Ongepoetst
en uit de hand

knutselsmurf
09-03-2010 01:05
Het ziet er helemaal niet uit als een "hotel".
Goh, die speelplaatsen worden tegenwoordig wel goed afgeschermd
om hangjongeren te weren.
Zwart-wit past wel mooi bij deze foto's waarvan ik de eerste de beste vind.
Zwart-wit past wel mooi bij deze foto's waarvan ik de eerste de beste vind.
Glaswerk 09-03-2010 01:19
@Knutselsmurf:
Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe zo'n tbs instelling er vanbinnen uitziet. En hoe een tbs-er er de rest van zijn leven slijt...
@!00_Woorden:
Dan heeft Delft blijkbaar nog steeds een redelijk open karakter wat dat betreft ;-)
Zwart-wit heeft soms iets lugubers, vandaar mijn keuze. Ik ben ook het meest gecharmeerd van de eerste. In wezen is het de "eenvoudigste" plaat die echter het overtuigendst "spreekt".
Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe zo'n tbs instelling er vanbinnen uitziet. En hoe een tbs-er er de rest van zijn leven slijt...
@!00_Woorden:
Dan heeft Delft blijkbaar nog steeds een redelijk open karakter wat dat betreft ;-)
Zwart-wit heeft soms iets lugubers, vandaar mijn keuze. Ik ben ook het meest gecharmeerd van de eerste. In wezen is het de "eenvoudigste" plaat die echter het overtuigendst "spreekt".
Het strakke zwart-wit vind ik wel passen bij een moderne
afscheiding met camera's en eigenlijk niet echt luguber. Dan zou
je hem een ouder uiterlijk moeten geven, donkerder, korreliger,
beetje bewogen, dat soort dingen.
Qua foto's is de tweede me iets te hard afgesneden (lantaarnpaal en camera) en had je voor de derde wat mij betreft iets dieper door de knieën gemogen. Nu heb je relatief veel (saaie) lucht en staat de onderkant van het hek er niet op.
Wat aardige beelden op kan leveren bij dit soort dingen is zoeken naar hoeken, de horizon niet waterpas, maar onder 30° of zo, dat brengt meer spanning in het beeld. Kwestie van experimenteren.
Qua foto's is de tweede me iets te hard afgesneden (lantaarnpaal en camera) en had je voor de derde wat mij betreft iets dieper door de knieën gemogen. Nu heb je relatief veel (saaie) lucht en staat de onderkant van het hek er niet op.
Wat aardige beelden op kan leveren bij dit soort dingen is zoeken naar hoeken, de horizon niet waterpas, maar onder 30° of zo, dat brengt meer spanning in het beeld. Kwestie van experimenteren.
Glaswerk 09-03-2010 01:55
@!00: Als ik jouw reactie van 01:35 uur lees realiseer ik me
terdege dat er voor mij nog een ontiegelijke hoop te leren en te
experimenteren valt.
En maar goed ook natuurlijk...
de horizon niet waterpas, maar onder 30° of zo
Heb jij wel eens een foto met een schuine horizon op het VKblog geplaatst?
Overigens probeer ik er steeds weer op te letten dat de horizon er ook horizontaal op komt te staan. Ik voorvoel echter dat Ivy jouw suggestie met een brede glimlach zal lezen... ;-)
En maar goed ook natuurlijk...
de horizon niet waterpas, maar onder 30° of zo
Heb jij wel eens een foto met een schuine horizon op het VKblog geplaatst?
Overigens probeer ik er steeds weer op te letten dat de horizon er ook horizontaal op komt te staan. Ik voorvoel echter dat Ivy jouw suggestie met een brede glimlach zal lezen... ;-)
@Glaswerk
=Heb jij wel eens een foto met een schuine horizon op het VKblog geplaatst?=
Dat zal vast wel, hoewel ik niet veel foto's plaats waarbij het me puur om de lijnen gaat, om de één of andere reden lenen die zich minder voor mijn blogs.
Een voorbeeldje, hoewel zonder horizon, van hoe horizontale en verticale lijnen onder een hoek meer spanning in een foto kunnen brengen www.vkblog.nl/bericht/251503/
=Heb jij wel eens een foto met een schuine horizon op het VKblog geplaatst?=
Dat zal vast wel, hoewel ik niet veel foto's plaats waarbij het me puur om de lijnen gaat, om de één of andere reden lenen die zich minder voor mijn blogs.
