Ballenjongens
Over een niet geheel onbelangrijke bijzaak in het leven
VKBlog Headerimage

Een ontwikkelingsland als het scheidsrechters betreft

dinsdag 9 februari 2010 10:07 door Charles en Willem
Rubriek Ruimte op links in de Volkskrant van dinsdag 9 februari

Eigenlijk zijn ze het bespreken niet waard, de arbiters van de eredivisie. Het is een zinloos tijdverdrijf. Ze kunnen niet beter. Ze doen hun best. Maar dit zijn wel weer van die weken waarin het besef ten volle doordringt hoe matig tot slecht onze scheidsrechters zijn.

Het zijn ook van die dagen waarop je meteen begrijpt waarom de FIFA onlangs 30 scheidsrechters aanwees voor het WK, onder wie twee uit Nieuw-Zeeland en eentje uit de Seychellen, terwijl Nederland opnieuw ontbreekt, net als bij eindtoernooien in 2004, 2006 en 2008. Ze zien het gewoon niet, ze voelen het spel niet aan, ze zijn niet consequent, ze hebben geen eigen stijl, enzovoorts. We zijn een scheidsrechtersontwikkelingsland geworden. Vrijwel elke speelronde zijn er een of twee wedstrijden waarin de scheidsrechter de uitslag mede bepaalt. Bij Feyenoord - Ajax wordt Suarez een duidelijke strafschop onthouden, terwijl Vink vijf meter verderop staat. Heracles - FC Groningen ontaardt in complete chaos, onder meer omdat Wiedemeijer en zijn assistent een doelpunt van FC Groningen niet toekennen. Bij Feyenoord - AZ maakt Biseswar vergeefs aanspraak op een strafschop bij 1-1, waarna AZ wint in De Kuip.

Inconsequent fluiten is tot norm verheven. Sankoh van FC Groningen krijgt rood voor een overtreding van achteren op Everton (Heracles), maar Ricky van den Bergh (ADO) komt ervan af met geel na een aanslag op Lazovic (PSV) die dubbelpaars waard is. Zolang bonden weigeren beelden te gebruiken bij het op waarde schatten van discutabele momenten, blijft het bespreekgevallen regenen. En zelfs mét beelden zal over tal van situaties oneindig veel discussie blijven bestaan. Vrijwel elke trainer begint na afloop over de arbitrage. We zouden collectief kunnen afspreken de prestaties van de scheidsrechters te negeren. En het zou misschien goed zijn als de KNVB trainers verbood direct na de wedstrijd een oordeel te vellen over de arbiter.

Ronduit gevaarlijk wordt het echter pas als een krant, De Telegraaf in dit geval, in de aanloop naar Ajax - Roda JC van vorige week een anonieme bron aanhaalt, die het onverantwoord acht scheidsrechter Nijhuis aan te stellen voor het duel in de Arena. De situatie: Nijhuis komt uit Twente, vijf Ajacieden staan op scherp en de volgende wedstrijd is Ajax - FC Twente. Nijhuis zou Suarez dus een kaart kunnen geven (schorsing) en FC Twente indirect bevoordelen. Toen Nijhuis, na alle commotie vooraf, Ajax vrij gemakkelijk twee strafschoppen gaf, was de Arena te klein vanwege Roda’s misbaar. Beroepsklager Van Veldhoven, de trainer die achter elke Zeister boom een vijandige scheidsrechter ziet, brieste. Nijhuis had natuurlijk ook De Telegraaf gelezen.

De moraal: laten we accepteren dat scheidsrechters fouten maken, vermoedelijk ongeveer net zo veel als journalisten of voetballers. Maar laten we alsjeblieft niet twijfelen aan hun integriteit, omdat Vink weleens bij Feyenoord op de tribune heeft gezeten, Nijhuis in Enschede woont, weer een ander af en toe naar een televisie van het merk Philips kijkt en de oma van een vierde arbiter in een mooi appartement woont met uitzicht op De Kuip. Als we zo gaan denken, kunnen we de voetbaltent wel sluiten.

Willem Vissers

Dit bericht maakt deel uit van de groep(en)

Volgend artikel in dit blog

49reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van Grobbekuiken Grobbekuiken 09-02-2010 10:38
Is het in de landen om ons heen dan zoveel beter? In de samenvatting van Liverpool-Everton zag ik ook een aantal overtredingen voorbij komen waar net aan geel wordt getrokken waar rood op zijn plaats was geweest. En in Duitsland werd vorige week een goal goedgekeurd die 4 meter vóór de lijn stuiterde.

Wat mij het meeste stoort is dat er voor bepaalde overtredingen op het middenveld wel gefloten wordt maar zodra het in de zestienmeter gebeurd niet. Dat is inconsequent. En soms trek je aan het langste eind met een penalty en soms niet. Vorige week in de klassieker werd die enoh een tweede gele kaart bespaard. Vink greep al naar zijn borstzak en zag toen dat hij al geel gegeven had.

En dat Vink die penalty niet durfde te geven in een volle Kuip daar ben ik dan wel trots op. Dat je als thuispubliek de scheidsrechter zó kan beinvloeden. Een volgende overtreding op een aanvaller van Feyenoord in de zestien had tegen Az waarschijnlijk wel een penalty opgeleverd, terecht of niet. Er zijn maar weinig scheidsrechters die sterk in hun schoenen staan.
Avatar van Guus Guus 09-02-2010 11:17
Hulde dat jullie een standpunt innemen over die huichelachtige campagne van de krant van wakker Nederland rond scheidsrechter Nijhuis. Als dit wakker is, ziet het er inderdaad slecht uit voor dit land.

