passagenproject
kunst wetenschap politiek
VKBlog Headerimage

De erotische kunst van Man Ray

donderdag 29 januari 2009 21:45 door Maria Trepp

In een overzichtstentoonstelling in het GEM fotomuseum in Den Haag worden een groot aantal foto's en kunstwerken van Man Ray getoond onder de titel "Zorgeloos, maar niet onverschillig". Schilderijen, tekeningen en foto's worden in deze expositie verbonden met persoonlijke objecten, beelden en documenten uit zijn nalatenschap. (Zie ook de VK-kunstbijlage vandaag).

Eén mooie en bekende foto is in Den Haag niet te zien, en deze kwam ik kort geleden in München tegen, in het Haus der Kunst in de tentoonstelling "Spuren des Geistigen". Daar hing "La Prière" (1930),

in de ruimte waar blasfemische kunstenwerken verzameld werden (naast Man Ray ook Dali en Kippenberger).


In de grote Man-Ray-fotobibliotheek op internet zijn veel naaktstudies aan te treffen, veel van Meret Oppenheim, zelf een kunstenares, die ik hier in meerdere blogs heb besproken (zie kaders rechts)


















Ook een slangenbezweerster met cobra slang heb ik gevonden,
die later als "Tragic necklace" op de titel van Vanity Fair stond.











In Den Haag zijn zowel abstracte erotisch/seksuele als ook zeer concrete afbeeldingen tentoongesteld.

Wat het laatste betreft: Er zijn vier zeer opvallende foto's van 1929 te zien. Voor een speciale uitgave van het Surrealisten-tijdschrift Variétés over erotische poëzie had Man Ray expliciet pornografische foto's ter illustratie ter beschikking gesteld, waarop hijzelf en zijn partner Kiki de Montparnasse de liefde bedrijven op verschillende wijzen:
Hiver,  é,   printemps,   automne.
(De publicatie van het nummer werd door de Franse douane in beslag genomen en vernietigd).



Meer abstracte objecten en schilderijen zijn bijvoorbeeld deze:

Priapus  ( 1920?)

De maagd ( 1973)

en hier abstracte vrouwelijke vormen:
"vrouwelijk schilderij"


De installatie op de volgende foto heet “Cadeau” (1921). Spijkertjes op een strijkijzer: een huishoudelijk instrument verandert volkomen door een simplele ingreep. De fantasie wordt geprikkeld (!) .

Het lijkt een beetje op Duchamp om alledaagse vorwerpen te gebruiken. Maar Man Ray wilde niet, zoals Duchamp, de functie van de kunst ter discussie stellen.  
Man Rays strijkbout heeft ook een erotische functie: hij vertelde dat hij de kleding van een vrouw ermee in repen had gescheurd....



 (1951)

 

Zie ook:

 

Venus van Man Ray en Venus van Dalí

Ah Xian;

De erotische kunst van Paul Armand Gette

De erotische kunst van Karin Arink

Dit bericht maakt deel uit van de groep(en)

Volgend artikel in dit blog

37reacties Volg reacties met RSS   aanbevelen afbevelen Waarschuw de redactie Je moet inloggen om het bericht in een van je groepen onder te brengen Attendeer je vrienden Delen op nujij.nl Delen op ekudos.nl Delen op del.icio.us
Avatar van fred van der wal fred van der wal 30-01-2009 11:21
aanbeveling. Man Ray, belangrijkste vernieuwer van de fotografie en SM liefhebber. Na hem zijn al die zoge naamde "vernieuwende" staatsgesubsi dieerde foto fanaten nep een namaak kunstenmakers.
Avatar van An van den burg An van den burg 30-01-2009 14:55
Maria.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik word er niet warm of koud van!
Avatar van Henk Henk 30-01-2009 17:59
Man Ray is heel bijzonder.

Groeten, Henk.
Avatar van Ingrid met inlogproblemen Ingrid met inlogproblemen 30-01-2009 19:27

Wat ik vind onder Hiver, été, printemps, automne is naar mijn smaak meer iets voor in de slaapkamer dan voor in een museum.

Ik vind ze allen erotisch, de laatste het minste (less is more).
Reken je De Maagd ook tot de abstracten?
Avatar van Ingrid heeft problemen met inloggen Ingrid heeft problemen met inloggen 30-01-2009 19:28
Aanbevelen kan ik momenteel alleen oningelogd en helaas met slechts een puntje. Je verdient er een veelvoud van twee.
Avatar van maria maria 30-01-2009 19:47
Ingrid, Hiver etc:
Ja vrij extreem voor een museum.
toch interessant en historisch en best wel mooi.

"De maagd" is enigzins abstract vind ik (in verhouding) , maar hij heeft de vormen van "De maagd" vaak nog abstracter en dus onherkenbaar herhaald. Ook andere vrouwelijke vormen...
zal zien of ik nog voorbeelden vind , die zet ik dan nog bij.
Avatar van Blew Blew 30-01-2009 20:58
Prachtig!
Avatar van maria maria 30-01-2009 21:23
Ah, Blew ik was bang dat je het misschien te weinig minimal vond....
Avatar van George Knight George Knight 30-01-2009 23:39
@Maria
Vandaag heb ik Man Ray in het Fotomuseum gezien. De veelzijdigheid viel me op. Meer nog dan ik dacht. Met viel plezier gekeken. Maar niet alles vond ik even goed.

De expliciete serie foto's van Man Ray en Kiki de Montparnasse baart nu wellicht weinig opzien meer bij de generaties die alles al gezien hebben, maar werd toen natuurlijk extremer gevonden dan nu. En inderdaad, in beslag genomen.

Maar dat gebeurde zoveel, kijk naar de moeite die Vladimir Nabokov begin jaren '50 (vdve) had om zijn 'Lolita' gedrukt te krijgen. Hij was aangewezen op de marginale Olympia Press. Zo houdt de marge de marge in stand. Dat is gelukkig doorbroken. Dank voor je verslag ervan.

En, een titel als grafschrift is toch wat we allen zouden willen?
Avatar van maria maria 31-01-2009 09:24
@George: "De expliciete serie foto's van Man Ray en Kiki de Montparnasse baart nu wellicht weinig opzien meer bij de generaties die alles al gezien hebben, maar werd toen natuurlijk extremer gevonden dan nu. En inderdaad, in beslag genomen."