Een voorbeeldje, hoewel zonder horizon, van hoe horizontale en verticale lijnen onder een hoek meer spanning in een foto kunnen brengen www.vkblog.nl/bericht/251503/
Glaswerk 09-03-2010 02:51
@!00: Die (fraaie strakke) plaat maakt denk ik wel duidelijk wat
je bedoelt.
Een heel andere invalshoek dan de meer "conservatieve" die ik in gedachten had met het maken van de derde foto in www.vkblog.nl/bericht/303070/N....
Maar ik ga binnenkort weer naar school... ;-)
Een heel andere invalshoek dan de meer "conservatieve" die ik in gedachten had met het maken van de derde foto in www.vkblog.nl/bericht/303070/N....
Maar ik ga binnenkort weer naar school... ;-)
=......Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe zo'n tbs
instelling er vanbinnen uitziet. En hoe een tbs-er er de rest van
zijn leven slijt......=
Wat niet weet , wat niet deert...
Wat niet weet , wat niet deert...
antoinette
duijsters 09-03-2010 08:49
Mooie foto, Koko, de eerste vind ik ook de beste. maar ik hoef
niet te weten hoe het leven daar is, ik zorg wel dat ik daar
nooit terecht kom:-))))
Ben het eens met 100_woorden, de bovenste foto is het mooiste,
mooi lijnenwerk en vlakverdeling met rust in het beeld. De 2e
vind ik het minste, weet ik niet goed waarnaar ik moet kijken.
Mijn docent kwam met een leuke oefening. Ga tegenover iemand
zitten en kijk naar z'n ogen wanneer je de foto laat zien, als
z'n ogen blijven zoeken is er geen punt in de foto die aandacht
trekt. Zo'n foto is de 2e.
Simen Vrederat
09-03-2010 09:34
Te uwer informatie: De binnenkant ziet er net zo uit.
Wat mij betreft zou de eerste foto voldoende zijn geweest, om het thema te illustreren.
De hemel achter prikkeldraad.
Wat mij betreft zou de eerste foto voldoende zijn geweest, om het thema te illustreren.
De hemel achter prikkeldraad.
beus 09-03-2010 11:28
De bovenste zwart/wit heeft de tinten van een echte
zwart/wit.
De andere twee lijken wel kleurenfoto's die omgezet zijn naar zwart/wit: Te grijs.
Geef mij maar de hardere zwart/wit foto's met grijstinten op de juiste plekken.
Desalniettemin zijn het best mooie foto's. Ik ben gek op gevangenissen met koepels.
De jaarlijkse open dag stelt een ieder in de gelegenheid om een binnen een kijkje te nemen.
De andere twee lijken wel kleurenfoto's die omgezet zijn naar zwart/wit: Te grijs.
Geef mij maar de hardere zwart/wit foto's met grijstinten op de juiste plekken.
Desalniettemin zijn het best mooie foto's. Ik ben gek op gevangenissen met koepels.
De jaarlijkse open dag stelt een ieder in de gelegenheid om een binnen een kijkje te nemen.
helena 09-03-2010 12:13
de eerste foto vind ik ook het mooiste.
en ik heb ook voorkeur voor de "hardere zwart/wit foto's" (als daarmee contrastrijke foto's bedoeld worden dan zeker). Zelf neem ik ook wel foto's met camera schuin of scheef als je daardoor een apart effect krijgt.
Even off-topic wat wel met fotografie te maken heeft, maar eerder met "opscheppen over mezelf" ...:
Sinds gisteren staat er een door mij gemaakte foto als header op de homepage van de gemeente Utrecht (zal er enkele dagen op blijven staan). Dit in het kader van een fotowedstrijd op FlickR die door de gemeente Utrecht georganiseerd is (tot eind maart 2010). Heb pas een account bij FlickR sinds januari of zo en toen werd ook al een door mij gemaakte foto uitgekozen en in het gratis Uitgaansmagazine NL30 geplaatst (er zijn ook Uitgaansmagazines van Amsterdam en enkele andere steden).
Als ik die foto's op het VKblog had geplaatst was het wel anders afgelopen....
en ik heb ook voorkeur voor de "hardere zwart/wit foto's" (als daarmee contrastrijke foto's bedoeld worden dan zeker). Zelf neem ik ook wel foto's met camera schuin of scheef als je daardoor een apart effect krijgt.