Alleen ken ik (FCT-aanhanger, dat wel) Wout Brama vanuit de media tot dusverre als een intelligente knaap zonder kapsones. En ik acht hem in staat Willems artikel al gelezen te hebben voordat het geschreven was. En dan iemand van die krant - die geen afspraak had - beleefd niet te woord staan in de gemengde zone? Ik kan me er iets bij voorstellen.
Avatar van rlf rlf 09-02-2010 11:52
@Grobbekuiken. Dat is het hem juist. Die penalty (jij bedoelt ook dat moment met Suarez?) durfde Vink niet te geven. Hij zag het wel, anders is hij blind aan het worden: hij stond er bovenop. Maar hij durfde niet. Tragisch. En dat is de beste die we hebben.
Avatar van Eric Jansen Eric Jansen 09-02-2010 16:20
@grobbekuiken, met alle respect voor de/ je mooie club (niet cynisch)
'Wij' zijn fier op het feit dat intimidatie loont?
Spugende, neandertalende (neo-taal: schreeuwen van 'leuke' teksten), en met van alles gooiende menigte, laten we vooral zo doorgaan.
Op naar een wedstrijd die door het publiek wordt beslist. Ik zie een format.
Soccerstars of
Idols-occer.
Wie is de nieuwe Uri Geller die de doelpalen of het horloge en houding van de scheids (laat) buig(t)(en)?
Wie is (John) de Mol
Avatar van Grobbekuiken Grobbekuiken 09-02-2010 16:34
@ Eric Jansen. Ik moet altijd grinniken als mensen het over 'de echte voetbalsfeer' hebben bij bijvoorbeeld een Celtic-Glasgow Rangers of Man Utd - Man City. Wat daar geroepen wordt aan sektarische spreekkoren in het geval van de derby in Glasgow of refererend aan de vliegramp van Munchen in het geval van de burenruzie in Manchester verdraagt ook het daglicht niet. Maar dan verstaan ze blijkbaar niet wat er gezongen wordt en lijkt het allemaal mooi.

Een 'intimiderende sfeer' heeft het Nederlandse voetbal ook geen windeieren gelegd. Of denk jij dat Ronald Koeman die vrije trap tegen Engeland ook op Wembley twee keer had mogen nemen? Of dat hij uberhaupt toen nog op het veld zou staan. Sommige scheidsrechters zijn nu eenmaal thuisfluiters.

Jij bent voor Ajax toch? Had Tiendalli ook geel gekregen als de wedstrijd in Enschede was geweest? Of had NEC ook zo benadeeld geweest als de wedstrijd in Nijmegen gespeeld was. Ik denk het niet. Daarom verbaasde het me dat we die pingel niet kregen zondag. Normaliter gaan ze in De Kuip voor minder op de stip. Ik vind dat wel mooi ja.
Avatar van de laatste man de laatste man 09-02-2010 16:47
Volgens mij lijden de Nederlandse scheidsrechters collectief aan faalangst. Ze worden door "Zeist" zo volgepropt met richtlijnen, en de controle door de scheidsrechtersbazen, het publiek en de media is zo scherp dat ze door de angst om verkeerde beslissingen nemen dat juist vaak doen. Self fullfilling prophecy. Ik vraag me af of in het buitenland scheidsrechters ook zo vaak direct na de wedstrijd voor een camera worden gesleept om de beelden nog eens te bekijken en openlijk aan de schandpaal te worden genageld als ze een beslissing verkeerd hebben genomen. Ik zou dat als scheidsrechter weigeren.
Avatar van Bert Willems Bert Willems 09-02-2010 19:29
Hoewel ik het geval dat Grobbekuiken aanhaalt over een bal in Duitsland die tig meter voor de ljin stuitert niet herken: eens met allen die zeggen dat het een Europees probleem is, niet een specifiek Nederlands. Ook hier in D zie je dat volproppen met instructies. Scheidsrechters in alle sporten en op alle niveaus hebben instructies nodig, maar ik ben blij te hebben gefloten in tijden dat je eigen stijl nog op prijs werd gesteld.

Overigens, mag zijn dat er weer geen Nederlander in de selectie zit, ik ben erg tevreden over de Nederlanders die deze herfst Duitse ploegen hebben gefloten. Nul Problemo en dat is vrij uniek. Misschien is Vink in een ver Duits stadion toch beter dan in De Kuip?

Over thuisfluiters nog dit. Ik ben er van overtuigd dat alle, ik meen werkelijk alle, scheidsrechters die op enig niveau fluiten, (door de bond zijn aangewezen) weigeren thuisfluiter te zijn. Ze wapenen zich er tegen en het kan dan voorkomen dat ze de thuisclub een keer benadelen. Maar ooit gebeurt het ons allemaal, dat we onder bepaalde druk een verkeerde beoordeling in het voordeel van de thuisclub maken. En die weegt dan veel zwaarder. Goed fluiten is niet makkelijk, immers.

Tot slot: Felix Magath deze week: zolang amateurs beslissen over profs moeten we onder dit soort dingen lijden. Laat hem met een oplossing komen, dan. 20 uur trainen en 10 uur vergaderen is niet de oplossing hoor.
Avatar van Eric Jansen Eric Jansen 09-02-2010 20:46
@Grobbekuiken. Inderdaad, onze meningen verschillen vaak niet veel, voorkeur voor ploeg wel, maar dat is aangeboren en lifelong (ik had ooit een vriend die van ploeg veranderde..dat kan dus echt niet) , punt is dat ik any scheids ongelooflijk laf vind, buigend of juist expres niet buigend ("wakker" geschud door een krant) en daardoor echt foute dingen doet, niet als fout maar bewust.

