Alib Bondon
Over de vreemdeling
VKBlog Headerimage

Tien redenen om geen SP te stemmen (even doorploegen) Plus updates

maandag 20 november 2006 14:00 door alib

Al enige tijd heb ik de indruk dat de kiezers (ook hier) niet goed weten waar de SP, de Socialistische Partij, voor staat. Ik wist al wel wat maar het is nooit makkelijk om uiteen te zetten waar nu precies de angel zit en het is -zeker in het geval van de SP- een hele klus om de feiten boven
water te krijgen (bewijsstukken: stemgedrag, geschiedenis). Uitgangspunt voor dit lange stuk (sorry, even doorploegen) vormde het stemgedrag van de SP en de 'standpunten' zoals die zijn weergegeven op de website van de SP, alsmede informatie over haar geschiedenis.



1. Privacy
Een van de belangrijkse redenen voor mij om niet op de SP te stemmen: de individuele privacy wordt ondergeschikt gemaakt aan ‘staatsbelang’.

Nieuwe wet voor politiegegevens
Over personen die (nog) niet verdacht zijn kunnen gemakkelijker gegevens opgeslagen worden en deze gegevens mogen langer bewaard. Gegevens die voor een bepaalde politietaak zijn verzameld, mogen voortaan ook gebruikt worden voor het uitvoeren van andere politietaken. Tussen de gegevens van verschillende korpsen vindt een automatische vergelijking plaats, zodat het automatisch gezien wordt wanneer tegen een persoon meerdere zaken lopen. Een persoon mag aan de politie inzage vragen in de gegevens die over hem verwerkt zijn. (Aangenomen)

Gegevens die de politie verzamelt voor de uitvoering van haar dagelijkse taken moeten na vijf jaar niet vernietigd maar verwijderd worden. Dit betekent dat belangrijke gegevens in bijzondere gevallen ook na deze vijf jaar kunnen worden opgevraagd. (Aangenomen)

Energiebedrijf en niet betalende klant
Wanneer iemand zijn energierekeningen niet betaalt, moet het voor het energiebedrijf mogelijk zijn om contact op te nemen met de sociale dienst van de gemeente en gegevens over deze persoon aan de gemeente te verstrekken. (Aangenomen)

Wijzigingen vreemdelingenwet
Afwijzing van een verzoek om asiel dient ook door de rechter inhoudelijk te worden beoordeeld indien de vreemdeling wel een tijdelijke verblijfsvergunning heeft gekregen. Indien men beroep wil instellen tegen een beslissing van de minister om uitzetting naar een bepaald land tijdelijk stop te zetten, dient dit bij de Raad van State te gebeuren. Indien men in beroep tegen een uitspraak van de rechtbank over een besluit tot vrijheidsontneming van een vreemdeling, mag de Raad van State ook de schadevergoeding die in de uitspraak van de rechtbank voorkomt bij het hoger beroep betrekken. In afwijking van de wet bescherming persoonsgegevens mogen van vreemdelingen gegevens over godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid en seksuele leven vastgelegd worden voor zover dit nodig is voor een goede grensbewaking. De minister stelt hier nadere regels over.
(Aangenomen)


2. Strafrecht / veiligheid
Behalve inzake de privacy van de burgers is de SP toeschietelijk als het gaat om ‘de omkering van de bewijslast’: verdachten die in het geheel nog niets hebben gedaan moeten maar bewijzen dat ze inderdaad niets van plan waren. De SP stemde tegen delen van de de nieuwe terrorismewet, is over het algeheel ook tegen het verhogen van maximumstraffen. Maar de volgende wetsartikelen kregen wel de steun van de SP.

Strengere voorwaardelijkje straf
De proeftijd van een veroordeelde (tijd waarin hem voorwaarden kunnen worden opgelegd, als hij deze voorwaarden, bijvoorbeeld een behandeling, niet volgt moet hij de gevangenis in) moet worden verhoogd van maximaal 4 jaar naar maximaal 10 jaar. (Aangenomen)

Wijzigingen strafprocesrecht
Er komt een aparte categorie bijzondere opsporingsbevoegdheden voor terroristische misdrijven. Voor het toepassen van deze bevoegdheden is een aanwijzing (in plaats van een verdenking) van een terroristisch misdrijf voldoende. Een verdachte van terroristische misdrijven kan 2 jaar (in plaats van 90 dagen) inzage in het procesdossier geweigerd worden, de rechter toetst deze geheimhouding. Voor het in bewaring stellen van een verdachte van een terroristisch misdrijf komt de eis van ernstige verdenkingen te vervallen. De maximale straf voor het verbergen van een verdachte gaat omhoog van 6 maanden naar 4 jaar wanneer het om een verdachte van terroristische misdrijven gaat. (Aangenomen)

Omkering bewijslast
Wanneer een persoon feiten aanvoert die seksuele intimidatie doen vermoeden, is het aan de tegenpartij om te bewijzen dat er geen sprake is geweest van seksuele intimidatie. (Aangenomen)


3. Nationalisme / Europa
De SP is anti-Europa, ze wil veel grensoverschrijdende wetten terugdraaien. Ze is er tegen dat Polen, Bulgaren enzovoort hier de vrijheid hebben om te werken.

Uit ‘standpunten’ van de SP:
De SP wil het vrije verkeer van werknemers in de EU beperken. Een ongecontroleerde instroom bedreigt de werkgelegenheid van velen, leidt tot verstoring van de arbeidsmarkt en is een bedreiging voor het loon en de arbeidsvoorwaarden, vooral in sectoren als transport, de bouw en de vleesverwerkende industrie.

De SP pleit voor een afgeslankte EU die zich vooral richt op enkele grensoverschrijdende kernbevoegdheden.

Vanuit die optiek was de SP TEGEN de wet die de versoepeling van de ‘nationaliteitseis kapitein op Nederlandse zeeschepen’ regelt.

Versoepeling nationaliteitseis: Een kapitein uit een EU land of EER-land (EU + Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) krijgt automatisch vrijstelling van de eis dat een kapitein op een Nederlands zeeschip de Nederlandse nationaliteit moet hebben. Aan een kapitein kan door de minister onder voorwaarde vrijstelling worden verleend. (Aangenomen)

NAVO
Vroeger was de SP tegen de NAVO, tegenwoordig merken we daar niet zo veel meer van. Wel probeert de SP de NAVO klein te houden. De SP stemde TEGEN het verdrag dat mogelijk moet maken dat een aantal Oost-Europese staten toetreedt tot de organisatie, ook al kozen al deze landen daar overduidelijk zelf voor.

Het internationale verdrag dat de toetreding regelt van Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, Slovenië en Slowakije tot de NAVO dient door Nederland goedgekeurd te worden. (Aangenomen)

Zie verder ook (aan het eind): De SP is voor het afschaffen van de dubbele nationaliteit.

Integratiedebat
De SP is sinds enige tijd voorstander van een Generaal Pardon maar daarover is niets te vinden in haar ‘standpunten’. Blijkbaar is het standpunt vrij nieuw. Het is iets waaraan de partij zich nu geen buil meer kan vallen: er zijn nog maar een paar duizend asielzoekers over van de ruim 26.000 die in aanmerking kwamen.

Later meer over de SP en integratie onder het kopje ‘de SP en de Grondwet’.

UPDATE: integratie en kandidatenlijst
Ik heb nog even uitgezocht hoe het zit met de integratie binnen de partij. Doen de 'nieuwe' Nederlanders mee? Tot mijn verbazing zijn dat er veel minder dan ik had gedacht voor zo'n volkspartij. Van de dertig kandidaten is er slecht 1 (ja, eentje maar) 'nieuw'. Zij staat op nummer 14 en heet Sadet Karabulut (bestuurskundige).
Kijken we naar de leden van de Statenfracties (Provciale Staten) dan vinden we twee of drie 'nieuwen' op een totaal van tweeëndertig.

De conclusie kan alleen maar zijn dat de SP een erg witte partij is, witter nog dan CDA of VVD. Dat is opvallend. Wat was er nu eerder, de ideologie of de mensen? Is de partij bewust zo 'wit' gehouden? De paar 'nieuwe' Nederlanders die zitting hebben voor de SP zijn van Turkse afkomst, er zijn -zo ver ik dat kan nagaan- geen kandidaten van Marokkaanse afkomst, van Surinaamse afkomst, van Afghaanse afkomst etc.

Nationalisme
De SP neigt naar nationalisme. Behalve in haar anti-Europese houding komt die ook naar voren in bijvoorbeeld de aandacht die Marijnissen (samen met Verhagen) heeft voor de oprichting van een Nationaal Historisch Museum.

Historicus Hans Goedkoop (Andere Tijden) daarover: Het pleidooi van Verhagen en Marijnissen voor oprichting van een Huis van de Geschiedenis getuigt van politiek opportunisme en gebrek aan inzicht. Hij doelt daarmee op het populisme van Marijnissen (Marijnissen voelt hoe de wind staat) en de leugenachtigheid van Verhagen (het CDA bezuinigde een paar jaar eerder het geschiedenisonderwijs weg maar kwam daar plotseling -nou, ja- op terug).


4. Werk / uitkering
De SP wil graag mensen een uitkering geven. Op zich geen punt, maar de vraag is wel hoe ver je daarin wilt gaan. De SP wil heel ver gaan.

Alleenstaande ouders met kinderen onder de 16 jaar of gehandicapte kinderen onder de 18 jaar met een bijstandsuitkering moeten niet verplicht worden te werken of te solliciteren. (Afgewezen)

Bijstandsgerechtigden ouder dan 57,5 dienen vrijgesteld te worden van de sollicitatieplicht en de plicht tot acceptatie van arbeid. (Afgewezen)

De gemeente dient werklozen onder de 23 jaar die na zes maanden nog geen werk hebben, een baan aan te bieden. (Afgewezen)

Bij de eerste twee wetsvoorstellen kun je nog denken: beetje ouderwets, iets te veel verzorging van de wieg tot het graf, die mensen komen dus niet meer aan het werk. Het derde voorstel is ronduit lachwekkend. De gemeente moet dan maar voor werk zorgen! Hebben mensen dan in het geheel geen eigen verantwoordelijkheid? Hoe zit het met eigen initiatief?


5. Ethische kwesties
Op sommige terreinen schurkt de SP tegen het CDA aan: euthanasie bijvoorbeeld.

Het moet voor zorgverzekeraars mogelijk zijn om een polis aan te bieden waarbij bepaalde voorzieningen uit het basispakket om ethische of levensbeschouwelijke redenen niet worden aangeboden. Het kan dan gaan om abortus, euthanasie, kunstmatige voortplanting, geslachtsveranderende ingrepen en genetisch onderzoek waarbij de ongeboren vrucht kan worden gedood. (Aangenomen)

NB. De SP stemde in 2001 tegen de euthanasiewet.


6. Onderwijs- en jeugdzaken
De SP heeft een ‘Verdonkse’ opvatting over de integratie binnen het onderwijs. Ze wil ouders dwingen, grondwettelijke vrijheden inperkingen.

De overheid dient niet langer het onderwijs in allochtone levende talen en de taallessen op scholen in de taal van het land van herkomst te financieren. (Aangenomen)

Hoewel deskundigen het er over eens zijn dat onderwijs in de moedertaal het makkelijker maakt om ‘die andere taal’ te leren, is de SP tegen. Bang om beschuldigd te worden van het voortrekken van ‘buitenlanders’?

Uit ‘standpunten’ van de SP:
De SP is voorstander van gemengde scholen. Basisscholen dienen afspraken te maken met gemeenten over gemengde toelating van leerlingen door met twee wachtlijsten te werken: een wachtlijst voor leerlingen zonder en een wachtlijst voor leerlingen met achterstand. Nieuwe scholen moeten een afspiegeling van de omgeving vormen. Er komt een moratorium op de bekostiging van orthodoxe scholen.

Lees vooral de laatste twee standpunten goed. Het eerste standpunt is een Verdonkse dwangmaatregel, die de vrijheid van onderwijs aantast zoals die in de Grondwet is vastgelegd.
En dan staat er: Er komt een moratorium op de bekostiging van orthodoxe scholen.
De Sp gebruikt nooit moeilijke woorden maar hier (expres) wel. Er staat: Er komt een opschorting van betaling van overheidsgelden aan scholen die een bepaald geloof orthodox willen beleven (islamistische en orthodox-christelijke scholen). Ook hier dus inperking van vrijheid, en (overigens) schending van de Grondwet.

Update
Enigszins verbaasd las ik in ‘Standpunten’ het volgende onder het kopje ‘Gymnasium’.
Gymnasia vormen een waardevolle bijdrage aan het voortgezet onderwijs. Voor de Moderne Vreemde Talen in de gymnasia geldt dezelfde regel als in het VWO: twee Moderne Vreemde Talen in het eindexamenpakket. De klassieke taal komt daar bovenop.

Nu heb ik zelf op zo’n school gezeten en me toen dagelijks afgevraagd waar het allemaal goed voor was, die uren en uren Grieks en Latijn. Ik dacht dat de onderwijsdeskundigen ondertussen wel tot inkeer waren gekomen. Dus niet. De SP wijdt zelfs een speciale paraaf aan die wonderlijke school waar elk vorm van creativiteit wordt gesmoord in uren en uren Grieks en/of Latijn. ‘Veredeld puzzelen’ noemde ik dat in die dagen.