Het zijn mooie foto's en interessante historishce documenten. Dat hij het aandurfe de sfeer van het priavte zo sterk te overschrijden... met d eintentie een tijdschrift te redden nog wel.

Over Man Ray ben ik zeker nog niet uitgepraat, ik kom nog op andere dingen terug, vooral zijn schaakborden.
Gekke schaakborden, daar ben ik gek op, en mijn slangen ook, zoals je weet.
Avatar van George Knight George Knight 31-01-2009 09:37
@Maria
Ja, de schaakborden, maar wat wil je met de sterke speler en inspirator Marcel Duchamp als vriend. En de frobelige frottage's met Max Ernst.

Wat ik in Man Ray's leven fascinerend vond waren de verhuizingen naar Parijs en terug. Dan komt-ie in Los Angeles waar niemand hem op waarde weet te schatten. En dan, wat betekent dat voor je positie als kunstenaar. Opnieuw, of ergens halverwege beginnen? Dat vraagt veel aanpassingsvermogen en zelfkennis.
Avatar van jan bouma jan bouma 31-01-2009 13:39
@George 9:37
@Maria...
..George, ik sluit wat bij je aan om hierbij ook Marcel Duchamp te noemen. Kern van de zaak is en blijft om vormen en opvattingen op Dadaïstische wijze een nieuwe betekenis te geven. Alleen daardoor ontstaat er de progressie in het denken van de mens over de kunst (en de betekenis ervan) maar ook de vooruitgang.

Grensverleggingen zijn noodzakelijk. Anders resteert slechts het Zwarte Gat, het naam- en doelloze einde der mensheid. En dat wil toch niemand?
Avatar van George Knight George Knight 31-01-2009 14:21
@Jan
Het Zwarte Gat, lijkt me bruusk om daarin terecht te komen. Zingeving hebben we nodig. In kunst, religie of wat dan ook. Of dat nou vooruitgang is, valt te betwijfelen. Maar ik ben het met je eens dat het geen kwaad kan om de mensen zo'n lekkere wortel voor te houden.

Noem het vooruitgang en de mensen fleuren op. Ze zijn met weinig te lijmen. De ietsisten rukken op en de kerken stromen leeg.
Reactie is geredigeerd
Avatar van maria maria 31-01-2009 18:20
Jan en George ( en Ingrid) ,
Ik heb nog een mooi abstract “vrouwelijk schilderij” boven ingelinkt.
George, zeer invoelend geschreven over de verhuizing van Man Ray. Daar heb ik niet veel aan gedacht, hoewel de ruimtes in het GEM in feite zo zijn ingedeeld.
Als ik begin over schaken zal ik Duchamp ook meenemen..

Zwarte gaten: In de herfst heb ik een zeer interessante collegereeks gevolgd , “Het is niet niets”, waar Vincent Icke sprak over het thema “Zwarte gaten maak je zó!”
Hij deelde ook knutselsheets uit, maar dat ging me net een stapje te ver.

Vincent Icke is de hoofdgetuige in mijn Passagenproces , en zonder zijn steun had ik mijn verzet in Leiden nooit volgehouden...
Als het hof hem hoort in het openbaar, zoals mijn advocaat en ik met verve hebben geeist ( er is nog steeds geen uitslag) , dan worden jullie hartelijk uitgenodigd.


Reactie is geredigeerd
Avatar van jan bouma jan bouma 31-01-2009 19:11
@Maria
Als ik me goed herinner was die zitting j.l. de 19e januari... en je zou in het zwart verschijnen als The Lady in Black... Die Vincent Icke vind ik een oorspronkelijk man. Laat inderdaad al zijn astronomische kennis van het heelal ook maar even los op deze kleine planeets. Er schijnen op al onze totale stranden op de wereld bij elkaar nog minder zandkorrels te liggen dan er planeten, sterren zijn in het heelal. Dan te bedenken dat wij nu met 6,5 miljard zielen ook weer op zo'n zandkorreltje zitten doet je wat duizelen over het belang van van alles en nog wat... Ook The Lady in Black kan daar niets aan veranderen. Wat zei de advocaat van je tegenpartij? Of was Anthoniya Visser er zelf ook? Nou... we wachten het maar af of hier 'de Hel werd verklaard' voor Anthoniya danwel de 'hemel van Vincent Icke'... -:))
Avatar van Ingrid heeft problemen met inloggen Ingrid heeft problemen met inloggen 31-01-2009 19:16
Heb even doorgeklikt op 'hoofdgetuige in mijn allemaal speelde, je hebt er ooit summier iets over gezegd maar besef nu dat je een lange strijd hebt gevoerd en dat er nu hopelijk binnenkort een uitkomst volgt.
Ik wens je veel succee, maria.
Avatar van Ingrid heeft problemen met inloggen Ingrid heeft problemen met inloggen 31-01-2009 19:17
De tekening van de vrouw bevalt me beter, er is meer te raden en het is veeeeeel subtieler.
Avatar van maria maria 31-01-2009 20:56
@Jan, de zitting was op de zestiende.
Jan, Ik was er inderdaad zeer mooi gekleed in zwart , vrolijk en vol energie; ik maak er nog een foto van.
Anthonya Visser was er nu niet; maar zij heeft eerder, bij de politierechter in 2006, een verklaring afgegeven. Ik citeer uit het procesverbaal van deze zitting:
“Mevrouw Visser legt een verklaring af, inhoudende - zakelijk weergegeven -:
“AI zes en een half jaar worden leugens over mij verspreid. Ik kan me nergens vertonen zonder dat mensen in negatieve zin iets over mij hebben gehoord. Het is heel vervelend als mensen zeggen dat ik een antisemiet ben. Ook op buitenlandse congressen word ik hiermee geconfronteerd. De beschuldigingen stoppen maar niet. Ik word daar radeloos van. In eerste instantie dacht ik dat het uiteindelijk wel op zou houden, maar dat gebeurde niet. Op den duur ga je aan je zelf twijfelen, wat het normaal dagelijks functioneren erg aantast. Nu voel ik me schuldig tegenover al die mensen die ik op wat voor een manier dan ook bij deze zaak betrokken heb. Het moet nu maar eens afgelopen zijn.”