Even off-topic wat wel met fotografie te maken heeft, maar eerder met "opscheppen over mezelf" ...:
Sinds gisteren staat er een door mij gemaakte foto als header op de homepage van de gemeente Utrecht (zal er enkele dagen op blijven staan). Dit in het kader van een fotowedstrijd op FlickR die door de gemeente Utrecht georganiseerd is (tot eind maart 2010). Heb pas een account bij FlickR sinds januari of zo en toen werd ook al een door mij gemaakte foto uitgekozen en in het gratis Uitgaansmagazine NL30 geplaatst (er zijn ook Uitgaansmagazines van Amsterdam en enkele andere steden).
Als ik die foto's op het VKblog had geplaatst was het wel anders afgelopen....
De Stripman 09-03-2010 12:44
Foto 1 is wellicht grafisch de meest spannende, maar foto 3
illustreert het beste waar het om gaat.
Kritiek schiet me even niet te binnen, maar daarover meer op mijn eigen blog...;o)
www.vkblog.nl/bericht/304723/K...
Kritiek schiet me even niet te binnen, maar daarover meer op mijn eigen blog...;o)
www.vkblog.nl/bericht/304723/K...
Glaswerk 09-03-2010 13:31
@Cees:
Het is in elk geval een plaats waar van nature ruim voldoende beveiligers rondlopen ;-)
@The Saint:
Misschien beter van niet. Maar ik ben nou eenmaal nieuwsgierig aangelegd...
@Antoinette:
Nee, het lijkt me geen pretje om daar de rest van je leven te moeten slijten. En waarschijnlijk hebben ze niet eens een zonnig hoekje waar jij jouw orchideeën kunt neerzetten...
@Beeldsprekers:
Wat met name op mij indruk maakte was - naast het gedegen hekwerk - die kleine raampjes die op verschillende hoogtes zijn aangebracht. Ik kon me toen voorstellen dat achter ieder zo'n raampje iemand de hele dag zijn leven zat weg te kijken. Maar, en anderen zeggen het ook, dat beeld is helaas niet goed genoeg overgekomen.
Jouw voorbeeld met die "oefening" is erg illustratief. Weer wat geleerd.
@Simon:
Jij hebt binnen een kijkje kunnen nemen?
De hemel achter prikkeldraad.
Dat was mijn idee ook. En dat was ook de gedachte achter de derde foto: de enorme hemel die boven de werelden van levenslange hechtenis en vrijheid hangt.
@Beus:
Jij zult als expert op het gebied van de zwart-wit fotografie waarschijnlijk ook direct herkennen wanneer een foto een echte zwart-wit foto is of eentje die na een digitale bewerking tot stand is gekomen. De 50D biedt ook de mogelijkheid om in zwart-wit te fotograferen maar dat komt er op neer dat de camera na het maken van een foto hetzelfde doet als wat ik achteraf met het RAW conversieprogramma kan doen. Dus maak ik standaard alle foto's in kleur en zet ze eventueel achteraf nog om, immers met het RAW formaat kun je alle kanten op.
De uitleg over de "harde" tinten is helemaal duidelijk. Ik heb nu tenminste een idee welke foto's zich wel voor zwart-wit omzetting lenen en welke niet. Bedankt.
Zo'n open dag wil ik wel eens meemaken. Maar ik denk niet dat men bij de Pompe Kliniek aan dit soort dagen zal meewerken.
Jij had een tijdje geleden toch het idee om een VKblogthemafotodag te houden wie de mooiste plaat van De Koepel in Haarlem zou kunnen schieten? ;-)
@Helena:
Ik heb zelden een blogje geplaatst waaronder iedereen het zo roerend eens is met elkaar ;-)
Nee, de informatie die je geeft in jouw derde alinea lijkt me geen vorm van "opscheppen". Integendeel zelfs, je geeft daarmee aan dat men voor het geplaatst kunnen krijgen van een foto beter andere wegen kan bewandelen dan deze te publiceren op het VKblog. En als dan een foto van je op de omslag of in een magazine of iets dergelijks geplaatst wordt is dat een mooie vorm van erkenning.
Jouw advies komt dus neer om ook op een andere manier de foto's aan de "buitenwereld" te tonen?
@Paco:
Jou zie ik daar ik niet terechtkomen, over Ab heb ik echter mijn gerede twijfels...