In een artikeltje van Hans Wansink (VK, Volksblog) valt te lezen voor wat voor soort onderwijs Marijnissen kiest: hij is een aanhanger van de visie van Ad Verbrugge.
Wansink: Verbrugge is de oprichter van Beter Onderwijs Nederland, de vereniging die de school wil teruggeven aan de ouders, de leerlingen en de docenten. Kennis en discipline zijn voor hem belangrijker dan zelfontplooiing. Hij pleit dan ook voor klassikaal, vakgericht onderwijs dat voldoet aan centrale eindexameneisen en dat door de inspectie streng wordt gecontroleerd. Hij wil de lerarenopleidingen verbeteren en leraren belonen naar prestatie.
Even verderop schrijft Wansink: Jan Marijnissen, die een goede neus heeft voor wat er broeit in de samenleving, speelde in Intermediair met de gedachte Verbrugge voor te dragen als minister van Onderwijs.
Jawel... Terug naar de jaren vijftig! Toen jantje nog zelf op school zat... Nog even en het wordt formeel verboden om zelf na te denken.


7. Laatste gegevens over stemgedrag onvindbaar
Deze zaken zijn vrij nieuw en krijgen geen aandacht op de site van de SP. Bij de standpunten vind je er niets over terug. We hebben hier te maken met een partij die niet direct communiceert. Heeft de SP een dubbele agenda?

De SP heeft gestemd voor grotere bevoegdheden voor burgemeesters (instellen avondklok oa). Dit was een voorstel van de VVD (Van Schijndel, tegenwoordig EenNL).

De vraag is: waar is die vergroting van macht goed voor? Is dit een staaltje van zero tolerance?

De SP zal stemmen voor afschaffing van de dubbele nationaliteit (een wetje uit de koker van Verdonk).

Ik sluit me aan bij het commentaar van EU-XL (Artilla Arda):
Deze stelling gaat voorbij aan de groeiende groep Nederlanders die een dubbele nationaliteit heeft zonder zelf elders vandaan te komen. Zij hebben op grond van verschillende nationaliteitswetten bij geboorte automatisch meerdere nationaliteiten.


8. De SP en de Grondwet
‘Jan Marijnissen is een aardige jongen,’ zei Freek de Jonge laatst. Dat is nog maar de vraag. De Jonge werd dan ook gelijk gecorrigeerd: ‘...vader’. En inderdaad...
Hier een discussiebijdrage van ‘vader’ Marijnissen (van zijn weblog) waar hij dezelfde dreigende taal uitslaat als sommige andere ‘vaders’, dat wil zeggen: andere autoritaire politici. Marijnissen:
De moslimgemeenschap zal moeten begrijpen dat er een collectieve verantwoordelijkheid bestaat om uitwassen – zoals de politieke Islam – actief te bestrijden. Opvoeders, leraren en imams zullen onomwonden moeten kiezen vóór onze Grondwet en in de geest daarvan hun kinderen moeten opvoeden.
Indien men niet bereid is zich te conformeren aan wat wij hier gezamenlijk aan waarden en wetten hebben geformuleerd, dan is het dringende advies: Zoek een land waar u zich wél thuis voelt.

Hier klopt iets niet. De man die oproept volgens de Grondwet te leven, vertrapt in verschillende voorstellen (privacy, omgekeerde bewijslast, onderwijsvoorstellen) zelf de Grondwet. En gaat dan nog dreigen ook!


9. De SP en het herschrijven van de geschiedenis
Als ik ergens een hekel aan heb is het aan het herschrijven van de geschiedenis met de bedoeling de eigen rol en betekenis bij te stellen, het blazoen op te poetsen.

Wie onder het kopje ‘geschiedenis' op de SP-site het verhaal leest, zal weinig te weten komen over de SP uit vroeger dagen: de gestaalde kaders van weleer, de verering van Mao en het maoïstisch gedachtegoed. De naam van de man die de SP ‘uitgevonden’ heeft wordt nergens genoemd. Pijpfitter Daan Monjé (charmeur, oplichter, dictator) bestaat niet, hij is ‘weggepoetst’. Ook zal je geen verwijzing vinden naar ex-SP-er schrijver Koos van Zomeren (nog even raadslid in Nijmegen) die een boekje opendeed over zijn SP-tijd. Een verwijzing naar ‘Andere Tijden’ dan, het geschiedenisprogramma dat een aflevering wijdde aan de geschiedenis van de SP? Nee, helaas. Marijnissen werkte dan ook niet mee aan genoemde aflevering van Andere Tijden. Het past niet bij zijn huidige imago.

Update
Wel is er een artikel verschenen in de Tribune, het clubblad van de SP waarin de geschiedenis wordt verhaald; 2004, no 12. Weggestopt in het archief dus. Ook schijnt er een boekje verschenen te zijn in 2001: Kees Slager, Het geheim van Oss; ISBN 90 450 0563 8 Uitgeverij Atlas. Ik heb het zelf nog niet gezien.

10. De macht van Jan Marijnissen
Met dat verleden hangt ongetwijfeld samen de manier waarop de partij nu is georganiseerd. Die is open maar toch gesloten. Kritiek blijft binnenskamers en Marijnissen heeft alle touwtjes in handen. De man is partijvoorzitter (een erebaantje zegt men), partijleider (wat dat ook moge zijn) en fractievoorzitter sinds 1994. Bij andere partijen zijn dit soort banen tijdsgelimiteerd, zoniet bij de SP. Jan Marijnissen is al 18 jaar de baas.


Voor mij zijn deze tien kwesties even zo veel redenen om in ieder geval niet op de SP te stemmen. Wie wel SP wil stemmen doet er goed aan in overweging te nemen wat het werkelijke politieke programma van de SP is, en zal hopelijk van nu af aan het stemgedrag van de partij op de voet volgen.



Foto's: Andere Tijden. Aan de kop van het artikel: Daan Monjé (op de achtergrond). Aan de staart van het artikel: Koos van Zomeren.

Volgend artikel in dit blog

122reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van Oliphant. Oliphant. 20-11-2006 14:14
Ja, Alib, je zet aan tot... nadenken. Bedankt.
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 14:15
Bedankt voor je artikel Alib, dat je deze punten op een rij hebt gezet.

Ik denk wel dat ik toch SP stem. Om reden van: 'Het is overal wat' en elders nog veel erger :-)
Avatar van alib alib 20-11-2006 14:23
@Oliphant
Aanzetten tot nadenken... Dat is de bedoeling.

@Marlis
Je moet zelf weten waarop je stemt. Maar je argumentatie ('het is overal wat') is zwak. Er schijnt een stemwijzer te bestaan waar je een partij kiest op basis van stemgedrag. Wellicht is dat iets voor je. Natuurlijk is er overal 'wat', juist daarom is het zaak goed te weten welke partij je kiest. Dat 'wat' dient zo klein mogelijk gemaakt te worden.

Bijkomend probleem is dat verschillende facetten van de SP-politiek niet tot uiting komen in de diverse stemwijzers. Dat probeer ik te ondervangen.

Lees vooral ook de argumentatie onder het kopje 'onderwijs'!

Reactie is geredigeerd
Avatar van Vincent Vincent 20-11-2006 14:23
Tja Alib... je zult het allemaal wel goed uitgezocht hebben, maar stemmen is nu eenmaal het kiezen uit alternatieven. Bij veel mensen is de afkeer van rechts zo groot dat ze van weersomstuit zo links mogelijk gaan zitten. Toch een beetje 'stem tegen' eigenlijk.
Avatar van Klaas Klaas 20-11-2006 14:30
Alib: eerst, zonder veur-of-teugen: prachtige voorzet. Aanbevolen.

Maar je weet: rechtse zoekertjes kiezen met de onderbuik, linkse verweesden met het hart, het hier door jou voorgestelde feitenonderzoek vindt meestal niet plaats. Ik ben benieuwd of meer mensen je idee over Marijnissen als moralistisch gemeenschapsdenker herkennen. SP leunt zwaar op vijftiger jaren gedachtengoed (PvdA, 1959).
Avatar van alib alib 20-11-2006 14:30
@Vincent
'Links' en 'rechts' zijn voor mij zo langzamerhand minder bruikbare begrippen geworden. De SP is links maar niet vooruitstrevend, haar programma is behoudend, conservatief zelfs. Ergens las ik: 'Fortuyn-light', doelend op het onderwerp van de integratie en 'de oorlog van de botsende culturen'.
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 14:31
@ alib: je hebt gelijk, het klinkt te gemakkelijk en lijkt nu net alsof ik je artikel niet eens goed gelezen heb, of serieus neem. Ik heb het allemaal goed gelezen, maar het is inderdaad zo dat ik bij andere partijen grotere nadelen vind. En dan komt er nog bij dat de keuze niet zo groot is :-) (vincent hierboven heeft ook wel een punt...)
Avatar van alib alib 20-11-2006 14:32
@Klaas
SP leunt zwaar op vijftiger jaren gedachtengoed (PvdA, 1959).
Dat zou goed kunnen. Kan je daar iets meer over vertellen?
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 14:35
ik ben het trouewns ook met je eens dat het uitstuffen van bepaalde geschiedenis niet kan... aan de andere kant, ook inhakend op Klaas hierboven: ik geloof niet dat het huidige beleid van de SP nog zo vijftiger jaren is.

Maar dan weer, een Marijnissen die al honderd jaar de baas is daar...

Ik weet gewoon ook nog niet waar ik anders met mijn stem heen moet. Weet alleen al heel veel partijen die hem zeker niet krijgen :-(
Avatar van hans groen hans groen 20-11-2006 14:37
Goed verhaal. Ik denk dat veel kiezers die vanuit de Pvda richting SP zijn gezweefd, zich niet goed realiseren waar ze mee bezig zijn. Des te meer reden om niet strategisch te handelen maar te kiezen voor een partij op inhoudelijke gronden, welke het beste aansluiten bij je eigen gedachtegoed.

Succes en wijsheid toegewenst op woensdag
Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 20-11-2006 14:44
@Marlis
Stemwijzer', iets voor jou. Niet alle zaken zijn daarin opgenomen (democratie binnen de partij, omgang met de geschiedenis), maar wellicht brengt het je toch ergens anders. Overigens vrees ik dat de gedachten over onderwijs die binnen de SP leven niet goed 'doorkomen' in de verschillende stemadviesonderzoeken die gedaan kunnen worden op het web.

@Groen
Dank voor het compliment. Overigens: niet alleen de PvdA verliest stemmen aan de SP.
Reactie is geredigeerd
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 14:49
@ alib, ik ben er net geweest, had dat eigenlijk al die tijd vooruitgeschoven, want het is inderdaad maar afwachten hoe of wat alles daarin meegenomen wordt. Maar ik vind de uitslag wel grappig :-) (ik heb alle partijen aangevinkt, ook de kleine onbekende)
Allereerst: de vvd eindigt bij mij helemaal onderaan vér in het negatieve groen. (dat vind ik gewoon lollig :-)
sp wint het met voorsprong, dan volgt pvda, daarna groenlinks.

ik zal je niet vermoeien met de rest :-)
Avatar van alib alib 20-11-2006 14:52
@Marlis
Wel, dan moet je mijn '10 redenen' maar voor lief nemen...
Avatar van Wessel Wessel 20-11-2006 14:53
@Alib
Ik overwoog toch al niet op de SP te stemmen, mede op basis van enkele van de punten die je hierboven noemt. Over het algemeen vind ik de lijn van de SP me veel te conservatief. Bovendien gaven alle verschillende stemwijzers die ik heb ingevuld unaniem dezelfde partij als eerste keus en dat was níet de SP!
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 14:59
ik weet het nog niet zeker, alib. Maar bedankt, ik vind je artikel helder!
Avatar van Wessel Wessel 20-11-2006 15:06

Reactie is geredigeerd
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 15:10
reactie verwijderd, door mezelf, als zijnde off-topic
Reactie is geredigeerd
Avatar van Wessel Wessel 20-11-2006 15:13

Reactie is geredigeerd
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 15:15
o nog even: Wessel: ik durf alles te zeggen en doe dat ook.



maar niet hier: nogmaals: off topic
(met niet hier bedoel ik onder dit log. Op en onder mijn eigen log zeg ik alles. wanneer ik maar wil)

Reactie is geredigeerd
Avatar van Wessel Wessel 20-11-2006 15:18
Ja, stel eens voor dat je alles zou zeggen: je zou stante pede van de RBA pagina worden afgegooid. Net als ik enige tijd geleden.
Avatar van petrus petrus 20-11-2006 15:39
Beste Alib,
Ik ken de SP nog uit de tijd dat ik veel in Oss kwam en wist dus al wel van de merkwaadige mengelmoes van provincialise en ouderwets socialisme. Mensen die een uitkering kijgen van wieg tot graf zijn afhankelijke burgers en daar zijn ouderwetse socialisten wel voor. Wat ik de SP en JM vooral kwalijk neem, is hun anti Europa standpunt terwijl uit Oss komend, juist JM beter zou moeten weten. Ik heb er enkele dagen geleden een blogje aan gewijd.
Met groet
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 15:47
1:
Kiest voor het primaat van de onbeperkte individuele vrijheid, een idee dat ons heeft opgezadeld met een totaal verpeste publieke moraal.
2:
Idem.
3.
Kiest voor de grootschaligheid van een supra-nationale staat, waarvan het Amerikanse voorbeeld duidelijk de gevolgen laat zien: materialisme, individualisme, hedonisme, commercialisering, ontmenselijking, machtsmisbruik, verlies van democratisch gehalte, enzovoort, en dat allemaal in ernstige mate. Grootschaligehid is de pest.

4:
Gaat over prioriteiten. Naast een hogere uitkering moet niet-werken minder vrijblijvend worden.