Ik was overigens op 9 jarige leeftijd op meivakantie te Lago Majore. Bij die (Hollandse) camping kon je gewoon kaartjes krijgen voor Celtic-Feyenoord. Wij verbaasd. Met mijn oudere broer en ouders naar San Siro, met bus vanaf daar. Fluitje (uit een kauwgumzakje) in de mond, verbaasd over zoveel lawaai, dat men mijn fluiterij niet hoorde.
Stonden tussen Schotten, mijn vader stoer meedrinken met de rondgaande whiskey van die lui. Mijn moeder in de bus terug met 3 slapende 'jongens' (van 9, 11 en 39)... Vader leeft nog, maar vraagt nog vaak hoe dat ook weer ging (niet door ouderdom, maar door de tijdplaatselijke dronkenschap)
Heb het kaartje nog, mooi, klein, oranje, met vezels erdoor heen. Niet de naam van ploegen erop, maar de datum, tijd en plaats. Moest natuurlijk maanden van tevoren gedrukt worden. Kan het wel scannen en ergens op internet neerzetten. Maar ongetwijfeld bij sommigen nog in bezit. Het werkelijke begin van de opmars van het Nederlandse voetbal, na een eerste poging vanuit Amsterdam.
Avatar van Hans Hans 09-02-2010 21:27
Ja Bert, dan (niet)doelpunt in Duitsland heb ik ook kunnen bewonderen:
Bal stuitert onderkant-lat 1.5 tot 2 meter voor de lijn (duidelijk waarneembaar via de tv-beelden), maar voor de scheids blijkbaar niet, want die gaf vrolijk een doelpunt. Ik weet alleen niet meer of de grens nu vlagde of niet, maar het verhaal klopt.
Daarbij vergeleken was de niet toegekende goal van FC Groningen eigenlijk niet goed te zien. Het blijft tenslotte mensenwerk zonder vertraagde camera-beelden. En dus zit de scheidsrechter er af en toe (of wat vaker) naast, kan gebeuren tenslotte.
En ik heb ook de diverse pogingen tot benen-breken in Liverpool mogen aanschouwen. Vind ik veel kwalijker, zulke aanslagen waar slechts geel (en 1x rood) voor werd gegeven. Duidelijk zichtbaar voor de scheidsrechter zoals de BBC in een achteraf analyse toonde. Dat was echt fout.
Avatar van John John 09-02-2010 22:56
Hoi allemaal

Een bekend probleem.
Ik kijk, tesamen met mijn vader vrijwel iedere zondag naar de voetbal.
Hij heeft, vooral de laatste weken, geen goed woord meer over voor de scheidsrechters.
Dus jullie verhalen komen me niet vreemd voor.
Het enige wat mij echter opvalt is dat het niet clubgerelateerd is.
Elke club wordt zowel bevoor- als benadeeld door de scheidsrechter al zien we van "onze eigen club"
uiteraard alleen de keren dat we benadeeld worden.
Ligt de oorzaak daarvan niet bij de spelers/trainers zelf?
Heb ik trainers zelf niet horen zeggen dat, om te winnen, alles geoorloofd is?

Voorbeeld;
Suarez kreeg tijdens Feyenoord-Ajax inderdaad geen strafschop.
Nou heeft Suarez kenneljk nogal problemen met lopen (vooral in het strafschopgebied) en valt daardoor nogal regelmatig.
Hij heeft daarbij zelfs de capaciteit om zijn hand al in de lucht te steken om om een kaart te vragen voor hij zelfs al stilligt op de grasmat.
Wij noemen dat dus "maten naaierij".
Aangezien dat regelmatig wel lukt (een scheidsrechter heeft nou eenmaal (nog ?) niet de kans om alles drie keer na te kijken) moet je dus ook niet mopperen als een scheidsrechter een keer denkt; dat hij zich weer eens laat vallen. (alles is immers geoorloofd)

Dit is dan een voorbeeldje Suarez maar ik wil alleen maar aangeven dat het bij alle clubs gebeurt en dus niemand het de scheidsrechters kwalijk moet nemen maar eens bij zichzelf te raden moet gaan.

Wel lijkt het me raadzaam om in de voetballerij hetzelfde te gaan doen als bij het tennisen.
Geef beide ploegen twee mogelijkheden om beelden terug te zien.
Protest terecht; mogelijkheid terug.
Protest onterecht; mogelijkheid weg.
Avatar van landheha landheha 09-02-2010 23:46
"Als we zo gaan denken, kunnen we de voetbaltent wel sluiten."
eens. denk ook eens aan het voetbal zelf, dat is zo langzamerhand ook van ontwikkelingsland niveau...
Avatar van Grobbekuiken Grobbekuiken 10-02-2010 07:22
Dit doelpunt...

www.youtube.com/watch?v=nqOjXW...

@ Eric. Zou dat kaartje maar goed bewaren. Een stuk voetbalhistorie, Ik zat toen nog niet eens in de planning :)
Avatar van HeinooO HeinooO 10-02-2010 08:22
Op Euro 2008 was wel een Nederlandse scheidsrechter actief; Vink/
Avatar van rlf rlf 10-02-2010 08:58
@Bert W. Ik denk ook niet dat bijv. Vink een thuisfluiter was toen hij geen penalty durfde te geven. Ik denk dat de angst om die bal op de stip te leggen veel meer te maken heeft (inderdaad laatste man) met de confrontaties in de 'mixed zone'.

