Geloof het maar niet!
kritische kanttekeningen
VKBlog Headerimage

Je zult maar in de Bible Belt geboren en getogen zijn!

zaterdag 22 juli 2006 20:30 door Rolf van der Marck
We roepen wel vanalles over de Islam, maar níet over die achterlijke gladiolen in onze Bible Belt, die een kind de toegang tot de school ontzeggen omdat zijn ouders televisie in huis hebben! Wat is er aan de hand? Een jongen uit Veenendaal is de toegang tot een Reformatorische School voor Middelbaar Onderwijs te Amersfoort ontzegd “omdat zijn ouders over televisie en open internet beschikken”, alsmede “vanwege de visie van de ouders op medezeggenschap, het gebruik van bepaalde bijbelvertalingen en ‘levensstijl’”. Aldus NRC Handelsblad van 22 juli 2006 (u leest het goed: 2006). Toch vreemd dat wij menen de fundamentalistische Islam te moeten bestrijden, terwijl we het fundamentalistische Christendom geen strobreed in de weg leggen, sterker nog, dat wij het beschermen, al was het maar omdat voor hen de Wet gelijke Behandeling zodanig is ingericht dat “het scholen is toegestaan leerlingen of leerkrachten te weigeren met een beroep op hun grondslag, mits ze hun toelatingseisen consequent toepassen en deze in duidelijk verband staan met die grondslag”. Genoemde christelijke grondslag is, om het voorzichtig te zeggen, minstens even bekrompen als de islamitisch-fundamentalistische grondslag. Wat deze sektes, want anders wil ik ze niet noemen, hebben gedaan is dat ze ‘het woord’ heilig hebben verklaard. Teksten die in een geheel andere tijd, in een geheel ander verband en met een geheel andere bedoeling eeuwen geleden zijn neergeschreven en gecanoniseerd –nadat op aanwijsbaar subjectieve wijze al het de toenmalige heersers níet welgevallige tot kaf werd verklaard en gescheiden van het hun welgevallige koren– worden nog steeds naar de letter gehanteerd en gelegd naast hedendaagse maatstaven. Passen die hedendaagse maatstaven daar níet in, stroken die op een of andere manier níet met het heilig verklaarde woord, dan neemt men de eeuwenoude maatstaven terug aan als de enig ware norm. Laten wij ons, alvorens te oordelen over de fundamentalistische Islam, eerst maar eens de hand in eigen boezem steken en ons bezinnen op wat wij aanmoeten met deze fundamentalistisch christelijke retro-beweging, want wat hier gebeurt is absoluut strijdig met de menselijk eer en waardigheid en met het menselijk recht op zelfbestemming! Rolf van der Marck.

Volgend artikel in dit blog

9reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van Peter Peter 22-07-2006 21:29
Ik vind dit wel een erg overtrokken vergelijking.

1. Die fundamentalistische islam brengt dood en verderf en streeft vernietiging na. Dat doet de gereformeerde school met het weigeren van iemand niet.

2. Als dat kind anders opgevoedt is dan al die andere kinderen op die school is het maar beter dat ie geweigerd wordt, want dan hoort hij er blijkbaar niet thuis.

3. Een sekte is niets anders dan een "gesloten religieuze groepering met een sterke leider" (Van Dale), dus u heeft gelijk als u zegt dat het een sekte is.

4. Die eeuwenoude maatstaven gelden als norm, omdat het conceptuele gedachten over het leven zijn. Sommige mensen nemen die te serieus, kijken er niet kritisch naar, dat ben ik met u eens.

Zoals ik al zei, ik vind uw vergelijking wel erg overtrokken, en ik ben niet eens verbonden aan een religie,