5.
Zie 1. en 2.

6.
Uitgangspunt "Hoewel deskundigen het er over eens zijn dat onderwijs in de moedertaal het makkelijker maakt om ‘die andere taal’ te leren," is een keiharde leugen, vroeger bekend als OETC (onderwijs in eigen taal en cultuur; een gierende msilukking). Van alib bondon of die "deskundigen". Het uitganspunt van alib bondon leidt regelrecht naar segregatie.

7:
Immmigrantenideologie. Verder totaal onbelangrijk.

8.
Het citaat van Marijnissen behelst niets meer en niets minder dan het gezonde verstand. Het bezwaar is het gevolg van immigrantenideologie.

9.
Voor de politieke praktijk irrelevante onzin.

10.
De SP is een partij die zich onderscheid door een sterke vertegenwoordiging in de basis van de maatschappij, en het meest in gewone wijken en buurten werkt. De directe invloed van Marijnissen gaat niet veeel verder dan het Haagse politieke circuit. Deze kritiek is ten eerste onterecht, en slaat ten tweede veel meer op andere partijen.


Conclusie:
De analyse van alib bondon is gebaseerd op drie dingen: "links" individualisme, immigrantenideologie, en een weerzin tegen de SP. Het "links" individualisme is inmiddels bekend als een belangrijke oorzaak van de neergang van de Nederlandse publieke moraal en cultuur - een buitengewoon verwerpelijk verschijnsel. Het aanverwante multuculturele ideaal en de bijbehorende immigrantenideologie heeft inmiddels volledig schipbreuk geleden in de sociale misstanden van de immigranten-achterstandswijken van de grote steden, de toekomstige Nederlandse ghetto's. En de weerzin tegen de SP is gebaseerd op de weerzin tegen alles dat neigt naar sociale organisatie, buren die met elkaar rekening houden, mensen in verenigingen, en al het andere dat een land beschaafd maakt.

Deze individualistische grote-staten-immgratie-ideologie stinkt.

Een advies van iemand met een stinkende ideologie is een advies voor wat je niet moet doen.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 20-11-2006 16:16
@Zweistra
Zo te horen (te zien, te ruiken) is de SP helemaal jouw partij, Ruud. Nou ja, helemaal? Dat zou overdreven zijn. Laat ik het er op houden (als individualist) dat de SP naar jouw mening 'goed werk' doet. Corrigeer me maar als ik geheel mis zit.

Toch grappig: hoe 'verwerpelijker' je me vindt, hoe beter ik me ga voelen. Het zegt me dat ik met een vork in een open wond heb gestoken. Doet pijn, heh? Een echte 'arbeider' laat niets merken, Ruud. Wil je dat wel even onthouden?
Avatar van alib alib 20-11-2006 17:18
@Petrus
Je stuk heb ik gelezen. Opvallend dat die mengeling van links-sociaal en conservatief denken jou ook zo is opgevallen.

@Zweistra
Tja, ik reageerde natuurlijk nogal 'direct' in mijn eerste reactie. Zonder in te gaan op je 'beschuldigingen': ik ben individualistisch, asociaal, ik mijd mijn buren, ben voor het 'openstellen van de grenzen', en -het ergst van alles- ik hang de 'immigrantenideologie' aan. Ik vrees dat alleen het eerste waar is: ik denk vanuit het individu, dwz: bij alles wat beslist moet worden kijk ik eerst naar de gevolgen die het heeft voor de individuele mens. Dat is een uitgangspunt dat welliswaar niet zo populair is (blijkbaar) maar naar mijn weten zeer legitiem. Al andere 'beschuldigingen' moet ik helaas van de hand wijzen. Ik ben een absoluut voorstander van sociale organisaties, van burenhulp en -zoals dat in het anarchisme heet- wederzijds hulpbetoon. Ook ben ik een groot voorstander van 'beschaving' maar erken dat 'beschaving' vele gezichten kent en niet perse West-Europees hoeft te zijn. Wat 'immigrantenideologie' is weet ik niet, jijzelf waarschijnlijk ook niet, je hebt het woord net -speciaal voor mij? Wat een eer- uitgevonden. Ik hang geen enkele bestaande ideologie aan, voel me thuis in een maatschappij die open is, tolerant, individualistisch, sociaal. Een weerzin tegen de SP heb ik niet, maar ik moet zeggen dat ik wel steeds kritischer word: er stijgt een gigantische spruitjeslucht op vanuit de burelen van de Socialistische Partij. Daar kan je voor kiezen, geen probleem. Maar je kan er ook voor kiezen er van weg te lopen. Dat laatste doe ik in de volle overtuiging dat de 'publieke moraal' in het geheel niet gediend is met de benauwdheid van denken die in SP-kringen zo populair is. Het 'gezonde verstand' van Marijnissen ligt me totaal niet.

Tot slot moet me van het hart dat je -wederom- een zeer emotionele reactie geeft, bol van beschuldigingen aan het mijn adres en het adres van alle linkse onafhankelijke denkers. Alsof dat kleine clubje verantwoordelijk is voor alle onheil dat jij noemt: materialisme, individualisme, hedonisme, commercialisering, ontmenselijking, machtsmisbruik, verlies van democratisch gehalte, enzovoort. Dat allemaal op een lijn stellen zegt meer over jouw denken dan over het mijne.

Reactie is geredigeerd
Avatar van Partout Partout 20-11-2006 17:36
Klasse hoor Alib, ik heb Marijnissen al eerde een wolf in schaapskleren genoemd, straks gaat ie nog met Balkenende in zee..allemaal aartsconservatief klootjesvolk.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 17:46
@alib,
Eerste reactie:
Groot misverstand, zoals gewoonlijk: je dacht toch niet dat dat allemaal aan jou geadresseerd was, he?

Tweede reactie:
Je zegt precies hetzelfde als je puntenlijstje, maar in andere woorden. Alles voorbij de egoistische rokers-ideologie als in "Ik moet toch zeker zelf weten dat ik rook, en die anderen moeten dat toch gewoon respecteren?" noem jij staatsdwang, spruitjeslucht en termen van gelijke strekking. Ik heb echt de illusie niet dat ik dat bij jou kan veranderen. Het enige wat ik kan doen is er voortdurend op wijzen dat niemand andersmans rooklucht hoeft te accepteren, en hopen dat andere mensen dan jij dat ook gaan inzien. En dat begint geleidelijk door te dringen tot de kringen van de sociologen als Van den Brink, De Beer en dergelijke. Het egoistische individualisme heeft zijn langste tijd gehad. Ik zou maar alvast een spruitjesluchtfilter aanschaffen, als ik jou was.
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 17:47
@ alib, je zou me een plezier doen mijn reacties die niets met je artikel te maken hebben te verwijderen. Het lijkt nu alsof ik ben begonnen met off-topic gezeur en dat is niet zo. (dit verzoek mag natuurlijk ook weer weg)
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 18:00
Colofon Partout:
Partout, de Filosoof van de Dood

Reactie:
Kijk, dat bedoel ik nu. De wereld van het egoistische individualisme is uiteindelijk ook de wereld van de dood.

Nog een stukje ter illustratie:

Uit: De Volkskrant, 10-11-2006, recensie door Arnon Grunberg

Wie ben ik ?

De Italiaanse schrijver Luigi Pirandello (1867- 1936) wilde alles vernietigen, behalve zijn identiteit. Zijn roman Iemand, niemand en honderdduizend (1926) gaat daarover - over wie je denkt te zijn en wie je bent in de illusie van anderen. Schrijver Arnon Grunberg verbindt deze roman met hoe Pirandello zelf het leven zag.
...
Pirandello wilde alles vernietigen, schrijft Max Nord, behalve zijn boodschap ‘die uiteindelijk zijn identiteit was’.
In een interview over het fascisme had Pirandello eens gezegd in God te geloven. Maar hij voegde daaraan toe: ‘God houdt niet van de mensen.’


Reactie, vervolg:
Kijk, dat soort literatoren-ideologie is ten nauwste verbonden met het egoistische individualisme wat jullie belijden. Bij partout in de vorm van een doodshoofd, en bij alib in de vorm van een logo met de tekst Art Attack.

Je kan hier natuurlijk allerlei stoere taal aan verbinden, maar het lijkt me dat mensen die dit soort idoelogie naar aanhangen, wel de laasten moeten zijn om de ideen van anderen te bekritiseren. Want vanuit het perspectief van "de Dood" en "God haat mensen" bevindt alles dat maar enigszins "het goede" wil zien zich in het gebied van benepen burgerlijkheid tot stompzinnige zoetsappigheid.

Art Attaaaaaaaaaaaaaaaaack.

Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 18:05
hans groen (ip: 194.151.162.98) / 20-11-2006 14:37
Goed verhaal. ...

Wessel / 20-11-2006 14:53
@Alib
Ik overwoog toch al niet op de SP te stemmen, mede op basis van enkele van de punten die je hierboven noemt. Over het algemeen vind ik de lijn van de SP me veel te conservatief. ...


Reactie:
Hoe verbazingwekkend. Zelfde syndroom, zelfde uitkomst. En dan nog beweren dat de mens niet voorspelbaar is.
Avatar van Roel Roel 20-11-2006 18:26
Tien redenen of niet. Vanavond zal blijken dat de SP al nummer twee is in Nederland.

http://www.ans-online.nl/blog/brekend-nieuws#comments
Avatar van alib alib 20-11-2006 18:57
@Zweistra
Pirandello was een fascist, Ruud. Maar overigens wel een groot schrijver. Ja, dat kan samen gaan. Heidegger was tot 1935 (of '36?) nationaal-socialist, maar blijft desondanks een belangrijk filosoof. Alleen engdenkende mannetjes als jij delen de wereld op in nauwe schema's.

@Roel
En, stel dat de SP de grootste partij van Nederland wordt woensdag? Heb ik dan minder gelijk? Of geldt hier het axioma van de winnaar?

@Marlis
Sorry, ik schrap geen reacties op verzoek. Of -het is voor de zoveelste keer dat ik dit meedeel- het moet gaan om privacy-gevoelige informatie. Ik ben voor een compleet open reactie-ruimte. Als ik dat niet zou zijn zou ik lieden als Zweistra en Albert van der Vliet (om er maar eens een paar te noemen) allang de deur uit hebben geschopt.

Reactie is geredigeerd
Avatar van Francis Francis 20-11-2006 19:03
Zeer goed artikel
wist niet alles
maar mn onderwijs vind ik niet goed
en we mogen best wat meer lef tonen als het
om uitkeringen gaat.
Groen links, "mijn partij" ben ik lid van
maar laatste keer op Bos gestemd
vind ik zoveel vage ideeen hebben om het hele belasting stelsel overhoop te gooien
enzeggen even dat ze tegen bio industrie zijn
biologisch vlees is soms 4 keer zo duur
en als elke boer 10 procent milieu vriendelijker is dan geeft dat al een heel goed resultaat
ik geloof niet meer zo in rigoreuze leuk uitziende plannen maar te ingewikkeld
Ik ben aan het zeven
en mijn voorkeur gaat uit naar de PVDA
Ik ben niet tevreden over hun opppositioneel beleid van de afgelopen jaren
maar goed.

Okee ik zweef oprecht
en de rode punt zal naar pvda gaan....

Oh ja is sp dictatoriaal, of is marijnissen een goed concept
never change a winning team
dat punt vind ik te vaag in je betoog
groet Fran
Avatar van Francis Francis 20-11-2006 19:06
En het anti Europa standpunt
vind ik niet juist
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 19:07
Ja ik snap het wel Alib, de ironie is alleen dat het reacties zijn waar niets in staat :-)

Maar goed, ik kan er dan ook niets aan doen, het is jouw tuintje :-)
Avatar van alib alib 20-11-2006 19:09
@Marlis

Mijn tuintje... En op sommige plaatsen staat niets...

Dat is een mooie metafoor.

@Francis
GL loopt op de troepen vooruit, vrees ik. Een veranderende maatschappij vraagt om veranderende visies. Als niemand ooit begonnen was met vragen naar biologisch vlees en als niemand ooit begonnen was het te produceren, dan was er nu geen biologisch vlees geweest. Als meer mensen het gaan eten, wordt het vanzelf goedkoper. Maar het zal nooit zo goedkoop worden als het huidige vlees uit de bio-industrie. Dat is de prijs die we blijkbaar moeten betalen en die maar weinig mensen bereid zijn te betalen. Apres nous le deluge. C'est ca.
Reactie is geredigeerd
Avatar van mary franssen mary franssen 20-11-2006 19:54

Niet mee eens, althans niet helemaal. Dat stelselmatige geneuzel over de economische weersberichten van de VVD en het CDA kan ik niet meer horen. Let eens op radio 1 hoe vaak op een dag het woord economie of economische groei valt. Het woord welzijn is verder uitgebannen. Het lijkt een totaal indoctrinatieprogramma waarbij het 'politiek correct' is als men het de hele dag heeft over de economie. Bewezen is m.i. dat 'welzijn' van links/rood moet komen hier. Omdat de PvdA te veel in het midden hangt kunnen echte koerswijzigingen volgens mij alleen komen van de PvdA als er een grote SP naast komt te staan.




