passagenproject
kunst wetenschap politiek
VKBlog Headerimage

WC-eend groet de heer Wilders

zondag 31 januari 2010 14:36 door Maria Trepp

Kent de linkse kerk nog enige schaamte?” vraagt Wilders.

 

Nee hoor al poseer ik hier keurig in kleren.

[WC-eend Maria Trepp]

 

Tijd voor een grondige voorjaarsschoonmaak, zodat de ratten zich net ietsje minder prettig voelen.

 

Spannend, het gebruik van metaforen van rechts. Niet toevallig werd ik, sympathisant van de Leidse hoogleraren die het rapport "Polarisatie en radicalisering in Nederland opstelden, op mijn blog al meerdere keren voor WC-eend uitgemaakt.

 

De radicaliseringsonderzoeker Hans Moors, hoogleraar (contra)terrorisme Bob de Graaff en extreemrechtsdeskundige Jaap van Donselaar schreven wat velen binnen overheidsinstanties over de PVV denken, maar in het openbaar niet durven zeggen, omdat het een Tweede Kamerfractie betreft. Namelijk dat de PVV een extreem-rechtse partij is die aanzet tot islamofobie en systeemhaat.

"In het eindrapport - dat al in december naar de Kamer zou gaan - zijn een aantal conclusies overeind gebleven, zij het in andere bewoordingen. Zo wordt het begrip 'nieuw rechts radicaal' geïntroduceerd. De partij schaart zich in de 'extreem-rechtse partijfamilie' en is in ideologisch opzicht 'nationaaldemocratisch', aldus de onderzoekers. Maar anders dan bij klassieke extreem-rechtse partijen kent de PVV geen neonazistische oriëntatie en is die geenszins antisemitisch." (de Volkskrant, 28-1-2010)

 

De Leidse jurist en Wilders-supporter Afshin Ellian was als de kippen bij om Wilders te verdedigen.

Bert Wagendorp: “De dichter Afshin Ellian verklaarde gisteren in de Volkskrant naar aanleiding van het rapport dat hij zich zorgen maakt over 'de uitholling van allerlei begrippen'. Dat is natuurlijk op zich inderdaad zorgwekkend, maar hol je het etiket 'radicaal rechts' uit, wanneer je het op Wilders plakt? Volgens mij wordt het juist aangescherpt; ik kan me er in elk geval opeens heel concreet iets bij voorstellen.

Het is eeuwig verongelijkt, het heeft een grote bek en het roept dat iedereen knettergek is.

Ik vind het veel zorgwekkender wanneer je niet kunt lezen. Als Ellian 'nationaal-democratisch' ziet staan, leest volgens hem iedereen die 'twee andere woorden: nationaal-socialistisch'. Dat noem ik pas écht uitholling van allerlei begrippen. Dat er 'links' staat en dat je 'rechts' leest.( (de Volkskrant, 30-1-2010)

 

 Mijn eerdere Wilders-blogs:

 

Wilders wil Afshin Ellian als deskundige

Kopvodden

Appeasement: Wilders, Bart Jan Spruyt en Chamberlain

De buitenlandse financiering van Wilders

Deportatie/Wilders/moslims

Brandstichter Wilders    

Joshua Livestro, Bart Jan Spruyt, Geert Wilders

Bolkestein en Wilders  

Wilders, neoconservatief of extreem-rechts?

Met Thucydides ten oorlog

Het Midden-Oostenconflict: Wilders, Ellian, Cliteur

Bolkestein, Wilders en Turkije

Geert Wilders en Afshin Ellian: de cultuur van de persoonlijke aanvallen

De Leidse achterban van Geert Wilders

Bart Tromp over het fascistoide karakter van de pvv   

Dit bericht maakt deel uit van de groep(en)

Volgend artikel in dit blog

70reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van -martin- -martin- 31-01-2010 14:51
Maria het spijt me maar dat deed ik ook. Ik las nationaal socialistisch, terwijl ik er pas
later in je stukje achter kwam dat dit er niet gestaan kon hebben. Dat moet ik mezelf
aanrekenen dat is precies wat ik kinderen als leesvader af moet leren; dingen te lezen
die er neit staan, maar die je vermoedt dat er staan.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 14:54
Hoi Martin,
Ellian is jurist, die kan heus wel nauwkeurig lezen. Hij is een van de belangrijke steunpilaren van Wilders, al vele jaren ( zie ook mijn lezersbrief in de NRC van 2006 hierover, links rechts bovenste kader)
Avatar van Pooier Mohammed Pooier Mohammed 31-01-2010 15:28
Ach mens, ga toch koken!
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 15:47
Maria , bewijs je stelling in jer stuk:

'Tijd voor een grondige voorjaarsschoonmaak, zodat de ratten zich net ietsje minder prettig voelen.



Spannend, het gebruik van metaforen van rechts.'

Kan me zo herinneren dat je Ratzinger een rat noemde ...en jij bent links of rechts?
Avatar van Klaphek Klaphek 31-01-2010 15:50
Brrrrrrrrrrrr getver. Weer een bewijs dat links en lelijk bij elkaar horen.
Avatar van joost tibosch sr joost tibosch sr 31-01-2010 15:52
Dan doe je al zo je best bij de schoonmaak, moet je ook nog gaan koken van zo'n rare pooier!
Avatar van Links heerst! Links heerst! 31-01-2010 15:58
PVV-ers hebben een kakhoofd www.youtube.com/watch?v=flnA_k... en ja daar heb je WC-eend voor nodig en een stevige borstel. En ontken het nou niet, bekijk deze man die heeft toch echt een kakhoofd "iek moe poepuh". www.krapuul.nl/wp-content/uplo...
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 16:44
Maria, wat vind je van de metafoor 'kakhoofd', etc. van 'links heerst'?

2. Kijk even bij je favoriet Thomas vd Dunk, naar zijn metaforen in de opinies voor de VK.!
Avatar van ramirezi ramirezi 31-01-2010 16:52
Net zelf de wc's onderhanden genomen, overigens een stuk gedachtelozer dan jij... :D
Avatar van Fleur Fleur 31-01-2010 16:55
De populariteit van de wilde uit Venlo is niet te stoppen.De doelgroep verdiept zich nergens in.

Het gaat niet om links-rechts,maar HOE ga je met elkaar om.
Avatar van off-topic off-topic 31-01-2010 17:12
Leuk gedaan Maria!
(leuke kinderlijk zielige reacties ook)
;-)
Avatar van Blew Blew 31-01-2010 17:32
Geweldige foto en de groep Da Da is een prachtige vondst!
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 17:33
zal ik even bij jou langskomen voor de grote schoonmaak nu ik toch bezig ben?
Avatar van joost tibosch sr joost tibosch sr 31-01-2010 18:03
Wie bedoelu? Als geëmancipeerde man ga ik nu lekker koken! Trouwens, die Klaphek heeft een hoop niet, maar -maak je niet ongerust- ook geen smaak! Kun je er zó weer tegen?
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 18:11
Hetv zijn metaforen die door links en rechts worden gebruikt, Maria.
Je vriendin An heeft het over ongedierte en doelt op een andere blogger . Verhagen is 'een nazi' enz.
Je van den Dunk gebruikt het woord 'rat' en 'ongedierte'. Voor de aanhang van de PVV. Of voor degenen die het voor hem opnemen.
Zeg er wat van!
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 18:16
An moet staan voor haar eigen woorden, ze is niet mijn vriendin, en ik sta niet in voor haar woorden.