Peter
Avatar van christinA IP213.84.211.137 christinA IP213.84.211.137 22-07-2006 22:36
@Peter
fundamentalisme is fundamentalisme.
Of men nú doodt, of gedood heeft.
Of het mensen met wapens doden of door bepaalde medische handelingen aan mensen te onthouden, doden is.
Fundamentalisme blijft fundamentalisme.
Avatar van Jaap van Nieveld Goudriaen Jaap van Nieveld Goudriaen 22-07-2006 23:25
Hoi Rolf, helemaal mee eens!
Avatar van Noah Noah 23-07-2006 01:25
Gedeeltelijk mee eens. Maar wat betreft het menselijk recht op zelfbeschikking mag iemand er dus ook besluiten gelovig fundamentalistisch te wezen. Fundamentalisme betekend simpelweg dat men helemaal volgens een bepaald concept leeft, dat als absolute leidraad neemt. Het is zeker niet mijn levenswijze, maar als een ander daarvoor wil gaan moet dat kunnen, mits deze mijn levenswijze ook respecteert. De meeste fundamentalisten, zeker in Nederland aan Islamitische en Christelijke kant, respecteren mijn levenswijze (danwel hard knarsetandend). Ik vind het van de reformatorische school bijzonder knap uit bepaalde bijbelvertalingen en daaruit voortkomende levensstijl te kunnen zeggen dat men thuis niet over tv en internet mag beschikken, omdat men in de tijd waarin de bijbel geschreven werd, deze media nog helemaal niet hadden en zich dat niet eens voor konden stellen. Ik vind het van behoorlijke grootheidsdenken getuigen verplichtingen als deze op te stellen. Op zich is er helemaal niks mis met de bijbel, als iemand met mij omgaat volgens de tien geboden ben ik daar best gelukkig mee. Helaas zijn er veel mensen die geloven, maar weinigen leven er ook echt naar. Ik weet in Amersfoort zo’n zwarte kousen school en ik moest altijd erg lachen want naast die school staat een groot psychiatrisch ziekenhuis. Volgens mij schuiven die leerlingen gewoon door naar de buren.
Aan Peter.
Punt 1. De fundamentalistische Islam brengt geen dood en verderf en streeft geen vernietiging na. Er is een veel grotere groep Islamitisch fundamentalisten die gewoon de hele dag in een Moskee zit te bidden en verder wel degelijk vredelievend zijn. De Islamitische groepering die wel geweld nastreeft is weer een vertakking van de fundamentalisten die anderen wel in hun waarde laten. Ook fundamentalisme heeft zijn eigen groeperingen en vertakkingen.
Punt 2. Als het maar beter is dat kinderen op een school geweigerd wordt als hij/zij anders wordt opgevoed waardoor er problemen zullen ontstaan, kan je geen kind meer op school aannemen. Het ene kind mag een uurtje per dag tv kijken en moet verder spelend door het leven (dat zou meer mijn stijl zijn), een ander kind mag tot 12 uur in de avond voor de tv hangen.
Avatar van landheha landheha 23-07-2006 01:34
@cristinA whatever
Zonder fundament geen gebouw.
Heeft op zich niets met doden te maken.


Iemand uit Veenendaal die een school in Amersfoort ontzegd wordt. Het is bijna een giller. Zei de gek die nu net naast dat gebied woont. Een open internet verbinding, het is inderdaad Godsgeklaagd.
Whoehaha.

Triest voor die jongen zou je denken, maar ik denk dat het wel meevalt. Mooie leerschool. Opent misschien zijn ogen. Voor zover dat nog niet is gedaan door die open internet verbinding. Of die televisie. Stel dat je Andries Knevel hebt gezien.
Avatar van PeterV PeterV 23-07-2006 14:34
Tijd voor de oprichting van de atheïstische lagere school. En alleen kinderen van atheïstische ouders mogen erop. En er wordt atheologie-les gegeven, twee uur per week. Dat is les waar de belachelijkheid van elk geloof wordt gepredikt.
Avatar van Peter Peter 23-07-2006 20:07
Hoi Noah,

Je hebt gelijk. Fundamentalisme is in de algemene context een gedisciplineerde leidraad om te leven. Extremisme is inderdaad de vertakking, maar mijn interpretatie van Rolf's artikel is dat hij met fundamentalisme extremisme bedoeld. ("Toch vreemd dat wij menen de fundamentalistische Islam te moeten bestrijden, terwijl")


En over punt 2: Een school met zulke toelatingseisen is op zoek naar een bepaald profiel kind. Een openbare basischool is dat veel minder, daarom heet ie ook openbaar. Dat betekent dus niet dat we alle kinderen maar moeten weigeren, omdat er anders problemen ontstaan. Het is meer dat het kind dan eventueel beter af is in de omgeving waarin hij is opgevoed (misschien vrijer dan op die school), maar hierover wil ik niet oordelen, want daar gaat die hele rechtzaak over en daar heb ik niets mee te maken.