Reactie is geredigeerd
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 20:05
Ik zag net jongeren, die ijskoud lieten weten de economie boven het milieu te verkiezen. Het zou ze werkelijk worst zijn, heel het milieu. Vreemd! (en schrikbarend)
Avatar van Isis Nedloni Isis Nedloni 20-11-2006 20:41
Hahaha...Bondon...bon bon...Alib...dit is de eerste keer , na zoveel tijd....dat je me in de war hebt gebracht,,,,hahaha en morgen wordt er gestemd....ik kreeg ook nog een tip ,dat het stemmen op de PVDA momenteel het verstandigst is omdat zij de meeste kansen hebben om de grootste te worden en daardoor een meer links kabinet kan ontstaan..mmmmmmm...wat nu?; ))))
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 21:11
@alib bondon,
Onderstaand een voorbeeld van de kwalijke gevolgen van het egoistische individualisme en het verlies aan normen en waarden dat het gevolg ervan is. En dat gepaard gaat met afgeven op pogingen tot herstel middels woorden als spruitjesmentaliteit en staatsterreur, en dient als reden voor afwijzing van de SP als te conservatief:

Uit: De Volkskrant, 10-11-2006, van verslaggeefster Elsbeth Stoker

Petje af, jas uit, hand geven en geen sms-taal

Solliciteren is voor velen lastig. Voor sommigen is het geven van een hand al te veel gevraagd. Minister Wijn deed donderdag voor hoe het wél moet.


... En omdat niet elke puber zo’n sollicitatietalent is als de jonge Wijn destijds, hielp de huidige CDA-minister van Economische Zaken donderdag twaalf Amsterdamse vmbo’ers om hun sollicitatievaardigheden te verbeteren.
Broodnodig, blijkt uit de ervaringen van Campus Nieuw West, een Amsterdamse vereniging die projecten organiseert om schooluitval te voorkomen en jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De vereniging begeleidt dit jaar ongeveer 4.500 leerlingen van basisscholen en vmbo-opleidingen bij onder meer bliksemstages en sollicitatietrainingen. ‘Sommigen schrijven brieven in sms-taal. Het is inmiddels zover dat we bij de laagst opgeleide groep van het vmbo het onderdeel sollicitatiebrieven schrijven hebben opgegeven. Leren om je pet af te doen, je jas uit te trekken, een hand te geven, mensen aankijken en verstaanbaar spreken, is voor sommigen al een hele stap’, zegt Daniël Roos van Campus Nieuw West.
Uit een rapport van het onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek bleek vorige week bovendien dat de relatief hoge werkloosheid onder allochtonen mede te wijten is aan onvoldoende sollicitatievaardigheden. ...


Commentaar (van www.rationelepolitiek.nl):
Het is natuurlijk van de volkomen gekke dat er cursussen georganiseerd moeten worden om jongeren bij te brengen om hun petje af te doen en hun jas uit te trekken. Ze zouden geen klaslokaal hebben moeten kunnen betreden zonder deze elementaire handelingen van normen en waarden. Dat dit soort gebreken in het bijbrengen van die waarden vooral diegenen treft die ze van huis uit niet genoeg meekrijgen, de lagere sociale klassen en met name allochtonen, maakt het geval des te schrijnender, en de steun voor dit soort normverval vanuit de linkse hoek des te schandaliger.

Reactie is geredigeerd
Avatar van Isis Nedloni Isis Nedloni 20-11-2006 21:16
P.s.
Bedankt voor de verwarring; ))))
Zonder verwarring geen verandering
Zonder verandering geen groei!
Avatar van bram bram 20-11-2006 21:34
Als je de moeite zou nemen de site van de SP werkelijk te lezen, zou je kunnen constateren dat de SP Daan Monjé gewoon noemt als oprichter van de SP.

Van de SP website: ...."Hier kwam eigenlijk pas een eind aan, toen Daan Monjé in 1972 de SP oprichtte. Pas toen vonden veel jongelingen hun plek in een ‘maoïstische’ partij".

En dat is slechts een van de vele keren dat Daan Monjé genoemd wordt.
Wel even checken of iets klopt als je zomaar een mening overschrijft natuurlijk.

Reactie is geredigeerd
Avatar van ely ely 20-11-2006 21:46
Het was inderdaad even ploegen ,maar mijn eerste indruk is die van een bijdrage waar je veel werk van hebt gemaakt
Daarvoor lof
Mijn tweede indruk is die van iemand die vooringenomen is tegen de SP en daarvoor diep gaat graven om anderen maar ook zichzelf ervan te overtuigen dat zijn vooringenomenheid terecht is
Nu zijn er verschillende partijen waar ik op voorhand grote afkeer van heb en dus niet op zal stemmen ,alleen heb ik de tijd niet om zover te graven ,dat ik dat kan onderbouwen
Ik zal derhalve voor het grootste deel met mijn gevoel moeten kiezen

Ik ben ervan overtuigd dat als je het zelfde werk zou maken van de PVDA ,met dezelfde vooringenomenheid ,er ook vast wel tien redenen te vinden zijn om niet PVDA te stemmen
Daar komt nog bij dat het standpunt over Europa van de SP mij uit het hart gegrepen is
Den Haag is wat mij betreft al ver genoeg vanwaar uit ik geregeerd wil worden

Verder vind ik dat de regenten mentaliteit van de PVDA nog steeds niet is verdwenen
En ik ben bang dat deze verkiezingen uitdraaien op een grote coalitie van CDA / PVDA
Als ik dan de vorige keer in gedachten neem en er aan denk hoever Wouter Bos wou gaan om met het CDA samen te (mogen ) regeren
Dan zou het wenselijk zijn als er een stevig links blok ter linkerzijde van die m.i. waarschijnlijke coalitie zou staan
Dit zijn zo wat losse overwegingen pro SP

Maar ik zweef nog en wacht de komende debatten af
Kom morgen maar eens met tien punten waarom ik PVDA zou moeten stemmen
Want Groen Links is geen optie voor mij

En spruitjeslucht?
Ach ,van wat ik tot nu toe van deze verkiezing campagne heb gezien ,hangt er wat mij betreft een dikke verstikkende deken van spruitjeslucht over het hele gebeuren

Avatar van Phelan Phelan 20-11-2006 21:54
Tja, toch wat Marlis ook al schreef. De SP is nu toch de beste keuze als je gaat vergelijken.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 22:03
@bram,
Je bent geloof ik nog niet zo bekend met de werkwijze van alib bondon: hij ontwikkelt eerst een mening, en gaat dan op zoek naar dingen die hij zo kan verdraaien dat die in zijn mening passen. Dat alib bondon Daan Monje niet op de SP website gezien heeft, is omdat hij niet gekeken heeft. Hij vindt dat de SP een fundamentalistisch-socialistische partij is - zulke partijen veranderen het verleden, dus de SP verandert het verleden. En dan zie je dat op hun website. Of het nu waar is of niet.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 20-11-2006 22:26
@allen
Tja, ik zeg ook niet dat er niets goeds is aan de SP. Ik zeg alleen dat er voor mij 10 argumenten zijn om niet op de SP te stemmen. Dat vind ik nogal veel argumenten om zo even onder het kleed te schuiven. Maar het kan zijn dat velen een aantal van die argumenten juist ervaren als bijzonder prettig. Het zij zo. Maar kom achteraf niet met het verhaal dat je niet wist dat de SP (bijvoorbeeld) zo Verdonkerimaans over onderwijs denkt, want dat staat -hoewel enigszins verhuld- gewoon in hun programma. En verder -dat blijft staande- vind ik de SP een groot CDA-gehalte hebben: Nederland, Nederlandse cultuur, blank. Van de huidige Tweede kamerfractie is niemand 'nieuw' in Nederland. Van de dertig kandidaten op de lijst is er precies (op no. 14!) een 'nieuw'. Zelfs het CDA doet dat beter.

@Bram
Ik kan het echt niet vinden. Heb je een andere versie (speciaal voor leden?) als ik?
Geschiedenis van de SP (volgens SP)

Tja, ik wou er niet eerder over beginnen. Maar het geeft te denken...

@Zweistra
Kijk je even mee, Ruud?
Waar denk je dat ik al die hierboven weergegeven SP-standpunten vandaan heb, Ruud?

Zeg, Ruud, waarom speel jij eigenlijk op de man? Heb je geen argumenten? En? Ga je SP stemmen of zijn ze je niet radicaal genoeg?
Reactie is geredigeerd
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 22:32
@alib bondon,
Er is geen enkel verschil tussen oude en nieuwe Nederlanders. Dus waar heb je het over met 'nieuwe' Nederlanders?
Avatar van alib alib 20-11-2006 22:36
@Zweistra
'Nieuw' in het land, Ruud. Er is geen enkel verschil tussen 'oude' en 'nieuwe' Nederlanders, Ruud, qua status en rechten. Wij zijn allen gelijk, Ruud. Snap je dat, Ruud? Dag Ruud.

En? Ga je SP stemmen?
Avatar van Isis Nedloni Isis Nedloni 20-11-2006 22:38
Ik heb net Rottenberg /in Tegenlicht/vpro gezien in een zoekende intelligente tocht naar vernieuwingen en oplossingen.
Daarbij kwam in de kern o.a. naar voren dat de samenleving immigranten etc. meer moet gaan *gebruiken* = in investerenen (onderwijs)en meer toekomst gerichter moet gaan leren denken, ipv het angstige segregatieproces van nu. Als ons kikkerlandje dat niet doet, bestaat de kans dat we binnen een aantal jaren een samenleving bezitten die te vergelijken is met zuid-amerika.
Zie www.tegenlicht.nl of www.tegenlichtvpro.nl
Avatar van Bram Bram 20-11-2006 22:39
Nee, ik ben geen lid van de SP, het is vrij toegankelijke informatie voor iedereen. Nou vooruit dan, 1 link, maar dan moet je wel je punt 9 aanpassen.
http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200412/sp_en_bvd.shtml
Ook de door jou ontkende Koos van Zomeren wordt hier genoemd.
Avatar van henk daalder henk daalder 20-11-2006 22:41
Je mag ook PvdA stemmen.
En je gebruitkt nu uitsluitend het historisch perspectief.
Het zou best kunnen dat een SP in de regering, die samenwerkt met andere partijen, een heel positieve verbetering betekent.
Avatar van Isis Nedloni Isis Nedloni 20-11-2006 22:42
Statement
Bij deze verklaar ik Ruud voor gek!
Avatar van alib alib 20-11-2006 22:44
@Isis
Thanks, ik heb het grootste deel helaas gemist.

@Bram
Dank voor je link. Maar het staat dus niet in de 'officiele' geschiedenislink op de Portal van de SP-site. En ook vind je het niet als je 'Daan Monje' invult bij 'zoek'. Dat er een artikel in de Tribune heeft gestaan is mooi, maar wie leest dat blaadje? Juist, SP-leden, SP-symphatisanten. Maar dat wordt wel zoeken dan in het archief...
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 22:48
Ik vind het niet zo erg dat er minder geld naar orthodox godsdienstonderwijs gaat. Ik vind dat je dat ook buitenschools kan aanbieden/halen, dat het niet persee op de scholen thuishoort.

En het voorstel van die wachtlijsten (om en om) wat is daar nou precies op tegen? Het zorgt toch juist voor een betere verdeling (al zie ik het praktisch nog niet gebeuren, omdat het in veel wijken gewoon niet toepasbaar is...

maar misschien zie ik het allemaal wel te simplistisch
Avatar van Alice Alice 20-11-2006 23:08
Nou Alib, potdomme jongen wat vind ik dit nou jammer dat je hier mee komt 2 dagen voor de verkiezingen, want zoals al aangehaald door anderen; 10 redenen om NIET op een partij te stemmen zijn eenvoudig genoeg te vinden denk ik.

Had je niet wat eerder met dit 'project' kunnen beginnen en dan ook de andere grote partijen even kunnen mee nemen in je speurtochten?
Welke genante missers laten andere partijen liever 'buiten de boekhouding' op hun website?
Staat op de webste van de VVD te lezen hoe Verdonk keer op keer zorgde voor een kabinetscrisis? Zouden jongeren ( die nu 8 zijn )over tien jaar dat gegeven mee moeten laten wegen als ze overwegen hun stem aan de VVD te geven? Moeten zij dan ook als zij dan ontdekken dat die 'waarheid' er nogal gekleurd op staat zeggen; "OE wat oneerlijk! geschiedvervalsing!"

Alib, je hebt goed je best gedaan, echt... maar ik krijg hier geen goed gevoel bij


Reactie is geredigeerd
Avatar van Helena Helena 20-11-2006 23:13
Goed dat je dit hebt uitgezocht! Ik stem wel eens SP maar dit keer niet. Ik denk dat het GroenLinks wordt, maar wat Isis in een van haar reacties hier schrijft dat klopt wel. Ik denk namelijk dat het in dit geval toch ook belangijk is om op de PvdA te stemmen. Want anders krijgen we Balkenende weer (eventueel zelfs Balkenende-Verdonk, my oh my).

Dus ik ga kijken tot hoe laat het stembureau nog open is en dan laat ik het op het allerlaatste moment dus afhangen of ik PvdA dan wel Groen Links ga stemmen (ja ja elke stem telt...). Als meer mensen dat nou zouden doen..
Reactie geredigeerd want:
Even een 'dus' verwijderd
En nog als toevoeging dat ik het wel eens ben dat je bij elke partij wel 10 redenen kan vinden om niet op die partij te stemmen. Maar wat is een belangrijke reden? Het kan zijn dat dit erg belangrijke redenen zijn zoals privacy die onvoldoende gewaarborgd wordt.
Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 20-11-2006 23:13
@Marlis
maar misschien zie ik het allemaal wel te simplistisch
Ja, helaas... Het is namelijk een verkapte manier om orthodoxe scholen te verbieden: je geeft ze gewoon GEEN geld meer. Dat mag best, maar wijzig dan wel eerst even de Grondwet. En zet ook niet zo'n grote bek op over eerbiediging van die Grondwet tegenover moslims die zich niet willen aanpassen.
Wat de wachtlijsten betreft: met die oplossing heb ik geen problemen, wel met het idee dat de school een afspiegeling van de omgeving moet vormen. Betekent dat misschien dat een ouder zijn/haar kind niet naar een school buiten die omgeving mag sturen of onder allerlei voorwaarden?

