EU-XL
voorheen Eurologie

Duitsland: "Europese Grondwet verder onder nieuwe naam"
vrijdag 7 april 2006 10:24 door Atilla Arda
De Duitse
minister van buitenlandse zaken, Frank-Walter Steinmeier (SPD), wil
in het voorjaar een stappenplan presenteren om de Europese Grondwet
onder een nieuwe naam te bekrachtigen, aldus de Duitse krant Die
Welt. De nieuwe naam zou zijn 'Basisverdrag voor Europa'.Ik heb eerder in reactie op anderen geschreven dat de naam van het document niet van belang is. De huidige Europese Verdragen - het EG Verdrag en het EU Verdrag - hebben in zekere zin grondwettelijke status.
Alle energie kan beter worden aangewend voor het opstellen van een korte Europese Grondwet waarin de grondrechten van Europeanen worden opgenomen en de relatie tussen de Europese instellingen wordt geregeld.
Volg deze link voor een lezersvriendelijke versie van de Europese Grondwet.
Eurologie
07-04-2006 15:15
@Vd Gulik
T.a.v. democratisch gehalte: over het algemeen wordt de indruk gewekt dat de Grondwet nodig is om de EU democratischer te maken. Jij ziet dit anders; zo lijkt het.
Op welke wijze zou onder de huidige verdragen de EU democratischer kunnen?
T.a.v. democratisch gehalte: over het algemeen wordt de indruk gewekt dat de Grondwet nodig is om de EU democratischer te maken. Jij ziet dit anders; zo lijkt het.
Op welke wijze zou onder de huidige verdragen de EU democratischer kunnen?
anoniem
07-04-2006 16:32
re eurologie
Met verdragen is van alles mogelijk. Als het gaat om democratisering zou je primair aan een versterking van de positie van het Europees Parlement kunnen denken. Dat zou moeten leiden tot een positie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer, waardoor het mede zijn controlerende functie behoorlijk kan uitoefenen. Het gaat daarbij om het hart van het systeem.
Met verdragen is van alles mogelijk. Als het gaat om democratisering zou je primair aan een versterking van de positie van het Europees Parlement kunnen denken. Dat zou moeten leiden tot een positie vergelijkbaar met die van de Tweede Kamer, waardoor het mede zijn controlerende functie behoorlijk kan uitoefenen. Het gaat daarbij om het hart van het systeem.
J.J. v.d.
Gulik 07-04-2006 16:32
anoniem is J.J. v.d. Gulik
Eurologie 08-04-2006 09:34
@Vd Gulik, Re versterking EP
Helemaal mee eens. Ik vrees dat de huidige Verdragen duidelijk de grenzen van de EP-bevoegdheden weergeven. Uitbreiding van deze bevoegdheden zonder verdragswijziging zit er geloof ik niet in.
Helemaal mee eens. Ik vrees dat de huidige Verdragen duidelijk de grenzen van de EP-bevoegdheden weergeven. Uitbreiding van deze bevoegdheden zonder verdragswijziging zit er geloof ik niet in.
J.J. v.d.
Gulik 08-04-2006 10:38
re eurologie
Ja maar verdragen kunnen toch worden gewijzigd, dus het probleem zie ik niet. En als wordt gewezen op het vergroten van het democratische gehalte zal de EU een positieve indruk maken op de burgers en zijn iamgo daarmee verbeteren.
Ja maar verdragen kunnen toch worden gewijzigd, dus het probleem zie ik niet. En als wordt gewezen op het vergroten van het democratische gehalte zal de EU een positieve indruk maken op de burgers en zijn iamgo daarmee verbeteren.
Eurologie 08-04-2006 20:12
@Vd Gulik
Ik geloof dat ik je eerder reacties niet goed heb begrepen; blijkbaar een misverstand. We zijn het namelijk met elkaar eens: verdragen kunnen en moeten worden aangepast, en het EP moet worden versterkt. Helder. Glashelder, zeggen ze bij ....
Ik geloof dat ik je eerder reacties niet goed heb begrepen; blijkbaar een misverstand. We zijn het namelijk met elkaar eens: verdragen kunnen en moeten worden aangepast, en het EP moet worden versterkt. Helder. Glashelder, zeggen ze bij ....
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).


Eurologie
in de Top 20 webloggers van app
Voor een nieuwe grondwet zou bijvoorbeeld uitgegaan kunnen worden van het model van de Nederlandse grondwet met uiteraard wat aanpassingen. Zo zou een art. 1 zoals in de Nederlandse grondwet nooit in die zin moeten worden opgenomen. En het voorschrijven van een neoliberaal economisch model zoals in de huidige tekst, zou in een nieuwe tekst achterwege moeten blijven
Om het vertrouwen van vele EU burgers te herwinnen zou naast een nieuwe grondwettekst ook gestopt moeten worden met de onderhandelingen met Turkije.
Een andere belangrijke voorwaarde is, dat de EU eerst echt behoorlijk democratisch wordt. Als eerst een grondwet wordt geintroduceerd, die daarna moeilijk gewijzigd kan worden, dan is er toch iets mis met de volgorde. Dat zal ook betekenen, dat de weg naar werkelijke democratie wordt bemoeilijkt.