Peter
Avatar van S.R.Strikwerda S.R.Strikwerda 01-08-2006 21:50
Rolf van der Marck heeft zo zijn ideeen over het Reformatorisch onderwijs. Om het fundamentalistische protestantisme gelijk te stellen met de fundamentalistische Islam gaat mij veel te ver. Een protestant hoe zwaar ook pleegt geen moorden vanwege zijn geloof. Dat de Reformatorische school zijn eigen regeltjes maakt wat uiteindelijk niets meer met de geloofsbeleving te maken heeft is een godspee.
J.Chr. zou zich bij wijze van spreken omdraaien bij het gedachtengoed van de Reformanten. De volgelingen van J.Chr. zijn ook weer in dit geval Roomser dan de paus(Christelijker dan Jezus zelf)
Avatar van Gerrit Herman Verbruggen Gerrit Herman Verbruggen 26-12-2007 22:19
Via de tv uitzendingen d.d. 24-12-07,Nederland 2 om 21.30 'Velen zijn geroepen' en vervolgens Dokument: 'Het onzegbare' om 21.05 u (op www.uitzendinggemist.nl is dit alsnog te zien), kwam ik met het onderwerp waar het op deze side deels om gaat, in aanraking. Qua commentaar houd ik het bij mezelf. Ik ben een kind uit een gezin met een streng gereformeerde vader. Als u het boek 'knielen op een bed violen'van Jan Siebelink leest, weet u hoe mijn vader was. Zowel Siebelink als ik hebben daar niet onder geleden. Inmiddels zijn er meer dan 400 duizend boeken verkocht. De documentaire'Het onzegbare'gaat deels over het streng gereformeerde leven. Mijn kinderen zijn wel met het geloof opgevoed, wij leven met hen(en vier kleinkinderen) in harmonie. Ik zit in de internationale handel en ga met mensen om uit veel landen met even zo vele geloven, Hindoe, Moslim, Katholiek, gereformeerd, noem maar op. Onze medewerkers hebben ook verschillende geloven, wij hebben dames uit Serie, Suriname en Nederland. Wij gaan daar ontspannen mee om. Ik vind het juist razend interessant om met respect elkaars overtuigingen te bespreken. Wat zou het armzalig en saai zijn als we allemaal werelds zouden denken. Het leven is toch een misterie met goede en slechte kanten. Wij allen kunnen heel makkelijk veel slechte feiten noemen en oordelen is ook vrij eenvoudig. Niets en niemand is volmaakt.Politiek, macht, bescherming van belangen hebben meer ellende veroorzaakt dan het geloof, denk ik. Gun iedereen zijn geloof en hoe hij/zij daar mee leeft, dat lijkt mij een alles overheersend grondrecht. Zie het als een goed en niet als een kwaad of bedreiging. Als een mens zijn geloof goed zou naleven was het zo slecht nog niet. Alles over boord gooien en er op los leven, is ook niet alles. Voordat u gaat oordelen, ik ken ook veel goede en aardige mensen zonder geloof en dat zeggen zij dan zelf want ik bepaal het geloof van een ander niet.Ik ken ook mensen die het jammer vinden dat zij geen geloof hebben. Of moet je het geloof ontvangen ?. Zo dacht mijn vader er over. Je kon het niet nemen, zei hij. Hij had het gekregen en worstelde daar wel mee, vooral in het gagelijkse leven. Ik ken ook heel strenge katholieken, geef toe, ze sterven uit, helaas, ja helaas, want het zijn interessante mensen, zij denken na over het leven en hun doen en laten. Ken ook een heel strenge gereformeerde fietsverhuurder op Walcheren, beste vent. Volgens mij ligt het probleem eerder bij de mens zelf dan bij het geloof. Ik zou het een verarming vinden als ik niets over dat zware geloof zou weten. Nederland is op dit punt zeer divers en de diversiteit neemt toe met de komst van meer geloven. Probeer elkaar te begrijpen en te waarderen. Niet weer die strijd, maar de dialoog. Dat is niet eenvoudig, in Zuilen (wijk in Utrecht)waar een moskee,een gereformeerde- en een katholieke kerk in een driehoek bij elkaar staan, probeert een oude mevrouw al jaren om de boel een avond bij elkaar te krijgen. Het lukt haar niet, met name de moslim gemeenschap laat het telkens afweten. Toch denk ik dat wij in nederland met al onze geloven en niet geloven, dringend met elkaar in gesprek moeten, voordat de politiek misbruik maakt van de zogenaamde tegenstellingen. Dan weer Wilders die er niets van begrijpt (overigens weet hij dondersgoed hoe het zit,maar aast op politiek gewin), dan weer H.Ali, zij was totaal onwetend en ook onze Maxima is door de overheid selectief het land ingestuurd en probeert het nu te weten. Ik denk dat de gemiddelde nederlander weinig weet hoe de vele geloofsgemeenschappen, ook de vele islamitische geloofsgemeenschappen, functioneren. Er valt dus nog veel te doen.