@De Stripman:
Hè, gelukkig, heb ik die derde foto niet voor niets geplaatst... ;-)
Jouw "kritiekblog" zag ik net staan in de lijst "Laatste berichten".
Ik kom zo eens kijken. Eerst even een bakkie koffie en een peukie...
Het is in elk geval een plaats waar van nature ruim voldoende beveiligers rondlopen ;-)
@The Saint:
Misschien beter van niet. Maar ik ben nou eenmaal nieuwsgierig aangelegd...
@Antoinette:
Nee, het lijkt me geen pretje om daar de rest van je leven te moeten slijten. En waarschijnlijk hebben ze niet eens een zonnig hoekje waar jij jouw orchideeën kunt neerzetten...
@Beeldsprekers:
Wat met name op mij indruk maakte was - naast het gedegen hekwerk - die kleine raampjes die op verschillende hoogtes zijn aangebracht. Ik kon me toen voorstellen dat achter ieder zo'n raampje iemand de hele dag zijn leven zat weg te kijken. Maar, en anderen zeggen het ook, dat beeld is helaas niet goed genoeg overgekomen.
Jouw voorbeeld met die "oefening" is erg illustratief. Weer wat geleerd.
@Simon:
Jij hebt binnen een kijkje kunnen nemen?
De hemel achter prikkeldraad.
Dat was mijn idee ook. En dat was ook de gedachte achter de derde foto: de enorme hemel die boven de werelden van levenslange hechtenis en vrijheid hangt.
@Beus:
Jij zult als expert op het gebied van de zwart-wit fotografie waarschijnlijk ook direct herkennen wanneer een foto een echte zwart-wit foto is of eentje die na een digitale bewerking tot stand is gekomen. De 50D biedt ook de mogelijkheid om in zwart-wit te fotograferen maar dat komt er op neer dat de camera na het maken van een foto hetzelfde doet als wat ik achteraf met het RAW conversieprogramma kan doen. Dus maak ik standaard alle foto's in kleur en zet ze eventueel achteraf nog om, immers met het RAW formaat kun je alle kanten op.
De uitleg over de "harde" tinten is helemaal duidelijk. Ik heb nu tenminste een idee welke foto's zich wel voor zwart-wit omzetting lenen en welke niet. Bedankt.
Zo'n open dag wil ik wel eens meemaken. Maar ik denk niet dat men bij de Pompe Kliniek aan dit soort dagen zal meewerken.
Jij had een tijdje geleden toch het idee om een VKblogthemafotodag te houden wie de mooiste plaat van De Koepel in Haarlem zou kunnen schieten? ;-)
@Helena:
Ik heb zelden een blogje geplaatst waaronder iedereen het zo roerend eens is met elkaar ;-)
Nee, de informatie die je geeft in jouw derde alinea lijkt me geen vorm van "opscheppen". Integendeel zelfs, je geeft daarmee aan dat men voor het geplaatst kunnen krijgen van een foto beter andere wegen kan bewandelen dan deze te publiceren op het VKblog. En als dan een foto van je op de omslag of in een magazine of iets dergelijks geplaatst wordt is dat een mooie vorm van erkenning.
Jouw advies komt dus neer om ook op een andere manier de foto's aan de "buitenwereld" te tonen?
@Paco:
Jou zie ik daar ik niet terechtkomen, over Ab heb ik echter mijn gerede twijfels...
@De Stripman:
Hè, gelukkig, heb ik die derde foto niet voor niets geplaatst... ;-)
Jouw "kritiekblog" zag ik net staan in de lijst "Laatste berichten".
Ik kom zo eens kijken. Eerst even een bakkie koffie en een peukie...
helena 09-03-2010 14:00
@Glaswerk, ik heb zelf ook wel eens bijvoorbeeld foto's verstuurd
naar het blad Fotografie (voorheen Foto&Doka). Maar ik zie
tegelijk veel betere foto's als ik op fotowebsites als photosig
ga kijken of FlickR en je weet wel al die andere fotosites. Ook
zijn er op het Vkblog enkele goede fotografen.
100_woorden kan je denk ik beter beantwoorden die heeft er meer verstand van....:-) Volgens mij zijn er van hem zeker ook foto's geplaatst in bijvoorbeeld Fotografie oid.
