 10:50
Leo
24-12-2009 11:06
Ik krijg soms het idee dat ook journalisten erg vooringenomen kunnen zijn. John Wanders lijkt daarop -helaas!- geen uitzondering.
Spartuyn
24-12-2009 12:36
ronflon
24-12-2009 13:45
Maar over Pastors; hij geeft een vrij duidelijke mening, goed onderbouwd. Kun je het mee eens of oneens zijn. Dat is politiek.
Maar dit artikel blinkt uit in dogmatiek, dat vind ik jammer.
Even terug naar de feiten: het is helemaal misgegaan, terwijl er een (te verbeteren) hiërarchie is. Het kan zijn dat de communicatie gefaald heeft, dat is echter niet gebleken. Dan blijven de verantwoordelijken over. Die hierop zijn aangesproken door Pastors.
Erwino
Ouwerkerk 24-12-2009 17:40
Leo
24-12-2009 18:06
eigen
volk eerst 25-12-2009 07:45
En waarom zou Marco Pastors geen excuses mogen aanbieden of een ouwe jongens onder mekaar gebaar naar die van alle walletjes vretende moslim hoofdkabouter kunnen maken? Is dat uitsluitend voorbehouden aan de kontlikkende PvdA en kornuiten? Overigens voor mij hoeft hij helemaal geen excuses te maken want dat hoeven moslims ook niet te doen richting Christenen staat er in hun terrorristenhandboek de Koran. Daar staat letterlijk in dat een gegeven woord aan een ongelovige van geen enkele waarde is en dus ook niet behoeft te worden nagekomen. Tis maar ff dat we het weten, ok?
Marco gewoon doorgaan jongen en ja je zult nog wel eens fouten maken hoor,daar ben je mens voor. Overigens ben ik geen Leefbaar fan of lid van die club. Ik ben meer radicaal en wens Eigen Volk Eerst veel succes toe in de eerstvolgende LANDELIJKE verkiezingen. Gaat een toper worden, let maar op.
Sven
25-12-2009 11:39
Wesley Amzand 25-12-2009 11:42
Carlo
25-12-2009 16:44
Ik zie geen pleisters op zijn vingers.
Maar als ik goed kijk naar de handen van Burgemeester Aboutaleb, dan zie ik dat zijn handen bijna volledig bedekt zijn door pleister materiaal.
ik pas ,
jij ook? 25-12-2009 16:59
John
Schipper 26-12-2009 01:57
Weg met die fascisten als Pastors en Wilders....Gedverdemme daar wil je als Rotterdammer toch niks van weten?
Al dat gezeik over die kerel omdat het een Marokkaan is....So what, het is een sympathieke vent net als die "Jood" Job Cohen....Hoor je ook niemand over....Hartstikke goed....Weet je waarom? Omdat we allemaal net zo mens zijn als een ander....
F.F.W.
Beijerling 26-12-2009 06:09
Hij graaft daarmee, hoop ik, zijn eigen politiek graf.
Aboutaleb is Nederlander, geboren in Marokko. Als er iemand is geintegreerd, is hij het wel. Had ik een hoed, ik zou die diep voor hem afnemen.
F.F.W. Beijerling -- Hamilton, New Zealand
Loek
26-12-2009 08:55
De Kraker
26-12-2009 11:23
Piet
26-12-2009 12:32
Evert
26-12-2009 12:47
aadd
26-12-2009 12:53
Een beetje journalist had een lijst gemaakt van wapenfeiten, die Abou allemaal verricht heeft voor Rotterdam, om aan te tonen hoe misplaatst die motie van wantrouwen wel was. Zolang die lijst niet gemaakt kan worden, wegens heftig gebrek aan daden, ga er dan maar van uit dat LR groot gelijk heeft.
Omega 26-12-2009
15:00
Hij heeft tot op heden uitstekend laten zien hoe hij zijn werk opvat: alle betrokkenheid afschuiven naar anderen.
En dat is nou precies waarom deze man nooit burgervader van deze mooie stad had mogen worden. Hij is het geworden dankzij een vies politiek spelletje van van Heemst en consorten. Kijk en de gewone mensen doorzien dat.
Rotterdam heeft grote problemen met het hervinden van een eigen identiteit, sinds het de afgelopen 30 jaar enorm van karakter (van werkstad naar armoede-stad) is veranderd. Wat we missen is iemand met visie. Die hebben we sinds Peper niet meer gehad. Overigens was ik het helemaal niet eens met Peper . Toen. Maar hij had wél visie, dich geen uitstraling.
Burgemeester daarna Opstelten had wel uitstraling maar geen visie.
En Burgemeester Aboutaleb heeft geen visie en geen uitstraling.
Schoute
26-12-2009 15:19
Aboutaleb is er neergezet door zijn PVDA-vriendjes en zal, hoe erg ook zijn (toekomstig) falen toch nooit weggestuurd worden. Zijn commentaar achteraf was ook zeer zwak; overal mee bemoeien en met de eer strijken maar als er wat fout gaat viel het niet onder zijn verantwoordelijkheid...