Waneer en door wie werd WC-eend gebruikt voor een rechts iemand??
Op mij werd "wc-eend" minimaal drie keer gemunt op dit blog.

"Rat" gebruik ikzelf nooit zo maar, en heb het nu gedaan als antwoord op wc-eend. Ik ben een wc-eend, dat is niet veel mooier dan een rat zou ik maar zeggen. We leven dus allemaal in en rond het riool.
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 18:39
Je moet nog steeds de stelling bewijzen dat het een 'rechtse' metafoor en gewoonte is.

Je ontkent stelselmatig je eigen vuile en polariserende woorden.
De WC-eendmetafoor slaat niet op ratten, maar op je redenaties en blogs, die lijken op reclame voor je WCeend. Dat is een juiste karakteristiek voor veel van je werk, ik ben het er mee eens.

Maar goed, je was aan het titfortatten en dan mag je al die dingen natuurlijk even wel neerkwakken?
Vuile huichelaarster.

2. Rechts, wie horen daarbij? De christenunie, Bolkestein, Cliteur, delen van het CDA. Dus voor hen geld ook dat die metafoor typisch iets is dat bij hen past om te uiten: ongedierte-zuivering, vergassing en deportatie enz.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 31-01-2010 18:50
Ach heren, windt u niet zo op...deze plaats is al enige tijd bekend als een plek waar nomadische kosmopolieten oproepen tot werkende-volk-moord. Zodra ze voldoende cyborgs hebben gebouwd, slaan ze toe.

Mevrouw Connor, opgelet.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 19:01
Wiljan: “Je moet nog steeds de stelling bewijzen dat het een 'rechtse' metafoor en gewoonte is.”
..en jij moet bewijzen dat jij mijn baas bent of mijn heer en meester en ik iets aan jou verschuldigd ben.
“Je ontkent stelselmatig je eigen vuile en polariserende woorden.”
Ik ontken niet dat ik op polarisering ook hard reageer. Ik vecht tegen polarisering, ja, maar niet met hun middelen. Ik probeer vaak, zoals vandaag, een artistiek of humoristisch element in te brengen.
Maar nu toch nog even over het gebruik van het woord “rat” Ik verzet me stevig tegen de strategie een tegenstander als “rat”aan te duiden of als “pest" enz in een serieus-politieke context en ik heb dat in een argumentatieve context ook nog nooit gedaan.
Mijn huidige dada-bijdrage is niet bedoeld om anderen als ratten te beschrijven maar om mij zelf het etiket “wc-eend” op te plakken. Met andere woorden, ik gebruik “wc-eend” als geuzennaam, net als de ratten dat al ontdekt hebben. Joep Schrijvers schreef een fascistoïde boek met de titel; “Hoe word ik een rat”. Dus met “ratten” bedoel ik degenen die net als Schrijver zichzelf graag als ratten zien en gedragen.
Wilders is naar mijn mening geen rat. Hij is nieuw radicaal-rechts,
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 19:28
Nee, je verzet je NIET tegen woordgebruik op je eigen blog, noch elders tegen 'ongedierte, nazi enz.
Je liegt.
En je citeerde zelf 'ongedierte', door vd Dunk. Tevens schrijf je in datzelfde blog dat je tegen polarisatie bent.
Het is de redenatie van Mohammed over geweld: zolang jij vind dat de ander niet ophoud, mag jij terugschelden.( Als kunstenaar mag je alles ? Dada. Jaja, velen leefden van de polarisatie, de goede niet te na gesproken. An is zeker ook dada?)
Een onchristelijke opvatting dus.
Avatar van Frank S Frank S 31-01-2010 19:44
Belangrijker is dat het rapport aangeeft dat de Internationale Socialisten (met in hun kielzog zusterorganisatie Nederland Bekent Kleur) als geweldadig extremistische beweging zijn neergezet. Dat lijkt mij gevaarlijker dan de PVV. Deze geweldadige extremisten staan voorop in de strijd tegen Wilders. Hoe hypocriet.
Avatar van Joke Mizée Joke Mizée 31-01-2010 19:53
Juist, Frank S! Ik vroeg me al af wanneer iemand het zou zeggen.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 19:53
"Belangrijker is dat het rapport aangeeft dat de Internationale Socialisten (met in hun kielzog zusterorganisatie Nederland Bekent Kleur) als geweldadig extremistische beweging zijn neergezet."

Over Internationale socialisten zegt het rapport:
"In Nederland
is IS, of zijn leden van IS, betrokken bij (gewelddadige of op geweld uitdraaiende)
linkse acties en demonstraties.
[...] Socialistisch extreemlinks valt grotendeels buiten de gangbare beleidsdefinitie als het
gaat over buitenwettelijke actie. De acties vanuit deze stroming zijn doorgaans democratisch
(in de betekenis van dat het volk soeverein is en op die basis in meer of
minder militante vorm voor zijn opvattingen moet uitkomen), dikwijls buitenparlementair,
maar (qua intentie) niet buitenwettelijk. Dat laat onverlet dat individuen aan het
socialistische extreemlinkse ideeëngoed de legitimatie ontlenen om (soms gewelddadige
of op geweld uitdraaiende) actie te voeren."


Ik denk dat er inderdaad dubieuze mensen bij de IS zitten, maar ook zeer redelijke. Er is geen sprake van dat ze allemaal geweldadig zouden zijn.


wiljan: "En je citeerde zelf 'ongedierte', door vd Dunk. Tevens schrijf je in datzelfde blog dat je tegen polarisatie bent."
waar wanneer?? Zonder het te weten waar en hoe het staat: ik neem zeker afstand van het woord "ongedierte". Dat hoort niet thuis in een politiek debat, net zo min als ziektekwalificaties.
Avatar van helena helena 31-01-2010 20:23
Leuk gedaan met die WC Eend ! Zou Wilders zelf wel eens de WC hebben schoongemaakt? Al of niet met wc-eend?
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 20:41
Helena, had vriend Ely de Waal al niet 3 of vier blogs met de metafoor WC, Stront aan de Knikker, drollen, anus van Wilders enz.?
Ely is links, ergo de metafoor van Maria is exemparisch voor links.

@Maria: loop even de columns door van den Dunk: bizarrere metaforen, zoals je ze geeneens bij daadaa aantrof. Hoewel. .
Bij hem kan je je laven aan wetenschap, want dat benadrukt hij nogal: wetenschap bedrijven in die columns.
Avatar van Frank S Frank S 31-01-2010 20:56
@Maria Trepp

Een soort Hells Angels of zo? Geen criminele organisatie, maar wel veel criminelen.
Avatar van Satuka Satuka 31-01-2010 20:57
Maria:


“Ik verzet me stevig tegen de strategie een tegenstander als “rat”aan te duiden of als “pest" enz in een serieus-politieke context en ik heb dat in een argumentatieve context ook nog nooit gedaan.”