Op de website van photosig vind ik vaak hele mooie foto's staan.
www.photosig.com/go/main;jsess...
ook bij de beste foto's van FlickR geldt dat. Daar zijn overigens ook honderden groepen (lijkt wel het VKblog)...:-)
Je zou bijvoorbeeld ook bij FlickR een account kunnen openen.
Zelf plaats ik foto's bij Picasa (en daar plaats ik dan best veel foto's ook als een soort van back-up) en sinds kort wat foto's (iets meer selectie) bij FlickR.
In ieder geval heb ik door foto's elders te plaatsen ook vrijwilligerswerk gekregen, het is wat ingewikkeld om uit te leggen maar daar komt het wel op neer..
Zit er zelf aan te denken om toch een spiegelreflexcamera aan te schaffen (met goede zoomlens met macro ed en aardige groothoek. Heb in het verleden een analoge spiegelreflex gehad en ik heb een paar keer gefotografeerd met een digitale spiegelreflex en zag toch dat het veel mooier werd, met name bepaalde onderwerpen (portretten e.d.).
100_woorden kan je denk ik beter beantwoorden die heeft er meer verstand van....:-) Volgens mij zijn er van hem zeker ook foto's geplaatst in bijvoorbeeld Fotografie oid.
Op de website van photosig vind ik vaak hele mooie foto's staan.
www.photosig.com/go/main;jsess...
ook bij de beste foto's van FlickR geldt dat. Daar zijn overigens ook honderden groepen (lijkt wel het VKblog)...:-)
Je zou bijvoorbeeld ook bij FlickR een account kunnen openen.
Zelf plaats ik foto's bij Picasa (en daar plaats ik dan best veel foto's ook als een soort van back-up) en sinds kort wat foto's (iets meer selectie) bij FlickR.
In ieder geval heb ik door foto's elders te plaatsen ook vrijwilligerswerk gekregen, het is wat ingewikkeld om uit te leggen maar daar komt het wel op neer..
Zit er zelf aan te denken om toch een spiegelreflexcamera aan te schaffen (met goede zoomlens met macro ed en aardige groothoek. Heb in het verleden een analoge spiegelreflex gehad en ik heb een paar keer gefotografeerd met een digitale spiegelreflex en zag toch dat het veel mooier werd, met name bepaalde onderwerpen (portretten e.d.).
Simen Vrederat
09-03-2010 15:30
Ik refereerde aan de psychische gesteldheid van de bewoners, maar
heb Het Huis van Bewaring in Leeuwarden wel eens bezocht. Niet
vergelijkbaar met de moderne Stammheimmodellen, maar dat bezoek
heeft mij wel het beeld bezorgd dat ik van de hel heb.
"......Misschien beter van niet. Maar ik ben nou eenmaal
nieuwsgierig aangelegd..."
Ik ook...en derhalve heb ik o.a een aantal jaren gewerkt in een jeugd TBS inrichting....tw..Op Den Berg in Amersfoort...die kwam naar Amsterdam en ging samen met de jeugd inrichting het Loydd Hotel...
En ja...ja...er gewerkt vrienden...niets anders dan dat! :-)
Ik ook...en derhalve heb ik o.a een aantal jaren gewerkt in een jeugd TBS inrichting....tw..Op Den Berg in Amersfoort...die kwam naar Amsterdam en ging samen met de jeugd inrichting het Loydd Hotel...
En ja...ja...er gewerkt vrienden...niets anders dan dat! :-)
Geen kritiek deze keer: opsluiten die hap......!!! En als ze
die bomen maar op tijd snoeien...!!!!!!!!
Maw: zwart/wit is goed gekozen. Al lijkt deze in eerste instantie beter over te komen op de bovenste foto. Edoch bij foto 2 en 3 is er ook geen keuze.....
Bij nadere beschouwing heb ik ook geen favoriet. In alle drie zie ik wel 'wat'. Los van mijn, bij je bekende interpretatie-modus'...
Alle 3 goed! (dus...)
De kritiek op foto 2 kun je weerstaan door tevens te wijzen op het 'boogwerk' bovenin... daardoor spannender.... 't is maar een tip... ;-)
Maw: zwart/wit is goed gekozen. Al lijkt deze in eerste instantie beter over te komen op de bovenste foto. Edoch bij foto 2 en 3 is er ook geen keuze.....
Bij nadere beschouwing heb ik ook geen favoriet. In alle drie zie ik wel 'wat'. Los van mijn, bij je bekende interpretatie-modus'...