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
Profielfoto Rolf van der Marck

Rolf van der Marck

Woonplaats: Paramaribo
Geboren tijdens het interbellum & de crisistijd (1935) in een aarts-katholiek milieu in het katholieke zuiden van Nederland met alle stigmata van dien. Na een beroepsgerichte opleiding werkzaam geweest als drukker/uitgever, aanvankelijk in het familiebedrijf en vervolgens –tot aan mijn vervroegd uittreden op m’n 60ste– bij diverse bedrijven in min of meer dezelfde branche in den lande. Verlost van stigmata en werkdruk nu alweer vanaf eind 2001 genietend van een nieuw, volledig onbekommerd leven in het door Nederland en de Nederlanders minst gekende en meest onderschatte voormalige rijksdeel: Suriname.
Beroep: geen
Hobbies: Literatuur (alfabetisch): Boon, Camus, Céline, Claus, De Haan, Hanlo, Hermans, Leopold, Morgenstern, Multatuli, Van Ostaijen, Reve; muziek: Adams, Bach, Bartók, Berg, Feldman, Gubaidulina, Haydn, Kurtág, Schönberg, Shostakovich, Strawinsky, Webern.
Man, 74 jaar
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Links

Groepen

Actualiteit

Actualiteit

Opgericht door aadverbaast op maandag 29 juni 2009 13:16, 81 leden

Reacties, commentaren en visies op de actualiteit in het binnen- en buitenland.

Favorieten van Rolf van der Marck

100_woorden Aad  Verbaast Blacksmoker G.H.  Duval Hugo Stephan - VERBRUGH Ingrid van den Bergh Jeroen de Baaij Judith C. Kokopelli Martin  Broek Mathias  paco  painter Peter  Louter petrus R.  Kruzdlo RED_ Roland  Danckaert sprakeloos

Caraïbisch Uitzicht

Geïnteresseerden in leven & literatuur van de Caraïben wil ik graag verwijzen naar de Blogspot Caraïbisch Uitzicht van de Werkgroep Caraïbische Letteren, waaraan ik ook regelmatig bijdragen lever. Te vinden onder: <http://caraibischeletteren.blogspot.com/>.

Suriname Stemt

Bezoek vooral de Surinaamse site: www.surinamestemt.com, afgestemd op mondige Surinamers. Lees, denk en schrijf mee, u bent welkom!

Tel-o-foon

TelMiep

 

Laat Miep maar tellen!

Laatste reacties

persona

Proces opheffing regerende AK-Partij dreigt Turkije in crisis te storten
Nana: De Ak partij is tot nu toe de aller betrouwbaarste …

persona

“The Atlas of Creation”
Fernando: Het valt me op dat veel mensen geneigd zijn om …

persona

Portret
Theo Verberne: qugeBeste Rolf, Die schilder/restaurateur was een oudoom van mij. Ik herinner …

persona

AOW’ers niet langer vogelvrij!
betaaldata: De AOW voor de rest van het jaar: 23 …

persona

Hypotheek-, Bank-, Krediet- en ARTSENCRISIS
Robin: Dit is natuurlijk een makkelijke vorm van kritiek. Er kloppen een …

Archief / RSS

Bekijk het hele archief van Rolf van der Marck, of klik op een van de jaren hieronder om een deel van het archief te ontsluiten.

2009
2008
2007
2006

Zoek in het archief



Zoeken

Abonnementen

Alle blogs rss google netvibes
Deze gebruiker rss google netvibes

Statistieken

TelMiep
  •