“Tijd voor een grondige voorjaarsschoonmaak, zodat de ratten zich net ietsje minder prettig voelen.”


Om met een vriendin van je te spreken...

verder commentaar overbodig.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 21:08
@Wiljan heb ik ooit Van der Dunk instemmend aangehaald toen hij het over ongedierte had? volgens mij niet. Aan jouw de bewijslast!

@Satuka, wat ben je toch ontzettend slim. Voor jou is mijn dada-eend een serieus betoog. Je denkt dus dat ik serieus wil bewijzen dat ik een wc-eend ben en schoonmaak zodat de ratten minder comfortabel leven. Denk je dat echt? Denk je echt dat ik jullie wil overtuigen dat ik een wc-eend ben?

Nou, dan ben ik het gewoon...
Avatar van Satuka Satuka 31-01-2010 21:10
Maria: je redenering is dus dat als je niet serieus bent, je je opponent wel voor rat mag uitmaken?

Wat ontzettend doorzichtig.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 31-01-2010 21:12
Ik maak mijn opponent net zo veel uit voor een rat als mijzelf voor een wc-eend.

voor beide metaforen geldt: dada als reactie op Wilders'politieke dada.
Avatar van An van den burg An van den burg 31-01-2010 21:25
Maria.

=====Jij legt An woorden in de mond die ze niet schreef. Dat is waarom ik je om bewijzen vroeg, die je niet hebt, want die zijn er niet.
Je kunt je druk maken om het taalgebruik van An, van mij mag je. Ik zie hier ook anderen dan An niet altijd ‘netjes’ taalgebruik hanteren, en dan blijft het erg stil. Inclusief jij. Je meet met twee maten.=====

Dit schrijft Johanna nouri aan wiljan, Maria. Ook bij johanna zei ze dat ik Verhagen een nazi noemde.

Jij antwoordt haar zoals je vaak doet: impulsief, naief en onnadenkend. En dat terwijl je NIET OM BEWIJS VRAAGT BIJ WILJAN!!!!!!

Schaam je je voor mij? Waarom leg je verantwoording af aan wiljan??

Typisch vrouwen ook. Zij zijn niet solidair met elkaar en dàt is hun glazen plafond. Wèl de mannen er de schuld van geven, van dat "glazen plafond".

Je had met slechts èèn vraag kunnen volstaan: "Waar schrijft An dat, Wiljan?".

Mihai Martoui Ticu heeft eens gezegd:

"vrouwen willen gelijk zijn aan mannen, maar niet aan elkaar!" De mooiste geëmancipeerde uitspraak die ik de laatste tien jaar las.


An.
Avatar van An van den burg An van den burg 31-01-2010 21:38
=======@ wiljan.45 31-01-2010 16:59
= @Johanna, wat is je reactie op An, die Verhagen een nazi noemde? Want zij vind dat een aanslag op een nazi gestimuleerd moet worden.=
Ik heb nergens hier gelezen dat An Verhagen met een nazi vergeleek. Als jij die tekst wel kunt vinden, kopieer hem dan nog even in met tijd en datum.=====

Neem eens een voorbeeld aan johanna noeri. Zij denkt wèl na, voordat zij iets zegt!!!!
Avatar van Ely Ely 31-01-2010 22:14
De moslimbashers komen nu hier verhaal halen Maria, nadat ze bij Johanna nogal te kakken gezet zijn
Hou dus je WC eend nog maar even bij de hand :)
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 22:14
Okee an, als jij nooit meer met 'nazi' smijt en je recidiverende compagnon er op wijst als hij het weer doet, zoals op dat blog van Johanna, dan zie ik dat als een belofte van beterschap van jouw kant.

Dan zal ik me excuseren voor het feit dat ik je in dat blog niet heb zien schrijven dat Verhagen een nazi is.
Maar ik dacht toch echt even dat je compaan alle nederlanders als misdadige nazees omschreef.
Hou je dan ook met dat recidive gestalk van je, waar je de metaforen 'ongedierte'en 'nazi' voor benut?
Vanwaar die haatbuien?

Pas op hoor, ik ga alles noteren van je!
Hartelijke groeten.

Tekst van An bij dat 'noeriblog', :

------------------Wie zijn/haar regering niet wegstemt en/of de straat op gaat om te protesteren, is altijd medeschuldig aan wat deze regering doet! Moet ik b.v. Verhagen opblazen? Verhagen heeft als minister van Buitenlandse zaken veel macht. Hij is een Havik in de oorlogspolitiek. Ik kan hem niet opblazen en/of voor een rechter slepen. Maar ieder die zonder protest deelneemt aan "nieuwe verkiezingen" is medeschuldig aan de misdaden die Verhagen in de NATO opwerpt; hij spreekt namens het Nederlandse volk!----------


Merk op: Ze neemt dat opblazen wel degelijk in overweging.
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 22:16
Ely, je hebt niets inhoudelijks.
Avatar van Ely Ely 31-01-2010 22:25
Ha ha ha, ja jij wel
zielepiet
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 22:28
Maria, dit is mijn interpretatie: je herhaalt de Weimarrepubliek. Wilders cs zijn de nazi's en jij een DaDA kunstenares. Ik heb je dat al eens voorgehouden. Maar jij vind het nodig, omdat die vergelijking met de situatie in Duitsland in de vorige eeuw opgaat.
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 31-01-2010 22:30
Ely, inhoudelijks?
Ja, ik wel. De metafoor van de WC is oa van links. Een belangrijke aanvulling. Verder is 'rechts'als begrip van Maria onderuitgehaald. Want de CU doet niet aan dergelijke anale onzin, zoals jij. .
Verder mijn mooie interpretatie van Maria die in de vorige eeuw hangt.
Avatar van Ina Dijstelberge Ina Dijstelberge 31-01-2010 22:41
Groene zeep en azijn zijn ook zeer effectief...;-)
Dat laatste vanwege de kalk, alhoewel met die rechtse azijnpissers is dat natuurlijk overbodig.
Groene zeep voor de glibberigheid dan maar...

O,ja en het rapport onderkent vijf links radicale stromingen. Naast extreem rechts en neo conservatief hebben we er nu ook ééntje bij aan de andere kant. Je zou toch blij moeten zijn met wat extra diversiteit...
Het is geen uitholling, juist verrijking....
Avatar van Arnold Kemp Arnold Kemp 31-01-2010 23:16
Belangrijker dan de etikettering lijkt mij het proces dat tot deze etikettering heeft geleid. En anders blijven wij in een welles en nietes discussie hangen. Hieronder een poging.