Het is vooral de hypocrisie, resp. het populisme dat me ergert aan de opstelling van de SP. Ze zeggen op een aantal fronten niet wat ze eigenlijk vinden, maar verschuilen zich achter simpele en vriendelijke woorden. Daar moet je bij mij niet mee aankomen, daar prik ik graag doorheen. Bang, daar ploft weer een tomaat.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 20-11-2006 23:22
alib / 20-11-2006 23:13
... Ze zeggen op een aantal fronten niet wat ze eigenlijk vinden, maar verschuilen zich achter simpele en vriendelijke woorden. Daar moet je bij mij niet mee aankomen, daar prik ik graag doorheen.

Commentaar:
He, als ik dat zegt over moslims, dan zie ik spoken. Maar ja, ik ben ook niet 'de goede zaak zelf'. Natuurlijk.
Avatar van Alice Alice 20-11-2006 23:23
Alib, wat is jou alternatief?
van mij mag de grondwet 'vrijheid van onderwijs' of hoe die grondwet ook mag heten worden afgeschaft.

Die grondwet heeft een paar in het huidige 'klimaat' irritante bijwerkingen.

Bij mij in de buurt woont een jongetje, Mo, leuk kind, niks aan de hand. Die speelt vaak bij een vriendin van mij want die heeft een zoontje dat meer in de leeftijds ligt van Mo.
Mo is daar al een paar jaar kind aan huis, speelt daar vaak en graag.
Echter sinds hij naar een islamitische school gaat, is alles veranderd.
Hij komt niet meer.
En als hij wel komt dan durft hij er niet meer te plassen, durft er niet meer een glas ranja aan te nemen omdat hij zich nu opeens zorgen is gaan maken of dat glas ranja wel halal is, wil geen snoepjes meer aannemen waar hij vroeger nooit nee tegen zei, weer het zelfde probleem, zou dat snoepje wel halal zijn?

Op deze islamitische school wordt hij ineens ondergedompeld in een islamitische cultuur, zelfs zijn nederlands is er op achteruit gegaan omdat hij zich is gaan 'aanpassen'.
De school hanteert andere vrije middagen zodat hij niet meer op de woensdag middag vrij heeft maar op de vrijdagmiddag. En zo kan hij alweer niet spelen met zijn vriendjes uit de buurt, want alle kindjes zitten dan nog op school,....nee, .....zo gaat dat niet goed...
van mij hoeft dat niet te worden gesubsidieerd als 'basis-onderwijs' ze mogen heus wel een subsidie krijgen, maar dan buiten het basis onderwijs om.


Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 23:25
... ja het stemt wel tot nadenken, als je het zo stelt.

Eigenlijk ben ik voor één soort onderwijs voor iedereen, met een algemeen godsdienstonderwijs (over alle godsdiensten). Met daarnaast de mogelijkheid tot speciaal godsdienstonderwijs. Zoals vroeger zondagscholen. Alle kinderen bij elkaar op één school dus.

(ik ga nu op verstuur klikken en pas daarna nadenken over de praktische toepasbaarheid ;-)
Avatar van Marlis Marlis 20-11-2006 23:27
@ Alice: ja daar heb je het al. Of ook!
Avatar van alib alib 20-11-2006 23:43
@Alice, Marlis
De vrijheid van onderwijs behelst nog wel wat meer dan het oprichten van orthodoxe scholen. Zo kan je ook een 'school des levens' beginnen, of een school voor kunstminnende kinderen, of een school voor Jehova's. Vinden we nu ineens dat dat allemaal niet meer mag? Als dat zo is: best, maar wijzig eerst de Grondwet, de wet die van Nederland een rechtstaat maakt, een vrij land. Zie rechts bovenaan in mijn infoblok het befaamde artikel 1. van die Grondwet. Met inperking van onze vrijheden moet heel voorzichtig worden omgegaan. Onder druk van Verdonk en Donner is er al veel te veel ruimte ingeleverd.

Ikzelf heb helemaal niets met orthodoxe scholen, sterker nog: ook niet met katholieke of christelijke scholen. Daar gaat het dan ook helemaal niet over. Het gaat over het botte verbod en de populistische manier waarop er wordt omgesprongen met onze rechten. Marijnissen heeft de euvele moed ons te wijzen op de Grondwet (met het vingertje) en schoffelt zelf die Grondwet ondertussen onderuit.

Wie de inrichting van het onderwijs wil veranderen, zal eerst de Grondwet moeten wijzigen. Daarvoor heb je een tweederde meerderheid nodig in de kamer. Dat zie ik nog niet gebeuren met zo'n groot CDA. Het is in ieder geval bijzonder onkies om het een te verbieden en het ander te laten bestaan, dat gaat niet in onze rechtstaat (als het goed is).

Reactie is geredigeerd
Avatar van Sefke Sefke 21-11-2006 00:15
Ik heb al gestemd via internet.
Bij de SP zijn ook heel weinig mensen uit Amsterdam te vinden en dat blijft verdacht...
Avatar van Alice Alice 21-11-2006 00:19
ik begrijp je probleem Alib, de dubbele moraal komen we bij wel meer partijen tegen.
En bij bijvoorbeeld het CDA vind ik dat toch echt veel ergerlijker.
Maar ik kan mij indenken dat je het niet zo nodig vind de lezers van het VKweblog te wijzen op hiaten in het gedachtegoed van het CDA :))
Dat kunnen ze zelf wel verzinnen :)
Dus wat dat betreft is dit stuk prima.

Toch vind ik het gezicht van de SP behoorlijk sociaal, zij blijken toch bestand tegen een bepaalde druk van buitenaf hun eigen ideeen gestalte te geven.

En wat het onderwijs betreft, ook daar begrijp ik je standpunt. En ik kan daar heel ver in mee gaan, maar voor mij hoeven al die basis scolen ge-ent op een geloofs overtuiging niet.
En dan heb je inderdaad de scholen die een bepaalde pedagogiek voorstaan, wat moet je daar dan mee?
Er zijn scholen waarvoor kinderen worden selecteerd omdat zij bepaalde speciale gaven hebben op het gebied van sport of muziek, ... ja ... ook heel goed. allemaal prima,
Als je niets aan de grondwet wil doen, als je het niet wilt verbieden, dan kun je dus gaan kiezen welk speciaal onderwijs je wel en welk je niet gaat subsidieeren, zo'n wet komt gemakkelijker tot stand.....

Dat zal de achterliggende gedachte wel zijn ?


Avatar van Gogan Gogan 21-11-2006 00:30
Alib, any one way you turn - your position is hopeless. Marijnissen is irrelevant. The Socialist idea is all that matters and who the hell needs to go into a dialog with your dumb views. What you say is outright and self-evident worthless mumbo-jumbo.
Try put this in your hard scull:
First we vote SP, PvdA, GL so that they can change the Constitution, introduce referenda, direct participation of the free citizens in decision-making processes, elect mayors, introduce constitutional court and reform the whole rotten mechanism.
Get it?
We will change the Constitution. If we want to we will even get rid of the monarchy too. We are the might, Alib. If the margin of this forthcoming victory is not big enough, we'll have a new election. And then another one. And we will win.
Avatar van alib alib 21-11-2006 00:55
@Alice
Dank voor de uitgebreide reactie. Zo'n wet kan moeilijk tot stand komen. Je kan bijvoorbeeld niet zeggen: moslimscholen zijn verboden en tegelijkertijd wel geld geven aan christelijke scholen. Tja, het is ingewikkeld allemaal.

@Gogan
We? We are We? We will win what?

Persoonlijk vind ik die Grondwet niet verrot, Gogan. Van mij mag dat artikel (vrijheid van onderwijs) er uit, maar voorlopig zijn er weinig partijen (meerderheden zo je wil) die daar voor zijn. Bovendien: je zal ook een goed alternatief moeten hebben. Dergelijke ingrepen hebben grote veranderingen tot gevolg die erg veel impact hebben. ik denk niet dat veel mensen in het onderwijs daar nu op zitten wachten.

Ga je stemmen morgen?



Reactie is geredigeerd
Avatar van rotsbloempje rotsbloempje 21-11-2006 01:16
Hoe later op de avond,.......
Goed artikel maar hoefde gelukkig zelf niet meer overtuigd te worden. Aanbeveling dus!

Avatar van Sefke Sefke 21-11-2006 01:28
@Alib
De vrijheid van onderwijs geeft jou de mogelijkheid om je kinderen naar een school te sturen die volgens jou het meest past bij je visie op de samenleving. En dat hoeft niet godsdienstig gebonden te zijn...
Ik heb hier in Spanje die mogelijkheid niet, helaas...
Alles is hier eenheidsworst met alle gevolgen van dien..
Leve de vrijheid......
Avatar van alib alib 21-11-2006 02:01
@Rots
Geen verkiezingsstress?

@Sefke
Zo denk ik er ook over. Maar ook die vrijheid heeft zo zijn schaduwzijden (in dit geval orthodox onderwijs). Wat mij betreft: op eenheidsworst zit ik niet te wachten. Wat mij betreft blijft die vrijheid van onderwijs, maar dan op methodologisch gebied. Dan blijft er nog steeds genoeg te kiezen. Of het er ooit van zal komen weet ik niet. Zolang het CDA zo groot is, zal de Grondwet nooit worden gewijzigd in die zin. Succes met la lucha daar.
Avatar van Grutte Pier Grutte Pier 21-11-2006 02:12
Als we Vrijheden gaan schrappen is het einde zoek...

... en wanneer je NIET zegt moet je ook wat WEL zeggen...

Eindeloos dus...

...NOOIT meer doen...

De Wereld is niet Groen, Rood, Oranje of weet ik wat... Zij is Grijs.

Of dan maar zoiets...
Avatar van alib alib 21-11-2006 02:16
@Grutte
Beetje Grijs muziekje inderdaad. De wereld is niet grijs maar alle kleuren: afzonderlijk, tegelijkertijd, verweven.
Avatar van Grutte Pier Grutte Pier 21-11-2006 02:23
@Alib
Duuuuuhhhhhhhh

Je weet verdomd goed wat ik met voorgaande reactie bedoelde.

Maar goed....

voor de Ruudjes en Albertjes enzo dan maar...

*zucht*

En Alib, voortaan zeggen DAT...




Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 02:50
@allen
Het moet zijn: verwoven...

Om het artikel wat completer te maken heb ik het ondertussen aangevuld met informatie over de 'kleur' van de kandidatenlijst en de zittende (gekozen) SP-ers in Tweede kamer en Provinciale Staten. In een tweede update wordt het Tribune-artikel vermeld plus het boekje 'Het geheim van Oss' van Kees Slager (Atlas, 2001).
Avatar van Grutte Pier Grutte Pier 21-11-2006 03:02

Reactie is geredigeerd
Avatar van Grutte Pier Grutte Pier 21-11-2006 03:07
Ach ik ben een 'rare'...Gelukkig weet ik hetzelf ook ...Derhalve voor de 'kleur'

;-)

Uw Spin in het Web


Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 04:23
Ik heb drie updates opgenomen in het artikel.
1. Informatie over de 'kleur' van de kandidatenlijst en de zittende (gekozen) SP-ers in Tweede kamer en Provinciale Staten.
2. Als aanvulling op 'geschiedenis': Het Tribune-artikel (aangereikt door Bram) plus (informatie kreeg ik toegespeeld) het boekje 'Het geheim van Oss' van Kees Slager (Atlas, 2001), over de zo belangrijke afdeling Oss.
3. Onder 'onderwijs': de visie van de SP (of liever gezegd Marijnissen?) op het onderwijs: het disciplinaire onderwijs als oplossing van alle problemen: klassikaal, handjes over elkaar, wij denken wel voor jullie.
Avatar van Ron Schoof Ron Schoof 21-11-2006 04:50
Eén reden om te stemmen op de SP:

Het is een betrouwbare partij die de hele bevolking van ons land voorspoed zal brengen.

Al je onderzoek ten spijt, de democratie werkt in ons land niet met de absolutismen die de VVD graag propageert.

En het is tijd voor een nieuw elan.

Weg met de bangmakerij!

Zie ook: Rutte: Geen ballen, wel ontzettend bang
Avatar van jitso keizer jitso keizer 21-11-2006 09:59
De PvdA is geen goed alternatief voor de SP, want die Wouter Bos zou best een undercover kunnen zijn van rechts met zijn programma van dubbeltjes plus centen voor de gewone man, kwartjes voor vriend commissaris Kok en euros voor hebberige Trix.
Avatar van noro nieuwmeer noro nieuwmeer 21-11-2006 10:07
Kies hiervoor: wie een ander hindert bij deelname aan beraad en besluit over hoofdzaken (via het referendum, het ondergeschikte parlement zorgt voor uitwerking en dagelijkse controle) komt vier jaren gevangenisstraf of dwangarbeid toe.
Avatar van Astroloog Astroloog 21-11-2006 10:31
Waarom zit je je druk te maken over niks ALIB?
Ik heb ogen in mijn hoofd.
Ik zie de wereldleiders samendrommen in China, gehuld in ouderwets keizerlijk-Chinese klederdracht.
Niks geen vals gezanik over 'het Mao-ististische verleden'.
Kapitaal bindt. Chinees kapitaal dus ook.
Wat je de SP kunt verwijten is dat ze de lijn van 'de grote leider' verraden hebben.
Waar China voor het neoliberalisme kiest en daarom als communistisch land gezien wordt als de meest moderne natie van de wereld, daar wordt de SP afgeschilderd als 'de vernietiger van de moderniteit'.
En dan uitgerekend door die nepliberalen die de neoliberaal geworden Mao Zedong als 'grote leider' zien.