Misschien dat Vink nog wat van Wout Brama kan leren.
Avatar van rlf rlf 10-02-2010 09:18
@Grobbekuiken
Dat was wel al de 5-0. Dan zou ik ook denken: nou die zal er ook wel inliggen, dan. Die verdedigers gaan ook op een heel verplicht sukkeldrafje naar de lijnrechter (of hoe heet dat tegenwoordig), zo van: hee, da was nie, hoor...
Avatar van anna anna 10-02-2010 09:59
Flauw om altijd Suarez als voorbeel te nemen. Die jongen krijgt elke week behoorlijk wat schoppen te verwerken die zogenaamd schwalbes zijn en door de scheidsrechters worden weggewoven. Het is nu ineens in om alle aanslagen op hem af te doen als aanstellerij. Alle verdedigers hebben nu als sport Suarez schoppen en dan heel hard gaan roepen dat hij zich aanstelt. Het publiek neemt dit over en voor je het weet krijgt hij dus nooit meer een penalty of vrije trap door deze hetze.
Avatar van Rotterdammertje Rotterdammertje 10-02-2010 10:07
Vind ik ook hoor anna.
zuares is een hele lieve jongen, en zal de boel nooit bedonderen.
Hij zou de fair play prijs moeten ontvangen.
Hij is ook zo lief voor zijn moeder.
Dick Advocaat is ook zo weg van hem.
Avatar van anna anna 10-02-2010 10:44
Rotterdammertje. Zoals elke aanvaller bedondert hij uiteraard ook wel eens de boel. Maar om alles af te doen als een schwalbe gaat me te ver. We zullen maar zeggen 'hij heeft vaak de schijn tegen'. Buiten dat is het een hele goede voetballer die moeilijk is af te stoppen en daardoor vaak 'per ongeluk' wordt geraakt? Je hebt ook aanvallers die zo opvallend vallen dat het hele stadion in de lach schiet. Volgens mij speelt hij bij jullie.
Avatar van rlf rlf 10-02-2010 11:08
@Rotterdammertje
kun je het nou echt alleen maar over ajaks hebben?
Avatar van knotwilg knotwilg 10-02-2010 12:24
Jon Dahl Suarez!!!
Da's waar ook!
Ben ik toch helemaal vergeten dat bij Ratterdommertje in zijn gezicht te wrijven...
En de Amsterdammers hebben het er nauwelijks over gehad, dus hij kan niet eens verongelijkt doen.

Gemiste kans.

Ik lijk wel een Vejenoorder.
Avatar van de kat de kat 10-02-2010 13:45
wat een leuke opmerkingen ,voor al die laatste van
knotwilg ,het zijn wel ratten maar niet dom.
Avatar van Pawel Pawel 10-02-2010 15:13
Jongens ga even buitenspelen!

Punt is: niet twijfelen aan integriteit scheidsrechters is geen oplossing voor het probleem!
Avatar van MarathonMan MarathonMan 10-02-2010 15:52
Scheidsrechters maken fouten maar laten we vooral niet accepteren dat scheidsrechters meer fouten maken dan de gemiddelde eredivisievoetballer. Dat zou toch wel te gek worden.
Verder is het zo dat de topclubs wat vaker thuisvoordeel hebben. Vooral in de kuip worden onze scheidsen hevig geïntimideerd. Fluit maar eens tégen 40.000 tokkies, dat doet Braamhaar niet.
Maar toegegeven: scheidsrechter zijn is een vak, ik zou het niet kunnen, ook niet willen.
Avatar van B.Meester B.Meester 10-02-2010 18:25
Drama hoort bij voetbal, maakt het voetbal groot!
Wiedemeyer bij Heracles Groningen was niet om aan te zien. Groningen is gewoon gepakt.
En dan komt Ron Jans. Geen gezeik na afloop over de scheidsrechter, maar gewoon: we moeten naar ons zelf kijken. Wat een klasse.
Natuurlijk, het gaat er niet om of de scheidsrechter slecht fluit, het gaat er om hoe je er mee omgaat.

Vergelijk dit eens met die malloot van Roda JC en met Dick Advocaat.

Oh ja, die van de Berg van ADO moeten ze gelijk een levenslang stadionverbod geven.
Avatar van Grover Spinoza Grover Spinoza 10-02-2010 18:35
Scheidsrechter zijn is een vak, ik zou het niet kunnen, ook niet willen. Daar raak je de kern van het probleem MarathonMan. Iedereen wil toch voetballen en niet die masochist zijn die het in goede banen moet leiden. Je zou je haast afvragen wat er mis is met iemand die scheidsrechter wil worden. Daarbij gaat voetbal allang niet meer om het spel, maar alleen nog om de knikkers. Als scheidsrechter sta je soms tamelijk willekeurig te beslissen over miljoenen euro's, zonder dat een ander kan beweren dat hij het beter zou doen. Het zou interessant zijn om zonder scheidsrechter te gaan voetballen. De spelers moet het dan maar op basis van sportiviteit met elkaar eens worden. Vroeger op het schoolplein met jassen op straat als doel lukte het ook, dus waarom nu niet meer. Het is even wennen in het begin, maar er zal wel wat veranderen. Voortaan moeten spelers zelf de grens bepalen tot hoever ze kunnen gaan met overtredingen, in plaats van de scheidsrechter. De scheidsrechter is tegenwoordig een kop van jut geworden aan wie al het falenqemo van de eigen club kan worden opgehangen. Want je kan klagen over de arbitrage, het voetbal in Nederland is soms spannend, maar kwalitatief compleet waardeloos. Ik gooi maar wat in de groep ter discussie.
Avatar van willem vissers willem vissers 10-02-2010 19:11
Grover Spinoza,