"Historisch gezien - in de 19de eeuw - duidde rechts op conservatisme, een scherpe reactie tegen de moderne vrijheden en de industriële maatschappij, sterke klemtoon op organisch gegroeide sociale verbanden en machtsposities, respect voor autoriteit en aanvaarding van ongelijkheid ......... Met andere woorden, rechts staat op de eerste plaats voor conservatieve waarden, bijvoorbeeld ook op ethisch op religieus vlak. In tweede instantie kan ook klassiek liberalisme eventueel als rechts beschouwd worden, in die zin dat het meer aandacht schenkt aan niet-interventie door de overheid en spontane sociale verhoudingen, dan aan de traditioneel liberale aandacht voor universele emancipatie" (Wikipedia onder "rechts")

Als ik termen als "ander Links" of "nieuw Links" op de VKblog hoor waar men gewoon PVV bedoelt dan snap ik de emoties wel naar aanleiding van de etikettering van PVV als extreem rechts. Lijkt er eerder op dat hier een verdringingsproces gaande is. Definities als die van Wikipedia trekken zich terecht en gelukkig niets aan van emoties, verdraaing en verdringing. De waarheid komt dan meestal hard aan.
Avatar van Alexandra-Manning Alexandra-Manning 01-02-2010 00:17
En nu leren spellen Wiljan. Mij dunkt een betere tijdsbesteding dan al die flauwekul die je spuit.
Avatar van Harry van Schalkwijk Harry van Schalkwijk 01-02-2010 00:50
Het denken van Arnold lijkt me wel wat inhoudelijker te zijn dan veel andere dingen die ik lees hier.

Arnold noemt links-rechts categorieën die zo te zien de pvv niet heel duidelijk aan de uiterste rechterzijde plaatsen.

Maria schreef :
"Het is eeuwig verongelijkt, het heeft een grote bek en het roept dat iedereen knettergek is."
En dat zou dan een beschrijving van extreemrechts zijn ?
Klopt niet.
De trotskisten en delen van de SP gedroegen zich vroeger ook zo.

Maar het is niet heel vreemd om Brendel en andere vormen van "een ander links geluid", waar ik zelf ook mee sympathiseer, in een verbinding te zien met figuren uit het pvv achtige spectrum.
Die delen hun afkeer van de politieke Islam en alles wat daarheen leiden kan.

kijk maar eens naar mijn kleine blogje :
"Natúúrlijk is het Wilders-populisme 'progressief' !"

www.vkblog.nl/bericht/286912/N...

.
Avatar van alib alib 01-02-2010 02:47
Zelfs die arme wetenschappers mogen de PVV niet als extreem-rechts kwalificeren. Maar de partij is het wel, tot op het bot. Blij dat ik geen wetenschapper ben in dienst van de regering.

Wat betreft de 'beestjes':
www.vkblog.nl/bericht/179669/K...
www.vkblog.nl/bericht/188722/R...
Avatar van Arnold Kemp Arnold Kemp 01-02-2010 08:03
Dag Alib, dat schiet zo niet op. Waarom is de vraag? Iedereen kan wel wat vinden, daarmee krijg je geen discussie en zeker geen oplossing indien onenigheid. Wij zijn hier niet aan het stemmen in de zin van wie is voor en wie niet. Waarom is de vraag.

Harry, aanvullend Wiki bij "rechts extreem" laat weinig ruimte voor een nieuwe links visie als kwalificatie voor de PVV. Met een X geef ik aan indien een kenmerk op de PVV van toepassing is.

"Extreem rechtse bewegingen typeren zich vaak door een zeer sterke vorm van nationalisme en/of racisme. Veel voorkomende kenmerken van extreem rechtse ideologieën zijn:
-- mensen en rassen zijn in beginsel niet gelijkwaardig; ?, kopvodden--> X
-- culturele verschillen zijn belangrijker dan sociale verschillen; X
-- mensenrechten zijn niet universeel geldig; X
-- eigen standpunten mogen doorgezet worden met geweld; X
-- democratische structuren zijn niet op voorhand legitiem; X
-- sterke leiding wordt gezien als een betere manier van bestuur dan democratie. X

De aanduiding "extreem rechts" wordt doorgaans als beledigend ervaren en meestal door tegenstanders gebruikt. Er zijn maar weinig organisaties en politici die zichzelf openlijk extreem rechts noemen. ". En dan krijg je natuurlijk "Nieuw Links" als oplossing of dekmantel.

Ja, natuurlijk is er ook extreem links met een deel van dezelfde kwalificaties. Maar daar geldt niet "culturele verschillen (ISLAM) zijn belangrijker dan sociale verschillen"! Sociaal en arbeid in de kwalificaties van partijen als SP en PvdA betekent vooral oog voor die sociale verschillen. Niet als rechtvaardiging (soft) maar wel als invalshoek om aan het werk te gaan en politieke oplossingen te bedenken.

Wat wij vooral bij de PVV nooit zien is oog voor de sociale positie (zwarte wijken, zwarte scholen, geen inburgering, weinig begeleiding) van de imigranten. Als kwalificaties als "kopvoddentaks" (niks te geintje, een zwaktebod) de Tweede Kamer passeren dan houdt het bij mij op. Kortom, onder de extremen rechts en zeker niet links.
Avatar van Maria Trepp Maria Trepp 01-02-2010 08:57
ALLEMAAL OPLETTEN
Nog eens over de beestjes: ik ben het helemaal eens met het betoog van Alib in zijn links.
Ik ben ook NIET van mening dat de Wildersen ratten zijn, net zo min ik echt denk dat ikzelf een wc-eend ben. Maar zelfs als er sprake van een conflict eenden versus ratten zou zijn, dan nog heb ik het niet en nooit over uitroeien of dergelijke ,maar over het “minder comfortabel”maken van het rattenleven. Ach, daar lachen de ratten toch om!
Ik ben zelfs van mening dat een argumentatief politiek betoog (en dat was mijn ironische tekst plus ironische foto NIET !) nooit over ongedierte en/of vermeende ziekte van tegenstanders mag gaan.

Wilders is een politiek probleem, hij is een zeer rechtse en bedreigende man, en moet als een politieke tegenstander worden aangepakt. Ook moet het fenomeen Wilders wetenschappelijk worden onderzocht en in historisch context worden gezien.
Weimarrepubliek: de geschiedenis herhaalt zich nooit, maar inderdaad, Wilders en zijn maatje Bart Jan Spruyt willen een “conservatieve revolutie” en beroepen zich op de nazi Carl Schmitt ( zie mijn blogs over hem en de Burke Stichting, links in het kader) .
Heel ver weg is de gedachte aan Weimar dus niet.
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 01-02-2010 09:45
Zet er voortaan daN boven dat het een DaDA-actie betreft.
EN MENG HET NIET MET FLARDEN VAN EEN ARGUMENTATIEF BETOOG, zoals het citaat van Wagendorp, EN VERWIJZINGEN naar guilty by association-blogs.
Avatar van Satuka Satuka 01-02-2010 09:50
Alib: maar "moerasmannetjes" kan natuurlijk weer wel...
Avatar van Satuka Satuka 01-02-2010 09:59
== Ely 31-01-2010 22:14
De moslimbashers komen nu hier verhaal halen Maria, nadat ze bij Johanna nogal te kakken gezet zijn
Hou dus je WC eend nog maar even bij de hand :) ==

Ik beschouw jou als een van de grootste discussievervuilers op dit blog.