[ik heb overigens nooit gezegd dat zij een antisemiet is]

Visser wilde erg graag dat ik veroordeeld word om haar te hebben gestalked (wat dus niet gebeurde) .
Het feit dat buitenlandse wetenschappers haar op de censuuraffaire aanspreken is te wijten aan het feit dat ik erg goede contacten heb met Duitse wetenschappers die mij hebben geholpen, onder meer de antisemitismedeskundige Helmut Berding, en de drama-deskundige Manfred Pfister, en de deskundige voor DDR-literatuur Michael Rohrwasser, die allemaal schriftelijk hun steun voor mij heben betuigd. Rohrwasser had me zelfs naar Berlijn uitgenodigd voor een gesprek en zal me helpen voor het geval dat ik wil/zal promoveren.
Ik ben wel blij dat Visser op haar eigen functioneren reflecteert, wat mij de aangewezen zaak lijkt als je een hetzecampagne tegen je eigen cum laude afgestudeerde studente voert en ook nog een valse aangifte doet....
Google eens op “Anthonya Visser” en kijk wie je op plaats 1 ( soms is het plaats 2) tegenkomt... Ik kan er ook niets aan doen, maar mijn teksten worden erg veel gelezen en gegoogled op internet....
Deze teksten zijn me nooit als smadelijk ten laste gelegd, niet eens door de officier van justitie. Allen Visser vind dit allemaal smadelijk. Voor Visser geldt: wat slecht is over haar= smaad. Maar zo werkt het dus niet.

Wat verder nog leuk was op de zitting: het bleek dat het OM de boodschappenjongen is van de Leidse universiteit, en dat voor mij ontlastende feiten bewust uit het dossier zijn gehouden.[Jan, in een strafzaak is er geen advocaat van de tegenpartij, alleen een officier van justie].

De zaak wordt als maar beter, en ik word gesteund door een team van kritische juristen!

@Dank Ingrid.
Een ding heb ik geleerd van het opvoeden van kinderen: begin NOOIT een conflict die je niet wint.
Dit ga ik/gaan wij winnen, al duurt het nog jaren, en al gaat de zaak in cassatie of/en naar de Europeese rechter (het laatste gebeurt bijvoorbeeld als het hof weigert mijn getuigen te horen en mij toch veroordeelt).

En: Ik heb nóg een blog in de maak met zeer mooie erotische erotisch/abstracte kunst...

Reactie is geredigeerd
Avatar van jan bouma jan bouma 31-01-2009 21:48
@Maria
Visser zal zich toch wel hebben laten bijstaan door een advocaat bij aangifte? Nu dacht ik dat bij voorbaat kansloze zaken niet in behandeling genomen worden door het OM. Zoekt Visser dan nog meer extra publiciteit? Belachelijk dat deze zaak zo lang voortsleept. Waarom wordt niet alles gewoon geseponeerd omdat er m.i. geen duidelijk bewijs te leveren is/was? Anders was dat toch allang gebeurd. Of is dit typisch zo'n zaak waarbij het OM meent dat het om een "groot maatschappelijk belang gaat?" Net zoals het A'damse Gerechtshof inzake Wilders? -:))

Enfin, feit is dat hoe meer erover geschreven wordt des beroerder Visser, de verongelijkte! Alle Vkbloggers gaan dit proces nu nauwlettend volgen...-)) Groeten! JB Ik kijk morgen wel verder.
Avatar van maria maria 31-01-2009 21:57
Ja, klopt, Visser heeft ook een eigen advocaat, maar die mag niets zeggen.
OM doet wel eens dingen waar men TOCH vrijgesproken wordt, vooral als ze de feiten niet op een rijtje hebben, zoals hier het geval is. De universiteit heeft gewoon info achtergehouden.
Ja, ik begrijp ook niet waarom ze niet seponeren, het leek er wel op omdat ik bijna drie jaar lang niets meer had gehoord.
Erg serieus neemt het OM deze zaak niet, maar Visser wil blijkbaar bloed zien..
OM dacht ook dat ik vast geen goede getuigen had. Foutje.

Maar vergis je niet, de strijd gaat niet om die onbenullige mevrouw Visser. Het gaat ook om het Leidse bestuur, de "universiteitsmaffia"
www.passagenproject.com/betrokkenbestuurders.html.

Wij winnen deze zaak, maak je geen zorgen, maar het kan nog lang duren. IK heb geen haast, ik heb mijn lol.




Reactie is geredigeerd
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2009 15:29
@Maria
Nog steeds had ik je affaire niet helemaal helder. Na je advies om te googlen op 'Anthonya Visser' is het me iets duidelijker geworden.

Maar nog steeds heb ik geen volledig beeld van de gebeurtenissen. Of laat ik zeggen, ik begrijp de motivatie van Visser niet. Was ze onzeker en voelde ze zich bedreigd door je?

De aantijging van Visser dat je haar naar de keel gevlogen ben komt inderdaad grotesk over. Ofschoon iedereen die wel eens in de universitaire wereld rondgekeken heeft de gestoorde, half-gestoorde en dolende zielen eruit kan halen. Ook ik heb ooit met een van oorsprong Duitse docente een merkwaardig conflictje gehad wat alleen maar eindigde omdat de groep zich achter me opstelde.

Zo kent iedereen wel docenten die 'gehaald' zijn maar de achterliggende vaardigheden en diepte missen om met gezag te kunnen functioneren.

Ik weet trouwens niet of dat in de academische wereld vaker voorkomt dan elders. Het zou kunnen zijn dat de werving en selectie bij universiteiten verregaand gecorrumpeerd zijn en daarom tot slechte resultaten leiden. Maar dat hoeft niet. Een docent die goed in onderzoek, fondsenwerven of internationale contacten is, kan beroerd slecht zijn in het geven van onderwijs. Daar ben je als student dan mooi klaar mee. Omgekeerd kan ook, namelijk dat iemand goed is in onderwijs, maar slecht in de rest. Uiteraard moet een docent van deze tijd alle kwaliteiten in zich hebben en breed inzetbaar zijn.