Alle 3 goed! (dus...)
De kritiek op foto 2 kun je weerstaan door tevens te wijzen op het 'boogwerk' bovenin... daardoor spannender.... 't is maar een tip... ;-)
Glaswerk 09-03-2010 19:50
@Helena:
Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie.
Ik vind het nog te vroeg om bijvoorbeeld foto's te gaan opsturen naar gerenommeerde fotowebsites. Ze zien me al aankomen ;-)
Ik ga vandaag of uiterlijk morgen kijken hoe het op FlickR werkt. Vanavond ga ik mij in elk geval eerst aanmelden - er is een soort toelatingsprocedure - voor de Nijmeegse website www.nijmegencentraal.nl/. Om maar eens dichtbij huis te beginnen.
Als je het financieel kunt trekken is het absoluut te overwegen om een goede DSLR camera met wat glaswerk aan te schaffen. Na een jaar met volle tevredenheid met de Nikon D5700 compactcamera te hebben gefotografeerd ging er met de 50D toch echt een nieuwe wereld van mogelijkheden voor me open. Om nog maar te zwijgen over de technische kwaliteit van de RAW beelden.
@Simen: Excuus voor de "o" in mijn eerste reactie.
Toen ik de eerste keer de Pompe Kliniek zag - het was een grauwe mistroostige regenachtige dag - had ik direct de indruk dat het leven daar een soort hel moet zijn. Maar men is er ook niet voor niets terechtgekomen...
@The Saint:
Dat wist ik niet dat jij in die richting werkzaam bent geweest. Overigens lijkt me het werken in een jeugd TBS inrichting nog iets zwaarder dan met volwassen en wellicht iets rustiger geworden TBS-ers.
@Galadriel:
Onder de eerste foto heb ik als title tag "Concentratiekamp?" gebruikt. Door de zwart-witte platen wordt die sfeer enigszins opgeroepen hoewel je die ook al proeft - zie hierboven mijn reactie aan Simen - als je er op een grauwe regenachtige dag langsloopt.
@Grutte:
Thanx 3x.
Overigens heb ik niet de behoefte om de opmerkingen en de kritiek in de reactiedraad te weerstaan of te weerleggen, ik leer er juist enorm veel van.
Later, als ik groot ben, wordt dat misschien anders... ;-)
Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie.
Ik vind het nog te vroeg om bijvoorbeeld foto's te gaan opsturen naar gerenommeerde fotowebsites. Ze zien me al aankomen ;-)
Ik ga vandaag of uiterlijk morgen kijken hoe het op FlickR werkt. Vanavond ga ik mij in elk geval eerst aanmelden - er is een soort toelatingsprocedure - voor de Nijmeegse website www.nijmegencentraal.nl/. Om maar eens dichtbij huis te beginnen.
Als je het financieel kunt trekken is het absoluut te overwegen om een goede DSLR camera met wat glaswerk aan te schaffen. Na een jaar met volle tevredenheid met de Nikon D5700 compactcamera te hebben gefotografeerd ging er met de 50D toch echt een nieuwe wereld van mogelijkheden voor me open. Om nog maar te zwijgen over de technische kwaliteit van de RAW beelden.
@Simen: Excuus voor de "o" in mijn eerste reactie.
Toen ik de eerste keer de Pompe Kliniek zag - het was een grauwe mistroostige regenachtige dag - had ik direct de indruk dat het leven daar een soort hel moet zijn. Maar men is er ook niet voor niets terechtgekomen...
@The Saint:
Dat wist ik niet dat jij in die richting werkzaam bent geweest. Overigens lijkt me het werken in een jeugd TBS inrichting nog iets zwaarder dan met volwassen en wellicht iets rustiger geworden TBS-ers.
@Galadriel:
Onder de eerste foto heb ik als title tag "Concentratiekamp?" gebruikt. Door de zwart-witte platen wordt die sfeer enigszins opgeroepen hoewel je die ook al proeft - zie hierboven mijn reactie aan Simen - als je er op een grauwe regenachtige dag langsloopt.
@Grutte:
Thanx 3x.
Overigens heb ik niet de behoefte om de opmerkingen en de kritiek in de reactiedraad te weerstaan of te weerleggen, ik leer er juist enorm veel van.
Later, als ik groot ben, wordt dat misschien anders... ;-)
JohanHvD 09-03-2010 23:45
Toch wel beklemmende beelden, Heer Glaswerk. Het doet een beetje
aan concentratiekampen denken...