Daar is geen container chloor tegenop gewassen.
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2010 11:41
@Maria
Niet toevallig werd ik (..) op mijn blog al meerdere keren voor WC-eend uitgemaakt.

Dat deed ik dus. Ik moest lachen om Maria-eend die het nodig vond zichzelf een pluim te geven, te onderstrepen dat zij aan de goede kant stond. Voor de dada haalde ik de Eend-metafoor van stal. Feit dat iemand het nodig vindt zichzelf een stempel van goedkeuring te geven vond ik het vermelden waard. Groots absurdisme. Komt dat voort uit existentiele onzekerheid, zelfoverschatting of juist een gebrek eraan? Enfin, we worden nu samen ongewild en ongevraagd achterhaald door de grote politiek van Wilders. Zo was het niet bedoeld. Het zij zo.

De kritiek die men met name op Jaap van Donselaar kan hebben -hij nam het onderdeel rechts-extremisme in het rapport voor zijn rekening- is de wetenschappelijke methode. Karl Popper ziet het demarcatiecriterium als het onderscheid tussen wetenschap en pseudo-wetenschap.
Het demarcatiecriterium van Karl Popper is dat wetenschap falsifieerbare uitspraken dient te produceren. Dit betekent dat deze uitspraken aan de hand van waarnemingen op hun betrouwbaarheid kunnen worden onderzocht en eventueel kunnen worden weerlegd.
nl.wikipedia.org/wiki/Demarcat...

Vooralsnog heb ik weinig vertrouwen in het wetenschappelijke gehalte van het onderzoek. Niet alleen door de concepte van het rapport waarbij naar verluidt ambtenaren van BiZa invloed hebben uitgeoefend op de uitkomsten. Maar meer door het feit dat lijkt dat de waarnemingen niet waardenvrij bij de PVV uitkomen, maar worden geselecteerd en omschreven om bij de PVV uit te komen. Wat is dat wetenschappelijk waard? Is dat niet gewoon politiek met andere middelen?

Vele critici van Van Donselaar hebben er al op gewezen dat uitspraken van Bos, Balkenende en de SP ook als nieuw radicaal zijn te bestempelen. Maar die stap zetten de onderzoekers niet. Ze zien vele witte raven, maar slechts een ervan benoemen ze. Da's in mijn ogen de wetenschap van de oppervlakkigheid. Om het aardig te zeggen.

Eerder schreef ik: Een aanval op Wilders is een verdediging van de gevestigde politiek. Men zet alle middelen in de publiciteit in om Wilders in diskrediet te brengen. Deels terecht vanwege sommige idiote gedachten van Wilders. De aanval is de beste verdediging moet de gevestigde politiek denken. Maar het gaat voorbij aan de virtuele overloop van zo'n 12% van de eigen kiezers naar de PVV. De oorzaak daarvoor countert men liever met de demonisering van Wilders dan in een analyse van het eigen tekort. (..). De macht in de coulissen vindt in Wilders een prachtige afleiding.

Wilders is een interessante politicus omdat reactionaire en liberale aspecten in hem samenkomen. Daarin is-ie uniek voor Nederland. Hij doorbreekt de polariteit die we kennen en overschrijdt politieke grenzen. Dat maakt hem minder grijpbaar. Om Wilders te willen begrijpen moeten we daarom geen karikatuur van hem maken. (..).

Ik pieker me trouwens suf hoe mensen tot een reductie van de werkelijkheid komen. Hoe ze een waas voor de ogen krijgen als de naam Wilders valt. Komt het door het linksige bombardement van de pseudo-wetenschap van de Jaap van Donselaars? Of zijn het de Pechtolds die hun politieke lot als deel van een Siamese tweeling aan de demonisering van Wilders verbonden hebben? Of is het het continu verzuurd zeuren en trekken in de media waarvan wel iets blijft hangen?

Een gemiste kans is dat zakelijke kritiek op zowel islam als Wilders nauwelijks voorkomt in het Nederlandse publieke debat. Het eerste wordt geblokkeerd en het laatste wordt de moeite niet waard gevonden noch weet de gepaste methode te vinden.

Paul Lucardie is een uitzondering en analyseert in Rechts-extremisme, populisme of democratisch patriottisme? Opmerkingen over de politieke plaatsbepaling van de Partij voor de Vrijheid en Trots op Nederland de aard van de PVV. Hij definieert allerlei termen waarmee de PVV geassocieerd wordt en beredeneert de juiste plaatsbepaling. Lucardie zegt:
De conclusie van deze analyse luidt dan ook dat Wilders en zijn fractiegenoten als rechtse, halfslachtig-liberale nationalisten en populisten, maar niet als rechts-extremisten beschouwd moeten worden.
dnpp.eldoc.ub.rug.nl/FILES/roo...

Dit lijkt me een aannemelijk standpunt dat voldoende getoetst is aan partijprogramma, uitspraken en opereren van de PVV. De PVV blijft binnen de wet en is binnen de Europese familie van rechtse populisten of nationalisten tamelijk gematigd en liberaal te noemen. Dit omvat de waarborg van de rechten van alle Nederlanders.

Wat het etiket nieuw rechts radicaal van Jaap van Donselaar daar aan toevoegt is me een raadsel. Het zou Van Donselaar sieren als-ie zijn methodologie en definities op orde zou brengen en transparant en toetsbaar zou maakte. (..)

www.vkblog.nl/bericht/298511/R...
Avatar van N=1 N=1 01-02-2010 11:41
Prachtige foto Maria!
:-)
Avatar van Marius van Artaaa Marius van Artaaa 01-02-2010 12:28
de oren en ogen wassen met het Rijnwater dat door Leiden stroomt,
zal ze doen inzien dat hun uitwerpselen smakeloos zijn, Maria,
al zullen ze, zoals hier, het meteen in vuilbekkerij recyclen
of Popper misbruiken om de zogenaamde dialectiek
van een perverse politiek met mooipraterij te weerspreken.... / - : )
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2010 12:44
@Marius
of Popper misbruiken

Spreek je mij aan, Marius? Zoja, wat is dan de mooipraterij? Ik schreef:
Een gemiste kans is dat zakelijke kritiek op zowel islam als Wilders nauwelijks voorkomt in het Nederlandse publieke debat. Het eerste wordt geblokkeerd en het laatste wordt de moeite niet waard gevonden noch weet de gepaste methode te vinden.

Mijn kritiek op Van Donselaar cs. is niet dat-ie kritiek heeft op Wilders -dat heb ik ook- maar dat zijn kritiek onvoldoende onderbouwd is en een valse pretentie heeft. Kortom, de wetenschap bezoeldelt. Dat moet elke academicus pijn doen.
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 01-02-2010 12:46
Marius, dus jij als wetenschapper zou er 'pervers rechts'van maken?
Je bent radicaler dan Donzelaer en WCeend-maria.
Dat je ook een vuile huichelaar bent, blijkt duidelijk uit je geparfumeerde manier van schelden.
Avatar van An van den burg An van den burg 01-02-2010 12:52
George.