Wat mij verbaast is dat de Nederlandse universiteiten de laatste 20 jaar hun prachtige tradities zo onder druk hebben laten zetten. Zelfs vaak actief hebben meegewerkt aan de ontmanteling ervan. Dat neem ik de universiteiten kwalijk. Ik weet niet of jouw case een sprekend voorbeeld hiervan is, of een toevalligheid. In elk geval veel succes en sterkte gewenst met het vervolg.
Reactie is geredigeerd
Avatar van martin martin 01-02-2009 15:50
Maria het leest bijna als een grove opzet voor een toneelstuk; werktitel: Recht, ontrecht en intrige. (Ik heb je raad ook opgevolgd.)
Avatar van jan bouma jan bouma 01-02-2009 16:26
@Maria 21:57
Het inlevend vermogen. Daar gaat het om. De beschuldigde - de aanklager - het recht; alles eist zijn plaats en legitimatie in ons rechtsbestel.

Toch kan ik me voorstellen, al was het als een paranoïde waanbeeld van Visser, dat zij zich tot aan haar dood, inclusief haar wetenschappelijke carrière, door jouw toedoen belachelijk waant... Ik bedoel - ik vertaal haar simnpele motieven - dat zou zij kunnen denken... "Je stalkt me!" Zo beweert zij...; misschien slechts in haar geest omdat je kritieken haar niet zinden. Maar daarover kan zij zich niet beklagen! Want je hebt - gelijk eenieder ander in dit land - het volstrekte recht op je vrije meningsuiting. Indien dat "smadelijke antisemitisme" door haar niet bewezen kan worden zou ik me inderdaad geen zorgen maken over de uitkomst van dit proces.

Dus... de lieve mevrouw Visser zal ooit in grote meewarigheid ten grave gedragen worden met een geheel hoofdschuddende wetenschappelijke wereld als auditorium bij haar kist of crematie...

Laat jouw advocaat nu dit maar even lezen... Heeft zij/hij ook nog een plezante lach en reactie voor je... Groet! JB
Avatar van Jasper Jasper 01-02-2009 18:01
Toch is de grond van het conflict me nog niet duidelijk. Zoals ik het begrijp wilde prof. Visser eerst wel dat het toneelstuk Passage zou worden uitgevoerd, waar studenten bezwaar tegen maakten - en vervolgens niet. Maar toen wilde jij het weer wel, of mis ik nu iets?

Ook begrijp ik nog niet goed hoe het persoonlijke conflict tussen jou en Visser samenhangt met de bredere stroom van rechts-denken aan de universiteit Leiden.

En, als ik vragen mag, hoe hebben ze je een 8.5 in plaats van een 10 kunnen geven op niet inhoudelijke gronden?

En (over naar leukere zaken), wat is de inhoud van je huidige werk met Abu Zayd, Derkx en anderen? Ben je nu met je promotie-onderzoek bezig?

hartelijk
Avatar van maria maria 01-02-2009 18:47
Beste vrienden,
De censuuraffaire ‘Passage’ heeft weliswaar niets met Man Ray te maken.. ( of tenminste niet op een manier die ik aan jullie zal vertellen..), maar zo gaat het wel vaker op mijn blogs: we beginnen over andere dingen.
Ik ben er zelf over begonnen, dus jullie hebben recht op meer uitleg.
Maar: de zaak is waanzinnig ingewikkeld en gaat nu al meer dan 10 jaar.
Het is alles begonnen met de benoeming van professor Visser. Dus lees dit bestandje eerst:
www.passagenproject.com/de_benoeming_van_prof_anthonya_visser.html

Dus George, ja deze vrouw had van begin af aan zeer veel reden om voor mij bang te zijn, omdat ik over zeer gevoelige info beschikte die ik nu voor het allereerst openbaar maak.


Wat vervolgens is gebeurt, toen Visser aantrad, is een volkomen onwaarschijnlijk en absurd intrigestuk. Martin zegt terecht dat het een toneelstuk is, en dit toneelstuk heb ik ook geschreven!
Het is een Nederlands-Duitse dada-tekstcollage geworden, titel:
De ontdekking van de hel oder Die Wissenschaft in den Zeiten des Tjsakka
www.passagenproject.com/ontdekking2.html

Deze tekst heb ik geschreven in interactie met de hoofdrolspelers, waarvan Icke er één is .
Dus we hebben eigenlijk samen een life- toneelstuk uitgevoerd, waarvan het proces een deel is geworden.
Alleen hebben sommige van de medespelers geen idee dat zij deelnemen aan een geënsceneerde intrige.


George: "Wat mij verbaast is dat de Nederlandse universiteiten de laatste 20 jaar hun prachtige tradities zo onder druk hebben laten zetten. Zelfs vaak actief hebben meegewerkt aan de ontmanteling ervan. Dat neem ik de universiteiten kwalijk. Ik weet niet of jouw case een sprekend voorbeeld hiervan is, of een toevalligheid"

Het is van begin af aan een case study geweest, dit was gen toeval maar intrige.
Een clubje van mensen heeft de waanzin van het systeem aangetoond.


Wat eigenlijk echt is gebeurd, dat kan natuurlijk pas na afloop van het proces worden openbaar gemaakt; tot dan kan ik alleen deelinformatie geven, of indirecte info zoals de tekstcollage.
Visser en haar criminele acties zijn maar de top van een ijsberg. Zij is verder gegaan den anderen (valse aangifte is echt geen routine..) maar wegpesten, indirecte censuur door bangmaken enz., dat is alles volkomen normaal aan universiteiten.
Wat bijzonder is, dat is dat Visser plus de bestuurders die haar steunden en die zich op een haast ongelofelijke manier hebben gedragen, deze keer de verkeerde te pakken hadden.
Ze konden natuurlijk niet weten dat ik de persoonlijke resourcen en de sociale steun had om meer dan tien jaar lang stand te houden.
Lees Gerard van Tillo over de universiteitsmaffia: “Dit volk siert zich met de toga”. Ik ben ook met Van Tillo in contact en houd hem op de hoogte van mijn proces....

