EU-XL
voorheen Eurologie

Europese grondwet: politieke steun groeit, interesse burger blijft laag
woensdag 10 mei 2006 10:30 door Atilla Arda
Gisteren
heeft het parlement van Estland de
Europese Grondwet goedgekeurd. De goedkeuring door het Estse
parlement komt op een bijzonder moment. De stemming in het
parlement viel samen met 9 mei
Europadag.En vandaag zal de Commissie bekendmaken op welke wijze zij denkt dat Europa uit de politieke impasse kan komen en de Grondwet, of een nieuwe versie daarvan zo spoedig mogelijk in werking kan treden.
Groeiende politieke steun
De goedkeuring van de Grondwet door het Estse parlement brengt het aantal lidstaten dat hiermee instemt op veertien; twaalf daarvan hebben zelfs het gehele goedkeuringsproces doorlopen en de nodige goedkeuringsdocumenten ondertekend. Tot op heden hebben slechts twee landen – Frankrijk en Nederland – de Grondwet afgekeurd.
Onlangs hebben Romano Prodi (beoogd premier van Italië) en Frank-Walter Steinmeier (de Duitse minister van buitenlandse zaken) steun betuigd aan een reanimatie van de Europese Grondwet. De Duitse premier Angela Merkel herhaalde dit gisteren nogmaals.
Wolfgang Schussel, de Oostenrijkse premier en nu voorzitter van de EU, onderstreepte gisteren nog eens het belang van de Grondwet: "Als we het publiek hiervoor niet winnen dan is het afgelopen met Europa."
Minder positief is de Nederlandse minister van buitenlandse zaken, Ben Bot. Hij verklaarde de Europese Grondwet onlangs “dood en begraven”.
Geringe belangstelling burgers
Deze politieke steun voor de Europese Grondwet gaat gepaard met een geringe belangstelling van de Europese bevolking. Zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde speciale ‘eurobarometer’ over de toekomst van Europa.
Hoewel een gemeenschappelijke Europese Grondwet voor Europeanen de op twee na belangrijkste manier is om de toekomst van Europa zeker te stellen, moet worden geconstateerd dat steun van 25% van de bevolking gering is. Tussen de oude en de nieuwe lidstaten bestaat overigens een verschil van 9%-punten qua steun voor een Europese Grondwet: 27% respectievelijk 16%.
In alle lidstaten vergelijkbare leefomstandigheden en de introductie van de euro in alle lidstaten staan met 51% en 26%, respectievelijk nummer 1 en 2 op het ‘verlanglijstje’ van de Europese burgers.
Voorstellen Europese Commissie
De Commissie lijkt de resultaten van dit onderzoek serieus te nemen. Naar verwachting zal ze vandaag voorstellen de Grondwet vooralsnog te laten rusten (zie de Volkskrant). Commissievoorzitter Barosso zou liever bezien op welke wijze de huidige Europese Verdragen effectiever kunnen worden ingezet en de nationale parlementen nauwer kunnen worden betrokken bij de verdere integratie van Europa.
Hiermee geeft de Commissie tevens gehoor aan de helft van de Europeanen die ‘Brussel’ technocratisch (49%) en inefficiënt (43%) vinden.
Slotopmerkingen
De huidige Europese Verdragen hebben reeds een grondwettelijke status. Aangezien de Europese Grondwet inhoudelijk nauwelijks afwijkt van deze Verdragen, wat de omvang van de Grondwet niet ten goede komt, is er weinig aanleiding tegen de wil van sommige lidstaten in de goedkeuring van de Europese Grondwet te forceren.
Zolang de Europese Unie een samenwerkingsverband is van staten, kan geen enkele lidstaat worden gedwongen tegen zijn wil hiermee in te stemmen.
Het is belangrijker de huidige juridische en politieke mogelijkheden ten volle te benutten om grensoverschrijdende kwesties als milieu, criminaliteit en terrorisme op Europees niveau effectief te kunnen aanpakken.
Alleen als ‘Brussel’ erin slaagt concrete resultaten te bereiken voor Europese burgers zal Europa meer dan nu als een gedeelde toekomst worden gezien. Ik acht het hoopvol dat Wolfgang Schussel gisteren tevens pleitte voor "zeven of acht Europese projecten met concrete tijdpaden, en een symbolische resonantie".
Copyright © Atilla Arda
Foto: © by HOPI-MEDIA Medienservice GmbH
Opening van de tentoonstelling 'Het Imago van Europa', samengesteld door Rem Koolhaas. Lees hier Koolhaas' Europese visie.
app
10-05-2006 10:47
Minster Bot heeft gelijk: die zogenaamde grondwet is dood en
begraven. Landen zoals Estland hebben het volste recht er nog
over te praten uiteraard, maar het is verspilde tijd en energie.
de
Ouderling 10-05-2006 13:18
Zolang men blijft spreken over "Dé Europese Grondwet" i.p.v.
"Grondwettelijk Verdrag" zullen veel inwoners zich blijven
verzetten. Mensen denken hun identiteit te verliezen als ze
opgaan in het grote Europa. Dat is natuurlijk niet zo maar zo
voelt het voor ze aan.
De Nederlandse-, Engelse-, Franse- en ga zo maar door Grondwetten blijven gewoon van kracht. De afspraken die de soevereine landen de afgelopen decennia hebben gemaakt in de EU, inclusief wat aanvullende democratische wetgeving, kunnen worden opgenomen in het Grondwettelijk Verdrag. Dat is al. No big deal.