Jongens, schaf een tol aan en een touwtje. En leer hinkelen,
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 21-11-2006 10:32
alib / 20-11-2006 22:26
... Van de huidige Tweede kamerfractie is niemand 'nieuw' in Nederland. Van de dertig kandidaten op de lijst is er precies (op no. 14!) een 'nieuw'.

Ruud Zweistra / 20-11-2006 22:32
@alib bondon,
Er is geen enkel verschil tussen oude en nieuwe Nederlanders. Dus waar heb je het over met 'nieuwe' Nederlanders?

alib / 20-11-2006 22:36
@Zweistra
'Nieuw' in het land, Ruud. Er is geen enkel verschil tussen 'oude' en 'nieuwe' Nederlanders, Ruud, qua status en rechten. Wij zijn allen gelijk, Ruud. Snap je dat, Ruud? Dag Ruud.


Reactie:
Er is geen enkel verschil, zeg je? Waarom is de huidige lijst dan niet prima? Ze hebben bij de SP gewoon de beste mensen uitgekozen. Wat heeft dat met oud of nieuw te maken?

P.S. Zegt de naam Ali Lazrak je nog iets? Die was nieuw, en belazerde de boel. Once bitten, twice shy
Reactie is geredigeerd
Avatar van sjoukje sjoukje 21-11-2006 11:19
Vluchtig je stuk gelezen, helaas geen tijd voor het lezen van de reacties.
Had je de dubbele nationaliteiten ook vermeld?

Ik ben nog steeds zwevend, het milieu zit ik namelijk ook mee in mijn maag..

PvdA staat me nog even tegen..
Strategisch stemmen ben ik ook niet voor.
Ik heb nog even de tijd om in de linkse hoek
te blijven snuffelen.

Avatar van happy newsman happy newsman 21-11-2006 12:41
Een verhelderend artikel. Bij elke verkiezing ligt het accent op het verkiezingsprogramma en wordt weggelaten wat een partij de afgelopen jaren gestemd heeft.
En weet: het kiezersvolk vergeet snel en niet alles wordt door de media gemeld.
Er zou eigenlijk een website moeten komen met de standpunten die de partijen de afgelopen jaren hebben ingenomen.
Het artikel over de stemwijze van de SP is daarvoor een goed begin.
Reactie is geredigeerd
Avatar van Thera Thera 21-11-2006 13:17
Nou Alib, nu nog komen met tien redenen waarom we NIET op de PVDA, Groenlinks, VVD, CDA, D66, Partij voor de Dieren, en andere partijen moeten stemmen. Ik denk dat je bij enkele ervan wel 50 redenen kunt vinden.
Vooralsnog blijf ik bij mijn keuze. SP!
Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 14:50
@Ron Schoof
Ik doe niet aan bangmakerij, Ron. Ik wijs slechts op de oerconservatieve kantjes van de SP. Je hebt het over 'nieuw elan', bedenk wel dat je daarvoor een heel oud koekje krijgt.

@Jitso
Aan complottheorieen doe ik niet mee. Achter elke boom een kapitalist? Veel geluk ermee.

@Noro
Het individualisme is gevaarlijk. Dat weet je toch! Handjes over elkaar en kop houden.

@Astroloog
Wellicht hangen sommigen in de SP (stiekem) nog steeds het gedachtegoed van Mao aan. Ik denk het niet overigens, die tijd hebben we -gelukkig- gehad.
Wel zijn er wat maoistische trekjes blijven hangen. dezelfde trekjes die je ook terugvindt in het ouderwetse katholicisme: aanpassing, doen wat de pastoor zegt.

'Hinkelen' doe ik alleen indien nodig.

@Zweistra
Lazrak had geen zin meer om zijn salaris voor een groot deel af te staan aan de 'kerk'. Bovendien vond hij pastoor Marijnissen een tiran. Ik kan me het voorstellen, maar volgens de regels van de 'kerk' zat hij fout. Uiteindelijk heeft hij (na bemiddeling) zijn portie aan Fikkie gegeven. Marijnissen wou nog wel even een persoonlijke biecht en een gebogen hoofd van Lazrak voor hij de absolutie wou uitspreken. Of dat ervan gekomen is weet ik niet.

@Happy Newsman
Zo'n site bestaat al. Je moet alleen wel wat werk verzetten om de zaak op een rijtje te zetten. Zie Politix.

@Thera
Ik denk dat je bij enkele ervan wel 50 redenen kunt vinden.
Vast wel Thera. Van de andere partijen is het stemgedrag over het algemeen vrij duidelijk en zijn de standpunten wat helderder geformuleerd. Concrete kritiek werd op de SP tot dusver niet gegeven. Pastoor Marijnissen is de laatste jaren bijna heilig verklaard. Tijd om daar een ander licht op te werpen.



Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 21-11-2006 15:16
alib / 21-11-2006 14:50
...
@Zweistra
Lazrak had geen zin meer om zijn salaris voor een groot deel af te staan aan de 'kerk'. Bovendien vond hij pastoor Marijnissen een tiran. Ik kan me het voorstellen, maar volgens de regels van de 'kerk' zat hij fout. Uiteindelijk heeft hij (na bemiddeling) zijn portie aan Fikkie gegeven. Marijnissen wou nog wel even een persoonlijke biecht en een gebogen hoofd van Lazrak voor hij de absolutie wou uitspreken. Of dat ervan gekomen is weet ik niet.

Reactie:
Lazrak brak een afspraak vanwege geldelijk gewin. Hij heeft de breuk op de schuld van anderen geschoven. Hij is formeel als eenling wel in de kamer blijven zitten. Hij is daar zelden tot nooit meer gezien (waar iedereen schande van sprak).

Zoals gewoonlijk kloppen je feiten niet, en heb je alleen maar emotionele smurrie te bieden om je al vaststaande oordeel te onderbouwen.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 15:33
@Zweistra
Daar ga je weer... Wanneer houd je nu eens op met je persoonlijke aanvallen en vervelende insinuaties? Hoe oud ben je nu?

Lazrak brak een afspraak die geldt binnen die partij. Hij moest een deel van zijn loon overmaken naar de 'kerk'. Iets anders schrijf ik niet. Ik zeg alleen: ik kan me daar iets bij voorstellen. Vooral als je de pastoor (bisschop, paus) ook nog eens een tiran vindt. Ik heb daar verder geen oordeel over. Ze zoeken het maar uit daar.
Ik schreef ook nog dat ik niet wist hoe het was afgelopen. Dat heb ik nu dus maar even opgezocht. Volgens SP-kringen heeft hij zich niet aan de bemiddelingsafspraken kunnen houden en is daarna alsnog opgestapt met behoud van zijn zetel.

Overigens is het geen verplichting je zetel terug te geven aan de partij bij een conflict. Een volksvertegenwoordiger heeft een eigen verantwoordelijkheid. Dat Lazrak vervolgens niet meer is komen opdagen is geheel zijn zaak. Dat hij de schijn tegen heeft, lijkt mij duidelijk. Ik zou het zo zeker niet doen.
Avatar van jack pastoor jack pastoor 21-11-2006 15:56
Bedankt Alib, voor het op een rijtje zetten van een aantal argumenten om niet op de SP te stemmen. Ergens anders had ik ook een aantal van dezelfde redenen genoemd. Niet al je redenen zijn even sterk en ik mis het provincialisme van de partij in je betoog (heb ik misschien gemist?). Al deze redenen maken het de kiezer echter niet gemakkelijker om tot een keus te komen omdat de SP lokaal wel altijd redelijk tot goed (heeft) bestuurt. Voor mij geldt dat hun nationalistische karakter en het autocratische gedrag van Marijnissen als een reden om niet SP te stemmen. Stel je voor een dergelijke koerswijziging (zoals hij dat heeft gedaan) door te voeren in een andere partij. Dat zou ongetwijfeld op een felle richtingstrijd zijn uitgelopen. Niet bij de schapen van de SP. De SP is dus Marijnissen. Sorry, dank u wel, maar toch maar niet dan.

@ Ruud. Ook jij hebt in mijn ogen ergens wel gelijk. Tenminste daar waar het jezelf betreft. Niemand is meer voorspelbaar dan jij. Jammer, je klinkt af en toe wel interessant, maar vervolgens ben je net Engelse humor. De ‘punch line’ is voorspelbaar. Dat schijnt ook de kracht van die humor te zijn. Anderen zullen je wellicht meer met Engelse pudding vergelijken, bleek en smakeloos.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 17:39
@Jack
Dat ik het 'provincialisme' erbuiten heb gelaten en enkel heb gewezen op het 'conservatieve' karakter van het SP-denken heeft te maken met mijn opvatting dat dat provincialisme (als letterlijke term) juist een sterke kracht is van de SP. De SP is een van de weinige partijen die niet wordt gedragen door een elite van 'Hollanders' uit de grote steden. Nu is het niet zo dat 'in de provincie' overal zo benauwd gedacht wordt als in de SP. Ik meld het maar even...
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 21-11-2006 18:08
@alib bondon,
Een belangrijk deel van je bijdrage/reacties is gebaseerd op persoonlijke aanvallen en vervelende insinuaties. Die met betrekking tot Lazrak zet ik recht, en daar heb je dan bezwaar tegen. En dan volgt nog een uitvoerige poging om recht te praten wat krom is. Je vergt engelengeduld.

@jack,
Ik zie voorspelbaarheid niet als een probleem. Jij wel?

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 18:41
@Zweistra
Ik val de politiek van de SP en Marijnissen aan. Dat is legitiem. Ik zeg wat ik van Lazrak weet en zeg dat ik niet weet hoe het is afgelopen. Vervolgens val jij me aan op iets waarover ik niet heb gesproken. Meneer Zweistra, ga ergens anders lopen zieken. Op je eigen weblogje opzo, en vermoei mij niet met je domme insinuaties en je persoonlijke aanvalletjes.

Voorspelbaarheid is voor jou geen probleem, zoveel is duidelijk.
Avatar van jack pastoor jack pastoor 21-11-2006 19:04
@Alib: met die elite uit de Hollandse steden valt het wel mee. Een onevenredig aantal politieke leiders zijn in het heden en verleden juist voortgekomen uit die zelfde plattelandsklei als Marijnissen. (oa. Alblasserwaard en andere ongein plekken onder de rook van Rotterdam)
Ik vindt het provincialisme van de SP juist wel een probleem, maar waarschijnlijk omdat ik mezelf meer zie als wereldburger, zo je wilt, kosmopoliet. Dat van die kracht ben ik met je eens, maar dat is ook juist het enge daaraan. Het is de kracht van de simpele niet creatieve, bloedloze, armoedige angsthazen, waarvan we weten dat het ook grote gevaren, als racisme, in zich kan herbergen. De wereld van de SP’er riekt voor mij naar spruitjes. Als het nou nog zuurkool was….

@Ruud: Voorspelbaarheid zie ik ook niet direct als een probleem, alleen, het is weinig creatief. Juist creativiteit hebben we nodig om uit een aantal impassen te komen waar we onszelf langzaam maar zeker met veel maatschappelijke problemen in aan het manoeuvreren zijn. Voor die creativiteit is moed nodig. Voorspelbaarheid is eerder een kenmerk van mensen die moed missen. De moed om de strijd met het onbekende aan te gaan oa.

Even terug naar jou. Ik heb je al eerder gemeld dat ik vermoed dat je moed mist. Je werd daar geloof ik boos om en ik ben gelijk uitgescheden om daar verder op in te gaan. Maar geloof me Ruud, mensen met andere zeden en gewoonten kunnen een maatschappij verrijken. Natuurlijk ook vernietigen, maar daar zijn we zelf, als dominante cultuur, altijd zelf nog bij.

En raad eens, ik zou bijna jouw tegen bericht nu zelf kunnen schrijven.
Avatar van alib alib 21-11-2006 19:16
@Jack
Ben het met je eens wat dat 'provincialisme' betreft, ik begreep ook eerder wat je bedoelde. Ook ik sluit me aan bij de onzichtbare partij van kosmopolieten, mensen die je vind in bijna alle politieke partijen. Maar niet zo veel in de SP vrees ik (LPF, PVV, CDA, EenNL).
Toch is die focus op het 'plaatselijke' belangrijk en er valt in dat opzicht wat te leren van de SP. Over dat provincialisme had ik het.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 21-11-2006 22:04
alib / 21-11-2006 18:41
... Meneer Zweistra, ga ergens anders lopen zieken. Op je eigen weblogje opzo, en vermoei mij niet met je domme insinuaties en je persoonlijke aanvalletjes.

Ruud Zweistra / 21-11-2006 18:08
@alib bondon,
... Je vergt engelengeduld.


Reactie:
Dat engelengeduld bestond er onder andere uit om het onderdrukken van de neiging om op dat punt te schrijven: En waar hier weer een duidelijke onjuistheid is aangetoond, volgen er de klachten van alib bondon dat de andere partij loopt te zieken, te stalken of iets dergelijks.

Wat hij ongetwijfeld nu weer zal denken. Want debatteren is leuk, maar wie 'de goede zaak zelf' is, moet natuurlijk wel gelijk krijgen. Anders wordt 'de goede zaak' pissig.