@Jasper, ik ben nu op dit moment vooral met het proces en met een aantal andere projecten bezig, en niet met promoveren.
Mijn Burke-documentatie word zeer veel gelezen op internet... ook zonder dat ik daarop promoveer. Maar Nasr komt nu straks terug van zijn Egypte –vakantie, dan praten we verder.



"En, als ik vragen mag, hoe hebben ze je een 8.5 in plaats van een 10 kunnen geven op niet inhoudelijke gronden?"
Kijk, de cijfertjes zijn voor mij oninteressant, ik ben sowieso cum laude afgestudeerd.
maar het is gewoon waanzin, dat de decaan letteren ( later Leidse vice-rector) Van Haaften schriftelijk aan mij laat weten dat ik chrstoph Hein niet mag noemen in mijn scriptie.
Dat kan natuurlijk nooit, duidelijkere censuur bestaat niet!
(Mijn advocaat heeft dit mail van Van Haaften ook weer voorgelezen aan de rechtbank, twee weken geleden..)




Reactie is geredigeerd
Avatar van jan bouma jan bouma 01-02-2009 19:38
@Maria
Het aantonen van een verrot universitair klimaat dat tevens het establishment vertegenwoordigt is a hell of a job. Als dat je uiteindelijke oogmerk is vrees ik dat - al sta je op winst - ze je wel een aanbod zullen doen 'which you can't refuse' en de zaak in de doofpot gaat. Wat zijn de rechtscriteria immers als die niet (meer) blijken te deugen? Zou het wel spijtig vinden als er ooit "een doofpot komt" gelet op alle investeringen, ergernissen en gespendeerde tijd tot nog toe.
Enfin.. dat lees ik misschien morgen wel of 'n andere keer. Groet! jb
Avatar van maria maria 01-02-2009 19:46
Kijk, daarom is er een proces. Daarmee is het automatisch NIET in de doofpot.

Maar mij interesseert uiteindelijk vooral mijn eigen ontwikkeling, en niet de schade van mijn tegenstanders.

Het Passagenproject is al 10 jaar lang een sterke motor voor mijn ontwikkeling; nu sterker dan ooit.
Zonder het project geen fluitconcertjes, geen blog.... dus we zouden elkaar niet kennen zonder project, Jan!
Daar gaat het om.


maar wat het proces aanbetreft: het is nog te vroeg voor overdreven trionfalisme, nog heeft het hof niet toegestemd dat mijn getuigen zullen worden gehoord. ..
Bij de politierechter werden de gevraagde getuigen ook niet gehoord.
Reactie is geredigeerd
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2009 20:52
@Maria en Jan
Het slimme en multimediale van het Passagenproject lijkt me juist dat het van nature haaks staat op een doofpot, toch? Ik vermoed dat Maria tien jaar geleden haar tijd ver vooruit was in het vinden van deze vorm. Wellicht uit armoede geboren, maar contrecoeur goed uitgepakt. Daarna wellicht Benjam ertegenaan geplakt vanuit postmodernistische verpleging? Maria, je kunt hopelijk echte plagerijtjes onderscheiden van pesterijen?

Maria, is er ergens een feitenrelaas van het hele dossier te vinden? Want nog steeds begrijp ik het niet helemaal, zoals Jasper ook al opmerkte.
Avatar van maria maria 01-02-2009 22:01
@George, er is niemand die deze hele zaak begrijpt. Ik zelf heb er wél een heel duidelijk beeld van, maar ook voor mij is alles een grote groteske.
Er lopen zo veel verschillende dingen door elkaar heen, en zoveel mensen hebben eraan meegewerkt en de zaak deels bewust, en deel s uit domheid verergerd...
Het hele dossier beslaat meer dan duizend pagina’s, en toch is er veel belangrijks weggelaten.
De mij ontlastende helft word nu door mij en mijn advocaat nog opgeeist.
Het mag op zich helemaal niet, dat, zoals nu gebeurt is, ontlastende informatie buiten het dossier wordt gehouden.

Ik heb het dossier zelf in handen, en ook mijn juridische vrienden hebben kopieen; maar ik beloof je , George, na het lezen van het dossier snap je nog minder dan ervoor.
De meeste teksten in het dossier zijn ook op internet te vinden, via de eerder opgegeven links kom in totaal op honderden pagina’s terecht, veelal wetenschappelijke teksten of het debat met Cliteur, of de tekstcollage. Waarom zij dat alles in het dossier hebben gestopt weet ik niet, het wordt mij NIET als smaad ten laste gelegd. Het dossier is sowieso niet door justitie, maar door de universiteit samengesteld; ook dat kan natuurlijk niet.

Wat mij ten laste wordt gelegd, dat is qua smaad überhaupt maar éėn e-mail. Dit mail is wel heftig en veroorzaakt veel honderden pagina’s dossier omdat ik in dit mail zeg dat Visser heeft gecensureerd, valse aangifte heeft gedaan en smadelijk over mij heeft gesproken. Daarom is mijn proces in feite ook het hare!

Qua stalking word mij e-mailen (niet de inhoud van mijn mails, maar het veel mailen an sich) , afficheren plus fluit spelen ten laste gelegd. Het is dus best een interessant geval: hoe ver mag je gaan met protestacties?

Ik zelf dacht nooit dat afficheren, of straatmuziek of e-mailen stalking zou kunnen zijn...
Maar goed, misschien oordelen de rechters wel anders.
Maar er is net een andere stalking –zaak afgehandeld waar iemand ook ongeveer zoals ik heeft geprotesteerd, en deze iemand is door het hof vrij gesproken.

Om mijn acties te verklaren is de persoon van Visser en de dingen die zij heeft gedaan niet de echte reden.
Er zijn tenminste drie noodzakelijke voorwaarden geweest om mijn acties in hun breedte en diepte te begrijpen.

1. Het belangrijkste was de samenwerking met mijn vrienden aan de universiteit. Mijn vrienden hebben een groot gewicht toegemeten aan de zaak ‘Passage’.

2. Het tweede was dat ik van begin af aan de mogelijkheid voor mijn eigen ontwikkeling zag en waarnam.

3. Het derde was dat ik de zaak-Visser begreep als een symptoom van een tijdperk; het tijdperk van efficientie en top-down denken aan de universiteit. Het verzet daartegen leek mij belangrijk en de moeite waard.