===Hij definieert allerlei termen waarmee de PVV geassocieerd wordt en beredeneert de juiste plaatsbepaling. Lucardie zegt:
De conclusie van deze analyse luidt dan ook dat Wilders en zijn fractiegenoten als rechtse, halfslachtig-liberale nationalisten en populisten, maar niet als rechts-extremisten beschouwd moeten worden.=====

En dat is dan weer gèèn pseudowetenschap??

Er is geen definitie van "Links" en Rechts". Het communisme in de Oostbloklanden was volgen de NATO "Links"! Waarom zouden zij, de NATO-landen hen anders bestreden hebben en de grootste wapenwedloop aller tijden hebben door-gevoerd? Maar in feiten had het niets met "Links" te maken.

De VVD wordt "Liberaal" genoemd, maar gaat bij het volk door voor Rechts! De VVD zelf vindt zich zeer sociaal en voor veel vrijheid.

D66 gaat notabene voor veel mensen door als "Links-liberaal". Maar nader bekeken verschillen zij niets van de VVD. Deze twee kunnen heel goed door èèn deur. (in Amsterdam hebben deze twee partijen, recentelijk gesneden in het budget voor de "armenzorg" van de gemeente, dus een ijskastje en computertje voor de sloebertjes).

Is de PvdA links? Deze partij spiegelt zich aan de sociaal-democraten in Engeland; Tony Blair, de leider van de partij die illegaal een oorlog begon en de rijken bevoordeelde. Tony komt achter zijn schuilnaam vandaan als een van de grootste geldwolven van Europa. Net als giet-afdruk Kok en de incompetente Bos. Is dat links??


Ik wil je dus vragen een definitie te geven van de begrippen links en rechts.

Groet, An.
Avatar van Marius van Artaaa Marius van Artaaa 01-02-2010 12:53
ja, george, jij bedient je graag van de dialectiek om je argumenten dat Wilders wel iets zinnigs te vertellen heeft de kracht van een wetenschap te geven. Popper was juist mordicus tegen dialectiek als wetenschappelijke methode. Hij was als positivist bevreesd voor alle dogmatici en meende dat je een uitspraak over een waarneming pas geldig mag achten als je het als hypothese kunt blijven volhouden en iedere tegenwerping kunt pareren.
Avatar van An van den burg An van den burg 01-02-2010 12:59
Popper.

=====Hij was als positivist bevreesd voor alle dogmatici en meende dat je een uitspraak over een waarneming pas geldig mag achten als je het als hypothese kunt blijven volhouden en iedere tegenwerping kunt pareren.=====

En is zoiets überhaupt wel mogelijk!
Avatar van wiljan.45 wiljan.45 01-02-2010 13:08
Zozo Marius, jij spreekt ook een aardig stukkie over de grenspostmodern . Of je combineert het met kunst en dada.
Popper meets Donzelaer Duck en Marius
Sterkte, George.
Avatar van Arnold Kemp Arnold Kemp 01-02-2010 13:13
@An,
"Er is geen definitie van "Links" en Rechts". Het communisme in de Oostbloklanden was volgen de NATO "Links"! Waarom zouden zij, de NATO-landen hen anders bestreden hebben en de grootste wapenwedloop aller tijden hebben door-gevoerd? Maar in feiten had het niets met "Links" te maken."

Dat komt omdat jij m.i. links idealiseert. Als het verkeerd loopt dan kan het niet links zijn. Maar zo werkt het niet. Toevallig bespreek ik in mijn blog links en rechts en zou niet weten waarom ook links niet vuile handen kan maken. Sectarisme, fundamentalisme, overtuigd van eigen gelijk en daarmede ook onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden zijn zaken die zowel bij links als rechts voorkomen. Een dictoriale regime, binnen een samenleving, gezin of bedrijf, is niet iets dat aan kleur of omvang gebonden is. Systemen zijn net zo sterk als de zwakste schakel, de mens!
Avatar van ron rozen ron rozen 01-02-2010 13:16
je bent gek dat je een foto van jezelf op het blog zet. Kijk vooral uit voor Off Topic, Bourbon en Grutte Pier. Vanuit hun anonimiteit, hun pseudoniemen kunnen ze het niet laten je foto's te manipuleren en te gebruiken voor iets naars.
Avatar van ron rozen ron rozen 01-02-2010 13:19
je naam is eigenlijk ook al te veel. Als je mijn naam Ron Rozen bij google intikt verschijnt die bij een stuk van de eveneens laffe Alib. Ook weer vanuit zijn veileige anonimiteit een hele scheldkannonade. Je krijgt het nooit meer weg van internet. Wat een laag sujet zeg. Die anonieme alib neemt weer gewoon een ander pseudoniem als hij zin heeft. De lul van zijn pappie is er bij zijn moeder voor niks in geweest, zo trots is hij op zijn naam. Wie weet wat hij allemaal uitgespookt heeft dat hij zo graag anioniem wil blijven
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2010 13:31
@An
Je bevestigt mijn kritiek op Van Donselaar dat het etiket nieuw rechts radicaal onzin is. Waarom zou ik een definitie van rechts geven? Vraag het Van Donselaar, die wordt er voor betaald.

@Marius
Fijn dat je je indirecte kritiek na mijn vraag direct maakt. Wat je zegt over Popper zie ik als ondersteuning van mijn kritiek op de wetenschappelijke methode Van Donselaar. Wat dialectiek ermee te maken heeft ontgaat me.

En dan nog, de wetenschappelijke norm voor een rapport dat zich expliciet als wetenschappelijk presenteert ligt hoger dan een uitwisseling van gedachten op dit blog. Zelf als dit laatste een dialectische inslag zou hebben. Dus laten we geen appels met peren verwarren.

De pretentie van wetenschappelijkheid die je me aanwrijft herken ik niet en kan ik niet plaatsen. Die mantel trek ik niet aan. Zeker heeft Wilders in mijn ogen wel iets zinnigs te vertellen. Maar tegelijkertijd ook heel wat onzinnigs. Ik neem niet de positie in dat ik alles van hem zinnig of onzinnig vind. Dat wil ik onderscheiden per onderwerp of aspect. Mag dat, zo'n nuance?
Avatar van joost tibosch sr joost tibosch sr 01-02-2010 13:42
Wat zijn we toch een beschaafd -in de klassieke, joods-christelijke, humanistische cultuur geworteld - volk.. en de verheven taal die we uitslaan...een voorbeeld voor andere volkeren, culturen, godsdiensten, beschavingen... én natuurlijk voortrekker bij het streven naar de ideale toekomst van onze wereld..wereld cultuur één(d)!!
Avatar van jan bouma jan bouma 01-02-2010 17:09
Vond die opmerking van Tibosch hierboven van 13:42 uur wel vermakelijk en ook inzichteliijk. Voor de rest kan ik me niet zo druk maken dan dat @Maria er wel aardig fotogeniek opstaat zo met die WC-eend en of zij daarmee alle riolen op Dadaïstische wijze doorkruipt moet ze vooral zelf weten. Ik hoef er niet achteraan te kruipen. Waarmee ik maar wil zeggen beste vrienden...:

"U moet de melk hebben van MelkUniekoeien!' E.e.a. volgens de grote visionair Peer Mancini. :))
Avatar van An van den burg An van den burg 01-02-2010 17:27
GEORGE.