Het was weer leuk sparren met je, alib bondon.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 21-11-2006 22:16
@Zweistra
Maar Ruud toch, je komt niet met argumenten, enkel met insinuaties en persoonlijke verdachtmakingen. Ik schrijf geen onjuistheden, jij verdenkt mij ervan onjuistheden te schrijven, dat is nogal een verschil. En dat zal je blijven doen, het gaat jou namelijk helemaal niet om argumenten of om 'de zaak'. Jouw enige doel is mij verdacht te maken bij het publiek. Dat doe je niet alleen hier, in mijn reactieruimte, maar ook in de reactieruimtes van anderen op het Volksblog. Last van windmolens, Ruud?

Me verdacht maken lukt dus niet, Ruud. Vervelend voor je dat mijn lezers niet dom zijn en heel goed weten wat jouw agenda is. Ze kennen jouw trucs, ze kennen je spiegeltheorietje, ze kennen je repeteertechniek. Zoals Jack Pastoors terecht al schreef: En raad eens, ik zou bijna jouw tegenbericht nu zelf kunnen schrijven.

Reactie is geredigeerd
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 22-11-2006 04:41
We moeten natuurlijk niet vergeten dat Alib Bondon nieuw is in Nederland. Een van de nieuwkomers die ons land naar zijn hand wil zetten. We moeten allemaal van couscous houden adners zijn we racist, maar de geur van spruitjes is volgens de nieuwelingen vies. En die immigranten willen de Nederlandse poort wijd openzetten voor andere buitenlanders. Logisch: nog meer couscous, nog minder spruitjes.
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 22-11-2006 04:53
Ik heb slechts één fragment uit het manifest van Alib gelicht. De rest hoef ik niet te lezen, want er staat me hier toch een onzin! Hoeveel moedertalen worden er in Nederland gesproken door ouders met kinderen? Denkt hij nu echt dat er in al die moedertalen les gegeven kan worden? Het principe is dat kinderen thuis de moedertaal spreken en op school Nederlands krijgen: tweetalige opvoeding. De 'deskundigen' die Alib opvoert bestaan niet. Onderwijs in eigen taal en cultuur is weggegooid geld geweest. Marokkaanse kinderen spreken thuis berbers en kregen op school extra les in het Arabisch. Zo werden ze onnodig drietalig opgevoed. Verspilling van geld, tijd en moeite.
Maar Alib is tegen alles wat je in de verte kunt associëren met Verdonk, zijn privé-demon, en tegen Nederland en daar valt de Nederlandse taal natuurlijk onder.

Alib-fragment:
"SP: De overheid dient niet langer het onderwijs in allochtone levende talen en de taallessen op scholen in de taal van het land van herkomst te financieren. (Aangenomen)

Alib: Hoewel deskundigen het er over eens zijn dat onderwijs in de moedertaal het makkelijker maakt om ‘die andere taal’ te leren, is de SP tegen. Bang om beschuldigd te worden van het voortrekken van ‘buitenlanders’?"

Rare, tendentieuze slotvraag van Alib. Conclusie: Alib is ongeloofwaardig, onbetrouwbaar, niet objectief.
Avatar van Gogan Gogan 22-11-2006 11:06
Alib Morgen is vandag, the election day. I vote cast my stem by proxy. I am not important: the overal electorate is. Would be interesting to hear what will you have to sa after the votes are counted.
Avatar van alib alib 22-11-2006 13:04
@Van der Vliet
Reageer toch eens wat eerder, Albert, Wat jij een dag -of soms twee of drie dagen- later opschrijft leest geen hond. En dat terwijl jouw boodschap toch altijd zo belangrijk is! Altijd weer een feest om die paar afzeikzinnetjes te lezen. En huppo! daar gaat-i weer in de persoonlijke aanval, Albert van der Vliet, zelfbenoemd ambassadeur van wit Nederland, toonbeeld van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Zie hem gaan, de man is BELANGRIJK.

@Gogan
Voor of na de stemming... Het maakt geen verschil voor mijn mening. Ook na de stemming ben ik van mening dat de SP een partij is die het nationalisme voorstaat, eigen initiatief doodt, een moralistische campagne voert (samen met Balkenendes partij), geen interne partijdemocratie kent, dubbele agenda's voert, zwijgt over bepaalde partijstandpunten etc etc etc.
Avatar van Gogan Gogan 22-11-2006 14:33
"geen interne partijdemocratie kent"
What do you mean, they do not have a practice that every member changes the statutes or the ppriorities of the party after adopting them at afilliation? that appears reasonable: they strive together to implement the agenda they have adopted. Not to change it every time a member has a new vision of normes en wardes.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 22-11-2006 16:56
alib / 22-11-2006 13:04
@Van der Vliet
Reageer toch eens wat eerder, Albert, Wat jij een dag -of soms twee of drie dagen- later opschrijft leest geen hond. En dat terwijl jouw boodschap toch altijd zo belangrijk is! Altijd weer een feest om die paar afzeikzinnetjes te lezen. En huppo! daar gaat-i weer in de persoonlijke aanval, Albert van der Vliet, zelfbenoemd ambassadeur van wit Nederland, toonbeeld van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Zie hem gaan, de man is BELANGRIJK.

Reactie:
Dat is eigenlijk toch wel je sterkste punt alib, als man 'die de goede zaak is': het schetsen van zelf-portretten.

P.S. Sorry, kon het niet laten. Die was te mooi om te laten liggen.
Avatar van alib alib 22-11-2006 17:58
@Zweistra
Als jij denkt: 'dit is een inkoppertje', kop je steeds naast. Voetballen en schrijven zijn duidelijk niet je talenten.
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 22-11-2006 20:24
Ik begrijp dat je kwaad wordt Alib, want ik heb gelijk wat het moedertaalonderwijs betreft en jij kletst uit je nek.
Dat jij de hele dag achter je computer zit te hakketakken moet je voor jezelf weten, maar ik reageer wanneer ik wil. Denk je nou heus dat ik jou belangrijk vind en interessant om te volgen? Wat een eigenwaan.
Noem mij eens 1 deskundige die beweert dat allochtone kinderen onderwijs moeten krijgen in hun eigen moedertaal. Je liegt gewoon en draait zoals het jou uitkomt. Je bent een oplichter voor wat betreft de goede zaak Nederland. Ik ben nog nooit chauvinistisch geweest maar word het vanzelf door zo'n zieke geest als jij.
Avatar van alib alib 22-11-2006 20:28
@Van der Vliet
Misschien moet je dat nog eens herhalen, dat van die zieke geest... Heb je nog meer beledigingen te melden? Ga gerust je gang. Fatsoen moet je doen, toch?
Avatar van Marlis Marlis 22-11-2006 20:30
nee laat maar joh, mijn mail plingt ook bij elke stuiptrekking mee!
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 22-11-2006 22:29
Jij lijkt net op die Esmaa van Halal, alib -blijft ook doorkakelen nadat net d'r hoofd is afgeschoten, door Marco Pastors.
Avatar van alib alib 23-11-2006 00:52
@Zweistra
Ook jij weet je weer fijn, goed opgevoed en fatsoenlijk uit te drukken, Ruud. Zeg Ruud, wanneer word je eens volwassen?

In ieder geval een zegen dat 'jouw' Pastors geen enkele zetel heeft behaald. Ze zult het moeten doen met de provincialen van Wilders, Ruud. Helemaal jouw niveau, toch? Jullie gebruiken in ieder geval dezelfde terminologie en verspreiden dezelfde angsten. Misschien dat je lid kan worden?
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 23-11-2006 09:09
@Alib
ga je zeuren en klagen omdat je de discussie met mij verloren hebt. Wat moet je anders: kruip maar weer in die slachtofferrol. Dat is vertrouwd. Inhoudelijk kun je het schudden. Ik denk dat heel veel mensen jouw bijdrage gelezen hebben, zie ook het aantal reacties. Het gevolg mag er zijn: de SP is de grote winnaar van de verkiezingen geworden.
Nu zul je je wel vastbijten in Wilders. Voor alle duidelijkheid: dat is niet mijn favoriete politicus, want dat is Wouter Bos.
Het succes van Wilders is te wijten aan alle allochtonenknuffelaars en allochtone calimero's zoals Alib.
Avatar van Ruud Zweistra Ruud Zweistra 23-11-2006 12:19
Mag ik me aansluiten bij het betoog van Albert, en vooral de laatste zin.

En mag ik ik daar dan aan toevoegen: ik heb je gewaarschuwd, en vele malen.

Wie voorstander is van buurten gevuld met messentrekkende immigranten en tegenstander van scholen met tafeltjes op een rijtje, moet niet verbaasd zijn dat straks half Nederland op Wilders stemt.

Reactie is geredigeerd
Avatar van Gogan Gogan 23-11-2006 12:23
The results of the vote (with 80% participation of the electorate) are a crushing argument that the 10 reasons put forward by Alib are disregarded as nonsense by millions of free, thinking individuals, by the people. Alib may stand by his views till his last breath - that will not change anything.

The fact remains that this society polarizes. Polarization results in conflicts over issues. The model of pars or rainbouw coalition is questioned. Sweeping changes are needed and the proportional vote does not allow those swings which other systems (UK, USA) have embraced. This high level of material standard of the population allows tiny steps forward, numerous compromises and ever, slowly growing dissatisfaction with the overall state of affairs within the affluent society.

The greying of the electorate (the biological decay) counterbalances the demand for new solutions, for change, whether direct voters participation in governing (referenda) or liberal open borders for inflow and outflow of people, ideas, capital...

I hope you people can see that I was right ...again when forecasting the outcome of the vote. VVD paid for Zalm, Hirshi Ali, Verdonk, Bolkenstein, Kroes. The intolerant and nationalist rewarded Wilders. Balkenende lost 7% of the seats in the parliament and still, shamelessly, claims victory on the basis of his policies yesterday castigated by the voters. Such attitude in politics is not only amoral, it is outright dangerous.

Personally I am glad that Feranhaz Karimi is out. She disregarded demands to come out with the account for the €5 million from taxpayers money and her siding with the murky MillieuDefensie OstEuropa and was the actual reminder to question the Groen-Links claim of honest politics.

There will be a right-wing government in direct collision with the people or PvdA will jump into power and degrade itself and the name it caries into a total disrepute.

There will be new elections in 18 months time.

Jan-Peter Balkenende continues to rule the country without Parliament or in a capacity of a caretacer (without majority) and will be doing so for another two or three months. If the previous lapse is taken into account - Jan-Peter can rule Netherlands as caretaker for more than a year. Try imagine Tony Blair pulling such a trick next door with that parliament and with those laws in that social climate.

That will help you realize the sorry state of affairs here.

Reactie is geredigeerd
Avatar van alib alib 23-11-2006 13:35
@Van der Vliet
Het succes van Wilders is te wijten aan alle allochtonenknuffelaars en allochtone calimero's zoals Alib.
Met hetzelfde gemak kan je het tegenovergestelde beweren: het succes van Wilders is te wijten aan allochtonenbashers die het volk zoveel angst hebben aangepraat dat ze op Wilders stemmen.

Allemaal onzin. En ook onzin is het te zeggen dat jij 'de discussie hebt gewonnen'. Hou oud ben je nu, Albert? Heb je de jaren des onderscheids al bereikt, de jaren van wasdom en wijsheid? Ja? Maar waaom merken we daar dan zo weinig van, Albert?

@Ruud
Dat de Rechtdoorzeeers van de VVD en de LPF ergens moesten blijven is duidelijk. Dat meest rechtse deel van VVD en LPF heeft gekozen voor Wilders. Er is sprake van een verschuiving, niet van een verrassende ontwikkeling. De boel is er wat helderder op geworden, that's all. Ik verwacht niet dat de PvdV veel groter zal worden. Als er tenminste een sociaal kabinet komt...

@Gogan
The fact that a party is a winner does not imply that it's views are OK. The SP is a conservative party, my 10 reasons for not voting SP still stand.

I agree: it's a sorry state of affairs. Elections within a few months!
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 23-11-2006 16:31
Er zijn helemaal niet zoveel allochtonenbashers. Dat is jouw paranoia. Wilders is het resultaat van lafheid: de anti-Nederlandse allochtonen en autochtonen niet durven aanpakken.
De criminaliteit onder Marokkaanse jongens niet durven benoemen. De slechte opvoeding van die jongens niet durven benoemen.
Hoeveel moedertalen worden er in Nederland gesproken, Alib? En moeten al die kinderen les hebben in eigen taal? Je wilt je ongelijk niet bekennen.
Sla maar wild om je heen.
Avatar van Chris Chris 24-11-2006 18:07
Ik zie in het rijtje dat jij opnoemt geen enkel bezwaar om op SP te stemmen hoor! Sterker nog, ik sta grotendeels achter deze punten. Niks mis mee!

Je bent gewoon een beetje teleurgesteld ALIB! Geeft niet hoor!
Avatar van alib alib 24-11-2006 18:25
@Chris
Nou, Chris, dan ben je behoorlijk conservatief en erg gevooelig voor een Grote Leider. Dat mag. Maar ga het niet hebben over een mooiere wereld voor ons allen, want die zie ik nog niet opdoemen uit dat collectivistische grijs van het SP-denken.
Avatar van albert van der vliet albert van der vliet 24-11-2006 18:52
Wel eens van een coalitie gehoord, zwartkijker.
Avatar van DvdHaas DvdHaas 08-10-2007 21:53
Kort commentaar op de heer Alib.
Standpunt Europa eens met SP
Overigens zal ik er nooit op stemmen
Slogan "STEM SP IEDEREEN EVEN ARM"
Avatar van sander sander 07-11-2007 18:23
De SP,ook weg ermee.
Avatar van Matko Matko 16-04-2008 17:12
Is er overal wat? Massaal niet stemmen dan maar
Avatar van alib alib 16-04-2008 20:10
Ik doe niet aan dogma's, dus ook niet aan het anarchistische dogma van niet stemmen.
Avatar van VolkskrantWatch VolkskrantWatch 28-06-2008 12:23
Ik lees dit nu pas. Uitstekend werk Alib. Lees ook:
http://sptransparant.blogsome.com/
Avatar van bezorgde moeder bezorgde moeder 30-06-2008 08:40
zie ook:
http://bezorgdemoeders.nl/content/7/van_hongerstaker_tot_wetgever.html
Avatar van Driekus Driekus 18-12-2008 20:47
Dood aan elke ideologie, maar om met een organisatie iets voor elkaar te krijgen is het democratisch centralisme toch de enige effectieve tactiek.
Avatar van alib alib 18-12-2008 21:52
De link: Bezorgde moeders.
Overigens ben ik het niet met de bezorgde moeders eens. Ik snapo dat er misbruik gemaakt kan worden door vervelende vaders, maar vind toch dat je kinderen zelden het recht kan ontnemen hun vader te zien. De macht van moeders die het alleenrecht claimen op hun kinderen is lange tijd te groot geweest.