Mijn honger naar ontwikkeling en mijn clowneske manier om mensen voor gek te houden, die hebben de boel echt op stelten gezet.

Wat ik zal doen, ook ten behoeve mijn advocaat en de rechtbank: de zaak nog eens feitelijk en chronologisch op een rijtje te zetten in het Nederlands. In het Duits heb ik dit al eerder gedaan, maar ik vind het bestandje nergens meer.

Maar ik zal pas verder werken met de voorbereiding van mijn proces als het hof de beslissing heeft genomen wie er nou als getuigen gehoord worden.
Het is op zich vreemd dat het zo lang duurt, de beslissing was voor dezelfde dag, 16 januari, beloofd door de voorzitter.


Ik twijfel er niet aan, net zo min als de juristen die mij terzijde staan, dat ik word vrijgesproken, maar het kan heel goed zijn dat de zaak eerst nog in cassatie moet gaan, bijvoorbeeld omdat mijn getuigen niet gehoord werden.


Reactie is geredigeerd
Avatar van maria maria 01-02-2009 22:33
@George,
Qua straf is mijn zaak triviaal, het gaat om een werkstrafje.
Ik zie me al zij aan zij met marokkaantjes bij de plantsoenendienst. Reken maar op leuke blogs!
Maar inhoudelijk en juridisch is mijn zaak extreem complex.
Juridisch bijvoorbeeld: wat zijn de grenzen van de beroemde vrijheid van meningsuiting, hoe ver mag je gaan met speelse acties (straatmuziek) ; is e-mailen stalken ( iedereen kan toch afzender blokkeren???); maar de hamvraag is natuurlijk : wat doet justitie met een proces tegen iemand die in feite een proces tegen een ander is?
Mijn getuigen worden namelijk gehoord over de illegale acties van Visser, zoals de valse aangifte - anders kan ik mij tegen de smaadklacht niet verdedigen.


Het is me een raadsel waarom het OM de zaak drie jaar lang heeft laten liggen en nu ineens ten voorschijn trekt. Het is meer dan vijf jaar geleden dat Visser aangifte deed (nov 2003).
Reactie is geredigeerd
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2009 22:36
@Maria
Dank voor je uitgebreide antwoord. Fijn dat je de boel nog eens in het Nederlands op een rijtje wil zetten. De naakte feiten, dus wie doet wat en wat gebeurt er. Dat zou me erg helpen bij het begrijpen van de hoofdlijn.

Wat mij verwart is dat je je persoonlijke ontwikkeling in het verlengde plaatst van de rechtszaak. Het een kan het ander bespoedigd -of zelfs in gang gezet- hebben, maar ze blijven toch ongelijksoortig van aard?

Dat brengt me bij de vraag of een rechtszaak ook een kunstwerk kan zijn. Een grote happening waar Brecht, Pinter, Fluxus, Otto Mühl en Jonas Staal elkaar ontmoeten. Dat relativeert het recht, maar maakt de kunst maatschappelijk. Wat ben jij dan, een toeschouwer, deelnemer, initiator of observator?

Om bij Man Ray terug te komen, beredeneerd vanuit je zaak, heb je de ervaring dat macht erotiseert of het aanschoppen ertegen?
Reactie is geredigeerd
Avatar van maria maria 01-02-2009 22:50
Goede vragen, George, goede denker, dat stel ik zeer op prijs!!

Trouwens zal ook na afloop deze zaak onbegrijpelijk blijven, omdat niet alle feiten ooit toegankelijk zullen zijn. Een elk oordeel is toch ook maar een oordel van mensen!
Mijn ontwikkeling en het project: ik bedoelde in eerste instantie dat het project voor mij ontwikkelend was, niet het proces. Dat er een proces kwam, dat was pas later, natuurlijk, maar in feite is ook het proces zelf in hoge mate een ontwikkeling voor mij geworden.
Ik heb zeer veel zelfvertrouwen gewonnen; veel geleerd over de Nederlandse rechtspraak; veel geleerd over de noodzaak van nauwkeurige voorbereiding en teamwork.
De zitting bij het hof ging erg goed, omdat ik van de ervaringen bij de politierechter heb geleerd. Bijvoorbeeld: alles van tevoren opschrijven, zodat de argumenten gestructureerd op een rijtje zijn.


Rechtszaak als kunst, ja natuurlijk, dat is het idee.. Lars Vilk, Nimis, groot voorbeeld.
Ja, macht en erotisering, dat speelde heel sterk in het hele project en ook in het proces en ook ten zeerste in de laatste zitting. Ik zou wensen dat ik je meer kon vertellen, je zou het NOOIT NOOIT van je leven geloven!!!
De macht van teamwork, de macht van intrige, de macht van aantrekkingskracht, de macht van geduld, dat alles speelt in mijn proces.

Niet zo zeer dat tegenaanschoppen, meer dat elkaar de bal toespelen, elkaar aanwakkeren, elkaar gek maken...



Reactie is geredigeerd
Avatar van George Knight George Knight 01-02-2009 23:23
@Maria
Je maakt ons nieuwsgierig. Het kan niet anders of dat moet ooit een toneelstuk of boek worden. Zo brisant als Hochhuth's Der Stellvertreter. Recht uit de archieven van de macht.
Avatar van maria maria 01-02-2009 23:29
Heel, heel veel staat in mijn "Ontdekking van de hel".

Maar sindsdien is nog veel meer gebeurt en het wordt steeds gekker..
Er komt een boek, dat is zeker, misschien ook twee of meer. Er zijn inmiddels zo veel deelaspecten. Alleen al over het juridische is er al een boek te schrijven.

Dan zijn er al die verhalen die nu worden geschreven, en alle foto's die worden gemaakt, maar nog niet geschikt voor publicatie....

Ik hoop en denk dat er een tijd aanbreekt waar ik veel meer kan vertellen en kan laten zien.
Zal nog een paar jaren duren.