Niet aardig van je! Hahaha!!! Wèl leuk om te zeggen dat van Donselaar ervoor wordt betaald.

===== George Knight 01-02-2010 13:31
@An
Je bevestigt mijn kritiek op Van Donselaar dat het etiket nieuw rechts radicaal onzin is. Waarom zou ik een definitie van rechts geven? Vraag het Van Donselaar, die wordt er voor betaald.=====

Maar hoe kun je iets afkeuren, waar je geen notie van hebt, George? ( je weet niet hoe je "Rechts" onder woorden moet brengen?) Of heb je helemaal geen idee daarover?

An.
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2010 18:36
@An
Je wijst zelf al naar het verschil tussen het definieren van wat rechts is en de notie te weten wat rechts is.

Nogmaals, de specifieke focus op links-extremisme of rechts-extremisme, links-radicaal of rechts-radicaal mag ons niet afleiden van de plicht om verder te denken over de definiering, weging, toetsing en beschrijving.

Volgende passage op bz. 83-83 vind ik tekenend: In het voorgaande is een beknopt overzicht gegeven van problemen die zich voordoen bij het definiëren en afbakenen van extreemrechts. Van deze problemen, waarvan sommige al sedert geruime tijd bestaan, hebben wij ons rekenschap gegeven en wij proberen die waar mogelijk in onze benadering te verdisconteren. Echter, wij zijn - evenmin als anderen - in staat tot het bieden van afdoende oplossingen. Dit heeft als Polarisatie en radicalisering 84 in Nederland gevolg dat wij – eveneens net als anderen - arbitraire keuzes hebben moeten maken. Voor een goed begrip van zaken herhalen wij hier dat wij bij onze benadering van rechtsextremisme geen strikt onderscheid maken tussen rechtsextremisme en rechts radicalisme.
www.iva.nl/uploads/documents/1...

En zo kletst het rapport verder en verder. Het bouwt een toren van onzin op een politiek fundament. Da's in mijn ogen journalistiek of politiek -en misschien wel goeie- maar wetenschap? De opzet met verschillende auteurs met hun eigen specialisme en methodiek helpt er overigens niet aan mee om een degelijke vergelijking te maken tussen verschillende radicale stromingen of partijen. Het is mij een raadsel waarom GL met een herkenbare radicale kern en herkomst buiten schot blijft. Maar ik wacht graag op experts die met name de bijdrage van Van Donselaar op vermeende wetenschappelijkheid toetsen.

Met Jan ben ik van mening dat Maria er tamelijk fotogeniek opstaat. Klaar voor de grote schoonmaak.
Avatar van An van den burg An van den burg 01-02-2010 18:45
George.

Bedankt voor je antwoord! =====Met Jan ben ik van mening dat Maria er tamelijk fotogeniek opstaat. Klaar voor de grote schoonmaak.=====

Ja, alleen: hoe kan Maria in`hemelsnaam reclame maken voor zo`n giftig goedje als WC-Eend!!! Niet milieu -bewust. Dàt was wat mij opviel.

Ik reinig mijn toilet met krijtpoeder! Absoluut rein en onschadelijk voor het milieu.


:):):) An.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 01-02-2010 21:40
Citaat:
Tijd voor een grondige voorjaarsschoonmaak, zodat de ratten zich net ietsje minder prettig voelen.


Reactie:
Maria staat klaar met de Zyklon-B.

Er is echter een goede kans dat ze haar eigen medicijn te slikken krijgt.

Dat wordt hoesten ....

En lachen voor de omstanders.
Avatar van AdR AdR 02-02-2010 22:25
Over Ratten gesproken: lees het gelijknamige boek van de Leidse bioloog M. 't Hart (een auteur die ik verder niet zal aanbevelen) en je denkt geheel anders over die dieren dan je waarschijnlijk eerst gedaan hebt.
Avatar van Max Max 06-02-2010 21:45
Klaphek 31-01-2010 15:50
Brrrrrrrrrrrr getver. Weer een bewijs dat links en lelijk bij elkaar horen.

*****

In Mein Kampf werd ook zo geschreven over mensen door een zeer gefrustreerde zieke man.
Avatar van Max Max 06-02-2010 22:10
wiljan.45 31-01-2010 18:11
Hetv zijn metaforen die door links en rechts worden gebruikt, Maria.
Je vriendin An heeft het over ongedierte en doelt op een andere blogger . Verhagen is 'een nazi' enz.
Je van den Dunk gebruikt het woord 'rat' en 'ongedierte'. Voor de aanhang van de PVV. Of voor degenen die het voor hem opnemen.
Zeg er wat van!

********

Wanneer noem je iemand een rat?

Het wordt vaak gebruikt voor iemand die louche is,gemeen.

Snap niet wat er mis is met iemand in zijn gedrag een rat noemen.

Andere metaforen,beeldende omschrijvingen die veel gebruikt worden voor menselijk gedrag,
hieronder een aantal keuzes.
Is er één bij of had je nog een andere meer geschikte?


wolf
kraai
aasgier
uil
rund
ezel
paard
muis
bloedhond
leeuw
slang
zwijn
haai
spin
kakkerlak
mug
olifant
kip
etc etc

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Actuele tentoonstellingen

 * Van Gogh Museum:  Paul Gauguin De doorbraak naar moderniteit

 

* Van 6 februari tom 24 mei 2010: Kandinsky en Der Blaue Reiter in het Gemeentemuseum Den Haag

 

* Terracottafiguren in het Rijksmuseum van Oudheden Leiden                

* Maya’s in Museum Volkenkunde Leiden

* Sumatra-tentoonstelling Leiden

*Edward Hopper in de Kunsthal Rotterdam

*Onwijs leuke beelden van Henk Visch

 * "Kleurrijk Singer" Van januari 2010 tot 29 augustus 2010 te zien in het Singer Museum Laren, onder meer Jan Sluijters, Tonia Stieltjes

 * Oceanië in Wereldmuseum in Rotterdam

 

* Uitvoerig blog-debat over musea, entreeprijzen, de Leidse Lakenhal, Van Doesburg-entree (zes euro naast museumkaart !) en het nieuwe Wereldmuseum Rotterdam

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Buitenland:

 

Frida Kahlo in Brussel tot 18 april 2010

Afgelopen tentoonstellingen

!!! hier alleen afgelopen tentoonstellingen zie anders kader Actuele tentoonstellingen!!

 

GEM:

Boeiende borduur-schilderkunst van Michael Raedecker  

Man Ray;  

Laocoön, van antieke oudheid tot Michael Najjar

 

Gemeentemuseum:

 

* "Voorbij de horizon" (tot 7 februari 2010) in het Gemeentemuseum Den Haag, daar te zien oa

     Monet Goudenregen etc..