Wat een schitterend pseudoniem trouwens. Ik vind het een mooi betoog. Uiteindelijk zal het een complete chaos worden, zo zonder scheidsrechters (anders hadden we ook wel een samenleving zonder regering, een orkest zonder dirigent, enzovoorts), maar het zou wel aardig zijn het gewoon eens te proberen. Ik heb zoiets trouwens ook in mijn boek geschreven dat over een paar maanden verschijnt.

Groet,

Willem
Avatar van Bert Willems Bert Willems 10-02-2010 19:19
Alle lof hoor, Grover Spinoza.
Ik behoorde tot de mensen die meende leuk om te gaan met de medemens. Dan stond ik in dat kleedhokje in mijn blote kont, trok mijn donkerblauwe tenue aan en was vrijwel onbenaderbaar, behalve voor de mevrouw die vroeg wat ik in de pauze wilde drinken. Appelsap. Ik haat namelijk appelsap. Zo gespleten zijn topscheidsrechters, kan ik je zeggen. Zal nu nog erger zijn.
Ja, laten we het doen, een Feyenoord - Ajax bij de jeugd, zonder scheids, en kijken wat we leren. Geweldig!
Avatar van new kid new kid 10-02-2010 20:29
Hé, verrekte móngol!
Avatar van willem vissers willem vissers 10-02-2010 20:44
New Kid,

Kom op hé, kuis je taal een beetje.

Willem
Avatar van Hans Hans 10-02-2010 20:54
Er lijkt me maar 1 'oplossing' voor dit 'probleem':

Gewoon stoppen met zeiken en de beslissingen van de scheids accepteren (hulde aan Ron Jans).
Soms zit 'ie mee, soms zit 'ie tegen
Avatar van de laatste man de laatste man 10-02-2010 20:54
Willem, haal zo'n reactie gewoon weg, of laat dat doen.
Voetbal zonder scheidsrechters? Hmm, ik krijg visioenen van middeleeuwse veldslagen, zowel op het veld als daarbuiten. Zou het niet veel interessanter zijn eens te experimenteren met 2 scheidsrechters per duel. 2 zien er meer dan een, en ze kunnen met elkaar overleggen. Gedeelde verantwoordelijkheid. Bij andere sporten (ijshockey om er maar eens een te noemen waarbij het er ook nog weleens ruig aan toegaat) gebeurt dat ook. Moet je wel meer scheidsrechters recruteren natuurlijk, maar dat moet je toch aantrekkelijk kunnen maken.
Avatar van de laatste man de laatste man 10-02-2010 21:16
Goed nieuws met een Nederlands tintje uit Duitsland (Bert, als je me toestaat).
Jos Luhukay doet het erg goed als trainer van Augsburg. Staat vrij hoog in de 2e Bundesliga, en heeft vanavond de halve finale van de DFB-Pokal gehaald ten koste van FC Köln. Bravo Jos.
Avatar van new kid new kid 10-02-2010 21:32
Kenne jullie de New Kids nie ofzo?! Gisteren nie naar DWDD gekeke ofzo?! Die gaste kome wel van de filmacademie hoor! Stelletje cultuurbarbare zijn jullie. Zoegenaamd intelueel lulle over voeballe, maar es een bietje op de hoegte blieve van de hedendaagse kunst ho maar. Kut!
Wach maar mennekes...
Avatar van Alexander The Great Alexander The Great 10-02-2010 21:37
Bij ijshockey (het échte hockey) zijn er tegenwoordig 2 referees en 2 linesmen, zien die een overtreding over het hoofd dan wordt het door 2 spelers uitgevochten tot er een ongelijke strijd ontstaat doordat er 1 valt, dan wordt er ingegrepen en gaan beide kemphanen even afkoelen op de strafbank (de sin-bin). Na de wedstrijd even goede vrienden.
Een mooiere sport bestaat er niet, en gezond ook nog, veel spelers spelen tot ver na hun 40e op topniveau.
Allemaal naar de Olympische Spelen kijken de komende weken! Canada! Rusland! Zweden! Tsjechië! Voor échte sport, de snelste teamsport ter wereld.
Avatar van Grover Spinoza Grover Spinoza 10-02-2010 23:55
Willem e.a.,