Avatar van jan bouma jan bouma 02-02-2009 08:26
@Maria
@George
Aha! De nieuwe KAFKA... is weer onder ons! Wel is het zo dat je bedacht moet zijn op de motor van zo'n proces. Naarmate er meer tijd en energie ingestopt is/wordt, door alle betrokkenen, wordt het ook steeds moeilijker om er afscheid van te nemen. Vanzelfsprekend behoor jij alle getuigen te kunnen oproepen die je relevant acht voor je verdediging. Dit is een grondrecht. Enfin... Zo dadelijk groeit het nog uit tot Het Proces van de Eeuw omdat uiteindelijk de centrale rechtsvraag vermoedelijk zal luiden of er INTELLECTUELE VRIJHEID bestaat waarbinnen uiteraard ook gekritiseerd moet kunnen worden.

Machthebbers, dictators, instituten hebben daar een hekel aan... Ja, ja, ik begin het te begrijpen, Maria!
ps
Heb zelf ooit een jaar of 6 tegen de Staat der Nederlanden, en dus de landsadvocaat een proces gevoerd en uiteindelijk gewonnen omdat ik een hilarische imaginaire dialoog schreef die speelde tijdens de Ministerraad...; enfin je kunt het beknopt nalezen op pg. 268. Bolkestein erbij... Ja! Ook die. Hij vond dat ik de moderne versie was van Reinaerde de Vos die ook alle andere dieren bij de Koning zwart maakte zoals je weet. "De Koning" stond in mijn verhaal voor "het parlement" ofwel de publieke opinie. Dus, Maria, als ik je nog ergens mee kan dienen: je zegt het maar! Je bent bij mij in goeie handen.:-))
Avatar van maria maria 02-02-2009 09:08
Goedemorgen allemaal, dank Jan voor opmerkingen.
1. Kafka is erg belangrijk, en ik heb zijn ‘Proces’, en veel van zijn andere teksten ook gebruikt in mijn tekstcollage. Van Kafka kunnen we veel leren, zie ook mijn Kafka –blogs in een van de kaders.
Men mag zich van een proces nooit laten opeten. Als men uit is op zijn “Gelijk” kan het zeer misgaan. Wat beter lukt: meegaan met wat is, het proces nooit actief bedrijven. Ik heb het altijd zijn beloop gelaten, en ook nu we niets van het hof horen, laten wij dat gewoon zijn gangetje gaan. In Kafka’s proces gaat het juist mis als K. actief wordt.


2. Thema /motief Reineke Vos: hoogstinteressant en ik ben er veel mee bezig geweest. Wilde er altidj over bloggen (Goethes versie) maar het kwam er nooit van.

Nog eens voor jullie die een chronologisch feitenrelaas willen. Ik zal eraan werken, maar er zijn drie bestandjes die de gebeurtenissen van het eerste jaaar ( dus lang voor de aangiftes) goed en ook chronologisch op een rijtje zetten:
1. www.passagenproject.com/de_benoeming_van_prof_anthonya_visser.html
2. www.passagenproject.com/antisemitisme.html
3. www.passagenproject.com/betrokkenbestuurders.html

Hiermee moet het begin van allemaal eigenlijk duidelijk zijn. Maar de latere gebeurtenissen, fluitspel; uitlokken proces, Vissers valse aangifte, Vissers echte aangiftes enz, dat moet ik nog chronologisch opschrijven. Ik zal hiervoor uitgaan van het beroepsschrift van het OM ( ik werd vrijgesproken voor stalking Visser, maar het OM is daartegen in hoger beroep gegaan, en heeft hiervoor een lange lijst van mijn vermeende zonden gemaakt) .

Reactie is geredigeerd
Avatar van Jezzebel Jezzebel 22-03-2009 10:25
@Maria, dank voor dit cadeau, ik zie veel lagen visueel én tekstueel, en ik moet om je lachen.
Prachtig! :-)

Inloggen is niet verplicht om je commentaar achter te laten.

Beperkt HTML (<b>vet</b>, <i>cursief</i> en <u>onderstreept</u> toegestaan; webadressen worden automatisch omgezet in werkende links).

  •  
  • Niet verplicht
  • Je boodschap moet minstens 5 en hoogstens 1500 tekens bevatten
  •  

Actuele tentoonstellingen

Afgelopen tentoonstellingen

 

 

!!! hier alleen afgelopen tentoonstellingen zie anders kader Actuele tentoonstellingen!!

 

GEM:

michael_raedecker_kunst_art_embroidery_stickerei_borduurkunst   l
 

 

De_erotische_kunst_van_Man_Ray  l;  

 

Laocoön, van antieke oudheid tot Michael Najjar

 

Gemeentemuseum:

 

Kandinsky en Der Blaue Reiter in het Gemeentemuseum Den Haag

 

 

* "Voorbij de horizon"  in het Gemeentemuseum Den Haag, met

     Monet Goudenregen etc..

      Duin I, Duin II, Duin III van Mondriaan

      Zee na zonsondergang van Mondriaan

     Jacoba van Heemskerck

     Reflex-zwaan van Michael Raedecker/ Zwaan en dood

      Novemberdag/ Jan Toorop

 Vlaho Bukovac, Waterlelies (Gemeentemuseum Den Haag tot 10 jan 2010)

  Liefde, passie, kunst: Gabriele Münter en Wassily Kandinsky ; Pat Andrea;  Ah Xian;

De erotische kunst van Paul Armand Gette

 

De liefdeloze 'XXste eeuw' in het Haagse Gemeentemuseum

;[Ernst Ludwig Kirchner in het Gemeentemuseum;  Maannacht in het Gemeentemuseum;  Schemering ; Jacoba van Heemskerck;  Vincent van Gogh zelfportret 1886 ; Kandinsky Improvisation 1914Karel de Nerée tot Babberich

Duinen in de kunst: Toorop, Mondriaan    Vuurtoren beter dan wachttoren]

 

* Schone slaapsters in het Gemeentemuseum (Frederic Leighton )

 

* Cézanne Picasso Mondriaan in nieuw perspectief (Gemeentemuseum Den Haag), daar was te zien oa

         Duinlandschappen van Mondriaan

       Stillevens van Picasso    

 

Edward Hopper in de Kunsthal Rotterdam 

Frida Kahlo

 

* Anish Kapoor/ Svayambh

 * Azteken: turkoois slangen en maskers te zien in het British Museum

 * Edward Burne-Jones in Stuttgart tot februari 2010

 

De_erotische_kunst_van_karin_arink   l

 

 Tiffany (libel)

Groepen

! Meningen over de islam

! Meningen over de islam

Opgericht door DeKoeleAnalyticus op zondag 28 maart 2010 00:22, 5 leden

Voor iedereen die zijn mening over de islam wil geven of vormen.