      Duin I, Duin II, Duin III van Mondriaan

      Zee na zonsondergang van Mondriaan

     Jacoba van Heemskerck

     Reflex-zwaan van Michael Raedecker/ Zwaan en dood

      Novemberdag/ Jan Toorop

 Vlaho Bukovac, Waterlelies (Gemeentemuseum Den Haag tot 10 jan 2010)

  Liefde, passie, kunst: Gabriele Münter en Wassily Kandinsky ; Pat Andrea;  Ah Xian;

De erotische kunst van Paul Armand Gette

 

De liefdeloze 'XXste eeuw' in het Haagse Gemeentemuseum

;[Ernst Ludwig Kirchner in het Gemeentemuseum;  Maannacht in het Gemeentemuseum;  Schemering ; Jacoba van Heemskerck;  Vincent van Gogh zelfportret 1886 ; Kandinsky Improvisation 1914Karel de Nerée tot Babberich

Duinen in de kunst: Toorop, Mondriaan    Vuurtoren beter dan wachttoren]

 

* Schone slaapsters in het Gemeentemuseum (Frederic Leighton )

 

* Cézanne Picasso Mondriaan in nieuw perspectief (Gemeentemuseum Den Haag), daar was te zien oa

        Duinlandschappen van Mondriaan

       Stillevens van Picasso    

 

 

* Anish Kapoor/ Svayambh

 * Azteken: turkoois slangen en maskers te zien in het British Museum

 * Edward Burne-Jones in Stuttgart tot februari 2010

Groepen

Actualiteit

Actualiteit

Opgericht door aadverbaast op maandag 29 juni 2009 13:16, 98 leden

Reacties, commentaren en visies op de actualiteit in het binnen- en buitenland.

Amerika en politiek

Amerika en politiek

Opgericht door Vogelenwater op zondag 12 juli 2009 21:57, 10 leden

Alle blogs over de activiteiten van de Amerikaanse politiek en dan ook vooral die van invloed zijn op Nederland en onze samenleving

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Opgericht door atonaal op maandag 25 mei 2009 22:18, 33 leden

Het gedrukte woord en andere aanverwante zaken betreffende het boek.

Cultuur & geschiedenis

Cultuur & geschiedenis

Opgericht door Linda Morgan op dinsdag 26 mei 2009 18:33, 36 leden

geschiedenis, cultuur, gebruiken, antropologie, geschiedenis

Da Da

Da Da

Opgericht door Morticia op donderdag 16 juli 2009 14:50, 3 leden

Regelloos nietszeggend in een onbeduidende schone schijn.

De paden op de lanen in

De paden op de lanen in

Opgericht door ramirezi op donderdag 11 juni 2009 17:24, 9 leden

Wandelen door binnen- en buitenland; verslagen en tips.

Diversiteit

Diversiteit

Opgericht door TheoKA op dinsdag 26 mei 2009 17:25, 13 leden

Een voortgaande speurtocht naar effectieve termen voor integratie, tolerantie en diversiteit in onze veelkleurig geworden samenleving.

Filosofie

Filosofie

Opgericht door sjaal op woensdag 27 mei 2009 08:56, 46 leden

Deze groep is gereserveerd voor de bloggende vragenstellers.

FOTOGRAFIE

FOTOGRAFIE

Opgericht door K-O-E-K op zondag 7 juni 2009 22:00, 89 leden

Fotografie

Géén groep!

Géén groep!

Opgericht door off-topic op dinsdag 26 mei 2009 23:29, 33 leden

Tegen de hokjesgeest.

Haiku, Senryū en Tanka

Haiku, Senryū en Tanka

Opgericht door Linda Morgan op woensdag 27 mei 2009 13:34, 17 leden

De titel zegt het al.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 15:35, 67 leden

Eigen werk en besprekingen van het werk van anderen

Leiden

Leiden

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 19:06, 7 leden

Evenementen in Leiden, maar ook persoonlijke verhalen van Leidenaars

Natuurfotografie

Natuurfotografie

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 21:47, 61 leden

Bijdragen van of over de natuur: foto's met of zonder tekst

Oorlog & geweld

Oorlog & geweld

Opgericht door johanna_nouri op vrijdag 5 juni 2009 19:57, 14 leden

Conflicthaarden, oorzaken, gevolgen en oplossingen

Persoonlijk

Persoonlijk

Opgericht door sjaal op dinsdag 26 mei 2009 22:23, 82 leden

Deze groep is gereserveerd voor alle bloggers die de wereld bezien vanuit het perspectief 'ik'.

poëzie

poëzie

Opgericht door jeg_synes op woensdag 27 mei 2009 00:38, 82 leden

het dansen met woorden en letters op papier, oftewel poëzie

Politiek

Politiek

Opgericht door Victor Onrust op maandag 25 mei 2009 15:20, 107 leden

Iedereen die wel eens over binnenlandse of EU politiek en aanverwant wil bloggen is van harte uitgenodigd.

Recht en Onrecht

Recht en Onrecht

Opgericht door aadverbaast op zondag 5 juli 2009 16:49, 21 leden

Alles wat met recht en rechtspraak te maken heeft.

Religie & Spiritualiteit

Religie & Spiritualiteit

Opgericht door o-bu op donderdag 24 september 2009 16:56, 13 leden

Over religie en spiritualiteit in de ruimste zin van het woord.

Stich

Stich 'n Bitch

Opgericht door pas_ivy op dinsdag 30 juni 2009 13:27, 8 leden

Handwerken is in.

Vincent van Gogh

Vincent van Gogh

Opgericht door Zwollywood op vrijdag 25 september 2009 16:02, 11 leden

Het doel van deze groep is om alle volkskrantblogs over deze prachtschilder te verzamelen.
Alle VK bloggers worden opgetrommeld.

Volkskrantreizen

Volkskrantreizen

Opgericht door wilbertbaan op woensdag 10 juni 2009 18:02, 8 leden

Alle reisverhalen, tips en dagboeken over reizen in binnen- en buitenland.

Wetenschap

Wetenschap

Opgericht door Qabouter op dinsdag 26 mei 2009 20:59, 56 leden

Artikelen over wetenschappelijke onderwerpen

Laatste reacties

persona

De kerstening van moslims
wiljan.45: Maria Trepp, nogmaals, bewijs deze zin, boven bij het …

persona

De kerstening van moslims
wiljan.45: ´VKwatch, schrijf er een blog over, niet voor mij, waar …

persona

De kerstening van moslims
VolkskrantWatch: @wiljan De christenen die de vervangingstheorie voorstaan - dat zijn de …

persona

De kerstening van moslims
George Knight: @Wiljan Bedankt. Modellen laat ik graag aan slimmere mensen over.

persona

De kerstening van moslims
George Knight: @jbourbon Ik zag Hirsi Ali bij Pauw en Witteman, en dacht; …

Statistieken

TelMiep
  •