Ik weet ook wel dat mijn gedachtenexperiment heel naïef is, want de voetbalwereld is veel te conservatief en er zijn teveel commerciële belangen mee gemoeid, om ooit een dergelijke wijziging in het spel door te kunnen voeren. Het punt is ook dat je het niet kunt proberen maar het moet doen. Als voetballers weten dat het eenmalig is of tijdelijk, is er geen motivatie anders te gaan voetballen. Voor voetbal zonder scheidsrechter is beschaving nodig en onherroeplijk zou de balans doorslaan naar het spel en de knikkers zouden er minder toe doen. De sport zou zichzelf opnieuw moeten uitvinden en het is toch de vraag of dat echt beter of leuker voetbal zou opleveren. Voetballers zouden jong volwassen moeten zijn en een toonbeeld van deugd. De trainer wordt iemand die als bijvak sportethiek doceert. Voetbal krijgt een andere rol in de maatschappij. Het zal niet langer brood en spelen zijn, maar een nuttig tijdverdrijf waarin je leert verantwoordelijk en sociaal met medemensen om te gaan. Je zou iemands been kunnen breken bij een te felle sliding, maar dat zou dan ook zomaar bij jou kunnen gebeuren en dat wil je niet.
Het is een utopie. Van mij hoeft het ook niet, want de scheidsrechter is eigenlijk een soort cultfiguur. De enige in het veld waar het hele stadion tegen is. De keren dat ik 'Hij heeft een fiets zonder zadel' heb gezongen naar de scheidsrechter behoren toch tot de betere momenten uit mijn supportersleven.
Avatar van Erik D Erik D 10-02-2010 23:58
Finland!

(sorry, even mijn eigen favorieten noemen hoor; was echt een teleurstelling vier jaren geleden op kauppatori in Helsinki, toen de Zweedse aartsrivalen de finale van ze wonnen!)

(damn, Grover Spinoza kwam nét te vroeg...)
Avatar van Coen Coen 11-02-2010 09:03
Wat een geweldig nieuws dat Oranje komende zomer weer gewoon in oranje en zwart speelt. Dat carnavals tenue kan eindelijk de kast in.
Avatar van Jan Jan 11-02-2010 10:28
Het zal Seedorf goed staan.
Avatar van rlf rlf 11-02-2010 11:36
Coen, we werden kampioen in het meest belachelijke shirt aller tijden, dus waar hebben we het over.
Avatar van Sander Willemsen Sander Willemsen 11-02-2010 13:11
Als je rijdend in je auto groen licht hebt, mag je fietsers van rechts overhoop rijden want die hebben op dat moment het recht niet om je in de weg te rijden. Zonder lamp die het verkeer regelt moet je inhouden en de fietser ruimhartig voor laten gaan. Hoed afnemen mag maar is alleen mogelijk in een Multipla of als je van het formaat van Wesley Sneijder bent. Correct gedrag hoeft niet overdreven te worden.
Een paar jaar geleden besloot de gemeente Ooststellingwerf (Friesland) om de verkeersborden in de plaats Makkinga weg te halen. Het verkeer regelt zichzelf wel, de deelnemers zijn volwassen genoeg.

Misschien kan voetbal ook zonder scheidsrechter worden gespeeld. Zonder grensrechter niet want buitenspel lijkt me te moeilijk. Voor het gemak gaat balletjes afwachten dus weer toegestaan worden.

Zou de onderbond zich beter lenen voor scheidsrechterloos voetbal dan de Champions League (weer niet ineens goed getypt, plus twijfel nu of de s direct achter Champions hoort of via een apostrof gekoppeld)?
Avatar van Martin van Neck Martin van Neck 11-02-2010 16:23
@ Grover Spinoza en Willem

Ken uw klassiekers. Dat spelen zonder scheidsrechter is al eens geprobeerd. Dat deden de Engelsen zo’n150 jaar geleden al. Het werkte niet. In mijn onvolprezen (“wij van WC-Eend bevelen WC-Eend aan”) boek ‘Een kleine geschiedenis van het voetballen’ staat onder andere een kleine opsomming van de belangrijkste wijzingen van de spelregels die in de loop van de tijd hebben plaatsgevonden. Even een stukje Droste-Cacaobus-effect, of te wel ik citeer nu mijzelf even:

1863: De aanvoerders van beide teams regelen tijdens de wedstrijd in goed overleg de naleving van de regels. Er wordt er van uitgegaan dat het een sport voor ‘gentlemen ‘ is en dat er dus geen regels worden overtreden.

1872: De eerste ‘umpires’ verschijnen. Ieder team mag er één aanstellen. Ze mogen echter het spel niet onderbreken, staan aan de zijlijn en kunnen enkel om raad gevraagd worden als de beide aanvoerders van het team er onderling niet uit komen.

1873: De ‘umpires’ mogen zelfstandig een vrije trap toe kennen bij ongeoorloofd handspel.

1874: De ‘umpires’ mogen een speler van het veld sturen wegens ‘voortdurend overtreden van de reglementen’.

1880: Omdat de door beide teams aangestelde ‘umpires’ het vaak onderling niet eens zijn, wordt er een onpartijdige waarnemer, de ’referee’ aangesteld. Hij krijgt de macht om zonder de ‘umpires’ te raadplegen een speler van het veld te sturen.

1889: De referee mag nu voor overtredingen fluiten en krijgt een fluitje.

1891: De onpartijdige referee staat niet meer aan de zijkant van het veld maar gaat over het speelveld lopen. De referee krijgt de rol zoals de huidige scheidsrechter deze nu heeft. De ‘umpires’ worden grensrechters. Elke club levert één grensrechter.’
Avatar van Careca Careca 12-02-2010 13:33
Hallo Ballenjongens, we zijn ons huis uitgezet!? Gedwongen verhuizing?

Martin, wat een heerlijke feiten, vooral die laatste, dacht altijd dat wij in het amateurvoetbal uit pure armoede zelf de grensrechters moesten leveren maar dat is een mooie traditie!