Actualiteit

Actualiteit

Opgericht door aadverbaast op maandag 29 juni 2009 13:16, 145 leden

Reacties, commentaren en visies op de actualiteit in het binnen- en buitenland.

Amerika en politiek

Amerika en politiek

Opgericht door Vogelenwater op zondag 12 juli 2009 21:57, 10 leden

Alle blogs over de activiteiten van de Amerikaanse politiek en dan ook vooral die van invloed zijn op Nederland en onze samenleving

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Boeken. Boeken. En nog eens boeken.

Opgericht door Chateaubriand op maandag 25 mei 2009 22:18, 34 leden

Het gedrukte woord en andere aanverwante zaken betreffende het boek.

Cultuur & geschiedenis

Cultuur & geschiedenis

Opgericht door Linda Morgan op dinsdag 26 mei 2009 18:33, 44 leden

geschiedenis, cultuur, gebruiken, antropologie, geschiedenis

Da Da

Da Da

Opgericht door Morticia op donderdag 16 juli 2009 14:50, 3 leden

Regelloos nietszeggend in een onbeduidende schone schijn.

De paden op de lanen in

De paden op de lanen in

Opgericht door ramirezi op donderdag 11 juni 2009 17:24, 10 leden

Wandelen door binnen- en buitenland; verslagen en tips.

Diversiteit

Diversiteit

Opgericht door TheoKA op dinsdag 26 mei 2009 17:25, 14 leden

Een voortgaande speurtocht naar effectieve termen voor integratie, tolerantie en diversiteit in onze veelkleurig geworden samenleving.

Filosofie

Filosofie

Opgericht door mirosjabin op woensdag 27 mei 2009 08:56, 65 leden

Deze groep is gereserveerd voor de bloggende vragenstellers.

FOTOGRAFIE

FOTOGRAFIE

Opgericht door K-O-E-K op zondag 7 juni 2009 22:00, 120 leden

Fotografie

Géén groep!

Géén groep!

Opgericht door off-topic op dinsdag 26 mei 2009 23:29, 34 leden

Tegen de hokjesgeest.

Haiku, Senryū en Tanka

Haiku, Senryū en Tanka

Opgericht door Linda Morgan op woensdag 27 mei 2009 13:34, 20 leden

De titel zegt het al.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 15:35, 88 leden

Eigen werk en besprekingen van het werk van anderen

Leiden

Leiden

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 19:06, 10 leden

Evenementen in Leiden, maar ook persoonlijke verhalen van Leidenaars

Natuurfotografie

Natuurfotografie

Opgericht door solvejg op maandag 25 mei 2009 21:47, 69 leden

Bijdragen van of over de natuur: foto's met of zonder tekst

Oorlog & geweld

Oorlog & geweld

Opgericht door johanna_nouri op vrijdag 5 juni 2009 19:57, 17 leden

Conflicthaarden, oorzaken, gevolgen en oplossingen

Persoonlijk

Persoonlijk

Opgericht door mirosjabin op dinsdag 26 mei 2009 22:23, 110 leden

Deze groep is gereserveerd voor alle bloggers die de wereld bezien vanuit het perspectief 'ik'.

poëzie

poëzie

Opgericht door jeg_synes op woensdag 27 mei 2009 00:38, 107 leden

het dansen met woorden en letters op papier, oftewel poëzie

POLITIEKII

POLITIEKII

Opgericht door Estherdemoet op zondag 8 november 2009 21:25, 14 leden

ONAFHANKELIJKE POLITIEKE BLOGGERSGROEP

Recht en Onrecht

Recht en Onrecht

Opgericht door aadverbaast op zondag 5 juli 2009 16:49, 23 leden

Alles wat met recht en rechtspraak te maken heeft.

Religie & Spiritualiteit

Religie & Spiritualiteit

Opgericht door op donderdag 24 september 2009 16:56, 20 leden

Over religie en spiritualiteit in de ruimste zin van het woord.

Seizoenen

Seizoenen

Opgericht door Devadatta op dinsdag 13 oktober 2009 08:58, 6 leden

Foto's en teksten, die specifiek over lente, zomer, herfst en winter gaan.

Stich

Stich 'n Bitch

Opgericht door pas_ivy op dinsdag 30 juni 2009 13:27, 7 leden

Handwerken is in.

Vincent van Gogh

Vincent van Gogh

Opgericht door Zwollywood op vrijdag 25 september 2009 16:02, 13 leden

Het doel van deze groep is om alle volkskrantblogs over deze prachtschilder te verzamelen.
Alle VK bloggers worden opgetrommeld.

Volkskrantreizen

Volkskrantreizen

Opgericht door wilbertbaan op woensdag 10 juni 2009 18:02, 9 leden

Alle reisverhalen, tips en dagboeken over reizen in binnen- en buitenland.

Wetenschap

Wetenschap

Opgericht door Qabouter op dinsdag 26 mei 2009 20:59, 69 leden

Artikelen over wetenschappelijke onderwerpen

Laatste reacties

persona

Bolkestein, Wilders en de rechtsstaat
George Knight: @An Bedankt voor je waarschuwing. Ik ben het met je …

persona

Bolkestein, Wilders en de rechtsstaat
Jan Bouma: Elke partij van welke signatuur dan ook zal zich erop …

persona

Bolkestein, Wilders en de rechtsstaat
An van den Burg: George en Hans. Verhage is een gladde Aal. Gisteren heeft Donner, …

persona

Bolkestein, Wilders en de rechtsstaat
katja: ==maria trepp 02-09-2010 19:53 Hans, uitstekende analyse, == ???????????? Maar ja, iemand die …

persona

Bolkestein, Wilders en de rechtsstaat
maria trepp: Hans, uitstekende analyse, alleen denk ik niet dat Bolkestein naïef …

Statistieken

TelMiep
  •