De Nederlandse-, Engelse-, Franse- en ga zo maar door Grondwetten blijven gewoon van kracht. De afspraken die de soevereine landen de afgelopen decennia hebben gemaakt in de EU, inclusief wat aanvullende democratische wetgeving, kunnen worden opgenomen in het Grondwettelijk Verdrag. Dat is al. No big deal.
app
10-05-2006 18:43
@de Ouderling
Het is meer dan wat jij beschrijft. Het is de definitieve ondertekening van een politieke unie. En dat is wat veel mensen niet willen. Een economische unie is prima, maar niet verder. En het gaat al te ver.
Het is meer dan wat jij beschrijft. Het is de definitieve ondertekening van een politieke unie. En dat is wat veel mensen niet willen. Een economische unie is prima, maar niet verder. En het gaat al te ver.
Atilla Arda (alias
Eurologie) 10-05-2006
19:02
@Ouderling
Formeel heb je gelijk: constitutioneel verdrag is een correctere beschrijving. Ik vrees dat het voor het publiek niet veel uitmaakt hoe het document heet. En wat betreft onze eigen grondwet: daar heb je juridisch weinig aan, dus die kan net zo goed worden ingetrokken
@App
Die politieke unie is er al. We zijn al decennia geleden de economische unie ontstegen. Die grondwet verandert daar weinig aan. Die verandert sowieso weinig. Met een normaal wijzigingsverdrag hadden ze hetzelfde kunnen bereiken.
Formeel heb je gelijk: constitutioneel verdrag is een correctere beschrijving. Ik vrees dat het voor het publiek niet veel uitmaakt hoe het document heet. En wat betreft onze eigen grondwet: daar heb je juridisch weinig aan, dus die kan net zo goed worden ingetrokken
@App
Die politieke unie is er al. We zijn al decennia geleden de economische unie ontstegen. Die grondwet verandert daar weinig aan. Die verandert sowieso weinig. Met een normaal wijzigingsverdrag hadden ze hetzelfde kunnen bereiken.
E de Waal
10-05-2006 20:07
De politieke macht van Brussel moet terug en zeker niet versterkt
worden
Kijkhier maar eens wat ik er over denk
Kijkhier maar eens wat ik er over denk
Atilla Arda (alias
Eurologie) 10-05-2006
20:33
@Ely
Gelezen; een gebruikelijk 'alles is de schuld van Brussel' verhaal. Je kunt hier lezen wat ik daarvan vind: Vanaf nu is Europa alleen maar goed voor ons.
Vraagje: kun je concreet aangeven welke Europese regels en vooral Europese bevoegdheden geschrapt moeten worden? M.a.w.: welke kwesties worden volgens jou nu in Brussel geregeld terwijl een Europese, gezamenlijk aanpak geen toegevoegde waarde heeft t.o.v. een puur nationale aanpak?
Gelezen; een gebruikelijk 'alles is de schuld van Brussel' verhaal. Je kunt hier lezen wat ik daarvan vind: Vanaf nu is Europa alleen maar goed voor ons.
Vraagje: kun je concreet aangeven welke Europese regels en vooral Europese bevoegdheden geschrapt moeten worden? M.a.w.: welke kwesties worden volgens jou nu in Brussel geregeld terwijl een Europese, gezamenlijk aanpak geen toegevoegde waarde heeft t.o.v. een puur nationale aanpak?
E de Waal
10-05-2006 20:41
Wat ik van nabij heb meegemaakt is b.v. het verbod op de
kokkelvisserij
Als er toen geen europese stok achter de deur had gestaan ,had ik het nog maar moeten zien of die visserij verdwenen zou zijn
Als er toen geen europese stok achter de deur had gestaan ,had ik het nog maar moeten zien of die visserij verdwenen zou zijn
Atilla Arda (alias
Eurologie) 10-05-2006
20:47
@Ely
Helder. De schade valt dus mee.
Tegenover de kokkelvisserij zijn minstens een paar andere vissen - waaronder de haring? - te noemen die zijn gered door Brussel.
De kokkelvissen kunnen naar Den Haag, de rest blijft in Brussel :-)
Helder. De schade valt dus mee.
Tegenover de kokkelvisserij zijn minstens een paar andere vissen - waaronder de haring? - te noemen die zijn gered door Brussel.
De kokkelvissen kunnen naar Den Haag, de rest blijft in Brussel :-)
E de Waal
10-05-2006 21:01
Sinds de vangstbeperking voor haring ,die in 1975 begon ,is er
geen haring minder gevangen in de Noordzee
Er is alleen geschoven met getallen
Brussel heeft de haring niet gered
Die heeft zichzelf gered
Er is namelijk zo'n onnoemelijke hoeveelheid haring in de noordzee
Die is echt nooit weggeweest
Je hollandse nieuwe komt nu alleen uit Denemarken en wordt daar aan de wal gekaakt
Daarom is hij dan ook niet half zo lekker meer als vroeger
Er is alleen geschoven met getallen
Brussel heeft de haring niet gered
Die heeft zichzelf gered
Er is namelijk zo'n onnoemelijke hoeveelheid haring in de noordzee
Die is echt nooit weggeweest
Je hollandse nieuwe komt nu alleen uit Denemarken en wordt daar aan de wal gekaakt
Daarom is hij dan ook niet half zo lekker meer als vroeger
Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.
Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).


Eurologie
in de Top 20 webloggers van app