Niettemin, ik zal niets zeggen over uw beelden, alhoewel ze apart zijn, omdat ik nu eenmaal geen photograaph ben, althans geen professionele... ;-)
Niettemin, ik zal niets zeggen over uw beelden, alhoewel ze apart zijn, omdat ik nu eenmaal geen photograaph ben, althans geen professionele... ;-)
Glaswerk 09-03-2010 23:50
@Cor3306: De andere twee foto's heb ik volledigheidshalve
geplaatst zodat men de eerste enigszins in de context kan
plaatsen. Maar misschien was de bovenste foto inderdaad voldoende
geweest. Hoewel ik regelmatig via dit weblog enkele markante
locaties van Nijmegen wil laten zien.
Glaswerk 09-03-2010 23:53
@JHvD: Als u de muisaanwijzer op de eerste foto zet ziet u dat ik
precies dezelfde gedachte had. Ik moest bij het nemen van die
foto meteen denken aan de u misschien bekende TV-serie
Colditz en oude zwart-wit oorlogsbeelden...
Glaswerk 10-03-2010 00:25
@Phryne: Heel gevoelig van je dat je subtiel opmerkt dat het zeer
stemmige platen zijn. Dat zie ik bijzonder graag. Ik had
eigenlijk ook niets anders van een emotievolle vrouw verwacht die
in de verste verte niet op een zweefteef lijkt.
Ik neem aan dat het inmiddels te laat is om je nog een tweede kopje koffie aan te bieden...
Multimi scusi, het is eigenlijk allemaal de schuld van Satuka ;-)
Ik neem aan dat het inmiddels te laat is om je nog een tweede kopje koffie aan te bieden...
Multimi scusi, het is eigenlijk allemaal de schuld van Satuka ;-)
Glaswerk 10-03-2010 00:34
@Phryne: Hm, ik dacht dat ik voor jou wel een glaasje wijn voor
het slapengaan zou kunnen serveren.
Enneh, Satuka kan het wel hebben hoor, morantische vrouwen met een macrolens staan meestal zeer stevig in hun schoenen ;-)
Enneh, Satuka kan het wel hebben hoor, morantische vrouwen met een macrolens staan meestal zeer stevig in hun schoenen ;-)
phryne 10-03-2010 00:36
Ik moet aan mijn imago denken Glaswerk, schuif mij het wijntje
maar toe onder de tafel. ;-)
phryne 10-03-2010 00:45
Dat hoor ik graag! En nu ga ik snel naar bed. Anders staat mijn
zoon morgenochtend weer voor een gesloten schoolpoort.
Glaswerk 10-03-2010 00:51
@Phryne: Met jouw imago is helemaal niets mis Phryne, je verkoopt
het alleen zo beroerd.
Proest... ;-)
Slaap lekker voor zo meteen.
Proest... ;-)
Slaap lekker voor zo meteen.
=........@The Saint:
Dat wist ik niet dat jij in die richting werkzaam bent geweest. Overigens lijkt me het werken in een jeugd TBS inrichting nog iets zwaarder dan met volwassen en wellicht iets rustiger geworden TBS-ers......=
Grappig dat je dit even naar voren bracht.
Iedereen denkt namelijk dat het werken met " jeugd " in een gesloten setting makkelijker is dan met volwassenen.
Niets is inderdaad minder waar....het werken met jongeren in de leeftijdsgroep 12 t/m 18 is het zwaarste wat je treffen kunt....zij hebben namelijk , in tegenstelling tot een volwassene in verzekerde bewaring / strafsetting , helemaal geen respect voor gezag.....voeg daarbij hun hormonen en hun dagelijks gevecht om " leiderschap" en je hebt ongeveer een beeld hoe het werken is met jongeren die in verzekerde bewaring / strafsetting / TBS verkeren...nu moet ik zeggen dat jongeren die eenmaal " gestraft " zijn meestal wat naar beneden komen als zijnde acceptatie van het gegeven een vaste tijd achter de tralies te moeten doorbrengen....