Sorry maar ik kan lulletje Wanders met dit stuk niet serieus nemen.
bob
26-12-2009 18:09
masteradrianadam 26-12-2009 18:10
Als je zo stom bent om tegen van alles en nog wat te zijn, en dan niet eerst na te denken over de gevolgen van je schreeuwerij, dan ben je echt alleen maar een schreeuwpartij!
Nou wiste iedereen ook al lang dat er in Rotterdam door LeefBaarRotterdam erg veel geschreeuwd wordt, en geen oplossingen worden aangedragen, maar dat het denkwerk op een zo laag pijl stond... zelfs dat was niet te bedenken, tenminste door ie,and met een beetje hersens!
Maar goed, we weten ook allemaal dat de opgedriktheid van 1 ieamnd nog steeds niet verstand verzekerd, en we zien het nu weer eens bewaarheid: arrogantie en hanen-gedrag is niet iets dat zorg draagt voor scherpzinnigheid en verstand!
Jammer toch, want elke partij verdient toch eigenlijk die leider die het meeste verstand heeft, of betekent dit nu dan dat LBR een ledier zonder verstand heeft?
En ja, de burgermeester had om half twaalf de driehoek moeten oproepen, maar had de politie-hoofdcommissaris dat dan niet ook kunnen doen, of tenminste kunnen voorstellen? Of de HoofdOfficier van Justitie? Of waren die soms ook allemaal aan het slapen?
Erik
26-12-2009 22:40
De hoofdcommissaris was op vakantie, die had dus een betere reden dan de burgemeester die besloot om zich nog eens lekker om te draaien.
Overigens heb ik ooit een diversiteitenpresentatie gehad, waarbij werd uitgelegd dat Marokanen nooit buiten hun familie fouten zullen toegeven. Wie weet dat Aboutaleb nog een goede burgemeester wordt, maar ben benieuwd wanneer hij enige zelfreflectie zal gaan tonen.
Mark
de Jong 26-12-2009 23:51
Pastors heeft zijn achterban weinig uit te leggen over het eventuele samenwerken in een college met deze burgemeester. Zij hebben namelijk niet voor deze burgemeester gekozen en hebben simpelweg geen andere keus.
Ik vindt het artikel nogal overtrokken, eenzijdig en vermoed bij de schrijver een weinig onafhankelijke mening.
Elizabeth
Croux 27-12-2009 00:08
En dat terwijl de relschoppers in Hoek van Holland BLANK waren, kunnen we hun ook niet ergens naar een onbewoond eiland terug sturen.
Ben zelf een blanke rotterdamse kaaskop en ik word strond ziek van Leefbaar Rotterdam, die in een openlijke discussie in de Bieb in rotterdam hebben verklaard dat mijn zoon never nooit het recht heeft om burgermeester van een stad te mogen worden, alleen vanwege het feit dat zijn vader in Kroatie is geboren en hij mede daardoor twee nationaliteiten heeft.
Wat kan mijn kind daar aan doen?!
Nee en dat al die komentaren van die ras rotterdammers die namens alle ander rotterdamers spreken!
U spreekt niet namens mij !!!!
fsmid
27-12-2009 11:00
Had Pastors anders gereageerd, dan heette dat gekonkel, zodat hij in de toekomst met Aboutaleb kan regeren.
Dus dit is een linkse circel redenering
willems
27-12-2009 11:09
Belle
27-12-2009 12:31
Frenske
27-12-2009 15:10
Nederland en mijnheer Pastors wordt wakker ,het zijn blanke Nederlanders die deze rotzooi getrapt hebben in Hoek van Holland.
Dan dus maar moslims en islam hierop aanspreken.
Nee mijnheer Pastors controleer eerst maar eens of er ook Leefbaar Rotterdammers bij betrokken zijn .
?????
Arjan
27-12-2009 15:14
Letterlijk is de boodschap van deze journalist: LR heeft haar mond opengedaan en kan nu niet meer meedoen. Werkt het zo in een democratie? Als je het dus niet eens bent met anderen is het gevolg dat je jezelf onmogelijk hebt gemaakt en dat je dus niet meer mee mag doen. De kern van onze democratie is toch JUIST dat men altijd aan de korst moet blijven krabben en vragen moet blijven stellen? daarbij lijkt nog te komen dat de Marokkaanse afkomst van deze meneer voor CDA, PVDA, VVD etc zwaarder telt dan voor LR. Alle partijen doen hun uiterste best om Aboutaleb niet te betrappen op een fout. Uit pure angst om verwijten op het vlak van racisme naar het hoofd te krijgen. Daarmee is de vicieuze cirkel geboren.
Jaap Aap
27-12-2009 16:51
Arjan, zou je je deze dagen a.u.b. wat smakelijker willen uitdrukken. Veel mensen hebben nog restjes in de koelkast, en de oliebollen zitten eraan te komen.
Bij voorbaat dank.
rikus 28-12-2009 22:22
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

J