Dat er wat belangen door elkaar hen lopen is niet zo vreemd. Deze zaak gaat over partijpolitieke grenzen heen en is een kwestie -deels- van de strijd tussen de sexen.

@Driekus
Democratische centralisme? Dat lijkt me een innerlijke tegenstrijdigheid.

#Vk-watch
Thanks. Het blog is me bekend.

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
Profielfoto alib

alib

Woonplaats: Oostelijke Randstad
Dit blog behandelt het thema van 'de vreemdeling' in al zijn facetten. De vreemdeling als vijand, als boodschapper, als duivel en als engel. De vreemdeling die ver van huis is, de vreemdeling die in eigen land verdwaalt. De vreemdeling die in je grote teen woont, de vreemdeling die bij jou op de bank zit. De vreemdeling die je dochter of zoon is. De vreemdeling die op je deur bonst, je opbelt, je uitdaagt.
Beroep: Schrijver / Bouwvakker / Nachtwacht
Man
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Groepen

Géén groep!

Géén groep!

Opgericht door off-topic op dinsdag 26 mei 2009 23:29, 29 leden

Tegen de hokjesgeest.

De vreemdeling in onszelf

Vreemdeling: gesmoorde woede diep in mijn keel, zwarte engel die de helderheid vertroebelt, duister, ondoorgrondelijk spoor. Hoewel de vreemdeling de belichaming is van de haat en van de ander, is hij niet het romantische slachtoffer van onze huiselijke gemakzucht, en evenmin de indringer die verantwoordelijk is voor alles wat er mis is in de stad. En ook is hij geen wandelende openbaring, of een tegenstander die onmiddellijk moet worden opgeruimd om de rust in de groep te herstellen. Vreemd genoeg woont de vreemdeling in ons: hij is de verborgen kant van onze identiteit, de ruimte die maakt dat wij ons ‘thuis’ kwijtraken, de tijd waarin wederzijds begrip en sympathie ten onder gaan. Als wij hem in onszelf erkennen, hoeven we hem niet meer te verafschuwen in de ander.

 

Julia Kristeva; Etrangers à nous-mêmes, Librairie Artheme Fayard, 1988; vertaling van Irene Beckers, De vreemdeling in onszelf, Uitgeverij Contact, 1991

De Alib Bondon in jouw hoofd

Hypocriet hebben we hem al genoemd, dus dat kan je wel doen, maar het heeft geen effect meer. Leugenaar? Daar maalt hij niet om als literator, dat is zijn beroep. Taalverkrachter? Ja, dat hakte er wat dieper in - in ieder geval bij zijn soortgenoten. In een wat verder verleden heb ik hem eens moreel verdorven genoemd. Dat lijkt er nog steeds het meest op. Het is niet een speciaal iets - het heeft de hele geest doortrokken. Er komt geen waar woord meer uit. Ruud Zweistra; 03-02-2008 11:19 Weblog Alib Bondon, Brinkman versus Cohen

Mohammed kijkt in de spiegel

fotoIn de spiegel kijken. Dat is zinnig. Misschien ontdek je dat je een gezicht hebt. Misschien ontdekken anderen dat je een gezicht hebt. Deze cartoon komt van Freethunk.net.

Grondwet, artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Wilt u me aub komen arresteren?

foto

Verdreven

foto

Censuur onder het mom van huisregels

Sommigen bloggers zijn dol op regeljes, vooral als ze die kunnen aanwenden om hun eigen gelijk veilig te stellen. Peter Louter ontwierp een stelletje fatsoensregels en heeft graag dat andere bloggers dat 'samenblogcontract' mede-ondertekenen. Hij kan het dak op. Dhr. Klaver vond ook dat Louter zijn regels maar moest opeten, maar maakte voor zijn eigen blog een paar regeltjes waarmee hij precies hetzelfde kan doen: censureren. Onder het mom van fatsoen en prekend over de vrijheid van meningsuiting censureren deze helden hun blog. Alles wat ze niet willen horen verdwijnt de leegte van de internethel in. Het geeft blijkbaar een vreemd gevoel van macht: wetgever en rechter tegelijk zijn. 

 

Mijn blog blijft open voor ieder commentaar, ook van deze twee helden van de vrije meningsvorming. Alleen gegevens die de privacy schenden worden verwijderd.

Stelling

fotoSatire hat eine Grenze nach oben: Buddha entzieht sich ihr. Satire hat auch eine Grenze nach unten. In Deutschland etwa die herrschenden faschistischen Mächte. Es lohnt nicht - so tief kann man nicht schieBen. Kurt Tucholsky, 1932

Wilt u aub een aanslag op mij plegen?

foto

Bacterie

foto‘Zeg, Bacterie, wat doe je daar?' ‘Niks Bondon. Nou ja, ik kijk even wat je hebt opgeschreven.' ‘Over jou, bedoel je?' ‘Precies. Tenslotte ben ik jouw vreemdeling.' ‘You're welcome, ik heb over jou nog niets geschreven geloof ik. Andere kwestie: waarom moet je uitgerekend op mijn bureaustoel gaan liggen?' ‘Ligt lekker...' ‘Maar dat is mijn stoel. Mijn eigen stoel!' ‘Ja en nu lig ik er even. Schattig hè?? ‘ Cute. Ik kom over een half uur terug en dan donder ik je er even af als je het niet erg vindt. Ik heb werk te doen.' ‘Werk? Man, voel je je niet lekker? Het is zondag. Relax.' ‘Maakt me niet uit. We kunnen niet allemaal zo relaxed zijn als jij.' ‘Kan best hoor. Vergeet je niet wat?' ‘Wat dan?' ‘Foto!' ‘Jij vindt dat ik een foto moet maken?' ‘Ja, een mooie foto van Bacterie! En dan weten de mensen ook waar je blogt: je zit op de stoel van Bacterie.' ‘Ja, makkelijk.... Een computer, een toetsenbord, een dier.' ‘Juist Bondon, een lekker dier.' ‘Het is goed. Indringster!' ‘Ach jij. Mens! Ga ergens zitten zeiken of zo. Neem de poezenmand!'

De laatste woorden van Albert van der Vliet

24-06-2007 13:49 Alle anti-Nederlanders het land uit, te beginnen met Alib. Bron: Alib Bondon; Cornelisf is dom, onsportief en bovendien bijzonder lachwekkend

De Alib Bondon in jouw hoofd 2

Ruud Zweistra / 29-07-2007 11:21 En tenslotte over alib: alib is iemand die met zijn donkere kop en een wit petje en capuchon 's avonds en 's nachts over straat loopt te struinen, al dan niet vergezeld van soortgelijk uitgedosten, en die zich sterk weten omdat ze met meer zijn, en messen en pistolen op zak hebben. Het soort mensen dat Kader Abdolah een verrijking van de sfeer van de stad noemt. En loop niet per ongeluk tegen eentje aan, want dan heb je zo een mes in je ribben. Bron: Ina Dijstelberge; Analyse van het immigrantendebat op het VK-blog

Het laatste oordeel

Wanneer de aarde hevig zal worden geschud, En zij haar binnenste naar buiten zal keren, En de mens zal zeggen: ‘Wat is er met haar gebeurd?’ Op die Dag zal de aarde haar geschiedenis mededelen, Omdat uw Heer het haar heeft geopenbaard. Op die Dag zullen de mensen in verschillende groepen te voorschijn komen opdat hun hun werken getoond zullen worden. Wie ter grootte van een atoom goed deed, zal dit aanschouwen. En wie ter grootte van een atoom kwaad deed, zal ook dat aanschouwen. Koran; Soera 99. De Aardbeving (Az-Zalzalah)

 

De ongelovigen zeggen: ‘Het Uur zal niet over ons komen.’ Zeg: "Ja, bij mijn Heer, de Kenner van het onzichtbare, het zal beslist over u komen!" Voor Hem is niets in de hemelen of op de aarde verborgen, zelfs niet het gewicht van een atoom, noch bestaat er iets, groter of minder dan dit of het staat in een duidelijk Boek. Opdat Hij degenen. die geloven en goede werken doen, moge belonen. Zulken zijn het die vergiffenis en een eervol onderhoud zullen ontvangen. Maar zij die Onze woorden trachten te verijdelen, zullen een pijnlijke straf ontvangen. Koran; Soera 34: 3-5. Saba (Saba)

 

De HEER verwoest de aarde en slaat haar kaal, hij ontwricht haar en verstrooit haar bewoners. Priester en volk treft hetzelfde lot, meester en slaaf, meesteres en slavin, verkoper en koper, wie te leen krijgt en wie te leen geeft, schuldenaar en schuldeiser. De aarde wordt geheel verwoest en volkomen leeggeplunderd – want de HEER heeft aldus gesproken. De aarde treurt en verwelkt, de wereld verwelkt en kwijnt weg. Ook de groten der aarde kwijnen weg. De aarde is door haar bewoners ontheiligd: zij hebben de voorschriften overtreden, zijn aan de wetten voorbijgegaan en hebben het eeuwig verbond verbroken. Daarom verslindt een vloek de aarde en moeten haar bewoners boeten; daarom wordt hun aantal zo klein en blijven er nog weinig mensen over. Bijbel; Jesaja 24: 1-6

 

Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik: een wit paard met een ruiter, die ‘Trouw en betrouwbaar’ heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een rechtvaardige strijd voert. Zijn ogen waren als een vlammend vuur en op zijn hoofd had hij veel kronen. Er stond een naam op hem geschreven die niemand kende, alleen hijzelf. Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’. De hemelse legermacht, gekleed in zuiver, wit linnen, volgde hem op witte paarden. Uit zijn mond komt een scherp zwaard waarmee hij de volken zal slaan, en hij zal hen met een ijzeren herdersstaf hoeden. Bijbel; Openbaring van Johannes 19: 11-15

 

Uitgewezen

foto Fritz Behrendt; Uit: Ondanks alles, 1962; Zeventien jaar na het einde van de oorlog, nog steeds: vluchtelingen. Duitsers? Hongaren? Chinezen? Algerijnen? ... Mensen!

Hieronimus Bosch / Het laatste oordeel (fragment)

foto

Koeienstal

foto

'The' Man

fotoAli begrijpt mij volkomen, vreet dagelijks mijn stukjes, en schijt ze meteen weer uit. Hij wil dat ik voor hem kom werken. Mooi niet. Hier 'The' Man bij mijn vorige profielfoto. ART ATTACK... Nou ja, enigszins bewerkt. Fijn zo'n f-woord. De scheet van een wetenschapper. De F is bijgeknutseld op een universiteitscomputer te Leiden. De F-knutselaar is erg tevreden over het resultaat. 'Dit is pure reclame!' schreef hij erbij. En voor deze keer ben ik het volkomen met hem eens. Maar wat wil je? De knutselaar deed het gratis, 'voor de goede zaak'. Je moet zulke mensen niet te veel tegenspreken. Als jij de goede zaak bent. Pure reclame, toch?

Alles is er. In stukjes.

-Alib, wat doe je hier eigenlijk?

-Hier in de jungle, bedoel je, ver weg van de echte wereld?

-Ja, dat bedoel ik.

-Ik verzamel.

-Hoezo?

-Nou gewoon, ik verzamel stukjes.

-Stukjes wat?

-Stukjes van de legpuzzel.

-Hier?

-Ja hier.

-Okay, en wat als je alle stukjes hebt gevonden?

-Hoho, het zijn er veel...

-Wat ga je daarmee doen?

-Leggen.

-Wat is de afbeelding, is het een paleis, de kaart van Europa, een landschap?

-Ik heb geen idee. Dat is wat ik wil weten.

-Wat er op staat.

-Of niet...

Uitzicht

foto

De cultuurverader

Peter Louter:

Vanzelfsprekend is Bondon gewoon een moslimtrol die doet alsof hij een wereldburger is, maar in feite gewoon trouw is aan de oemma van de islam.
Kortom een cultuurverrader eersteklas.

Weblog Zweistra, 18 december 2009

Laatste reacties

persona

'Marokkanen' op de kermis
P.H.M. van de Kletersteeg: Oppervlakkig lijkt het ok; maar het is het paard achter …

persona

'Marokkanen' op de kermis
Robert Kruzdlo: Ik

persona

'Marokkanen' op de kermis
laila: Aanbevolen.

persona

'Marokkanen' op de kermis
Catharina Anna Maria van Vliet: Mooi stuk. Ik had het nog niet gezien op tv. …

persona

'Marokkanen' op de kermis
alib: @LS Tja, ik was zowaar vergeten dat ik een stukje had …

Statistieken

TelMiep
  •