(ik was trouwens laatst bij een vriend van me en daar zag ik opeens jouw boek in de kast staan!)
Avatar van erik van munster erik van munster 12-02-2010 16:15
Felix Magath over het uitblijven van een video-scheids nadat een zuivere goal van Schalke niet werd gehonoreerd : Amateurs (Fifa) beslissen over een professionele sport.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat scheidsrechters beter zullen gaan fluiten indien er gebruik wordt gemaakt van video beelden bij de beoordeling van situaties. Ook voor het publiek is het een extra spektakel om op een scherm, zoals bij tennis het geval is, de situatie nog eens te zien in de wetenschap dat er recht wordt gesproken. Maar Blatter wil er niet aan. Logisch, anders valt er niets meer te marchanderen en te corrumperen.
Avatar van Bert Willems Bert Willems 12-02-2010 19:07
Dat is me te simpel, erik van munster. Wat denk je van de waarde van nu, dat de bezoeker het stadion verlaat met absolute zekerheid over de uitslag. Dit soort maatregelen gaat betekenen dat die zekerheid verdwijnt, en zoiets maakt sport volledig kapot. Ik geloof best in tussenoplossingen met een tigste official die de scheids videobeelden toont, waarop die dan kan beslissen. Marchanderen en corrumperen, nee, dat is het echt niet.
Avatar van a bakker a bakker 13-02-2010 11:25
Onze scheidsrechters zijn zo slecht nog niet. Ik zie regelmatig buitenlandse wedstrijden waarin voor zware overtredingen helemaal niets of slechts geel wordt gegeven. Zolang er geen electronische hulpmiddelen toegestaan zijn zullen dit soort "fouten" blijven voorkomen. Het menselijk oog ( brein ) is niet in staat alles in een split second te beoordelen. We moeten in ons landje wat meer leren accepteren in plaats van de schiedsrechter na de wedstrijd af te branden. Misschien iets voor de cursus oefenmeester ???
Avatar van Wernard Wernard 13-02-2010 17:49
Kijk, zo zit het. Het Nederlandse voetbal is heel slecht geworden door slechte scouting, belabberde coaching, blinde KNVB enz. We zijn naar het tweede plan gedegradeerd. Wat doen die coaches om hun falen te verbloemen? Juist, afgeven op van alles en iedereen. En dus vooral de scheidsrechters. Die zijn geen millimeter beter of slechter dan in andere landen, maar door al dat gekanker, en het uitvergroten van ieder detail in die 1001 praatprogramma's die we op TV moeten verduren, is de perceptie gecreëerd dat "de onze" slecht zijn en zelfs die van de Seychellen te preferen zijn op een WK. En die perceptie zit er nu bij FIFA en UEFA flink ingebakken. En zo zitten we in een neerwaartse spiraal en kan een hele generatie goede scheidsrechters het vergeten. En als voorbeelden wegvallen zal het ook steeds moelijker zijn jeugd te trekken voor dit vak, want welke jongen (of meid) wil zich aan die" losers" spiegelen? Nog afgezien van het geweld op de velden, dat aangewakkerd wordt door de perceptie, gecreëerd door die trainers en spelers, dat een scheidsrechter per definitie de kluit belazert. En zo zit het dus
Avatar van Bert Willems Bert Willems 14-02-2010 10:42
Van de scheidsen even naar de spelers. Na gisteren hoef ik toch niemand nog uit te leggen hoe men in Duitsland naar het Nederlandse voetbal kijkt? We hadden al heel wat geklapt voor van der Vaart, al heel veel respect voor een van Bommel, krijgen we dit seizoen. Robben die binnenkwam met twee doelpunten (en nu bijna iedere wedstrijd een doelpunt), van Gaal die die grote ploeg vormgeeft en nu een Diesel heeft om U tegen te zeggen. Elia gekozen als beste man bij de HSV. En daar kwam dan, bij de HSV en bij 1-1 tegen Stuttgart, in de 65e minuut van Nistelrooy. 'Oh, wat gevaarlijk', meende de pers. Inderdaad. In 12 minuten in zijn eentje de wedtrijd gekiept; 1-3. Vier Nederlandse doelpunten in de Bundesliga gisteren.
Avatar van Legovie Legovie 14-02-2010 14:54
Als ik al de reacties zo eens lees denk ik dat we genoeg goede scheidsrechters hebben ... thuis op de bank met een biertje in de hand ... en 5 herhalingen (uit diverse hoeken) per overtreding/doelpunt en 25 meningen van "onpartijdige" voetbalanalisten op de tv ...
Avatar van erik van munster erik van munster 15-02-2010 14:22
Bert Willems 12-02-2010 19:07

quote: dat de bezoeker het stadion verlaat met absolute zekerheid over de uitslag. unquote. Heeft het rugby publiek dat dan niet? Of anders gezegd: Leg dat de Ieren maar eens uit. Na die handsbal van Henry dachten de Ieren nog achteraf wat aan de uitslag te kunnen doen. Weken lang bleef het onrustig. De bezoeker verlaat door dit soort feiten met een kater het stadion.

Corruptie/marchanderen. Ook komend wk zijn er weer genoeg fluitisten uitgenodigd met de kwalificatie ‘onderbond sub 3 schrap 7. Blatter wenst controle. Ook over de uitslagen.
De affaire Juventus/Moggi heeft ons laten zien hoe makkelijk het is om eindstanden te bepalen als de scheids ff meewerkt. Ik hoor je nu denken: Ja, nogal wiedes Italie, maffia, sowieso onbetrouwbare mensen, daar kan zoiets gebeuren. Laat ons helder wezen: Alles wat in Italie gebeurd, gebeurd ook elders in de wereld.