Wij hebben als onderdeel van een leerproces binnen Justitie vaak te maken gehad met mensen die in de inrichting Over-Amstel [Bijlmer bajes] werkten en bij ons stage kwamen lopen....allen kwamen met een air binnen om dat varkentje wel eens even te wassen met die opstandige snotneuzen....allen gingen vaak vroegtijdig weer snel terug naar hun eigen plekje in de Bijlmer Bajes...vaak als ze werden geconfronteerd met het feit dat respect niet voorhanden was en een uitgedeelde opdracht werdt beloond met , op z'n minst een moony , en anders met veel verbaal geweld waarbij de gehele familie en de hele medische kennis over terminale ziekten even duidelijk was gemaakt aan de beste man/vrouw.....dat resulteerde meestel in de vroege ochtend daarop met een "ziekmelding".....waarop wij onderling vaak even een poeltje op afsloten......:-))
Ik heb er veel geleerd...en ondanks alles met veel plezier gewerkt.
Dat wist ik niet dat jij in die richting werkzaam bent geweest. Overigens lijkt me het werken in een jeugd TBS inrichting nog iets zwaarder dan met volwassen en wellicht iets rustiger geworden TBS-ers......=
Grappig dat je dit even naar voren bracht.
Iedereen denkt namelijk dat het werken met " jeugd " in een gesloten setting makkelijker is dan met volwassenen.
Niets is inderdaad minder waar....het werken met jongeren in de leeftijdsgroep 12 t/m 18 is het zwaarste wat je treffen kunt....zij hebben namelijk , in tegenstelling tot een volwassene in verzekerde bewaring / strafsetting , helemaal geen respect voor gezag.....voeg daarbij hun hormonen en hun dagelijks gevecht om " leiderschap" en je hebt ongeveer een beeld hoe het werken is met jongeren die in verzekerde bewaring / strafsetting / TBS verkeren...nu moet ik zeggen dat jongeren die eenmaal " gestraft " zijn meestal wat naar beneden komen als zijnde acceptatie van het gegeven een vaste tijd achter de tralies te moeten doorbrengen....
Wij hebben als onderdeel van een leerproces binnen Justitie vaak te maken gehad met mensen die in de inrichting Over-Amstel [Bijlmer bajes] werkten en bij ons stage kwamen lopen....allen kwamen met een air binnen om dat varkentje wel eens even te wassen met die opstandige snotneuzen....allen gingen vaak vroegtijdig weer snel terug naar hun eigen plekje in de Bijlmer Bajes...vaak als ze werden geconfronteerd met het feit dat respect niet voorhanden was en een uitgedeelde opdracht werdt beloond met , op z'n minst een moony , en anders met veel verbaal geweld waarbij de gehele familie en de hele medische kennis over terminale ziekten even duidelijk was gemaakt aan de beste man/vrouw.....dat resulteerde meestel in de vroege ochtend daarop met een "ziekmelding".....waarop wij onderling vaak even een poeltje op afsloten......:-))
Ik heb er veel geleerd...en ondanks alles met veel plezier gewerkt.
Glaswerk 10-03-2010 13:20
@The Saint: Dankjewel voor deze uitgebreide reactie.
Soortgelijke verhalen ken ik van een vriendin die jarenlang in een penitentiaire inrichting voor jonge meiden heeft gewerkt. Het was een zware tijd voor haar en uiteindelijk heeft ze ervoor gekozen om te gaan werken met oudere langdurig gestrafte vrouwen.
Heb je over jouw werk wel eens iets geschreven en gepubliceerd op het VKblog? Ik vind het een hartstikke interessant onderwerp dat het best beschreven kan worden door mensen uit de praktijk en dus niet met de "mooie" verhalen uit de theorieboekjes...
Soortgelijke verhalen ken ik van een vriendin die jarenlang in een penitentiaire inrichting voor jonge meiden heeft gewerkt. Het was een zware tijd voor haar en uiteindelijk heeft ze ervoor gekozen om te gaan werken met oudere langdurig gestrafte vrouwen.
Heb je over jouw werk wel eens iets geschreven en gepubliceerd op het VKblog? Ik vind het een hartstikke interessant onderwerp dat het best beschreven kan worden door mensen uit de praktijk en dus niet met de "mooie" verhalen uit de theorieboekjes...
Ik liep al met die gedachten rond om er eens over te
schrijven....wellicht komt het er nu eens van....
Glaswerk 10-03-2010 19:19
@The Saint: Mocht het er een keer van komen dan heb ik nog wel
een enigszins vergelijkbare foto voor je die ter illustratie van
jouw verhaal kan dienen...
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).