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Limburg, Afrika, Messi

fotoWillem Vissers is de eerste voetbalverslaggever bij de Volkskrant. Hij volgt voor de krant AZ, het Nederlands elftal en de rest. Afrika-specialist. Limburger. Dol op pingelaars. Is er, in het diepst van zijn gedachten, zelf ook een. Vissers maakt deel uit van het legendarische zaterdagelftal van het Santpoortse Terrasvogels dat in 2006 met veel vertoon van macht kampioen werd van de (reserve) vijfde klasse. Hij rookt sigaren. Zijn favoriete pingelaar is trouwens Lionel Messi. Charles Bromet is voetbalverslaggever bij de Volkskrant. Hij is voor de krant de vaste volger van Ajax, maar gaat ook graag op bezoek bij al die andere prachtige clubs uit de eredivisie. Liefhebber van dynamische middenvelders zoals Pavel Nedved en Steven Gerrard. Voelde zich een bevoorrecht mens, toen hij in Glasgow getuige mocht zijn van het debuut van Diego Maradona als bondscoach van Argentinië. Bromet heeft zelf al veel te lang niet meer gevoetbald. Hij deed dat in het verleden wel bij onder meer AGOVV, de club die in zijn ogen gewoon een mooie amateurvereniging had moeten blijven. Zegt dat hij is gestopt met roken. Dat hoorden velen hem wel vaker verkondigen.

Nog steeds verkrijgbaar: het HNS Sportboek

fotoIn het sportkatern van de Volkskrant op zaterdag staat sinds enkele jaren de rubriek HNS, Het Nieuwste Schavot. HNS is veruit de grappigste rubriek van de krant en tevens de enige met een eigen club van 999 leden. Vanaf 22 november is het eerste HNS Sportboek verkrijgbaar! HNS kent de fameuze rubriek Dubbelgangers, met lookalikes uit de sport en de veelbesproken Kortste Column ter Wereld. En elke week keiharde primeurs, opzienbarende onderzoeken en historische portretten. Ook de gedichten van L. van Gaal zijn geliefd. Kortom, een bord-op-schootboek met het beste uit vier jaar HNS, aangevuld met nieuw en actueel materiaal en veel gezellige elementen die lange sportloze avonden doen omvliegen. De directie van HNS bestaat uit Paul Onkenhout (jarenlang Twaalfde Man), John Schoorl (primeurjager de Volkskrant, dichter, gebroken talent div. sporten) en Bert Wagendorp (columnist, redacteur wielertijdschrift De Muur, tevens bedwinger Izoard).

Tsaar Guus

fotoTsaar Guus - Biografie van Guus Hiddink Pagina’s: 208 Herziene versie van 'Saint Gus', de biografie die in 2006 over Hiddink verscheen. Zonder twijfel is Guus Hiddink een van de grootste coaches uit de voetbalgeschiedenis. Tegelijkertijd lijkt hij onaangetast te blijven door de wereld van smaad en verraad die het topvoetbal ook is. Hoe doet hij dat? En hoe slaagt hij erin zo succesvol te blijven? Verschillende redacteuren van de Volkskrant volgden hem de laatste twee decennia van nabij en vertellen het verhaal van hoe een jongen uit de Achterhoek een wereldburger kon worden en toch zichzelf bleef. De biografie is uitgebreid met een omvangrijk hoofdstuk over de pogingen van Hiddink om Rusland te veroveren. Met bijdragen van Poul Annema, Sytze de Boer, Charles Bromet, Robèrt Misset, Paul Onkenhout, Iñaki Oñorbe Genovesi, Martien Schurink, Willem Vissers, John Volkers en Bert Wagendorp. Met extra: een 16 pagina's tellend kleurenfotokatern. Prijs: € 15,00 Bestellen kan hier!

Wachtlijst waar pit in zit

fotoWord ook lid van de wachtlijst van Club HNS! Club HNS was de snelst groeiende sportclub van Nederland. De grens van 999 leden werd razendsnel gepasseerd. Al deze leden vielen voor de vele voordelen van het lidmaatschap van Club HNS, de club waar pit in zit. Was u te laat? Meld u zich dan aan voor de wachtlijst van Club HNS, de wachtlijst waar pit in zit. Velen gingen u voor! Profiteer van vele voordelen! Aanmelden voor de wachtlijst kan op hns@volkskrant.nl Meer weten? vk.nl/hns

Teller Ballenjongens

Laatste reacties

persona

Na bijna zes jaar eredivisie toe aan een verhuizing
de laatste man: @Eric Janssen. Enoh ging ook niet vrijuit trouwens. Vervelend om …

persona

Na bijna zes jaar eredivisie toe aan een verhuizing
Coen: Volgens mij moet je gewoon die bal in het net …

persona

Na bijna zes jaar eredivisie toe aan een verhuizing
Eric Jansen: Ben benieuwd wat Zeist met Afellay gaat doen, een 2-voudige …

persona

Na bijna zes jaar eredivisie toe aan een verhuizing
Martin van Neck: 1) Herman, de grote wijlen Bobby Robson, heeft ooit eens …

persona

Na bijna zes jaar eredivisie toe aan een verhuizing
Herman: Is een ranglijst al niet een statitstiek op zich? Waaruit …

Archief / RSS

Bekijk het hele archief van Charles en Willem , of klik op een van de jaren hieronder om een deel van het archief te ontsluiten.

2010
2009
2008
2007
2006

Zoek in het archief



Zoeken

Abonnementen

Alle blogs rss google netvibes
Deze gebruiker rss google netvibes

Statistieken

TelMiep
  •